pitäisikö vauvani jo pärjätä yöt ilman ruokaa? 6kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "outoa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"outoa"

Vieras
vauvani 6kk menee nukkumaan 20.30 ja sitten herää syömään 1.30 , sen jälkeen haluaa ruokaa 5.30 ja vielä 8.30. tuntuu että aika monta yöheräämistä on ja kun heräämisestä menee tunti ennen kuin on syönyt ja takaisin unessa. ei kyllä saa itse ainakaan paljon nukuttua.

pitäisikö tämänikäisen tulla toimeen jo yöt ilman maitoa?

niin ja hän syö päivisin 2h välein. eli tuntuu että jatkuvasti pitäisi olla ruokaa antamassa. sosetta ei oikein suostu syömään kuin pari teelusikallista päivässä.

Niin meille ainakin sanottiin neuvolassa,että puoli vuotias ei tartte enään ruokaa yöllä
Meillä syötiin parin tunnin välein
Joskus 7kk ikäisenä pidettiin unikoulu, eli ei annettu yöllä maitoa, vaan tuttia.hyssyteltiin ja siliteltiin
ja neljäntenä päivänä nukku jo kunnon yöunet-ilman maitoa

iltaisin anna puuroa?
tai velliäkin voi kokeilla jos puuroa ei suostu syömään.
minä siis aloitin 5kk ikäisenä kaikille lapsille antamaan kaurapuuroa iltaisin. siihen loppui yösyötöt, nukkuivat koko yön putkeen.

se riippuu siitä syökö soseita ja kuinka paljon, jos noudattaa 6kk täysimetyssuositusta, minun mielestäni silloin tarvitsee ruokaa. Jos taas kiinteät on aloitettu 4 kk iässä, niitä voi mennä jo niin paljon ettei välttämättä tarvitse ruokaa, mutta heräilyyn voi olla muitakin syitä, liikkuminen, hampaat, havahtuminen kesken unien, josta ei osaa rauhoittua takaisin, läheisyyden kaipuu, tottumus...Kaikki minun vauvani ovat syöneet yli 6kk iässä yöllä, oikeastaan kaikista tihein heräily on ajoittunut 6-9kk, kun tulee paljon uusia juttuja. Nyt nuorin on 10 kk ja olisiko noin reilun kuukauden nukkunut yhdellä heräämisellä, olen ajatellut lopettaa yösyöttämiset vuoden iässä.

Noin yleisesti en näe mitään pahaa siinä että yli 6kk ikäinen vauva syö vielä öisin, toki jos se vaikuttaa hirveästi äidin jaksamiseen, kannattaa miettiä voisiko esim 5.30 syötön korvata esimerkiksi tassuttelemalla 8.30 on mun mielestä jo aamu, jolloin mikäli vauva syö kiinteitä, voi hyvin antaa aamupalan.

kertokaa mitä on tassuttelu? eli miten se tehdään. joo 8.30 ei ole ongelma, kunhan ei tosiaan heräisi 5.30 kun edellinen herätys on jo 1.30.

yritin 1.30 syötöllä antaa vielä korviketta, mutta ei huolinut kuin 20ml, joten luulisi että oli kylläinen yösyötöstä.

olemme yrittäneet antaa kiinteitä jo 4,5kk iästä saakka, mutta edelleen syö huonosti. monen aikaan annatte päivällä kiinteitä tai illalla? eli esim. päikkärien jälkeen vai miten? vauvani ottaa suuhun sosetta mutta sitten sylkee pois.

eli meidän neito nukkui ekat 5kk syömättä, sen jälkeen alkoi heräilemään 1-5 krt/yö, puurot aloitettiin 7kk iässä, eikä ne tuoneet muutosta, aika sitten auttoi, nyt syödään kerran yössä. Jos vauva ei soseita oikein suostu syömään, niin uskoisin että tarvitsee ruokaa myös yöllä.

Itse painiskelen juuri saman asian kanssa, meilläkin poitsu 6 kk....Kiinteitä menee jo 4-5 krt päivässä ja syö niitä tosi mielellään! Enemmänkin välillä on ongelmana maito, jota ei tahdo mennä tarpeeksi suositusten mukaan (menee ehkä noin 500-600 milliä päivässä).

