Perhepäivähoitajan kommentti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kghkgb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kghkgb

Vieras
Lukaisin jotain vanhaa narua, jossa otettiin puheeksi perhepäivähoitajan aterioiden laatu. Valiteteltiin lähinnä sitä, ettei ole tarpeeksi kasviksia, hedelmiä, tuoresalaatteja ja kokolihaa...

Perhepäivähoitajan peruspalkka on 1500 euron hujakoilla ja jokainen hedelmä on hoitajan omasta pussista pois. Meillä on tarkka ruokalista, jota tulee noudattaa ja johon on merkitty hyvin tarkkaan raaka-aineiden määrät yms. Mikäli joku haluaa panostaa lastensa ruokavalioon enemmän, niin mikään ei estä tuomasta omia välipaloja hoitoon. Varsinkin kun harva se päivä lapset tuodaan hoitoon ILMAN, että vanhemmat ovat edes syöttäneet lapselleen aamupalaa kiukuttelun tms. syyn nojalla, kun ollaan liian kiireisiä pitämään yllä perheen omia rutiineja. Nämäkin ovat perhepäivähoitajan pussista pois, vaikka aamupala ei palveluun kuulukaan.

Lukaisin jotain vanhaa narua, jossa otettiin puheeksi perhepäivähoitajan aterioiden laatu. Valiteteltiin lähinnä sitä, ettei ole tarpeeksi kasviksia, hedelmiä, tuoresalaatteja ja kokolihaa...

Perhepäivähoitajan peruspalkka on 1500 euron hujakoilla ja jokainen hedelmä on hoitajan omasta pussista pois. Meillä on tarkka ruokalista, jota tulee noudattaa ja johon on merkitty hyvin tarkkaan raaka-aineiden määrät yms. Mikäli joku haluaa panostaa lastensa ruokavalioon enemmän, niin mikään ei estä tuomasta omia välipaloja hoitoon. Varsinkin kun harva se päivä lapset tuodaan hoitoon ILMAN, että vanhemmat ovat edes syöttäneet lapselleen aamupalaa kiukuttelun tms. syyn nojalla, kun ollaan liian kiireisiä pitämään yllä perheen omia rutiineja. Nämäkin ovat perhepäivähoitajan pussista pois, vaikka aamupala ei palveluun kuulukaan.

Jokainen valitsee ammattinsa itse...

Kyllä meillä aamupala kuului kunnallisen pph:n palveluun... eli aamupala, lounas ja välipala.
Ruoat olivat hyviä ja monipuolisia. Pienet lapset söivät vähän ja pph:n oma perhe söi samaa sapuskaa.

Aamupala kuuluu, jos niin on sovittu. Yleensä tämä edellyttää sitä, että lapsi tulee hoitoon viimeistään 8.30. Jos lapsi on tullut sen jälkeen, hoitaja ei yleensä saa korvausta aamupalasta.

Kyllä meillä ainaki lapsi saa joka aamu aamupalan hoitoon mennessään, eiköhän siitä siis korvauksenkin saa. Pari kertaa on myöskin saanut päivällisen, kun on mennyt opinnoissa meillä vanhemmilla niin myöhään. Ja kyllä hän siitäkin roposensa saa, ne ateriat kun merkitään listaan, johon joka kuukausi laitan oman allekirjoitukseni.

aamupala kuuluu jos lapsi tulee ennen yhdeksää hoitoon, sen jälkeen ei ole enään tarjoilua.
Meillä ruokia ei ole määrätty mitä pitää minäkin päivänä tehdä.
Hedelmät ja muita erikoisuuksia voivat vanhemmat antaa kotona mielin määrin.
Hoitajat satsaa edullisuuteen , terveellisyyteen. Pakasteena vihannekset., huomioiden milloin mitäkin tuoretta saatavana edullisesti.
Kokolihan ongelma on se että lapset eivät ole tottuneet kotona syömään sitä ja heti tekevät purukumin suuhun.

Kyllä ainakin ne pph:t joilla likka on ollut ovat antaneet aamupalan. Myös mun äitin antoi aamupalan kun oli pph. Mieti nyt jos lapsi viedään hoitoon klo:6.30, on syönyt kotona aamupalan ennen sitä niin kyllä on iso nälkä ennen lounasta.

