Kuinka hyvä muisti n. 2-vuotiaalla yleensä on?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"hymykuoppa"
Minä muistan kun isä löi äitiä leipäveitsellä käsivarteen humalassa..olin silloin hiukan reilun 2v ja nyt ikää on liki 40..en vieläkään luota isääni

En tiedä, kuinka tieteellisesti perusteltu tämä ajatus on, mutta lapsen muisti kehittyy sidoksissa kielen kehitykseen. Näin ollen sellainen tapahtuma, jota lapsi itse kertoo eteenpäin (ja siis samalla kertaa sitä itselleen), syöpyy mieleen paremmin.

Tämä on siis myös yhteydessä siihen, että meistä harvemmilla on enempää kuin satunnaisia muistikuvia kahdelta ensimmäiseltä ikävuodelta - kieli ei ole ollut kehittynyttä silloin, eikä muistijälkiä ole syntynyt.

En tiedä 2-vuotiaasta, mutta meidän 1,5kk muistelee vieläkin kuinka ksylitolipastilli putosi pottaan joskus 2kk sitten :D Eli aika kaukaisia asioita muistaa jo tämän ikäinen. Varmasti myös riippuu paljon siitä, mitä lapsi pitää muistamisen arvoisena. Mun mielestä ainakin ne asiat joita tuo tyttö muistelee on ihan hassuja ja joskus kun koitan jotain ns. isoa muistella hänen kanssaan niin ei muista yhtään.

"heh"
En tiedä 2-vuotiaasta, mutta meidän 1,5kk muistelee vieläkin kuinka ksylitolipastilli putosi pottaan joskus 2kk sitten :D Eli aika kaukaisia asioita muistaa jo tämän ikäinen. Varmasti myös riippuu paljon siitä, mitä lapsi pitää muistamisen arvoisena. Mun mielestä ainakin ne asiat joita tuo tyttö muistelee on ihan hassuja ja joskus kun koitan jotain ns. isoa muistella hänen kanssaan niin ei muista yhtään.
No onpas teidän 1,5kk ikäisellä hyvä muisti, jos muistaa mitä tapahtui ennen omaa syntymää. :)

Meillä
Muistaa. En tiedä miten tarkasti, mutta palaa asioihin yllättävissä tilanteissa. Siis siten ettei niistä varmasti ole puhuttu ja sitten hän yhtäkkiä alkaa puhua niistä. Lapsi hieman alle 2v5kk.
Näin meilläkin,samanikäinen lapsikin.Muistelee vieläkin viimekesäistä ulkomaanreissua ja syksyllä ollutta hammaslääkärikäyntiä.Oppii muistamaan uusien tuttavuuksien nimet paljon nopeammin kuin äitinsä.

"Ellamaaria"
Muistaa asioita meidän 2v yllättävän pitkän ajan takaakin, ja juurikin yllättäen. Itse muistan myös muutamia "vaikeita" asioita alle 3v. elämästäni, ja onneksi muutamia hyviäkin. Sitä on ihan tarkkaan vaikea sanoa, mitkä muistamiset on kerrattuja, mutta sen tiedän että nuo vaikeat jutut on sellaisia, etttä niitä ei ole varmasti edes kanssani puitu...

"a p"
Ok, kiitos vastauksista :) Mulla on pojan (2v 3kk) kanssa välillä vähän hankalaa, kun hän ei puhu vielä, mutta selvästi muistaa melko kaukaisiakin asioita. Tiedänpähän sitten, että voin yrittää kalastella tarkoittamaansa vähän kauempaakin menneisyydestä!

"tjaa"
Ite muistan kun olin yön yli sairaalassa masuvaivojen takia. Nukuin sellaisessa tosi korkealaitaisessa sängyssä, eikä äiti saanut/halunnut viettää yötä sairaalassa kanssani.
Muistan, kuinka mulle oli pakattu mukaan sellainen pinnikseen laitettava soittolelu.
Muistan myös sen, kuinka minun oli hankalaa syödä omatoimisesti, mutta kukaan hoitajista ei joutanut myöskään syöttämään minua.
En muista tarkkaan, minkä ikäinen olin, mutta tuttia kai söin vielä ja muistan sen ajan, kun minua vieroitettiin tutista.

Yhteistyössä