Olen nyt tehnyt sellaisen ratkaisun, että annan yöllä pelkästään vettä ja vaikutusta on alkanut näkymään myös päivän maitomenekkiin, positiivisesti! ajattelin jatkaa tällä vesilinjalla vielä muutaman yön, jonka jälkeen koitetaan pelkällä tutilla. Onneksi poika on tyytynyt yöllä muutamaan kymmeneen milliin vettä, joten en usko että ainkaan nälkäänsä herää...

Huudattaa ei onneksi ole tarvinnut! Entä jos ap tekisit samoin, antaisit vauvalle vettä? Ainakin tältä palstalta olen lukenut positiivisia tarinoita siitä, kuinka tuon veden avulla on päästy eroon yösyömisistä, sillä vauva huomaa heräämisen olevan turhaa kun maitoa ei enää tarjoilla.

puuro iltapalaksi, juuri ennen nukkumaan menoa, päälle voi tarjota maitoa jos jaksaa vielä juoda.
ja se kiinteiden opettelu on sellasta, että ulos ne tippuu ennen kuin oppii pitämään suussa ja nielaista kaikki.
sit vaan lusikalla nappaat kiinni ja laitat uudelleen suuhun. pikkuhiljaa oppii syömään.

meidän tyty alkoi syömään kiinteitä vasta 6kk iässä, alkuun annettiin aamupäivällä, päikkäreiden jälkeen, kun tuli viljat 7kk iässä, annettiin aamupäivällä ja sitten illalla, tytön pienen koon vuoksi, jouduttiin lisäämään kiinteiden määrää ja ottamaan lihat nopeasti. 8kk iässä tyttö söi aamupuuron, lounaan, päivällisen ja iltapuuron+vellin, mutta heräili silti. Yksikään minun vauvoistani ei ole lopettanut yösyömisiä kiinteiden myötä.

Tassuttelu toimii niin että laitat vauvan sänkyyn, äiti/isä laittaa oman käden "tassun" lapsen selän/vatsan päälle ja näin rauhoittaa vauvaa, kun vauva on rauhoittunut otetaan käsi pois, jos itku alkaa, käsi takaisin. Mikäli itku muuttuu hysteerikseksi, vauva nostetaan syliin, rauhoitellaan ja rauhoittumisen jälkeen takaisin sänkyyn, tätä jatketaan kunnes vauva on nukahtanut, tavoite on että lapsi oppii rauhoittumana itse. Vauvathan heräilevät öisin, osa vauvoista osaa rauhoittaa itsensä ja nukahtaa takaisin, osa tarvitsee vanhemman tukea rauhoittumiseen. Kun vauva herää yöllä, laitetaan tassu vatsan/selän päälle, tavoitteena rauhoitella vauva uneen takaisin. Tämä voi kestää ja vaatia hermoja, mutta monella on tuottanut tulosta (tokihan on niitä joilla tämä tapa ei tuota tulosta) mutta mielestäni kokeilemisenarvoinen juttu.

Mikäli vauva ei syö kuin 20 ml, uskoisin että kyse on tavasta, ei nälästä. Meidän tyty oli oikeasti nälkäinen ja söi ihan kunnolla kun heräsi, rinnasta joi, joten määrästä en tiedä, mutta kovin oli kovaäänistä ja aktiivista imua.

voit googlata tassuhoito/tassu-unikoulu ja husin sivuilta lisä tietoa vauvojen unesta.

Pitäisikö oikeasti pärjätä?

Meillä isommat alkoivat nukkua yöt läpi 2kk iässä, siis viimeiset iltaimetykset siinä kl 22-23paikkeilla ja seuraavan kerran aamulla 5-6 maissa. Kolmonen on nyt 4kk ja syö yhä useampia kertoa yössä. Perhepedissä nukkuu ja täysimetyksellä, niinpä ajattelisin että tuollaiset ruokailuajat mistä ap kirjoitti tuntuisivat minusta ihan hyviltä vielä parin kuukauden päästä.

