Kyllä melkein itkettää tämä terveydenhoitajan palkka..:/

  • Viestiketjun aloittaja terkkari
  • Ensimmäinen viesti
terkkari
Eihän sitä pitäisi valittaa, kun työ neuvolassa on oikein mieluisa, mutta aina jaksan ihmetellä miten alipalkattuja olemme...

Kateellisena kuuntelen, kun muut AMK:sta valmistuneet vetävät heti reilusti yli 2000 palkkoja.

Moni on varmasti eri mieltä, mutta kun oikeasti miettii työmme vastuuta ja työtahtia, niin ei voi palkkaa hyväksi kutsua. Lähihoitajana vuorotyössä saisin enemmän...:/ Minulla jää verojen jälkeen käteen n.1600€/kk, jos menisin sairaalaan sairaanhoitajan vuorotyöhön saisin jopa yli 400€ enemmän kuukaudessa. MUTTA en tee sitä, koska en pidä siitä työstä. Siksi en saisi valittaakaan.

Aivan hullua kun miettii koulutuksen pituutta ja työn henkistä puolta/vastuuta.
 
vierass
No niin no mä oon valmistunut AMK:sta ja nettopalkka on alle 1400. Teen kuitenkin alaa vastaavia hommia ja työtä jota haluan tehdä. Ja vieläpä yli TES:in mukaisten palkkojen. Tiesin, että valitsin ERITTÄIN paskasti palkatun alan, mutta tämä on se, mitä minä haluan tehdä. Kaipa tässä voisi päästä ansioille, josko perustaisi oman yrityksen, mutta vastuu on todella suuri...
 
adgj
[QUOTE="a p";23427764]Bruttona 2100€[/QUOTE]

No eipä tulisi mieleenkään valittaa... Itse tienasin syksyllä opettajana 2400 kuussa. Ja siihen hommaan sentään tarvitaan hippasen korkeampi koulutus.
 
"a p"
Ymmärrän mielipiteenne. Mutta niinkuin kerroin, tykkään työstäni. Kunhan vaan sitä pohdin, että kun ammattilaisena tiedän sen vastuun suuruuden ja henkiset jutut, niin vähän kaipaisi siitä muutakin vastinetta kuin sen että saa juuri ja juuri maksettua pakolliset menot.
 
Joo kyllä AMK:laiset hoitotyön tekijät ovat selkeästi palkkakuopassa. En ole koskaan ytajunnut, mikä into oli alun perinkään joskus vuosituhannen taitteessa tehdä sairaahoitajista, kätilöistä ja terkoista korkeakoululaisia ja tutkinnoista korkeakoulututkintoja: mikään ei sinällään muuttunut paitsi tilastot: Päästiin sanomaan, että Suomessa on niin ja niin iso osa porukkaa korkeakoulun käyneitä. Ei se todellakaan näy palkassa eikä työn arvostuksessa. Olisihan siellä nyt hyvänen aika puolet opiskelijoista vähintään miehiä, jos AMK-insinöörit eivät saisi saman mittaisesta koulutuksestaan kaksinketaista lähtöpalkkaa. Tässä oli yksi kolmesta syystä, miksi en tehnyt kätilöntutkintoani loppuun vaan siirryin yliopistoon.
 
kouluja
[QUOTE="a p";23427828]Ymmärrän mielipiteenne. Mutta niinkuin kerroin, tykkään työstäni. Kunhan vaan sitä pohdin, että kun ammattilaisena tiedän sen vastuun suuruuden ja henkiset jutut, niin vähän kaipaisi siitä muutakin vastinetta kuin sen että saa juuri ja juuri maksettua pakolliset menot.[/QUOTE]

Tykkäisitkö työskennellä lääkärinä?

Vastavalmistuneiden lääkäreiden keskipalkka 4670 euroa säännöllisillä työajoilla. Päivystyksistä jne saa lisää rahaa. Kaikkien lääkäreiden keskipalkka kunnallisella puolella on 5600 e/kk. Joudut opiskelemaan 5 vuotta, mutta sitten ei tarvitse valittaa 2100 euron palkkaa.
 
toinen terkkari
Täällä toinen sh/th AMK ja ei kyllä naamaa naurattanut polilla sairaanhoitajan töitä tehdessä kun mietti sitä helvetistä kiirettä, jatkuvia ylitöitä ja muun paskan niskaan lappaamista!! Kun lääkärille kumarrat, niin potilaalle pyllistät ja toisin päin! Nyt työskentelen kotisairaanhoidossa ja nautin työstäni, siksi huono palkka ei niin paljoa harmita... mutta silti ottaa pattiin, että esim. lyhyemmän AMK-koulutuksen käynyt tuttavani saa enemmän palkkaa kuin minä ja palkka jatkuvasti nouseé.. mutta itsepähän olen osani valinnut. Enpä keksi muutakaan, mikä kiinnostaisi..
 
