Tänään tuli asuntotukipäätös-kylläpä on syvältä! :-/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Olen jäämässä 3 kk:si hoitovapaalle. Sen jälkeen takaisin töihin. Kela ei maksa hoitovapaani ajalta ollenkaan asumistukea, (jota siis hain vain hoitovapaan ajaksi) koska vain 5 kk tulot otetaan huomioon, ja tuona 2 kuukautena arvioidut tuloni ovat enemmän kuin saisi olla saadakseen asuntotukea. Minun pitäisi siis olla 5 kk hoitovapaalla jos haluaisin asuntotukea tuolta ajalta kuin tuloni ovat saman verran kuin vuokrakin.

No joo ymmärrän että näin se menee, mutta taidanpa perua kuitenkin hoitovapaani kun ei ole varaa. Olisi kuitenkin ollut kivaa lapsellekin olla 3 kk kotihoidossa, kuin pitkällä kesälomalla. Mutta yhteiskunta ei näköjään sitä tue. :-/

No, kai meidän pitää ottaa itsekin jotain vastuuta omasta elämästä. Säästää vaikka sitä lomaa varten...? Toisaalta kurjaa tietenkin, jos joudut olemaan kesän töissä ja lapsi hoidossa. Vai pystytkö pitämään jotain lomaa kuitenkin kesällä?

No, kai meidän pitää ottaa itsekin jotain vastuuta omasta elämästä. Säästää vaikka sitä lomaa varten...? Toisaalta kurjaa tietenkin, jos joudut olemaan kesän töissä ja lapsi hoidossa. Vai pystytkö pitämään jotain lomaa kuitenkin kesällä?

Minähän nimenomaan otan vastuuta elämästäni.:-O No olen säästänyt niin paljon kuin olen ikinä pystynyt, käsitöitäni ja leipomuksiani myymällä, sekä kirppiksellä ja huutiksessa myymällä.

Eipä ole vielä töistä pahemmin lomaa ehtinyt kertyä.

[QUOTE="mä";23464481]Hae toimeentulotukea, jos tulosi ovat niin pienet. Sitä voi kyllä saada, vaikkei asumistukea saisikaan.[/QUOTE]

Tulot ovat pienet vain sen 3 kk, ja siksi ajaksi ehkä asuntotukea tarvitsisin. Olen vaan kuullut että käskevät myymään kaiken omaisuuden ennen kuin sieltä saa mitään- minulla on noin 1000 e arvoinen auto jota tarvitsen päivittäin, tosin hoitovapaalla varmaan ei ole kauheasti varaa ajella. Käskevätköhän myymään senkin pois... Lisäksi on tosiaan säästöjä joita olen kerännyt pikkuhiljaa vähistä rahoistani, en varmaan saisi mitään tukia sossusta. :-(

[QUOTE="aapee";23464577]Tulot ovat pienet vain sen 3 kk, ja siksi ajaksi ehkä asuntotukea tarvitsisin. Olen vaan kuullut että käskevät myymään kaiken omaisuuden ennen kuin sieltä saa mitään- minulla on noin 1000 e arvoinen auto jota tarvitsen päivittäin, tosin hoitovapaalla varmaan ei ole kauheasti varaa ajella. Käskevätköhän myymään senkin pois... Lisäksi on tosiaan säästöjä joita olen kerännyt pikkuhiljaa vähistä rahoistani, en varmaan saisi mitään tukia sossusta. :-([/QUOTE]

Eivät ne omaisuutta käske myymään, siis mitään halpaa autoa. Hakeminen ei maksa muuta kuin vaivan, joten kokeile edes, saatko. Kela ottaa asumistukeen huomioon bruttotulot, ja sossu nettotulot, joten sen puoleen erilainen käytäntö. Meillä mies on huonosti palkatussa työssä, mutta bruttotulot nippanappa ylittävät kelan rajat, joten asumistukea ei saada, mutta sossu kun huomioi käteen jäävät tulot, saamme tt-tukea noin 200e kuussa. Eli vaikka toimeentulotuki onkin se viimesijainen tuki, niin joskus sitäkin voi saada, vaikkei kelan tukea saisikaan.

[QUOTE="aapee";23464183]Minähän nimenomaan otan vastuuta elämästäni.:-O No olen säästänyt niin paljon kuin olen ikinä pystynyt, käsitöitäni ja leipomuksiani myymällä, sekä kirppiksellä ja huutiksessa myymällä.

Eipä ole vielä töistä pahemmin lomaa ehtinyt kertyä.[/QUOTE]

Sanot että otat vastuuta elämästäsi, mutta oletat, että joku muu maksaa kotona makaamisesi...

