Näinkö tuetaan äidin jaksamista...

• Viestiketjun aloittaja hohhoi
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Bussilla ei ole varaa joka päivä kulkea. Autoa ei ole. Pyörää ei ole, ja vaikka olisikin, miten sillä kaksi lasta kuljettaa, jos ja kun ei ole varaa ostaa mitään hienouksia siihen pyörään.
No joo, nyt tuli kyllä sellainen olo että tarkoituksesi oli tosiaan vaan valittaa kun mikään ratkaisu ei kelpaa. Miten sulla on varaa pitää lapsi hoidossa vai maksaako sossu senkin?

"vieras"
No minusta tuo on tosi lyhyt hoitomatka. Jos tuo masentaa ja ahdistaa, niin varmaan kannattaa hakea apua lääkäriltä. Vertailun vuoksi "normi-ihmisillä" on yleensä pitempi työmatka, ja sen lisäksi pitää vielä tehdä ne työt. Ja sen päälle hoitaa lapset. :) Toivottavasti saat apua! Kannattaa myös koettaa jaksaa ajatella lapsen parasta. Jos olet itse noin väsynyt ja ahdistunut, lapsellesi hoitopaikan virikkeet voivat olla tosi hieno juttu.

juuh
minä tiedän miltä susta tuntuu.. mulla kolme lasta ja on työn ja tuskan takana saada raahattua kaikki mukaan viemään vanhempaa lsta hoitoon. ja 3kilsaa on mun mielestä aika pitkä matka asui maalla tai kaupungissa. meillä päiväkotiin ei ole kuin 1kilsa mut silti kauheeta kävellä joka päivä lasten kans...voimia:)
Mä elän jossain ihan eri maailmassa kuin te... Jollain on kolme päiväkotia 1km etäisyydellä ja 3km päähän vieminen on kauheeta... Eikö siellä bussit kulje?

Mulla on töihin 60km ja lasten päiväkotiin 10km, mut kuljen ne autolla... eiks oo kamalaa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;23413224:
Eihän siellä ole pakolliset hoitoajat, sen voi viedä sitten kun jaksaa kävellä sinne ja hakea sitten kun siltä tuntuu niin ei tarvi aamulla väkisin herättää niitä 5 aikaan kävelemään ja sinä olet kotona niin mihin sinulla kiire olisi??
No mutta eikai se kuitenkaan ole soveliasta viedä lasta päikkäri aikaankaan.. Jos vaikka klo 11 on ruoka, niin ajattelis että jos lapsi on hoitoon koko päivänä tullakseenkaan, niin tulisi sitten ihan aamuaikoihin.

"vieras"
Onko linja-autoyhteydet hyvät? Oletko katsonut mitä kuukausilippu maksaa? Sekin on tietysti kallis, mutta jos sillä voisi kulkea neljä kertaa päivässä päiväkotimatkat ja muut matkat lisäksi, niin se ei olisi niin paha.

ymmärrän
Ymmärrän todella hyvin, oma esikoiseni oli kilometrin päässä hoidossa ja sekin tuntui tiettyinä aamuina liialta. Olisko teille tarjolla jotain kerhoa lähempää? Mun lapsi alkoi käydä kerhossa kahtena päivänä viikossa 3 h kerrallaan ja oli sekin helpottavaa, varsinkin kun kerho oli parin sadan metrin päässä. (lopetettiin siis se hoito sitten, kun oli hankalaa)

hohhoi
Pitääkö siellä hoidossa olla johonkin tiettyyn aikaan? Milloin? Ja sängystä repimistä ei tarvita, kun lapset tottuu rytmiin.
Sitä rytmiä tässä haetaankin, esikoiselle siis. Hoidossa pitäisi olla klo 09, jotta rauhottuu päiväunilleen. Ja viim klo 15 haluan hakea lapsen kotiin, jotta keretään yhdessä jotain tehdäkin. Ja vauvan joutuu usein kesken unien ottamaan mukaan...ja tämä vauva ei todellakaan ole niitä vauvoja, jotka nukkuu AINA vaunuissa...ei todellakaan.....

"jep"
Suomi kaipaa muutosta. Joku natisee ilmaisesta päivähoidosta, johon on 3 km matka. Että kehdataan!!! Ja tietenkin natisija on kotona yhteiskunnan tukemana.

