Onko mulla diabetes?

• Viestiketjun aloittaja "hiirulainen"
  • Ensimmäinen viesti
"hiirulainen"
Osaako joku kertoa 2-tyypin diabeteksen oireista? Olen normaalipainoinen (176cm, 67 kg), mutta mulla oli raskausaikana raskausdiabetes lievänä. Nyt en ole siis raskaana, mutta saan outoja kohtauksia aamuisin n. tunti-pari aamupalan jälkeen. Aamupalaksi söin tänään kahvia, ruisleipää juustolla ja yhden bulgarian jogurtin (sellainen sitruunajogu eli sokeriakin on) ja parin tunnin päästä alkoi kädet täristä ja huimata. Tuntui, että sokerit meni tosi alas. Mutta onko tuollainen diabetekselle tyypillistä? Eikös siinä ole vaan korkeat sokerit? Mulle käy jo melkein joka aamu noin, että tarvitse aamupalan jälkeen tunnin-parin päästä ruokaa tai käy noin. Yksi aamu en pystynyt lastakaan syöttämään kun kädet vapisi niin.

Janoa mulla ei ole sen enempää kuin aiemmin, pikemminkin nykyisin ei janota juuri ollenkaan. On mahdollista, että hemoglobiinini olisi alhainen, voiko se aiheuttaa tuollaisia kohtauksia? Luulisi, että olisi sitten koko ajan huono/heikko olo.

Mulla on sellaisia raskausaikana käyttämiäni tikkuja, jotka mittaa virtsan sokeria. Virtsassa ei ole sokeria kyllä ollut niiden mukaan. Mut ne liuskat voi olla vanhentuneetkin.

kokeilepas
Koitapa syödä vähähiilihydraattisesti ja sitten katsoa, muuttuuko olo miksikään. Diabetes on nimenomaan SOKERITAUTI ja rasvahan ei nosta verensokeria tippaakaan. Eli syöt esim. huomenna 2 paistettua munaa aamiaiseksi ja katsot, tärisetkö samoihin aikoihin kuin tänään viimeksi. Ihan tosi, en yritä pakkomyydä karppausta, mutta noin sen tärinän ja kuvotuksen itsekin sain kuriin..!

Koitapa syödä vähähiilihydraattisesti ja sitten katsoa, muuttuuko olo miksikään. Diabetes on nimenomaan SOKERITAUTI ja rasvahan ei nosta verensokeria tippaakaan. Eli syöt esim. huomenna 2 paistettua munaa aamiaiseksi ja katsot, tärisetkö samoihin aikoihin kuin tänään viimeksi. Ihan tosi, en yritä pakkomyydä karppausta, mutta noin sen tärinän ja kuvotuksen itsekin sain kuriin..![/QUOTE

diabeteksessä kyllä rasva on pahempaa kuin sokeri. vanhaa käsitystä että sokeri olis se kaikkein pahin,rasva menee kyllä ohi siitä :) ainakin näin miehelle on opettu sillä kun toi diabetes on.....

"vieras"
ja kaikki hiilarit nostaa verensokeria, puhdas sokeri vaan nopeammin ja rajummin, esim sokeripaloja tai täysjyväleipäviipale (vaikka olisi sama määrä hiilareita grammoina).

"Vieras"
Kyllä voi mennä sokerit liian alas jopa silloin vaikkei vielä olisi diabetesta todettu. Mulle lääkäri sanoi että verensokerin heilahtelu on yksi merkki heikentyneestä sokerinsiedosta. Esim. mulla meni kerran 2,3 sokeri vaikka olin syönyt aamiaisen...

"hiirulainen"
Mulla on kyllä sokerimittari, mut pitäis ostaa siihen ne liuskat (50 euroo/purkki)... ehkä sit ostan ja mittailen. Tiedän kyllä kokemuksesta, että aiemmin kun tullut tuollaisia kohtauksia ja olen sokerit mitannut, ne on olleet tosi alhaiset. Ostin sokerimittarin joskus 5 v. sitten kun silloinkin jotain epäilin. Mut työterveydessä ne pisti sokerirasitukseen ja se oli normaali. Raskaana sitten rasitus oli epänormaali ja pissassa sokeria.

"hiirulainen"
No mikäs vika se sellainen sitten on, että ne sokerit menee vaan liian alas? Koska silloin 5 v. sitten tosiaan ei mitään muuta vikaa ollut. En saanut ruokailujen jälkeen liian korkeita arvoja tms. ainoastaan joskus noita tärinöitä ja alhaisia arvoja.

"vieras"
Mulla ainakin tärisee kädet jos menee sokerit liian alas syystä tai toisesta. Lisää tuota aamupalan määrää ja tosiaankin sitä proteiinia, vaihda kahvi vaikka teehen ja syö muutenkin tasasesti. Minä juuri alotin vaihteesta vhh dieettiä, ja jo näin ekana päivänä huomaa kuinka turhia ne hiilarit on, väsyttävät mutta eivät pidä nälkää eikä verensokeriakaan tasaisena.

dsafd
meneppä käymään lääkärillä vaivasi kanssa,jotta saat sitä kautta tarvittavat tutkimukset, eikä tarvitse täällä arvailla. Aika monesta syystä kun tuo oireilu voi johtua (pahimpana vaihtoehtona esim insuliinia erittävä kasvain sisuksissa)...

Yhteistyössä