Itse painiskelen juuri saman asian kanssa, meilläkin poitsu 6 kk....Kiinteitä menee jo 4-5 krt päivässä ja syö niitä tosi mielellään! Enemmänkin välillä on ongelmana maito, jota ei tahdo mennä tarpeeksi suositusten mukaan (menee ehkä noin 500-600 milliä päivässä).

Olen nyt tehnyt sellaisen ratkaisun, että annan yöllä pelkästään vettä ja vaikutusta on alkanut näkymään myös päivän maitomenekkiin, positiivisesti! ajattelin jatkaa tällä vesilinjalla vielä muutaman yön, jonka jälkeen koitetaan pelkällä tutilla. Onneksi poika on tyytynyt yöllä muutamaan kymmeneen milliin vettä, joten en usko että ainkaan nälkäänsä herää...

Huudattaa ei onneksi ole tarvinnut! Entä jos ap tekisit samoin, antaisit vauvalle vettä? Ainakin tältä palstalta olen lukenut positiivisia tarinoita siitä, kuinka tuon veden avulla on päästy eroon yösyömisistä, sillä vauva huomaa heräämisen olevan turhaa kun maitoa ei enää tarjoilla.

Mikä on suositus tossa maidon määrässä? Meilläkään ei mene kun sen 500ml päivässä. Että paljon pitäisi mennä? En oo ennen kuullu että on jokin suositus määrä?

[QUOTE="hmm";23490288]Mikä on suositus tossa maidon määrässä? Meilläkään ei mene kun sen 500ml päivässä. Että paljon pitäisi mennä? En oo ennen kuullu että on jokin suositus määrä?[/QUOTE]

No ainakin meille sanottiin neuvolassa, että tuon ikäisen tulisi juoda vielä 700-1000 milliä vuorokaudessa.

niin vauva syö siis rinnan lisäksi yöllä20ml, kun kokeilin että jos hänelle tosiaan jää nälkä syötön jälkeen. täytyy kokeilla tuota tassutusta olisiko avuksi.

paljonko teidän vauvat syö soseita 6kk iässä, meneekö lusikallisia vai jo purkkeja?
syötättekö sylissä vai syöttötuolissa? vauvani on ollut sitterissä, tosin hosuu paljon käsillään ja meinaa napata lusikasta kiinni niin eipä tuonne suuhun paljon mene. jos annan hänelle oman lusikan niin laittaa sitä vain tosi syvälle suuhun ja sitten alkaa kakomaan joten enää en uskalla antaa hänelle omaa lusikkaa.

Yösyönti on yksilöllistä. Jos ap:n vauva on pelkästään nestemäisen ruuan varassa niin yöllä voi tosiaan olla nälkä.

Yritä saada kiinteitä menemään enemmän joka päivä.

Omani ovat nukkuneet yönsä syömättä, kun kiinteätä ravintoa on annettu vähintään neljästi päivässä.

Ruokailurytmi on 1/2 vuoden iästä ollut seuraava:
8.00 aamupuuro
11.00 lihakasvissose
14.00 välipala (hedelmää ja maitoa/jogurttia/viiliä)
16.30 kasvissose
19.30 iltapuuro

[QUOTE="tuulevi";23490408]Yösyönti on yksilöllistä. Jos ap:n vauva on pelkästään nestemäisen ruuan varassa niin yöllä voi tosiaan olla nälkä.

Yritä saada kiinteitä menemään enemmän joka päivä.

Omani ovat nukkuneet yönsä syömättä, kun kiinteätä ravintoa on annettu vähintään neljästi päivässä.

Ruokailurytmi on 1/2 vuoden iästä ollut seuraava:
8.00 aamupuuro
11.00 lihakasvissose
14.00 välipala (hedelmää ja maitoa/jogurttia/viiliä)
16.30 kasvissose
19.30 iltapuuro[/QUOTE]

Meillä muuten sama, mutta ei tota välipalaa.. yritin sitä mut voi elämä sitä puklun määrää.. Näytti et mitään ei jääny sisään... Et tuntu et se oli liikaa.. Eli viel syödään sit yöllä... Ikää se 5,5kk.. Tohon yritetään päästä...

Kyllä meillä on riitäny ku on juonu 500ml maitoa, ja ihan oys:sta sanoivat että riittävä määrä. Ku on kuitenki niiden lisäksi syöny mutten hyvin kiinteitä. Mut jos niitä menee huonommin nii toki maitoa pitää mennä enemmän.

