Kyllä melkein itkettää tämä terveydenhoitajan palkka..:/

  • Viestiketjun aloittaja terkkari
  • Ensimmäinen viesti
ei terkkari
Julkisen hallinnon työntekijät ovat viime vuosina saaneet selkeästi rajummat palkankorotukset kuin yksityisellä puolella. Siinä sitten jotkut terkkarit valittavat palkkansa pienuutta, kun jo muutenkin julkinen talous on rajusti miinuksella ja terkkarien palkkojen maksuun otetaan velkaa miljardeja vuodessa. Olisiko kulupuolella omassa taloudessa ongelma.
 
tradnenomi
[QUOTE="vieras";28230057]Ei tuo ole hyvä palkka koulutukseen ja työnkuvaan nähden. Ja vielä jos olet vaikka Helsingissä asuva yksinhuoltaja niin todella tiukkaa on! Ja kuitenkin insinöörit, tradenomit ym. vastaavan AMK-koulutuksen käyneet vetää tosiaan heti houmattavasti kovemmat palkat. Hoito- ja sosiaaliala on palkkojen suhteen jotain ihan käsittämätöntä.[/QUOTE]

Ei tosiasiassa ole kysymys siitä, paljonko kukin HALUIAISI palkkaa. Kysymys on siitä, paljonko tehdystä työstä PYSTYTÄÄN maksamaan palkkaa.

Jos jollekin tasolle AMK tms. koulutetut ovat eri aloilla niin luonnollisesti palkanmaksajan, yrityksen, yhteisön, valtion, kunnan jne. tuloista riippuu paljonko siellä pystytään maksamaan palkkaa.

Yksityissektorilla voi yrityksen johto maksaa hyvin tuottavalle henkilölle melkein mitä tahansa. Tuottamaton työntekijä joko laitetaan pihalle tai ei makseta palkkaa kuin tuottavuuden mukaan. Tästä on kyse yksinkertaisesti. Oma palkkani tradenomina on n. 6000,-€ brutto ja olen silti erittäin hyvin tuottava työntekijä firmalle.
 
Llllllllllll
Itse olen suuhygienisti kunnalla ja peruspalkka ennen veroja on 2400€ ja ei naurata mitä siitä jää käteen. Koulutus lukion jälkeen kuitenkin AMK ja 3,5v. Eipä tuolla perhettä elätetä. Yksin jos asuisi niin pärjäisi joten kuten
 
Hehhee
[QUOTE="roosa";23427700]ei tolla työllä rikastu. musta tulee parin vuoden päästä lähihoitaja, palkka on mitätön. tällä alallahan työt ovat tulevaisuudessa.[/QUOTE]

Kenenkään ei kannata ihmetellä, että lastentarhanopettajat pakenevat alalta, koska heidän koulutuksensa on useimmiten ensin lukio ja sen jälkeen kolmisen vuotta yliopistossa ja lähihoitajan palkka on kuitenkin melkein sama. Ja työ on aika paljon vastuullisempaa.
 
Hehhee
[QUOTE="roosa";23427700]ei tolla työllä rikastu. musta tulee parin vuoden päästä lähihoitaja, palkka on mitätön. tällä alallahan työt ovat tulevaisuudessa.[/QUOTE]

Kenenkään ei kannata ihmetellä, että lastentarhanopettajat pakenevat alalta, koska heidän koulutuksensa on useimmiten ensin lukio ja sen jälkeen kolmisen vuotta yliopistossa ja lähihoitajan palkka on kuitenkin melkein sama. Ja työ on lto:lla aika paljon vastuullisempaa.
 
Th-klö
Synnytyssalissa kätilönä, åeruspalkka 2300€ ja rapiat, vuorolisät nostaa palkkaa 100-500€/kk. Sairaalassa meillä on kuitenkin aina se lääkäri taustalla ja useampi kätilö, aina myös kokeneita työvuorossa, terkkari on monella terveysasemalla aika yksin, ei aina edes kollegaa paikalla.
Päivätyöstä äititysneuvolan terkkarina haaveilisin, mut kyllä se vastuu pelottaa. Etenkin kun on töissä nyt reilun 10v aikana nähnyt, mitä kaikkea raskaudessa voi mennä vikaan....eli ei se ihan vaan jutustelua kuitenkaan oo se terkakrin työkään :)
 
"hillla"
Kuulostaa ihan ok palkalta, kyllä minulle kelpaisi. Kuitenkin päivätyötä ja siisti sisätyö. Kaikilla on omat vastuunsa omista töistään.