Osta apauto, jos et jaksa kävelä. Tai hoida lapsesi kotona. Ei riitä ymmärrystä ei, sori vaan.

hohhoi
[QUOTE="vieras";23413236]No joo, nyt tuli kyllä sellainen olo että tarkoituksesi oli tosiaan vaan valittaa kun mikään ratkaisu ei kelpaa. Miten sulla on varaa pitää lapsi hoidossa vai maksaako sossu senkin?[/QUOTE]

Ratkaisu: hoitopaikka lähempää, kyllä kelpais! Ja koska olen köyhä, niin päivähoitopaikka maksaa tasan 0 euroa.

"vieras"
Onko sulla yhtään ketään paikkakunnalla, joka voisi auttaa? Viedä tai hakea esikoisen edes joskus? Onko sulla esim. lähipuistosta tuttuja äitejä, jotka ottaisivat esikoisen mukaansa puistoilemaan, kun menevät omien muksujensa kanssa? Saisit hetken hengähtää vauvan kanssa. Onko sulla mahdollisuutta saada esikoista joskus jonnekin yökylään, esim. isovanhemmille tai kummeille? Sekin saattaisi auttaa jaksamaan.

ihmetyttää
No mutta eikai se kuitenkaan ole soveliasta viedä lasta päikkäri aikaankaan.. Jos vaikka klo 11 on ruoka, niin ajattelis että jos lapsi on hoitoon koko päivänä tullakseenkaan, niin tulisi sitten ihan aamuaikoihin.
Mä ymmärsin että ainakin toinen lapsista kulkee rattaissa tms. Jos lähtee kävelemään 9 aikaan aamulla kauanko siinä kestää että olet kävellyt 3km? Ei siinä voi kestää yli 11. Pienet lapset ei kyllä nuku normaalisti yli 9 aamulla.

Ap on varmasti loppu niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ja tarvitsee apua lastenhoidossa. Pystyykö sellaisesta "valittamaan", tai pyytämään lähempää hoitopaikkaa?

Toisaalta taas esim. meiltä on matkaa keskustaan tuo 3km ja matkaan menee aikaa 20minuuttia, eli ei todellakaan paljon.

:)

"vieras"
Sitä rytmiä tässä haetaankin, esikoiselle siis. Hoidossa pitäisi olla klo 09, jotta rauhottuu päiväunilleen. Ja viim klo 15 haluan hakea lapsen kotiin, jotta keretään yhdessä jotain tehdäkin. Ja vauvan joutuu usein kesken unien ottamaan mukaan...ja tämä vauva ei todellakaan ole niitä vauvoja, jotka nukkuu AINA vaunuissa...ei todellakaan.....
On sullakin ongelmat. :D Ollapa noin pienet ongelmat: hoitopaikkaan on kolme kilometriä ja juniori ei aina nuku vaunuissa. Lisäksi aamuisin pitää herätä.

juuh
Sä oot saanut ilmeisesti sosiaalitoimen kautta sen päiväkotipaikan... maksaiskos ne sulle sen kuukausilipun bussiin. Tosin tekisi varmasti oikein hyvää sulle kävelläkin se muutamia kertoja viikossa, ulkoilu ja liikunta tutkitusti auttaa mieltäkin.
Ja koita saada vauvan rytmiä ohajailtua teidän rytmiin sopivaksi. Syötä aina ennekuin lähdette kävelemään ja koita venyttää nukkumaan laittoa noihin vienti ja haku aikoihin sopivaksi.

hohhoi
[QUOTE="vieras";23413253]Onko linja-autoyhteydet hyvät? Oletko katsonut mitä kuukausilippu maksaa? Sekin on tietysti kallis, mutta jos sillä voisi kulkea neljä kertaa päivässä päiväkotimatkat ja muut matkat lisäksi, niin se ei olisi niin paha.[/QUOTE]

On se meille kallis. Kun uskokaa tai älkää, me emme elä sossun rahoilla. Ja eipä tuollainen meno ole edes sellainen, minkä sossu maksaisi.

[QUOTE="jep";23413277]Suomi kaipaa muutosta. Joku natisee ilmaisesta päivähoidosta, johon on 3 km matka. Että kehdataan!!! Ja tietenkin natisija on kotona yhteiskunnan tukemana.

[/QUOTE]

Yhteiskunnan rahoja menee kyllä paljon turhempaankin, kuin uupumassa olevan/jo uupuneen äidin jaksamisen tukemiseen. Auttamatta jättäminen voisi johtaa sairaalavuorokausiin ja huostaanottoihin, ja SE vasta maksaakin.

Ap, kysy olisiko mahdollista saada sossun tukemana kuukausikortti linja-autoon?

Yhteistyössä