Karppauksen hyviä ja huonoja puolia/kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyviä puolia:
+ Saa parempaa ruokaa kun luopuu kevyttuotteista ja lisäaineista
+ Painonhallinta helppoa
+ Ei väsytä ruokailun jälkeen

Huonoja puolia:
- Päässä voi naksahtaa, ja karppaajasta tulee helposti omaa aatettaan pakonomaisesti laput silmillä toitottava saarnaaja, pahempi kuin jehovat
- Joillekin tulee pakonomainen tarve alkaa neuvomaan muita ihmisiä kaikessa ruokaan liittyvässä, vaikka kukaan ei kysyisi
- Suhteellisuuden taju saattaa hämärtyä
- Maailmankuva muuttuu monella; kaikki hyvät asiat (veriarvot, painonlasku, lämpimät kesät, jne) johtuvat karppaamisesta, ikävät asiat (rytmihäiriöt, pahoinvointi, sodat yms) johtuvat jostakin muusta, yleensä kuitenkin Pekka Puskasta tai jostakin hämärästä "virallisesta"

ps. Itsekin olen noudattanut vhh:ta jo vuosia

Aivot eivät käytä glukoosia suoraan vaan maksan varastoimaa glykogeenia, jota saadaan kaikista hiilareista, ei pelkästään sokerista. Kyllä aivojen "sokerin" saanti on turvattu jo evolutiivisesti...

No mä olen kolmisen kuukautta nyt elänyt enemmän tai vähemmän karpisti (= mitään makroja tms. en oo laskenut) ja ehdottomasti paras puoli tässä on:

ILTAMUSSUTUKSEN LOPPUMINEN :heart: Enää en siis kaiva herkkuja kaapista lasten mentyä nukkumaan, vaan voin istua sohvalla ilman karkki-/sipsipussin rapinaa =)

Ja tää mulla oli tarkoituksenakin. 8 kilon painonpudotuskaan ei kyllä harmita ;)

Plussaa on näin pitkällä aikavälillä ollut mm. että normaalipaino on pysynyt kohdallaan (aluksi laihduin 10 kg).
Ei ole nälkä ja jos nälkä tulee, siihen "ei kuole"
Napostelu vähentynyt.
Ei tee mieli sokerisia juttuja.
Ruoka on todella hyvää!!
Sokeriarvot normaalit (muita veriarvoja ei ole mitattu)

Miinuksena voi sanoa leikillisesti, että kun on ollut ilman viljaa ja kun äiti on tehnyt ihania karjalanpiirakoita ja niitä lappaa kymmenen, niin maha ei tykkää ;) Samoin pitsa on säilynyt houkutuksena, mutta nykyisin teen sen itse ilman pohjaa.

Ja se on ollut hyvää, ettei tartte syödä usein. Aamulla juon usein pelkän kahvin, päivällä syön karpisti samoin illalla. Jos töissä on enemmän ruumiillista työtä, niin sitten syön aamulla jotain ja otan ehkä välipalaksi kahvilla hedelmän jne

Joku kommentoi, ettei sovi ärtyneen suolen kanssa elävälle, mutta minä taas pääsin lääkkeistä eroon karppauksen avulla (sairastan colitis ulcerosaa).

Kuvittelin ennen, että rasvainen ruoka teki suolelle pahaa, mutta se olikin hiilarit ja transrasvat. Pekonista ja voista ei mitään haittaa.

Yksilöitähän tässä ollaan, mutta ei mikään estä kokeilemasta miltä elämä maistuu kun vatsa ei pulise (viljat + sokeri pois/minimiin).

Kuvittelin ennen, että rasvainen ruoka teki suolelle pahaa, mutta se olikin hiilarit ja transrasvat. Pekonista ja voista ei mitään haittaa.

Tämä harhaluulo on kyllä sitkeessä. Tosi hassua, että useinmiten viljat ovat pahinta mahdollista myrkkyä ruuansulatusongelmalliselle, ja silti niitä aina kuitenkin suositellaan. Johtuisiko siitä, että jos ruokavalio on pääasiassa perunaa, riisiä ja makaronia, niin silloin niiden korvaaminen kuiduilla voi auttaa. Ehkä, en tiedä.

Yksilöitähän tässä ollaan, mutta ei mikään estä kokeilemasta miltä elämä maistuu kun vatsa ei pulise (viljat + sokeri pois/minimiin).

Viljoista luopuminen on monelle täysin mahdoton ajatus. Vilja ja perunat ovat varsinkin vanhemmalle kansalle lähes pyhä asia, järjetöntä edes ajatella niistä luopumista.
Hassua on, että monet ovat valmiita mitä kummallisimpiin hoitoihin, lääkkeisiin ja jopa leikkauksiin, mutta parin viikon viljaton kokeilu ei onnistu, ei sitten millään.

Tämä harhaluulo on kyllä sitkeessä. Tosi hassua, että useinmiten viljat ovat pahinta mahdollista myrkkyä ruuansulatusongelmalliselle, ja silti niitä aina kuitenkin suositellaan. Johtuisiko siitä, että jos ruokavalio on pääasiassa perunaa, riisiä ja makaronia, niin silloin niiden korvaaminen kuiduilla voi auttaa. Ehkä, en tiedä.