Itse saan himpun alle 2000€/kk, käteen jää n. 1300€/kk lähihoitajan työstä pk:ssa. Ihan ok minusta, kuitenkin päivätyö ja suht siistiä sisähommaa happihyppelyillä. Vastuuta ja kiirettäkin on, mutta mielestäni palkkaus on kohdallaan ja kiire ei häviä nostamalla palkkaa, vaan palkkaamalla lisää niitä tekeviä käsiä... ;)

Ja vielä heitän vettä myllyyn sanomalla että lto:n palkka on myös ihan kohillaan. Ei se työ nyt niiiiiin vastuullista ja vaikeaa ole, mitä joskus antavat ymmärtää. Tottahan toki jokainen meistä haluaisi lisää palkkaa ja jokaisen mielestä oma koulutus oli aina vaativin ja samaten työkuva...
 
Snsksnsnsn
Joo kyllä muakin vähän syö tää kätilön palkka - 4,5 vuotta koulua ja mikä vastuu, palkka 2300€. Ja labrahoitsukaverini saa jo aloituspalkkanansa 2500. Neuvolaan en ees viitsi mennä töihin, kun täälläpäin kuulemma alle 2000€ bruttopalkka.
 
"vieras."
[QUOTE="vieras";28230057]Ei tuo ole hyvä palkka koulutukseen ja työnkuvaan nähden. Ja vielä jos olet vaikka Helsingissä asuva yksinhuoltaja niin todella tiukkaa on! Ja kuitenkin insinöörit, tradenomit ym. vastaavan AMK-koulutuksen käyneet vetää tosiaan heti houmattavasti kovemmat palkat. Hoito- ja sosiaaliala on palkkojen suhteen jotain ihan käsittämätöntä.[/QUOTE]

Ei ne tradenomit kunnalla saa sen enempää. Sihteerieen ym palkat ovat kahden tonnin kieppeillä bruttona kunnalla. Kunnan insinööreillä voi olla muutaman satasen enemmän. Kunnan talousjohtajiin on ihan turhaa verrata, koska suurin osa on korkeamman korkeakoulututkinnon suorittaneita ja todella pitkän uran tehneitä. Sosiaali- ja terveysalalla sentään on työpaikkoja. Monella paikkakunnalla on hyvin vaikea saada mitään töitä tradenomina/ekonomina tai insinöörinä (riippuu suuntautumisesta). Firmat eivät palkkaa, koska ei ole rahaa. Ja sitten jos saa ekonomina paikan, josta maksetaan esim. 2600 bruttona kuukaudessa, pitää ottaa huomioon, että th on kerennyt jo kaksi, kolme vuotta tienata rahaa, joten turha kadehtia. Harva tradenomi vetää kovia palkkoja, voit mennä vaikka tilastoja lukemaan.
 
"Vierailijana"
No eipä tulisi mieleenkään valittaa... Itse tienasin syksyllä opettajana 2400 kuussa. Ja siihen hommaan sentään tarvitaan hippasen korkeampi koulutus.
Eipä se yliopiston opetus oo sen korkeampaa/hienompaa ku AMK:issa. Ite asiassa valmistaa työmaailmaan vaan huonommin, koska käytännön harjottelu usein on minimissään. Sana "yli"opisto kuulostaa vain hienommalta, mutta se sen kummempi ole. Ja jos ny mietitään kummalla nii sanotusti on raskaampi ja vastuullisempi työ, nii valitettavasti sairaanhoitaja/terveydenhoitaja vie pelin 6-0. En toki tarkoita väheksyä opettajia, sillä arvokasta työtä tehdään ja enemmän palkkaa me ansaittais. Eli siis itekkin oon opettaja. Mutta kyllä ammatti, joka käsittelee terveyttä, elämää ja kuolemaa ansaittis vielä enemmän sitä parempaa palkkaa, kuin me. Tai ainakin saman palkan ku mekin. On sitä läheltä nähty, mitä hommaa nuo sotelaiset joutuu tekeen :/
 
"Hips"
[QUOTE="Vierailijana";29910680]Eipä se yliopiston opetus oo sen korkeampaa/hienompaa ku AMK:issa. Ite asiassa valmistaa työmaailmaan vaan huonommin, koska käytännön harjottelu usein on minimissään. Sana "yli"opisto kuulostaa vain hienommalta, mutta se sen kummempi ole. Ja jos ny mietitään kummalla nii sanotusti on raskaampi ja vastuullisempi työ, nii valitettavasti sairaanhoitaja/terveydenhoitaja vie pelin 6-0. En toki tarkoita väheksyä opettajia, sillä arvokasta työtä tehdään ja enemmän palkkaa me ansaittais. Eli siis itekkin oon opettaja. Mutta kyllä ammatti, joka käsittelee terveyttä, elämää ja kuolemaa ansaittis vielä enemmän sitä parempaa palkkaa, kuin me. Tai ainakin saman palkan ku mekin. On sitä läheltä nähty, mitä hommaa nuo sotelaiset joutuu tekeen :/[/QUOTE]

Ei voi noin vaan väittää, että kaikki tuonkaan alan palkat olisivat epäsuhdassa työnkuvaan, toki ap:n kuvaama tilanne kuulostaa kovin vääristyneeltä. Kommenttisi yliopisto- ja AMK-koulutuksista taas kertoo, että joko et ole yliopistoon astunutkaan tai sitten olet niitä, jotka suorittivat tutkintonsa sujuvasti silmät ja korvat kiinni.
 
