[QUOTE="vieras";23440499]Mulla sama tarina Mairan kans paitsi et mulla tulee vielä vähän maitoa. Kyllä todellakin kaikkeni tein, mut täysimetykseen en päässy ja sitäkös on lähipiiri ihmetelly. Edelleen kuitenkin osittaisimetän (lapsi 6kk), mut eihän se oikeaa imettämistä ole (eräiden mielestä).. tosi loukkaavaa! :/[/QUOTE]
Kaikki imettäminen on tärkeää ja hienoa!
Ja tuon 6kk jälkeen joka tapauksessa kaikki muutkin ovat osittaisimettäjiä, joten pää pystyyn vaan!
Mä luulen, että "maidon loppumisen" syy on tietämättömyys. Ei tiedetä, että vauvan kuuluu olla aluksi koko ajan rinnalla, että maitotuotanto käynnistyy ja muuttuu pikkuhiljaa vastaamaan kysyntää. Ei tiedetä tiheän imun kausista, eikä siitä, että kun tuotanto ja kysyntä vihdoin kohtaavat, saattaa tissit tuntua tyhjiltä ja vauva kiukutella, kun maitoa ei enää tulvikaan ja vauva joutuu tekemään vähän töitä sen eteen - mutta siinä vaiheessa yleensä äidin elämä helpottuu, kun tissit ei enää pingota, eikä tarvii nukkua maitolammikossa.
Ei tiedetä, että rintalakkoilu ja -raivarit on ihan normaalia vauvan kehitystä. Tietämättömyys ja se, ettei osata etsiä tietoa ajoissa eikä välttämättä saada neuvolastakaan muuta tukea kuin, että antaa korviketta vaan, joka johtaa pikkuhiljaa siihen, että tisseillä ei oo enää tarvetta tuottaa maitoa. Iso virhe on mun mielestä myös esim. isoäideillä kertoa tyttärilleen, että heillä loppui maito ja että tyttärelläkin voi sitten loppua. Silloin 30-40 vuotta takaperin imetysohjeet oli niin erilaiset, että ihmettelen, miten maito on ylipäänsä noussut kenelläkään, kun vauvat on kärrätty 4 tunnin välein syömään jo synnärillä alkaen ja samalla tavalla jatkettu läpi lyhyen imetysajan.