11-vuotiaana työskentely on laitonta

• Viestiketjun aloittaja huhhuhhuh
  • Ensimmäinen viesti
huhhuhhuh
Kuitenkin eräs muotibloggaaja mainostaa aloittaneensa työnteon jo 11-vuotiaana ja säästäneensä 11-vuotiaast asti rahaa. Nyt nuoret jotka seuraavat blogia keskustelevat tästä asiasta mm. Demin keskustelupalstalla ymmärtämättä että 11-vuotiaana työskentely on laitonta tässä maassa. Lapsityövoiman käyttö ei ole sallittua eikä toivottavasti koskaan tule olemaan.

Huolestuttava millaisia vaikutteita nuoret saavat netistä ja kuinka paljon heitä pystytään huijaamaan.

huhhuhhuh
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23394443:
voi kauheeta, huh hu. mä hoidin ton ikäisenä jo siskoni tenavaa kesäisin joka päivä 4 tuntia, ja ei mulle siitä mitää traumoja jäänyt
Suomen laissa lapsityövoiman käyttö on laitonta.

Ei minua sinun traumasi tai traumattomuutesi kiinnosta.

"vieras"
Eipä se kuule laitonta ole sillon ollut kun tuokin niitä töitä on tehnyt. Eikä se laitonta ole nykyäänkään, siihen pitää vain hakea lupa ja perustella että miksi sen ikänen on töissä, esim. teatterilla lapsinäyttelijät joutuvat hakea luvan että saavat olla mukana näyttelemässä.

Minäkin olen ollut jo 10 vuotiaana papupellolla....Mikä vaikutus tuossa on? ymmärtävät, että työtä tekemällä on mahdollisuus mihin tahansa. Mun tyttö 11 vuotiaana jo odotti päästä töihin ja saamaan omat rahat tilille. 15 vuotiaana se olikin mahdollista ja tekikin sen kesän aikana kaksi työtä samaan aikaan. Viime kesänä vain yhtä (onneksi) tänä vuonna taas töihin ja kolmatta vuotta samassa paikassa :)

huhuhuhuh
[QUOTE="vieras";23394464]Eipä se kuule laitonta ole sillon ollut kun tuokin niitä töitä on tehnyt. Eikä se laitonta ole nykyäänkään, siihen pitää vain hakea lupa ja perustella että miksi sen ikänen on töissä, esim. teatterilla lapsinäyttelijät joutuvat hakea luvan että saavat olla mukana näyttelemässä.[/QUOTE]

Erikoislupia voi saada mainosten ja elokuvien tekoon. Muuten lapsityövoiman käyttö on laitonta. Tarkista nyt vaikka Finlexistä jos et sitä usko.

"totuus on"
Oho.
Älä hyväksy sitä kenellekään lapselle tässä maailmassa.
Teetkö itse kaikkesi sen eteen, ettei kenenkään lapsen tarvitse käydä kodin ulkopuolella töissä vaan voisi auttaa perhettä viljelemään omiin tarpeisiin ruokansa ja hieman kouluttautuakin?
Mitä tavaroita kulutat ja missä ne ostamasi tavarat on tehty ja kuka ne on pienillä kätösillään tehnyt? Mietitkö koskaan noita asioita vai ostatko kun vaan tekee mieli ostaa sen kummemmin pohtimatta mitä/miten ostoksesi vaikuttaa maailman asioihin?

"huhhuh"
Lapsityövoiman käyttö on yleistä kehitysmaissa, mutta ilmiö on tuttu myös teollisuusmaissa. Varsinkin teollistumisen alkuaikoina 1800-luvulla monissa Euroopan maissakin oli runsaasti lapsia tehdastyössä, toisinaan kaivoksissakin. Nykyään YK:n Lapsen oikeuksien sopimus kieltää lapsityövoiman hyväksikäytön,

Kansainvälisen työjärjestön ILO:n arvion mukaan maailmassa on vähintään 250 miljoonaa 5-14-vuotiasta lapsityöntekijää. Näistä noin 140 miljoonaa tekee täyspäiväistä työtä. Pahimmillaan työnteko on orjatyötä.

1

[QUOTE="huhhuh";23394505]Lapsityövoiman käyttö on yleistä kehitysmaissa, mutta ilmiö on tuttu myös teollisuusmaissa. Varsinkin teollistumisen alkuaikoina 1800-luvulla monissa Euroopan maissakin oli runsaasti lapsia tehdastyössä, toisinaan kaivoksissakin. Nykyään YK:n Lapsen oikeuksien sopimus kieltää lapsityövoiman hyväksikäytön,

Kansainvälisen työjärjestön ILO:n arvion mukaan maailmassa on vähintään 250 miljoonaa 5-14-vuotiasta lapsityöntekijää. Näistä noin 140 miljoonaa tekee täyspäiväistä työtä. Pahimmillaan työnteko on orjatyötä.