Me ainakin tehdään niin, että kun likka menee aamulla aikaasin hoitoon niin hän syö aamupalan siellä eikä ikinä tullut valitusta yhdeltäkään hoitajalta tästä. Jos on joskus ollut hoitoon meno myöhemmin, niin sitten on annettu aamupala kotona.

Mutta tosiaan palkka on huono eikä ruokakorvaus ole mikään suuri.

lapselle kuuluu aamupala jos tulee hoitoon viimeistään 8.00, kokolihat ei tahdo lapsille maistua mutta toki niitäkin tarjotaan. Perusruokaa itse ainakin teen, vaihtelevasti lihaa, kalaa, kanaa, makkaraa. Vihanneksia joka ruoalla, salaattia harvemmin mutta aina kurkkua, tomaattia, porkkanaa.

eihän siis puoli ysin jälkeen enää mikään aamulapa-aikakaan ole, joten miksi siitä pitäisikään korvausta saada. Ja KYLLÄ ne kolme ateriaa kuuluu päivähoidon tarjontaan, olipa sitten kunnallinen tai yksityinen hoitopaikka.

[QUOTE="lotta";23480318]Jokainen valitsee ammattinsa itse...[/QUOTE]

Mä en puutu tähän keskusteluun muuten, mutta tälläiset kommentit ovat mielestäni idioottimaisia. Joo, toki jokainen valitsee ammattinsa itse, mutta olisiko susta sit parempi ettei perhepäivähoitajia olis ollenkaan? Kyllä mun mielestä jos jotain vaaditaan, niin pitäisi myös antaa, eli kunnon palkka ja korvaukset!

korvauksen saa aterioista mutta ne eivät tosiaan sisällä esim rasia kaupalla viinirypäleitä,päärynöitä,omenoita ,kurkkuja,tomaateita silloin kun kilohinta nousee reippaasti yli 2e.
Esim valipalan hinta 50cent. Sisältää bensat kauppaan, hedelmien pesun, kuivauksen talouspaperiin.
Eikä syödä kun harvoin makupaloja joiden kappale hinta yli 50cent.

No kyllä mä nyt ilman muuta ajattelen, että jos lapsi ennen aamupala-aikaa tulee päiväkotiin tai pph:lle, niin hänen kuuluu se aamupala siellä saada. En mä ymmärrä miksi kotona pitäisi ryhtyä heräämään tuntia aikaisemmin siksi, että kotona on aamupala syötävä? Joten koen vähän turhaksi huomauttelun siitä, että vanhempien jotenkin pitäisi kotona se aamupala syöttää. Sinänsä olen kyllä samaa mieltä ja uskonkin, että rahaa välipaloihin on rajallisesti. En tiedä mistä "narusta" ap puhuu, mutta muistan kyllä ketjun, jossa oli kovin einespitoista erään pph:n viikon ruokalista ja sitä kovin kritisoitiin. Ihan aiheestakin, mutta se lienee nykypäivää, että eineksiä nautitaan paljon kunnallisessa päivähoidossa, toteuttettiin se sitten päiväkodissa tai pph:lla.

Aamupala kuuluu jos vanhempien kanssa niin sovitaan. Jos lapsi ei ole sitä kotona suostunut syömään eikä ole asiasta erikseen sovittu ,lapsi on sitten ilman aamupalaa. Niiden ilmoitusten mukaan ainakin minä saan kulukorvauksen.

Pienellä rahalla saa hyvää, ravitsevaa ruokaa. Itse en ottaisi edes vastaan jos joku kiikuttaisi lapselleen jotain erikoista hoitoon. Ellei toisi sitten koko ryhmälle. Hedelmien ei tarvitse olla mitenkään ihmeellisiä, omenaa, banaania, madariinia. Ei ole edes kallista. Syöttäkööt vanhemmat sitten tuoretta ananasta ym. kallista viikonloppuna tai iltaisin. Samoin on kalan laita. Lopetin tuoreen lohen tarjoamisen viikolla ja siirryin vallan pakastekalaan. Meillä syödään lohta lauantaisin tai sunnuntaisin ja viikolla seitiä.

