Karppauksen hyviä ja huonoja puolia/kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"Wiia"

Vieras
Olen miettinyt, että onkohan tämä aivan varmasti terveellistä...

Itse voin hyvinä puolina sanoa vain sen, että ei ole närästänyt. Maha myös tuntuu VÄHÄN kutistuneen, mutta se voi olla nesteiden karkaamisen ansiota.

Huonoja puolia sitten riittää:

- Minua janottaa KOKO AJAN, suussa maistuu pahalta.
- Sydän lyö todella lujaa.
- Vessassa käydessä kaikki tulee koko ajan löysänä, vaikka kuinka olen yrittänyt lisätä kuitua.
- En jaksa keskittyä mihinkään ja olen tullut kömpelöksi.
- Silloin kun juon, niin pystyn juomaan paljon enemmän alkoholia kuin ennen, kerran meni KAKSI PULLOA valkoviiniä
- Muisti tuntuu huonontuneen, unohdan kesken kaiken mitä olin tekemässä
- Olen kalpea kuin lakana
- Paino ei laske

Olen tässä kovasti ihmetelly, missä se kaikkien mainostama hyvä ja energinen olo viipyy, ja kohiseva painon putoaminen.

Muiden kokemuksia?

Oletko sinä karpannut oikein vai mitä tuo höpinä kuidusta on?? :O Kun syö tarpeeksi rasvaa, suoli toimii kyllä normaalisti. Kai tiedät että sitä rasvaa olisi hyvä saada n. 70% päivän energiamäärästä..? Proteiinia n. 20-25%, hiilaria loput.

Juo vissyä. Vähintään se iso pullo päivässä. [/COLOR]
- Sydän lyö todella lujaa.

Toisilla saattaa aiheuttaa sydämentykytystä. Vai oletko syönyt paljon valkosipulia? Se voimistaa sykettä.

- Vessassa käydessä kaikki tulee koko ajan löysänä, vaikka kuinka olen yrittänyt lisätä kuitua.

Aluksi saattaa mennä vatsa ripsalle rasvasta johtuen.

- En jaksa keskittyä mihinkään ja olen tullut kömpelöksi.

Voipi olla hiilareiden "puutteesta" johtuvaa ennenkuin totut.

- Silloin kun juon, niin pystyn juomaan paljon enemmän alkoholia kuin ennen, kerran meni KAKSI PULLOA valkoviiniä

No periaatteessa holi ei kuulu vhh-dieettiin, ainakaan jos yrität pudottaa painoa.
- Muisti tuntuu huonontuneen, unohdan kesken kaiken mitä olin tekemässä

Hiilareiden "puutetta", kts. ylempi
- Olen kalpea kuin lakana

Oletko sitä nyt vai oletko ollut aina?

- Paino ei laske

Se saattaa aluksi jopa nousta. Mutta jos et syö tarpeeksi rasvaa vaan paljon hiilareita (esim. jos syöt puuroa kuitujen toiveessa niin siinäpä ne hiilartit tuleekin) ja kiskot sitä holia niin ei niitä tuloksia synnykkään.

Olen tässä kovasti ihmetelly, missä se kaikkien mainostama hyvä ja energinen olo viipyy, ja kohiseva painon putoaminen.

Muiden kokemuksia?

Toivottavasti oli apua!

Mun mielestä karppaajat valittaa enemmänkin ummetusta kuin löysää vatsaa. Ja juoda pitäis pari-kolme litraa päivässä, vettä siis.
Joku tossa ruokavaliossa nyt mättää ihan selkeesti.

Sekin on kyllä totta, että ihan kaikille se karppaaminen ei sovi. Suurimmalle osalle kylläkin sopii. Kannattaa varmasti tosiaan tarkistaa se ruokavalio, että karppatko oikein ja jos ei silti tule muutosta, niin kokeilla sitten jotain muuta.

Niin.

Jos karppaus ei onnistu, karppaat väärin. Näinhän se eräitten mielestä aina on ;)

Mutta kaikille ei vaan käy kaikki. En minäkään karppaa enää, ei se minua autuaaksi tehnyt ja en nähnyt siinä mitään niin erikoista. Sen sijaan ruokavaliostani edelleen puuttuu leipä ja se on vienyt vatsaoireet pois. Se riittää. Perunaa, riisiä ja pastaa syön edelleen. Samoin sokeria oikeassa alkuperäisessä muodossaan.

Minulla on ärtyneen suolen oireyhtymä ja sen vuoksi karppaus ei minullekaan sovi. Tässä oireyhtymässä on hyvin yksilöllistä mitkä ruoka-aineet sopii kellekin. Minulle ei sovi rasvaiset ruoat, maitotuotteet, makeutusaineet eikä monet kasvikset, joten karppaus ei ole paras mahdollinen ruoka-aine.

