G. Ompeliat? Harrasteliat ja ammattilaiset.-- Keskustelua :D

• Viestiketjun aloittaja "MintunKukka"
  • Ensimmäinen viesti
"MintunKukka"
Olen itse harrasteompelia. Ja ihan haluaisin käytännön keskustelua herätellä tältä saralta.
Ihan ensimmäinen kysymys minkälainen kone/koneet sinulla on?
Mitä ompelet? Kuin usein?
Mitä sivuja lueskelet tai seuraat ko aiheesta?

Kudotko? Virkkaatko?

Mistä ostat kankaat/langat?

Mitä nyt työn alla ja mitä haluaisit kokeilla?

tämä
Täällä epäsäännöllinen harrastelija.

Ompelukone on joku Singerin ihan perus ja saumuri on vanha Juki Babylock.

Pääosin olen ommellut vain verhojen käänteitä ja lyhentänyt housuja yms.
Nyt olen vähän innostunut ompelemaan lapsille fleece- ja trikoohattuja ja joitakin trikoovaatteita.
Ompelen harvoin, koska joudun tilanpuutteen vuoksi levittämään koneen ja kankaat keittiönpöydälle, eikä sitä viitsi kovin usein tehdä.
Olisi kiva, kun olisi oma ompelunurkkaus, johon voisi jättää keskeneräiset levälleen, tulisi varmasti enemmän tehtyä.

Lueskelen ja ihastelen erilaisia lastenvaateaiheisia blogeja.

Välillä innostun neulomaan, mutta harmittavasti aina jää kesken. Virkkaaminen ei oikein ole mun juttu.

Kankaat ostan pääosin Eurokankaasta, joitan tilailen myös netistä.

Nyt työn alla olisi kevätpipoja pojille, sekä trikookankaasta että puuvillalangasta.
Odottaa inspiraatiota.

"vieras"
minulla ensimmäisillä kesätyörahoillani ostettu Royal kone, aivan huippu peruskone! Muuta en ole kaivannut, no nyt teksi meili ostaa saumuri ja neulekone.

Ompelen ihan mitä vain, lakanoita kun lapsi oli vauva, pinniksen suojan, verhoja, vaatteita, morsiustyttöjen mekot tein, laukkuja, no siis ihan mitä haluan. Niin ja tarpeen mukaan, jos en valmista ja mieleistä löydä valmiina, jos siis löydän hyvän, kauniin valmiina, en ala tekemään itse.

Neulon ja virkkaan ja siinä sama eli mitä haluan.

Kankaita tilaan netistä, on vaivatonta, mutta jos kiire on niin sitten suhaan kaupoille. Lankoja ostan terpeen mukaan netistä, marketista, erikoisliikkeistä.

Nyt työstän villapaitaa pojalle ja juuri sain sormikkaat hänelle valmiiksi. Haaveilen tekeväni huopikkaat huopanen langasta itselleni.. katsotaan toteutuuko idea koskaan..

Selaan ideoita lehdistä, netistä googlaan aiheen joka mielessä..

"ompeliJa"
Ensin puuttuvat jiit: JJJ (muistele äikänopesi naamaa ja toista: ompeliJA)

Asiaan!
Kone on joku perus halpis, Janome jos en väärin muista. Sitä ennen oli Singeri joka tappoi neuloja.
Nuorena ompelin vaikka kuinka paljon ja vaikka ilman kaavoja, aina tuli hyvä.
Nyt olen äiti ja paksu. Kohta a) tarkoittaa, ettei ole aikaa ja ettei jaksa, eikä pysty pitämään kersoja pois opmelutarvikkeista ja b) että mikään meinaa enää istua päällä, on kaavoja tai ei.

Haluaisin ommella tytölle mekkoja ja nukenvaatteita myös, mutta se aika puuttuu... En seuraa aihetta aktiivisesti.

Olen maailman hitain neuloja, mutta muutamat sukat ja/tai lapaset pitää vuodessa tehdä.

Nyt viime aikoina olen virkannut lapsille angry birds -lintuja. Ei ole ohjeita, sitä mukaan lisään tai kavennan kuin hyvältä näyttää.

Katson kumminkin olevani harrastaja, nyt on vaan vähän pitempi tauko. Korjausompelua piisaa.

