11-vuotiaana työskentely on laitonta

• Viestiketjun aloittaja huhhuhhuh
  • Ensimmäinen viesti
Lapsi ei saa tehdä työtä joka haittaa hänen fyysistä tai henkistä kehitystään.

Joskus tosin miettinyt että miksi lapsen sen sijaan fyysisen ja henkisen kehityksen vaurioittamiseen sillä ettei hänelle anneta ikänsä mukaista mahdollisuutta harjoittautua pikkuhiljaa aikanaan koittavaan vastuuseen ja itsenäisyyteen ei nykyään juurikaan puututa.
Ilmeisesti se on vähän "muodissa" oleva lapsen pahoinpitelyn tapa samalla lailla kuin vaikkapa 50 v sitten oli muodikasta antaa kovia selkäsaunoja.
Itse näen kaikenlaisen pahoinpitelyn pahana asiana, oli muoti mikä vain.

Mielestäni on ihan ok jos 11 v saa palkkaa lapsenvahtina olosta, naapurin koiran ulkoiluttamisesta, esiintymisestä mainoksessa jne.

äly hoi
[QUOTE="vieras";23395000]No kuule kun sun juttusi ovat aika typeriä, ei niitä jaksa edes kommentoida. Ehkä tämä työnteko suomessa vapaaehtoisesti muutama tunti päivässä on vähän eri asia kuin tehdä töitä elääkseen ja elättääkseen myös muun perheen?[/QUOTE]

Juurihan sinä kommentoit, vähämielinen.

En enää ihmettele sitä pahoinvoinnin määrää mikä nykyajan lapsissa ja nuorissa on kaikkien tutkimusten mukaan. Nykyajan vanhemmat ovat sellaista porukkaa, että lapsistakin tulee mielisairaita.
tai ehkä asia on toisinpäin.. ehkäpä se pahoinvointi vain lisääntyy sitämukaan kuin nuo velvollisuudet minimoidaan, oikeudet kasvaa, kun mistään ei rangaista, mitään ei vaadita ja mitään ei odoteta, mitään ei opeteta enää kun aina on lapsi olevinaan liian nuori (vaikka olisi 17v)

En minä kyllä kiellä lasta menemästä nuorena töihin jos haluaa, vaikka jakamaan lehtiä. Niitäkin kun saa jakaa seiskaluokkalaisetkin (tytön luokalla oli monta jotka seiskalla alottivat). Se on myös etu kun haetaan töitä vanhempana, jos ei ole suhteita. Suomessa kuitenkin laki pitää huolta myös näiden lasten/nuorten työtilanteesta jotka ovat todellakin aivan toiset kuin vaikka Kiinassa.

hyviäkin ihmisiä löytyy
Lapsi ei saa tehdä työtä joka haittaa hänen fyysistä tai henkistä kehitystään.

Joskus tosin miettinyt että miksi lapsen sen sijaan fyysisen ja henkisen kehityksen vaurioittamiseen sillä ettei hänelle anneta ikänsä mukaista mahdollisuutta harjoittautua pikkuhiljaa aikanaan koittavaan vastuuseen ja itsenäisyyteen ei nykyään juurikaan puututa.
Ilmeisesti se on vähän "muodissa" oleva lapsen pahoinpitelyn tapa samalla lailla kuin vaikkapa 50 v sitten oli muodikasta antaa kovia selkäsaunoja.
Itse näen kaikenlaisen pahoinpitelyn pahana asiana, oli muoti mikä vain.

Mielestäni on ihan ok jos 11 v saa palkkaa lapsenvahtina olosta, naapurin koiran ulkoiluttamisesta, esiintymisestä mainoksessa jne.
Puhuuhan täällä joku asiaakin.

Kyllä minustakin on ok, että lapset "harjoittelevat" työntekoa esim. vahtimalla lapsia, leikkaamalla nurmikkoa.

Mutta lapsityövoiman käyttö onneksi on kielletty. Ja sillä tarkoitetaan työntekoa kuten yli 18-vuotiaat työtä tekevät.

Onneksi laki suojaa lapsia ahneilta. Vanhemmat eivät sitä todellakaan välttämättä tee.