1[/QUOTE]

Joo, kaikki jakavat varmastikin huolesi, mutta lapsityövoiman käyttö Suomessa on täysin eri pohjalla...

huhuhuh
[QUOTE="vieras";23394502]No teatterilla työskennelleenä voin kyllä kertoa että siellä lapset haki luvan ja saivat sen luvan.[/QUOTE]

Ei nyt mene jakeluun. Tottakai teatterissa, elokuvissa ja mainoksissa on lapsia. He ovat erikoistapaus, muuten lapsityövoiman käyttö on laitonta. Mitä tässä on sellaista mitä et ymmärrä? Vai oletko joku lapsityövoiman harras puolestapuhuja?

"vieras"
[QUOTE="huhhuh";23394505]Lapsityövoiman käyttö on yleistä kehitysmaissa, mutta ilmiö on tuttu myös teollisuusmaissa. Varsinkin teollistumisen alkuaikoina 1800-luvulla monissa Euroopan maissakin oli runsaasti lapsia tehdastyössä, toisinaan kaivoksissakin. Nykyään YK:n Lapsen oikeuksien sopimus kieltää lapsityövoiman hyväksikäytön,

1[/QUOTE]

Niin?

huhuhuhuh
Joo, kaikki jakavat varmastikin huolesi, mutta lapsityövoiman käyttö Suomessa on täysin eri pohjalla...
Se on laitonta täällä. Ihmettelen vain miksi sitä markkinoidaan Suomessa "kivana asiana"ja etenkin ihmettelen nykyajan vanhempia, jotka niin mielellään laittaisivat ilmeisesti vaikka jo 6-vuotiaan kakaransa töihin.

Suomessa on voimassa vuonna 1993 annettu laki nuorista työntekijöistä. Sen mukaan työhön ei saa ottaa henkilöä, joka ei ole täyttänyt 15 vuotta tai ei ole vielä suorittanut oppivelvollisuuttaan loppuun. Sinä vuonna, jolloin henkilö täyttää 14 vuotta, hänet saadaan kuitenkin ottaa enintään puoleksi koulun loma-ajasta tai tilapäisesti kouluvuoden aikanakin kevyeen työhön, joka ei vahingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä haittaa hänen koulunkäyntiään. Alle 18-vuotiaista työntekijöistä on lisäksi erityisiä työaikaa ja työsuojelua koskevia säännöksiä.[1]

"vieras"
Ei nyt mene jakeluun. Tottakai teatterissa, elokuvissa ja mainoksissa on lapsia. He ovat erikoistapaus, muuten lapsityövoiman käyttö on laitonta. Mitä tässä on sellaista mitä et ymmärrä? Vai oletko joku lapsityövoiman harras puolestapuhuja?
Jospa nämä 11 v hakevat sellaisia töitä joihin saavat luvan tehdä työtä? Mikä sulla oikein on tässä ongelma koko aloituksesssa?

Miuski harmailee
Käsittääkseni on mahdollista työllistää reilustikin alaikäisiä, mutta työaikalainsäädäntö on tosi tiukkaa heidän suhteensa. Siis saavat tehdä kerralla vähän tunteja ja viikossa vain muutaman päivän töitä. Iän kasvaessa kasvaa sit se työtuntimääräkin jne.

Itse olin ekassa kesätyössä 13 vuotiaana, olin kampaajani lasten likkana kesällä 5vkoa. Silloin ei kyllä mitään työaikalainsäädäntöä tutkittu tai sovellettu, mutta enpä tainnut työstäni veroakaan maksella...

huhuhuhhuhuhuhu
[QUOTE="vieras";23394539]Jospa nämä 11 v hakevat sellaisia töitä joihin saavat luvan tehdä työtä? Mikä sulla oikein on tässä ongelma koko aloituksesssa?[/QUOTE]

Voi luoja mitä porukkaa täällä Kaksplussassa on? Oletteko te aidosti lapsien vanhempia?

SUOMEN LAISSA on laitonta 11-vuotiaana työskentely.