Kannattaa varmaan nostaa hiilarien määrää, minullekkaan ei ihan matalat hiilarit sovi. Paljonko hiilihydraatteja tulee päivässä? Minulla noin 100 g ja se on ihan sopiva.

En ole mielestäni syönyt mitään ehdottoman kiellettyä, alkoholi on ainut jossa olen lipsunut, ja silloinkin olen juonut valkoviiniä, jonka pitäisi olla parempi vaihtoehto.

Tänään esimerkiksi tein karppaussivuston ohjeen mukaan mantelileipää, ja sitä olen tänään syönyt eri muodoissa. Tein siitä hampurilaisen ja sen jälkeen eräänlaisen pizzan, jauhelihaa, juustoa, salaatinlehtiä ja herkkusieniä on siis mm. mennyt tänään.

[QUOTE="Wiia";23473207]En ole mielestäni syönyt mitään ehdottoman kiellettyä, alkoholi on ainut jossa olen lipsunut, ja silloinkin olen juonut valkoviiniä, jonka pitäisi olla parempi vaihtoehto.

Tänään esimerkiksi tein karppaussivuston ohjeen mukaan mantelileipää, ja sitä olen tänään syönyt eri muodoissa. Tein siitä hampurilaisen ja sen jälkeen eräänlaisen pizzan, jauhelihaa, juustoa, salaatinlehtiä ja herkkusieniä on siis mm. mennyt tänään.[/QUOTE]

Olet syönyt melkoisen yksipuolisesti. Mitä söit aamiaiseksi? Sitä leipää? Entä lounaaksi? Samaa leipää? Ja jossain vaiheessa sitä pizzaa? Ei kuulosta ensinnäkään karpilta eikä toisekseen edes terveelliseltä.

Katsoppa sieltä karpin keittokirjasta itselles mukava aamupala, esim. partista ja jugurttia, tai munia ja pekonia....itse syön joka aamu kaurapuuroa voisilmällä. Lounaaksi vaikkapa kalkkunawokki tai mitä nyt haluatkaan syödä, päivälliseksi ehkä samaa ruokaa. Esim. karpin kaalilaatikko maistuu taivaalliselta...sitä mantelileipääkään ei ole tarkoitus syödä pitkin päivää. Ai luin äsken että teit siitä hampurilaisen. Millaisen? Mitä välissä ja paljonko?

[QUOTE="tööt";23473225]Mikäs on?[/QUOTE]

Se mikä kenellekkin sopii. Toisten elimistö tykkää välimerelliestä dieetistä, toiset vannoo kevyttuotteiden nimiin, toiset tuijottaa glykeemistä indeksiä....minulle sopii tuo vhh.

Noh mä voin listata :)

+kevyt olo
+Paino putoaa ja vauhdilla
+Pirteys
+voimakas olo

-Alussa oli löysä vatsa ja sen jälkeen vatsa kovalla (oma syy, liikaa juustoa)
-Alussa päänsärky
-Alussa makean ja pastan himo. (katosi viikossa) Nyt taas hakusessa kun himot otti vallan.. :ashamed:
Mutta mulla toimii, kaikilla ei. Toisaalta toisille toimii toisenlainen karppaus kuin toisille :)

No mulla ainakaan ei tiukasti karpatessa pää toimi. Ap:tä voin kompata, että muisti ei ole kohdallaan ja jotain sanaa joutuu usein etsimään. Looginen ja korkeampi ajattelu ei toimi normaalisti, ja kaiken aikaa on vetämätön ja väsynyt olo, kuin horroksessa olisi. Unentarve lisääntyy tunnilla vuorokaudessa.

Kolme viikkoa ketoosissa tuotti mulla -100 g, tooosi tehokasta. Karpatessa ei kyllä tee mieli makeaa ja vatsa on mulla toiminut ongelmitta.

Itse olen huomannut sen että kun jätin liiat hiilarit ja sokerit pois, nukun todella hyvin ja sikeästi, vaikka joskus voi mennä siten että unta kertyy vain 6h. Yleensä nukun sen 8. Ihme väsymystä ei myöskään ole.

sulla on liian matala energiataso, syö lisää ja käytä sitä rasvaa. Juothan tarpeeksi vettä?

Ketoosissa minimihiilareilla ja minimikaloreilla oli just tuollainen olo, mulla kesti 4 päivää ja sen jälkeen helpotti. Karppilinjalla jatkoin ja energiatasoa nostin, niin nuo hengityksen haju ym. jutut loppui.

Niin.

Jos karppaus ei onnistu, karppaat väärin. Näinhän se eräitten mielestä aina on ;)

No näinhän se usein menee. :) Jos karpatessa ei laihdu, muistutellaan ettei sitä voi kulutustansa enemmän sittenkään syödä. Jos taas on karpannut niukalla energialla, eikä silti laihdu, on taas syönyt liian vähän (rasvaa ja energiaa). :D Ja karppaus laihduttaa, vaikka "ensimmäiset kuukaudet" saattaakin paino nousta...