:D

ompelen työkseni, tehe nlasten vaatheita.

teollisuuskone juki, perusmalli
bernina perus malli
bernina saumuri
kohta janomen peitetikkikone ja peruskone.

ostan kankaita useammasta paikkaa, suomesta melkein kaikki. joitaki ostelen englannista tai ruottista.

villasukkia tehen illat ku vahtaa ntelkkaria, kulluu aika paremmin :)

"MintunKukka"
ompelen työkseni, tehe nlasten vaatheita.

teollisuuskone juki, perusmalli
bernina perus malli
bernina saumuri
kohta janomen peitetikkikone ja peruskone.

ostan kankaita useammasta paikkaa, suomesta melkein kaikki. joitaki ostelen englannista tai ruottista.

villasukkia tehen illat ku vahtaa ntelkkaria, kulluu aika paremmin :)
Missä myyt/on myytävänä tekemiäsi vaatteita? Voiko tänne laittaa linkkiä?

Husqvarna ompelukone, saumuri olisi kiva lisä mutta siihen ei ole varaa.

Neulon enemmän, joka päivä ainakin vähän. Ompelu on kausittaista, lastenvaatteita, verhonreunuksia, itselleni vaatteita. Tykkäisin ommella, mutta sille ei tunnu olevan aikaa. Kutimet voi ottaa mukaan hiekkalaatikon reunalle, se on helpompaa lasten kanssa.

Kankaat ostan Eurokankaasta, netistä en tilaile. Langat prismasta ja tarjoustalosta, Novitan peruslankoja käytän. Haluaisin opetella haarukkapitsin tekoa ja koukkuamista. :)

Luen netistä blogeja joissa harrastelijat esittelevät neulomiaan ja ompelemiaan vaatteita - pääasiassa lapsille.

"elvie"
Mistä nettiosoitteista tilaatte noita kankaita?? Vinkkejä kaivataan mitkä on hyviä nettikauppoja :) Kiitos!

Itse ompelen silloin tällöin. Tilanpuute vaivaa ja sitä myötä laiskuus, aina joutuu erikseen ottamaan kamppeet esille kun jotain tahtoo tehdä. Se vähän verottaa innostusta :D

Joskus ompelin vähän aikaa duuniksenikin nahkaa, mutta siitä on jo kauan. Kotona ompelin yhteen aikaan suurimman osan vaatteistani, nykyään en ehdi kuin jotakin käytännön lyhennyksiä ja kavennuksia, sekä verhoja. Kankaita ostan millon mistäkin, mutten ikinä netistä. Tuntuis että se olis kuin sika säkissä jos ei pääse hiplaamaan ensin. Virkkaan ja neulon suht paljon. Mun erikoisuutena on erikoiset hatut. Joskus tulee ommeltuakin niitä.
Niin ja kone on Janome. Teollisuusvauhtiin kerran tottuneena ei hermo kestä hitaampia koneita. Mietinkin että pitäis hankkia joku vanha teollisuuskone himaankin että saa sen pöytään kiinni ja viiletettyä vielä nopeempaa tuhatta ja sataa niin vois innostua enemmänkin. Olis voimavirtapistokekin sopivasti verannalla.

"MintunKukka"
Ai hitto :LOL: Luulin otsikosta, että tää oli jokin vitsiketju
Ok. Myönnän tyhmyyteni. Mut minulla ei ole tämä äidinkieli oikeen hallussa syystä että omistan sen inhottavan lukihäiriön jolle ei voi mitään. Ja siksi olen tälle palstalle tosi vähän kirjoitellut koska siihhen joka ketjussa puututaan. Toivotaan,et kenenkään lapsi ei tätä itsellensä saa.

"MintunKukka"
[QUOTE="elvie";23475177]Mistä nettiosoitteista tilaatte noita kankaita?? Vinkkejä kaivataan mitkä on hyviä nettikauppoja :) Kiitos!

Itse ompelen silloin tällöin. Tilanpuute vaivaa ja sitä myötä laiskuus, aina joutuu erikseen ottamaan kamppeet esille kun jotain tahtoo tehdä. Se vähän verottaa innostusta :D[/QUOTE]

Olen tilannut metsolasta,hannankangas ja sisustus,pari muuta olikohan myllymuksuilta ja sitä yhtä nyt en muista nimeltä.Meillä kangaskaupat on niin kaukana,et olen kokenut käteväksi tuon tilaamisen.