Viljoista luopuminen on monelle täysin mahdoton ajatus. Vilja ja perunat ovat varsinkin vanhemmalle kansalle lähes pyhä asia, järjetöntä edes ajatella niistä luopumista.
Hassua on, että monet ovat valmiita mitä kummallisimpiin hoitoihin, lääkkeisiin ja jopa leikkauksiin, mutta parin viikon viljaton kokeilu ei onnistu, ei sitten millään.

edit: ongelmia tuon kirotun spammifiltterin kanssa, koitetaas uudestaan...

Minun karppaamiseni kyllä loppuu tähän, ei tule yksinkertaisesti mitään.

Suurin osa ihmisistä sanoo, että näiden ihme oireiden pitäisi loppua parissa päivässä/parissa viikossa. Minulla oireet sen sijaan vain pahenevat koko ajan. (Osa on ollut jo karppauksen alussa ja olen ne jo maininnut mutta pahenevat)

En saa mitään tarkkaavaisuutta/järkeä vaativaa asiaa enää tehtyä, aivot ovat aivan nollassa. Keittiössä ruokaa laittaessani tiputtelen tavaroita, mikään ei pysy kädessä. En meinaa osata kirjoittaa tietkoneella enää, koko ajan tulee virheitä, unohdan mitä olin tekemässä

Jatkuvasti väsyttää, koko päivä menee niin etten mitään meinaa saada tehdyksi, tekisi mieli olla vain vaaka-asennossa.

Sydän hakkaa niin että pelkään jotain kohtausta, huoneesta toiseen käveleminen riittää siihen että sydän uhkaa tulla ulos rinnasta

En ole mitään voinut tehdä kovin päin metsää, olen niin paljon lukenut aiheesta, ihmisten kokemuksia, vinkkejä, reseptejä, you name it.

Olen aina ollut perusterve ihminen, eikä ylipainoa ole koskaan ollut niin paljoa että olisi aiheuttanut mitään elintapasairauksia. Karppaus teki minusta sairaan.

Hyviä puolia:
+ Saa parempaa ruokaa kun luopuu kevyttuotteista ja lisäaineista
+ Painonhallinta helppoa
+ Ei väsytä ruokailun jälkeen

Huonoja puolia:
- Päässä voi naksahtaa, ja karppaajasta tulee helposti omaa aatettaan pakonomaisesti laput silmillä toitottava saarnaaja, pahempi kuin jehovat
- Joillekin tulee pakonomainen tarve alkaa neuvomaan muita ihmisiä kaikessa ruokaan liittyvässä, vaikka kukaan ei kysyisi
- Suhteellisuuden taju saattaa hämärtyä
- Maailmankuva muuttuu monella; kaikki hyvät asiat (veriarvot, painonlasku, lämpimät kesät, jne) johtuvat karppaamisesta, ikävät asiat (rytmihäiriöt, pahoinvointi, sodat yms) johtuvat jostakin muusta, yleensä kuitenkin Pekka Puskasta tai jostakin hämärästä "virallisesta"

ps. Itsekin olen noudattanut vhh:ta jo vuosia

:D

Mulla kans sydän jyskyttää hurjana, jos meinaa tehdä jotain fyysistä, esim lapsen kanssa pihalla tai imurointi. En pysty enää käymään kävelylenkilläkään. Varmaan liian vähän hiilareita? Silti paino ei ainakaan laske vaan päinvastoin nousee herkästi. Rasvansyöntiä vähentämällä saattaa paino pysyä ennallaan. Viljoja sekä perunaa en syö ollenkaan, koska niistä tulee ihan kamalan huono olo, ihan sairas olo. Ne vähät hiilarit syön tummasta suklaasta, marjoista ja joskus myös hedelmistä. Kun oikein heikottaa, niin syön kourallisen rusinoita. Miten sellainen ketokarppi jaksaa liikkua yhtään mihinkään nääntymättä???

Pakko kommentoida kun joku ihmetteli miten ketokarppi jaksaa tehdä yhtään mitään. Itse olen ollut ketolinjalla nyt kolme viikkoa, lasken tarkasti syömiseni (hiilareita ihan max.30g/pv) ja treenaan thainyrkkeilyä kolme kertaa viikossa ja käyn ratsastamassa kerran viikossa. Sen päälle koiran kanssa kävelylenkit.
Aamuisin on energiat nollassa ja tuntuu ettei jaksa tehdä mitään, mutta kun olen juonut rasvakahvin, niin tulee energinen olo. Tuon avulla nälkä myös pysyy loitolla aina lounaaseen asti. Syön kaksi kertaa päivässä ruuan (jotain lihaa, salaattia ja kermaista kastiketta) ja lisäksi välipalan tai iltapalan päivästä riippuen (esim. munakas tai proteiinijuoma). Painoa on lähtenyt n.3kg (alkumitat 169/71). Olen herkutellut esim. sokerittomalla suklaalla, makeanhimo ei ole entiselle sokerinarkkarille iskenyt yhtään niin kovasti kuin luulin. Juon pari litraa vettä päivässä, treenipäivinä enemmän. Vatsa ja pää toimivat. Henki ei haise kummemmin eikä ole sydämentykytyksiä.
Omalla kohdallani tämä näyttää toimivan, olo on hyvä ja ruoka on hyvää, mielikuvitusta (ja googlettamalla :P) käyttämällä saa myös herkkuja jos tekee mieli makeaa. Ainoa miinuspuoli on juurikin se jatkuva ruokien punnitseminen ja laskeminen.

Yhteistyössä