"vieras"
En enää ihmettele sitä pahoinvoinnin määrää mikä nykyajan lapsissa ja nuorissa on kaikkien tutkimusten mukaan. Nykyajan vanhemmat ovat sellaista porukkaa, että lapsistakin tulee mielisairaita.
Nykyajan lapset? Heidän pahoinvointinsa? Minä lyön vaikka vetoa että heissä ei ole yhtään ainutta maaseudun lasta, joka on tottunut pienestä pitäen kovaan työntekoon ja säännöölliseen elämään, heidän vanhemmillaan ei ole aikaa päissään riekkua ympäri ämpäri ja yrittää saada päivättäistä huumeannosta. Luulen että nämä pahoinvoivat lapset tulevat pahoinvoisiksi jostain muusta kuin tilan töistä.

Nykyaikana? Luuletko että ennenvanhaan tilojen lapset vetivät lonkkaa päivät pitkät ja pelasivat lätkää vai olisivatko he olleet heinäpellolla ja perunapellolla ja navetassa töissä? Mitäs luulet?

"huolestunut"
tai ehkä asia on toisinpäin.. ehkäpä se pahoinvointi vain lisääntyy sitämukaan kuin nuo velvollisuudet minimoidaan, oikeudet kasvaa, kun mistään ei rangaista, mitään ei vaadita ja mitään ei odoteta, mitään ei opeteta enää kun aina on lapsi olevinaan liian nuori (vaikka olisi 17v)
On hyvin tyypillistä nykyajan vanhemmille että he sysäävät kasvatusvastuun muiden tekijöiden niskaan. En tiedä huolestuttaako nykyajan vanhempia lasten ja nuorten huimasti lisääntyneet mielenterveysongelmat? Ilmeisesti ei kauheasti.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi;23395019:
Juurihan sinä kommentoit, vähämielinen.
Voi lutuna ten tähäre, ottiko joku sunkin juttuihin kantaa? Usko pois, ei ne ole kemmentoimisen arvoisia, kuhan nyt vähän nakkaan sullekki jyviä mitä nokkia.

toisaalta
[QUOTE="vieras";23395063]Nykyajan lapset? Heidän pahoinvointinsa? Minä lyön vaikka vetoa että heissä ei ole yhtään ainutta maaseudun lasta, joka on tottunut pienestä pitäen kovaan työntekoon ja säännöölliseen elämään, heidän vanhemmillaan ei ole aikaa päissään riekkua ympäri ämpäri ja yrittää saada päivättäistä huumeannosta. Luulen että nämä pahoinvoivat lapset tulevat pahoinvoisiksi jostain muusta kuin tilan töistä.

Nykyaikana? Luuletko että ennenvanhaan tilojen lapset vetivät lonkkaa päivät pitkät ja pelasivat lätkää vai olisivatko he olleet heinäpellolla ja perunapellolla ja navetassa töissä? Mitäs luulet?[/QUOTE]

Niin eikä silloin vanhemmatkan roikkuneet netissä keskustelupalstoilla.

"vieras"
Tääkö se on murkun pahin uhka nykyajan Suomessa? Että joutuu tekemään töitä?
Riippuu murkusta. Täällä maalla en tunne yhtään 15v joka ei etsisi itselleen työtä kesäksi, pojat menee ajamaan rapaa nevalle ja tytöt vähintään lapsenlikaksi jos ei muuta saa. Mutta he ovatkin tottuneet tekemään sitä työtä, jo kotona, että se on vain kivaa että pääsee oikeisiin töihin eikä äitin apuriksi. Taas eräs työkaverini tytär 19v ei ole ikinä ollut missään töissä, oppinut pienestä pitäen sosiaalitoimen hyvyyden ja miksi mennä kesätöihin kun sossu maksaa kyllä.

laki on laki
[QUOTE="vieras";23395143]Riippuu murkusta. Täällä maalla en tunne yhtään 15v joka ei etsisi itselleen työtä kesäksi, pojat menee ajamaan rapaa nevalle ja tytöt vähintään lapsenlikaksi jos ei muuta saa. Mutta he ovatkin tottuneet tekemään sitä työtä, jo kotona, että se on vain kivaa että pääsee oikeisiin töihin eikä äitin apuriksi. Taas eräs työkaverini tytär 19v ei ole ikinä ollut missään töissä, oppinut pienestä pitäen sosiaalitoimen hyvyyden ja miksi mennä kesätöihin kun sossu maksaa kyllä.[/QUOTE]