Ihan ensimmäinen kysymys minkälainen kone/koneet sinulla on?
-Janomen koneet löytyy

Mitä ompelet? Kuin usein?
-Ompelen ihan mitä vain. Päivittäin.

Mitä sivuja lueskelet tai seuraat ko aiheesta?
- Burdan sivuja tsekkailen. Lehtiä käytän Boutique, Petrones, käsityökerho, Viron käsityölehti, Burda, Moda, Novita, Verena+satunnaisesti muita lehtiä.

Kudotko? Virkkaatko?
- Neulon ja virkkaan

Mistä ostat kankaat/langat?
- Ostan pikkumyymälöistä tai sitten vaikka Wiklundilta

Mitä nyt työn alla ja mitä haluaisit kokeilla?
-Työn alla on vaikka ja mitä....ei viitsi luetella....mun juttuja voit katsoa vaikka täältä VillaNanna

[QUOTE="MintunKukka";23474879]Missä myyt/on myytävänä tekemiäsi vaatteita? Voiko tänne laittaa linkkiä?[/QUOTE]

väkertäjiin olen laitellu kuvia. naamakirjankautta myyn tällähetkellä. verkkokauppa pohjia ole nkatellu jos alkais sen kautta myymään. olen osuuskunta yrittäjä, turvallisempi tapa alottaa yrittäjyys ku suoraan yksityiseksi. liiton ja kelan tuki on takana :)

"laiskamato"
Mulla on Pfaffin vanha saumuri, joku Hobbylock muistaakseni. Saumurilla en osaa oikeestaan muuta kuin huolitella, en ole koskaan jaksanut opetella muuta. Ompelukoneena on Pfaffin expression 2038, hyvä kone on ja paljon mahdollisuuksia. Ompelut on jäänyt harvaan mutta olen siis paljon ommellut elämäni aikana, hääpuvun, vanhojen tanssipuvun, luisteluasuja ja esiintymisasuja ym. Lasten kanssa tulee harvemmin mitään ommeltua vaikka kankaita ja kaavoja olis vino pino. Tekisi mieli tosiaan jotain taas viritellä, on aina kiva saada jotain aikaiseksi omilla käsillä :)

Ompelen työkseni jo kymmenettä vuotta.

Teollisuusompelukone Juki, teollisuussaumuri Yamato- molemmat ehtaa -70 luvun takuuvarmaa laatua.

Pikkuompelukoneita Eva ja saumuri Bernina.

Mä ompelen ihan kaikkea mitä suinkin vain saan näillä koneilla tehtyä.
Koiranvaljaista sohvanpäällsiten korjauksiin, kevyttä verhoilua, verhoja, laskosverhoja, vaatteita ja kaikenlaista korjausta ja muodistusta. Turkkeja en käsittele, koska turkisompeluun tarkoitettua konetta ei ole. Nahkaa sen sijaan ompelen ja esim motoristien nahka-asuja korjailen tämän tästä.

Lapsilleni ompelen jonkin verran, itselleni lähinä jotain jakkua ja juhlavaatetta.

Työt haittaa harrastusta :D

Tilkkutöitä tykkään tehdä nykyisin, niitä pakerran aina kun on aikaa.

Neulon niinikään työkseni joko käsin tai koneella, virkkuuta harrastan myös.

Kestovaippoja myyn jonkinverran blogini kautta ja yhdessä lastenvaateliikkeessä on niitä myynnissä myös. Yksi nettikauppa myy kanssa yhtä pientä erää vaippojani.
Parille suomalaiselle vaippamyyjä/valmistajalle teen alihankintana heidän mallejaan aina silloin tällöin.

Kankaat hankin milloin mistäkin- kirppisten kautta nettikauppoihin ja parista paikallisesta kangaskaupasta. Langat samaten- mistä milloinkin.
Yleensä asiakas tuo kankaat tullessaan.

Nyt on työn alla itselle iso tilkkupeite sängylle- on aivan alkutekijöissään vielä, ikuisuusprojekti.
Pilkkihaalareitten lahkeiden lyhennys ja nahkaiset moottoripyörähousut joihin pitää vaihtaa useita vetoketjuja.
Kesää ajatellen on valmistumassa satsi kestovaippoja.

Lehtinä minulle tulee englanninkielinen Burda ja suomeksi ilmestyvät Ottobre, Ottobre woman ja Suuri käsityökerholehti ja Moda.

Yhteistyössä