Sosköööh
Mäkin saan surkeaa palkkaa (brutto 2500) sosionomin koulutuksella, mutta ei se juurikaan haittaa. Työ kuitenkin on ihanaa, rentoa ja antoisaa. Sääliksi käy välillä miestä (yli 5k/kk) kun ähkii ja hikoilee ja kiroilee miten paskaa käydä töissä ja liikaa stressiä ja unettomia öitä :D
 
"Lilli"
[QUOTE="vieras";23428096]asiakkaan näkökulmasta kyllä rauhallista ja leppoisaa mutta myös vastuullista: oletko miettinyt että tuon leppoisasti jutustelevan terkkarisi pitää olla varma sikiösi voinnista, asennosta jne. hänen pitää tietää ja osata paljon enemmän kuin mitä sinulle vakikäynnillä tulee mieleen.

äitiysneuvola on leppoisaa, kyllä, mutta vastuu on aikamoinen, harvoilla käynneillä sitten perästä kuulee jos on luottanut että kaikki menee hyvin.
lastenneuvola onkin sitten huomattavasti hankalampi vaikka itse pidänkin siitä enemmän, skaala on laajempi ja pitää hallita vähän kaikesta kaikki, puhumattakaan nykyajan vanhemmat joiden kanssa hakkaa päätään seinään.

vaikka kivaltahan tuo kuulostaa että teillä on leppoisa käynti :) nauti siitä niinkauan kuin voit ja tervetuloa th:ksi.[/QUOTE]

Mäkin jäin miettimään mikä siinä neuvolantädin työssä on niin vastuullista ja henkisesti kuormittavaa?

Mullakin sama kokemus neuvoloista, kun aiemmalla kirjottajalla, enkä ole koskaan kuullut että terkkari olisi joutunut vastuuseen mistään.
Enneminkin on usein niin, että neuvolassa ei sanota juuta eikä jaata, itse pitää selvittää. Käydä lääkärissä tms. Ja on mun kohdalla äitiysneuvolaterkkari mokaillutkin kaikenlaista, mistä olis voinut tulla isokin vahinko, eikä hän niistä ole tilille joutunut.
 
Jaarlo
No miten olet valinnut tuon ammatin itsellesi? Tuskin sulle tuli työsopparis allekirjoittaessa yllätyksenä, että tämmönen pieni palkka?!

Kyllä meikäläinen koulutustani suunnitellessani otin toki selvää eri ammattien palkkauksesta. Puntaroin sh:n ja th:nkin koulutusta, mutta kyllä äly leikkasi sen verran, ettei tartte täällä itkeä pientä palkkaa.
Kutsumuksen perään on turha huudella, kun tälläkin alalla monta erilailla palkattua työtä.

Terveisin terveystieteiden maisteri, bruttona 5100.
 
tytönjpoikienmamma
Sos. ja terveysalan palkat nyt ovat pieniä (itsekin alalla), muuta niin onmyös poliisien, vartioden (heistä puhumattakaan) ja he ovat työssään jatkuvasti suoranaisessa vaarassa. Kaikilla meillä on vastuumme työstämme, kuten tokimyös terkkarilla:). Vuorotöistä tulee tietenkin maksaa enemmän joten sikäli hassua, jos vertaat palkkaasi VUOROTYÖTÄ tekevän lähihoitajan palkkaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Terkkarina itsekin
Th on turha edes verrata vastuuta esim kätilöihin ja monessa paikassa myös sairaanhoitajiin. Myös terkkarilla on aina lääkäri takanaan, joko oman tk:n tai äitiyspkl:n. Kätilöt painivat joka päivä oikeasti elämän ja kuoleman kanssa, th joutuu todella harvoin oikeasti sellaiseen tilanteeseen, jos ikinä.

Palkka on onneton, mutta silti mielummin pieni palkka kuin vähän suurempi ja vuorotyö. Ja lähihoitajan saama "kova" palkka vuorotyöstä ei todellakaan tule ilmaiseksi, suurin osa saa siivota eritteitä ihan riittävästi.

Nimimerkillä th (+lh ja sh)
 
Minä en lue sairaanhoitajaksi koska mulle jää lähärinä käteen 2000€/kk ja monella sh:lla 1500-1700€. Syy, verotus. Työnkuva ois kivempi kun kävisin amkin, mutta ei mulla ole varaa olla sairaanhoitaja. Ihan älytöntä!
 

Yhteistyössä