"just"
itse sairaanhoitaja ja onhan tuo terkkarin homma hiukan erilaista (nytkin käyn säännöllisesti terkkarilla, koska olen rv 33 ) Istutaan, jutellaan, kirjataan koneelle, rokotetaan ja kaikessa rauhassa. Toista se on sairaanhoitajan työssä kun juostaan ja pissallakaan ei ehditä käydä ja töitä tehdään kolmessa vuorossa. Siksi olen päättänyt vielä suorittaa tuon terveydenhoitajankin pätevyyden, koska paljon mielekkäämpää työtä!
 
"vieras"
täällä sama tilanne, pari opiskeluajan kaveriani miesvaltaiselta puolelta (amk) tienaa 4 alkavan kk-palkan eikä vastuu ole läheskään samaa luokkaa, huoh.
ketuttaa rankasti, ja noihin opiskele kauemmin juttuihin niin itse olen sh ja th joten eka 3,5-vuotta ja päälle vuosi...yhteensä 4,5 vuotta luettu ja palkka mitätön!!!
 
"vieras"
[QUOTE="just";23428036]Istutaan, jutellaan, kirjataan koneelle, rokotetaan ja kaikessa rauhassa. Toista se on sairaanhoitajan työssä kun juostaan ja pissallakaan ei ehditä käydä ja töitä tehdään kolmessa vuorossa. [/QUOTE]

Näin juuri. Eli ehkä ihan oikeudenmukaista sairaanhoitajana osastolla/päivystyksissä työskentelevän saadakin parempaa palkkaa, työolot huomioonottaen. Yhtälailla sairaanhoitajalla on suuri vastuu työssään, siihen sitten lisänä kauhea kiire, paskaa niskaan tuutintäydeltä ja epäsäännölliset työajat.
 
"vieras"
[QUOTE="just";23428036]itse sairaanhoitaja ja onhan tuo terkkarin homma hiukan erilaista (nytkin käyn säännöllisesti terkkarilla, koska olen rv 33 ) Istutaan, jutellaan, kirjataan koneelle, rokotetaan ja kaikessa rauhassa. Toista se on sairaanhoitajan työssä kun juostaan ja pissallakaan ei ehditä käydä ja töitä tehdään kolmessa vuorossa. Siksi olen päättänyt vielä suorittaa tuon terveydenhoitajankin pätevyyden, koska paljon mielekkäämpää työtä![/QUOTE]

asiakkaan näkökulmasta kyllä rauhallista ja leppoisaa mutta myös vastuullista: oletko miettinyt että tuon leppoisasti jutustelevan terkkarisi pitää olla varma sikiösi voinnista, asennosta jne. hänen pitää tietää ja osata paljon enemmän kuin mitä sinulle vakikäynnillä tulee mieleen.

äitiysneuvola on leppoisaa, kyllä, mutta vastuu on aikamoinen, harvoilla käynneillä sitten perästä kuulee jos on luottanut että kaikki menee hyvin.
lastenneuvola onkin sitten huomattavasti hankalampi vaikka itse pidänkin siitä enemmän, skaala on laajempi ja pitää hallita vähän kaikesta kaikki, puhumattakaan nykyajan vanhemmat joiden kanssa hakkaa päätään seinään.

vaikka kivaltahan tuo kuulostaa että teillä on leppoisa käynti :) nauti siitä niinkauan kuin voit ja tervetuloa th:ksi.
 
Suzyanne
[QUOTE="a p";23427764]Bruttona 2100€[/QUOTE]

No on se koulutukseen nähden aika matala. Minulla on sairaalan laitoshuoltajana enemmän, tosin teen kaksivuorotyötä, myös viikonloppuisin. Lisäksi on kokemuslisiä.

Syksyllä siirryn osastosihteeriksi päivätöihin, ja palkka siinä ilman kokemuslisiä on kuulemma jotain vähän alle 2000 e/ kk
 

Yhteistyössä