Miten ihmeessä kuvittelette, että yhteiskunnan pitäisi kaikessa olla tukemassa?!

Siksi, koska tämä yhteiskunta pitää huolen siitä, että pienituloiset eivät todellakaan tule toimeen ilman tukia. Kaikki maksaa paljon, verot vain nousevat, asumiskulut nousevat, kaikki nousee. Joten on hemmetin hyvä, että yhteiskunta auttaa pienituloisia, ja pitää huolen edes hiukan heidänkin hyvinvoinnistaan.

Älä suotta kadehdi niitä, jotka jotain tukia saavat, ei se elämä ruusuilla tanssia niillä tuilla ole. Itsekin olet oikeutettu niihin tukiin, jos tulosi ovat todella pienet. Katsoppas, kaikki eivät ole hyvin palkatussa työssä, vaikka töitä painaisivatkin niska limassa 10-12h vuorokaudessa.

[QUOTE="pah";23464715]

Älä suotta kadehdi niitä, jotka jotain tukia saavat, ei se elämä ruusuilla tanssia niillä tuilla ole. Itsekin olet oikeutettu niihin tukiin, jos tulosi ovat todella pienet. Katsoppas, kaikki eivät ole hyvin palkatussa työssä, vaikka töitä painaisivatkin niska limassa 10-12h vuorokaudessa.[/QUOTE]

Käsittääkseni aloittaja ei ole painamassa töitä töitä niska limassa 10 tuntia vuorokaudessa vaan jäämässä kotiin useammaksi kuukaudeksi...

[QUOTE="hmm";23464695]Sanot että otat vastuuta elämästäsi, mutta oletat, että joku muu maksaa kotona makaamisesi...[/QUOTE]

Siis minä jään HOITOVAPAALLE eli hoidan lapsia kotona kesän ajan, kun siihen on vielä mahdollisuus, en makaa!!

Hain asuntotukea kesän ajaksi, koska tuloni tulevat olemaan melkein saman verran kuin vuokra, silti en saa asuntotukea.

No joo turha täältä kaksplussalta on kysyä mitään, perun hoitovapaani sitten, kiitos teille tyhjästä.

[QUOTE="aapee";23464816]Siis minä jään HOITOVAPAALLE eli hoidan lapsia kotona kesän ajan, kun siihen on vielä mahdollisuus, en makaa!!

Hain asuntotukea kesän ajaksi, koska tuloni tulevat olemaan melkein saman verran kuin vuokra, silti en saa asuntotukea.

No joo turha täältä kaksplussalta on kysyä mitään, perun hoitovapaani sitten, kiitos teille tyhjästä.[/QUOTE]

No mä ainakin koitin auttaa, luulisin sun saavan toimeentulotukea, ainakin kehotan hakemaan... :(

[QUOTE="mä";23464839]No mä ainakin koitin auttaa, luulisin sun saavan toimeentulotukea, ainakin kehotan hakemaan... :([/QUOTE]

Kiitos sinulle. Ottaa vaan päähän nuo jotka tahallaan ymmärtävät väärin, kun nimenomaan olen käsittänyt että kotihoito on hyvä juttu. Yksinhuoltajalla siihen vaan ei ole varaa ilman yhteiskunnan tukia, ainakaan kaikilla.

Joo täytyy laittaa sossuun hakemus, eihän se ota jos ei annakaan.:-)

Siis jos joku ei ymmärtänyt, niin purnasin sitä, että jos olisin 5 kk hoitovapaalla, saisin 418 e/ kk asuntotukea. Nyt en saa mitään, koska olen vain 3 kk. Järjestelmä tässä mättää.

Ja se jonka mielestä taaperon ja leikki-ikäisen kanssa 3kk kotona olo on makaamista, kehottaisin miettimään uudestaan.

Vaikka olen pienituloinen yksinhuoltaja, olen ollut, ja tulen olemaan lasteni kanssa kotona niin pitkään kuin mahdollista. Olin välillä töissä koska ei ollut varaa olla yhtäjaksoisesti hoitovapaalla kunnes nuorempi täyttää 3 v.

Tuollaiset omaehtoiset vapaanpitämiset pitää kyllä pystyä pitämään omasta pussista!! Meinaan jäädä hoitovapaalle yli kahdeksi vuodeksi, eikä kukaan tule minun asumistani sinä aikana maksamaan vaan otan asuntolainaani lyhennysvapaata ja maksan vain korkoja.

Yhteistyössä