Ekaa kertaa palstalla tuli tosi hyvä olo! Tää oli ihan mun ketju, vaikken ap olekaan - meillä poika 6kk, pari päivää kokeiltu perunalla kiinteitä, ei mee kovin hyvin vielä :) YÄK, tulee ulos jos vahingossa suuhun sosetta saa. Ollaan koitettu perunan paloillakin, ottaa käteen ja vie suun lähelle, koskee ehkä huulilla, muttei vahingossakaan syö. Mut siis pari pv vasta kokeilua takana.

Yösyönneistä: Just mietin niitäkin tänä aamuna, kun välillä poika veteli jo sellasia 4-5h pätkiä mut menee jotenkin niin että (useimmiten) yöunille 23-23.30 ja herää aamulla 9 aikaan, siinä välissä syöty parin kolmen tunnin välein. Nukkuu vieressä joten ei kumpikaan ihan täysin herätä, ei siis kauheesti mua haittaa, mut nyt tuntuu että yösyöminen tihenee vaan... Ja syö siis ihan kunnolla, ei oo nyt sitä että ottaa vaan rinnan suuhun ja nukahtaa uusiks.

Mä olen ollut vauvantahtinen ruokinnassa joten kai sitä saa imettää vauvaa jos se oikeasti syö? Rupeaa itkemään jos ei saa rintaa (ja siis sieltä maitoa) yöllä, olen kokeillut tuttia ja taputtelua yms.

terveisiä kaikille tähän ketjuun kirjoittaneille, tunnuitte jotenkin tosi mukavilta :)

Ekaa kertaa palstalla tuli tosi hyvä olo! Tää oli ihan mun ketju, vaikken ap olekaan - meillä poika 6kk, pari päivää kokeiltu perunalla kiinteitä, ei mee kovin hyvin vielä :) YÄK, tulee ulos jos vahingossa suuhun sosetta saa. Ollaan koitettu perunan paloillakin, ottaa käteen ja vie suun lähelle, koskee ehkä huulilla, muttei vahingossakaan syö. Mut siis pari pv vasta kokeilua takana.

Yösyönneistä: Just mietin niitäkin tänä aamuna, kun välillä poika veteli jo sellasia 4-5h pätkiä mut menee jotenkin niin että (useimmiten) yöunille 23-23.30 ja herää aamulla 9 aikaan, siinä välissä syöty parin kolmen tunnin välein. Nukkuu vieressä joten ei kumpikaan ihan täysin herätä, ei siis kauheesti mua haittaa, mut nyt tuntuu että yösyöminen tihenee vaan... Ja syö siis ihan kunnolla, ei oo nyt sitä että ottaa vaan rinnan suuhun ja nukahtaa uusiks.

Mä olen ollut vauvantahtinen ruokinnassa joten kai sitä saa imettää vauvaa jos se oikeasti syö? Rupeaa itkemään jos ei saa rintaa (ja siis sieltä maitoa) yöllä, olen kokeillut tuttia ja taputtelua yms.

terveisiä kaikille tähän ketjuun kirjoittaneille, tunnuitte jotenkin tosi mukavilta :)

Hirmusesti en osaa auttaa, mutta kokeile jotain muuta kun perunaa. Bataatti on makeampaa ja moni lapsi siitä tykkää. Tai sitten jotain kaupan valmista. Mun esikoinen oli sellanen että vaikka alusta asti tein soseet ite, niin kaupan soseet uppos aina paremmin. Kun reissussa oli niitä mukana tai jos ei ollut kerennyt ite tehä. En tiiä mikä siinäkin oli. Mut kokeile.

Ihan normaalia,että noin pieni syö yölläkin! en käsitä niitä äitejä,jotka vaatii että 6kk ikäinen pitäisi olla iso ja lopettaa yösyönnit ja heräämiset. Älkää hyvät ihmiset tehkö niitä lapsia,jos ette jaksa yöheräämisiä ja syöttöjä! ottakaa koira tai joku muu,jonka voi tarvittaessa nakata vaikka pihalle ulisemaan.

Yhteistyössä