Suomen lain mukaan lapsityövoiman käyttö on rankaistavaa. Sinun kannattaisi vähän varoa jos lapsia palkkaat tilallesi.

no jaa
[QUOTE="vieras";23395170]Täytyy sanoa että ei meillä nykyäänkään kellään ole aikaa notkua netissä tai pelailla, harvinaisia hetkiä kaikille että ehtii istahtaa hetkeksi jonkin muun kuin työn pariin. Viikonloppuna välillä kaikille suodaan vähän omaa aikaa enemmän.[/QUOTE]

Aika vilkas tämä vanhempien keskustelupalsta on. Yksi vilkkaimpia Suomessa.

orjat
[QUOTE="vieras";23395181]Miksi minä lapsia palkkaisin tilalle? Eiköhän ne tuossa ole palkkaamattakin, niin kauan kun muualle pääsevät.[/QUOTE]

Orjatyövoiman käyttö on myös laissa rangaistava teko.

ihan pienestä asti olen ollu kesät heinäpellolla heinä"töissä" haravan kans hillinu ja pitäny periä :) traktoria ajoin 11v ku heinät otettiin seipäiltä pois. pappa makso palkkaa muistaakseni 5l paketti polkka jäätelöä ja 50mk :D sain ratsastunteja varten rahaa :D marjastusaikaan keräsin sukulaisille puolukoita ja mustikoita, edelleen ratsastunteja varten. 3600mk marjoilla 13v oli ikää :)

minä,
http://www.tyosuojelu.fi/fi/nuoret_tyontekijat
15-vuotias Vakinaiseen työsuhteeseen saadaan ottaa 15 vuotta täyttänyt nuori, joka on suorittanut oppivelvollisuutensa
Nuorten työajat, 13-14 v 7 h/vrk35 h/vk
15-17 v 8 h/vrk40 h/vko

"vieras"
ihan pienestä asti olen ollu kesät heinäpellolla heinä"töissä" haravan kans hillinu ja pitäny periä :) traktoria ajoin 11v ku heinät otettiin seipäiltä pois. pappa makso palkkaa muistaakseni 5l paketti polkka jäätelöä ja 50mk :D sain ratsastunteja varten rahaa :D marjastusaikaan keräsin sukulaisille puolukoita ja mustikoita, edelleen ratsastunteja varten. 3600mk marjoilla 13v oli ikää :)
Lyön vaikka vetoa että et ole ikinä ollut siinä tilanteessa että olisi tullut mieleen hakea sossusta rahaa tai pää niin turvoksissa että pitäisi hakea masennuslääkkeitä yms?

rautalanka
Suomessa on voimassa vuonna 1993 annettu laki nuorista työntekijöistä. Sen mukaan työhön ei saa ottaa henkilöä, joka ei ole täyttänyt 15 vuotta tai ei ole vielä suorittanut oppivelvollisuuttaan loppuun. Sinä vuonna, jolloin henkilö täyttää 14 vuotta, hänet saadaan kuitenkin ottaa enintään puoleksi koulun loma-ajasta tai tilapäisesti kouluvuoden aikanakin kevyeen työhön, joka ei vahingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä haittaa hänen koulunkäyntiään. Alle 18-vuotiaista työntekijöistä on lisäksi erityisiä työaikaa ja työsuojelua koskevia säännöksiä.[1]

niiin
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
http://www.tyosuojelu.fi/fi/nuoret_tyontekijat
15-vuotias Vakinaiseen työsuhteeseen saadaan ottaa 15 vuotta täyttänyt nuori, joka on suorittanut oppivelvollisuutensa
Nuorten työajat, 13-14 v 7 h/vrk35 h/vk
15-17 v 8 h/vrk40 h/vko

Tämäkin mukaan 11-vuotias ei saa tehdä töitä.

[QUOTE="vieras";23395241]Lyön vaikka vetoa että et ole ikinä ollut siinä tilanteessa että olisi tullut mieleen hakea sossusta rahaa tai pää niin turvoksissa että pitäisi hakea masennuslääkkeitä yms?[/QUOTE]

en ole hakenu koskaa sossusta rahaa. joskus on ollu mieli maassa mutta kait kaikilla joskus? lääkkeitä en ole syöny :)

Yhteistyössä