[QUOTE="www";23480494]eihän siis puoli ysin jälkeen enää mikään aamulapa-aikakaan ole, joten miksi siitä pitäisikään korvausta saada. Ja KYLLÄ ne kolme ateriaa kuuluu päivähoidon tarjontaan, olipa sitten kunnallinen tai yksityinen hoitopaikka.[/QUOTE]

EI ne kolme ateriaa noin vaan kuulu! Vanhempien kanssa SOVITAAN että syökö lapsi hoidossa aamupalan! Päiväkoti voi olla asia erikseen mutta ei pph! Ja jos on siis ihan kirjallisesti, kuten asiaan kuuluu, sovittu, että lapsi EI SYÖ AAMUPALAA HOIDOSSA, hän ei sitä saa vaikka kuinka hoitoaika alkaisikin klo 07:30!!!!!

Toki, jos vanhempien kanssa on erikseen niin sovittu, mut päivähoidossa on tarvittaessa tarjottava, ainakin meidän kunnassa ja jos jossain on eri tavalla ni ihmettelen kovin moista...

itse pph:na ollessani tarjosin lapsille paljon ruokaa omasta pussistani. yksi tärkein lapsen kasvun ja kehityksen kannalta on, että ruoka on ravitsevaa. en laskenut ruoalle hintaa, tiedän, tyhmähän minä olin. mutta sanotaanko, että niistä vuosista meillä, lapsille on jäänyt mieleen ruoka yhtenä tärkeimmistä asioista. juurekset ja kesäisin salaatit yms. kasvatin omassa pihassa. marjat ja omenat keräsin talteen ja lastenkin kanssa tehtiin päivittäin marjaretkiä metsään, ihan vain syömistarkoituksissa. liha lähitilalta ja kananmunat kotoa. olisin halunnut tarjota luomua enemmän, mutta tuossa hinta tuli vastaan :ashamed: . aamupala kuului automaattisesti kaikille jotka tulivat hoitoon ennen 8.30 ja päivällinen heille jotka viipyivät hoidossa yli klo 17 . ja ruokaa kykenin tarjoamaan joustavasti, ettei esim. lapsi joka tuli 6 aikaan odottanut aamupalaa 8 asti jolloin joku toinen tuli. jne.

aamupala kuuluu jos se on sovittu hoitosopimuksessa. Jos lapsi tulee klo 9 hoitoon niin luonnollisesti pph ei tarjoa enää aamupalaa. Itse pidän rajana 8.30. Sen jälkeen saapuvan lapsen oletan syöneen jo kotona. Ja jos lapsi ei saa aamupalaa, ei hoitajakaan saa korvausta siitä.

[QUOTE="hoitaja";23480661]korvauksen saa aterioista mutta ne eivät tosiaan sisällä esim rasia kaupalla viinirypäleitä,päärynöitä,omenoita ,kurkkuja,tomaateita silloin kun kilohinta nousee reippaasti yli 2e.
Esim valipalan hinta 50cent. Sisältää bensat kauppaan, hedelmien pesun, kuivauksen talouspaperiin.
Eikä syödä kun harvoin makupaloja joiden kappale hinta yli 50cent.[/QUOTE]

? Olen ihan äimän käkenä täällä. Mitä tarkoitat tuolla että välipalan hinta 50 centtiä sisältää bensat kauppaan, hedelmien pesun ja kuivauksen talouspaperiin? Voiko joku olla noin nipo? Huhhuh.

Jaa... Onneks mun pph ainaki osas aikanaan tehdä tosi hyvää ruokaa (nmm. vieläki muistelen sen ei-paahdettuja paahtoleipiä jotka selkeesti maistu paremmilta kun kotona). Semmosta se oli: aamupalana vissiin usein puuroa tai muroja tms., päiväruokana esim. siskonmakkarakeittoa, makaronilaatikkoa jne., välipalalla vaikkapas pannaria tai jotain hedelmäjuttua tai leipää tms. Joo, olishan niitä kasviksia tms. kai voinu olla enemmänki (tosin noista jutuista on jo sen verta aikaa et en tiiä kuinka paljon niitä oikeesti sit siellä tarjottiin), mutta kyllä me lapset (suurimmaks osaks) tykättiin tosi paljon tän hoitajan ruoista :).

Ei koskaan pph:lle. Yksi lapsistani siellä ollut.

Lässyn lässyn ja diipadaapa. Jos yksi pph on paska, niin ei ole kaikki muutkin.

Täällä ei muuten edes pääse päiväkotiin (paikkakunnan ainoa ) alle 3-vuotiaat. Sitten on muutama ryhmis, mutta ei niihinkään niin vain pääse. Suurin osa lapsista taitaa olla hoidossa perhepäivähoitajilla.

Yhteistyössä