[QUOTE="vieras";23473732]No näinhän se usein menee. :) Jos karpatessa ei laihdu, muistutellaan ettei sitä voi kulutustansa enemmän sittenkään syödä. Jos taas on karpannut niukalla energialla, eikä silti laihdu, on taas syönyt liian vähän (rasvaa ja energiaa). :D Ja karppaus laihduttaa, vaikka "ensimmäiset kuukaudet" saattaakin paino nousta...[/QUOTE]

mä en oo himokarppaaja enkä oikeastaan karppi ollenkaan, pidän vaan karppikuureja toisinaan, enkä tiedä siis heidän kantaansa. Mutta maalaisjärjellä ajatellen, ei tämäkään tapa välttämättä sovi kaikkien elimistölle...? Mä en laihdu pelkällä karppaamisella vaikka saisin kaloreita just kulutuksen mukaan, mun piti venyttää se kuuri vielä vähäkaloriseen joka tehosikin sitten hyvin. Karppivaliolla saan nopeasti turvotuksen pois.

Mä veikkaan et sul on alkuvaiheen "vierotusoireita" hiilareista. Ajan kans lähtee pois.

Hyvät:
-Paino laski 10 kg ja oon pysyny ihannepainossa pari vuotta
-Kolesteroliarvot parantuneet
-Koholla ollut paastoverensokeri nyt normaali
-Kaikki mahaongelmat poissa
-Iho ja hiukset paremmassa kunnossa
-Makeanhimo poissa
-Flunssia ei enää tule

Huonoja
-Alkoholia kestän huomattavasti HUONOMMIN kuin ennen (on tullu nolosti sekoiltuakin tämän takia :ashamed:)
-Muualla kuin kotona syöminen vaikeaa

Syön n. 50 g hiilareita päivässä, proteiinia 60-70 g ja rasvaa 150-200 g lähinnä kermasta ja voista :) Vihanneksia yritän syödä vähintään 500 g päivässä ja myös pähkinöitä päivittäin. Kalaa syön muutaman kerran viikossa.

Toi muisti on se, mihin mä tartun.

Kun karppaajat ei vaan MYÖNNÄ, että kun ei saa suoraan hiilareita elimistöön, niin aivotoiminta kärsii.
Aivot tarvii sokeria, JOTA ne ei saa suoraan lihaksista. Sitä sokeria siis ei maksa paukuta lihaksista, joka aivoja ravitsisi.

Esimerkki. MITÄ maatamullistavaa on keksitty esim Alaskan aluperäisväestön keksimänä, jotka joutui karppaamaan? (Vrt. aivotoiminta)
Ja miten länsimaissa on keksitty vaikka mitä sen jälkeen, kun on ruvettu viljelemään maata ja syömään hiilareita enemmän...

Mut älkää missään nimessä uskoko ;)

Toi muisti on se, mihin mä tartun.

Kun karppaajat ei vaan MYÖNNÄ, että kun ei saa suoraan hiilareita elimistöön, niin aivotoiminta kärsii.
Aivot tarvii sokeria, JOTA ne ei saa suoraan lihaksista. Sitä sokeria siis ei maksa paukuta lihaksista, joka aivoja ravitsisi.

Maksa pystyy valmistamaan jopa 200 g hiilaria aivoille joten ei kyllä aivotoiminta kärsi vaikkei hiilareita söisi ollenkaan. Mulla ainakin ketoosissa vireystila nousi huomattavasti ja jaksoi tehdä koulujuttuja tosi paljon (myös pienemmän unentarpeen takia). Hiilari on ainut makroravinne jota ilman voi elää.

Mut ketoosi elämäntapana ei sovi mulle, laihdun liikaa ja ruokahalu menee... Siksi noin 50 g hiilaria päivässä on passeli.

Niin.

Mun mielestä sellaisten joilla ei ole ongelmaa hiilarihimon/sokerihimon kanssa ei tarttekaan karpata. Mut voihan sitä kuitenkin syödä luonnollista ruokaa ja käyttää oikeaa voita ja kermaa (tietty vähemmän kuin karppaaja). Ja viljojen sijasta esim. perunaa ja korkeahiilarisia vihanneksia kuten herneitä. Sokeri on se jota kannattaa välttää kaikista eniten, rasvoittaa mm. maksaa. Tärkkelyshiilari ei ole läheskään yhtä haitallista.

Ärstyttää sellainen mustavalkoinen ajattelutapa että on pakko joko karpata tai syödä virallisten suositusten mukaan. Kyllä runsashiilarinenkin voi olla terveellinen oikein koostettuna! Mun on taas on pakko rajoittaa hiiilareita, muuten nälänhallinta menee sekaisin ja syön automaattisesti yli kulutuksen (+hirveä makeanhimo)

Yhteistyössä