G: Pastöroidut pehmeät juustot -söitkö vai et raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja yksi pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti
yksi pohdiskelija
Jossain Vauva-lehdessä tai vastaavassa joku lääkäri sanoi, että kaikkia pastöroituja juustoja voi syödä. Vantaan kaupungin nettisivuilla taasen lukee, että pehmeitä home- ja tuorejuustoja ei tulisi syödä kuumentamatta. Kumpaa tässä pitäisi uskoa? Ekassa raskaudessa vältin kaikkea listoilla olevaa ja ylimääräistäkin. Nyt olin ajatellut olla huolettomampi juuri tuon ensin mainitun lääkärin kommentin perusteella, mutta sitten tuo Vantaan sivu taas sotki vainoharhaisen mieleni...

laboraattori
En syönyt kummankaan raskauden aikana. Olen itse labra-alalla töissä, olen ollut töissä myös meijerissä. Ja vaikka osa juustoista pastoruodaankin (valmistetaan pastöroidusta maidosta), niin niiden valmistustapa on sellainen, että listeriariski jää.

Eli ei missään nimessä tiettyjä juustoja (home, feta, tuorejuustot jne) raskausaikana.

kyllä
Kyllä olen syönyt esim kotona, kun olen tiennyt koska tuorejuusto tai feta on avattu. Missään esim lounaspaikoissa, joissa tuorejuustolevite seisoo pöydällä, en ole syönyt. Homejuustoja en syö raskaana. Leipäjuusto paistetaan eli ei sama asia ja olen syönyt, tosin se on juustoleipää:D

En ole syönyt, sillä Valiokaan ei omilla sivuillaan takaa etteikö Auraan listeria voisi tarttua jossain juuston tekovaiheessa.. Maidon pastörointi ei takaa etteikö voisi silti listeriaa olla.
Muutenki oon ollut sillä kannalla, et mistä voi koitua sikiölle kuolema tai todella vakava haitta olen ollut täysin ilman. Mut en muuten hysteerinen ole, esim. viikko sit tein kalapullia joissa haukea+lohta. Mun neuvolan ohjeet, uusimmat siis, saatu tässä kolmannessa odotuksessa, hyväksyy juustot mutta haukea ei missään nimessä saisi syödä. Outoa sinänsä, haukeen ei sikiö kuole - juustoa syömällä voi raskaudella olla surullinen loppu. :/

kikk
Voi tsiisus. Se listeria voi piilee jo ihan siellä omassa jääkaapissa.
Kyllä ihan synnytysairaalassakin sanottiin, että hyvillä mielin voi esim valion homejuustoa syödä-
Tää oon taas tätä, homejuustoa ei voi syödä, mutta röökiä voidaan vetää.
Näin teki mun kaverikin.. Paasasi homejuustosta, ja ite veti röökiä =/

Tuorejuustoa on menny useampi purkki. Se oli aika pitkään voin korvike, ku jostain syystä en voinu laittaa leivän päälle voita ku ihan pikkusen ja seki mieluiten sulana.
Jos jostain tilalta sais (luomua) raakamaitoa, todennäköisesti käyttäisin sitäki.

Yhteistyössä