Suomessa on voimassa vuonna 1993 annettu laki nuorista työntekijöistä. Sen mukaan työhön ei saa ottaa henkilöä, joka ei ole täyttänyt 15 vuotta tai ei ole vielä suorittanut oppivelvollisuuttaan loppuun. Sinä vuonna, jolloin henkilö täyttää 14 vuotta, hänet saadaan kuitenkin ottaa enintään puoleksi koulun loma-ajasta tai tilapäisesti kouluvuoden aikanakin kevyeen työhön, joka ei vahingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä haittaa hänen koulunkäyntiään. Alle 18-vuotiaista työntekijöistä on lisäksi erityisiä työaikaa ja työsuojelua koskevia säännöksiä.[1]

huhuhuhuhuhuh
Käsittääkseni on mahdollista työllistää reilustikin alaikäisiä, mutta työaikalainsäädäntö on tosi tiukkaa heidän suhteensa. Siis saavat tehdä kerralla vähän tunteja ja viikossa vain muutaman päivän töitä. Iän kasvaessa kasvaa sit se työtuntimääräkin jne.

Itse olin ekassa kesätyössä 13 vuotiaana, olin kampaajani lasten likkana kesällä 5vkoa. Silloin ei kyllä mitään työaikalainsäädäntöä tutkittu tai sovellettu, mutta enpä tainnut työstäni veroakaan maksella...
Eli teit töitä pimeästi. Alle 15-vuotias ei saa verokorttia, koska lapstityövoiman käyttö on Suomessa laitonta.

Tosin tämä tuntuu olevan erittäin hämärä konsepti nykyajan vanhemmille.

"vieras"
Voi luoja mitä porukkaa täällä Kaksplussassa on? Oletteko te aidosti lapsien vanhempia?

SUOMEN LAISSA on laitonta 11-vuotiaana työskentely.

Sä taidat nyt toistaa itseäsi? Nämä 11v jotka ovat halukkaita työntekoon voivat hakea vaikka kesäteatteriin töihin tai muuhun paikkaan missä on luvallista työskennellä. Antaa heidän nyt ihan rauhassa etsiä itselleen työpaikka, jos heitä huvittaa, jos he eivät kyseiseen työpaikkaan saa lupaa, he joko etsivät toisen työpaikan tai ovat ilman töitä. Ei minulla ainakaan ole tarvetta tyrmätä lapsen halua työskennellä, jos hän omaa rahaa siten haluaa. Täälläpäin ei ole paljon mahdollisuuksia ulkopuolisiin työpaikkoihin, että 11v meillä tulevaisuudessa tulee työskentelemään kotitilalla peraten vihannesmaata, masikkamaata, keräten marjoja, olemalla avuksi navetassa, tekemällä ruokaa jne perus töitä ja kyllä hänelle siitä sitten palkkiokin annetaan.

Miuski harmailee
Eli teit töitä pimeästi. Alle 15-vuotias ei saa verokorttia, koska lapstityövoiman käyttö on Suomessa laitonta.

Tosin tämä tuntuu olevan erittäin hämärä konsepti nykyajan vanhemmille.
Huu, no niinpä tein! Tienesti oli sen verran pieni, että ei siitä veroa olisi mennyt kuitenkaan. Ja tästä on aikaa iloiset 25 vuotta, että eiköhän rikos ala olla vanhentunut :)

Itse en antaisi lapsiani pitkäksi aikaa hoitoon 13-vuotiaalle, mutta olen kyllä sitä mieltä, että lapsenkin on hyvä oppia rahan arvo ja se, että työtä voidaan arvostaa. Tapoja toki on monia - lapsen työskentely vieraalla ei ole lainkaan ainoa keino.

"äippä"
meidän poika jakoi viime kesänä mainoksia 2 kertaa viikossa, oli vielä 13v. ja syksyllä täytti 14v. alaikäraja oli 14v. Oli tyytyväinen, ei tullu traumoja...syksyllä sitte lopetti kun koulu alkoi. Nyt etsii taas kaverin kans kesätöitä S-ryhmästä ja kaupungilta, en pidä sitä pahana. Jos se olis laitonta, niin tuskin S-ryhmä, kaupunki tai iso mainostenjakofirma niitä tarjoais. Ite hoidin 12-vuotiaana kesät lapsia, olin tyytyväinen kun sain omaa rahaa. Lapsityövoima kehitysmaissa on aivan eri asia. Kun olet sitä vastaan, niin otathan varmaan sen huomioon kun valitset kaupassa ostoksiasi?

huhuhuhu
[QUOTE="vieras";23394602]Sä taidat nyt toistaa itseäsi? Nämä 11v jotka ovat halukkaita työntekoon voivat hakea vaikka kesäteatteriin töihin tai muuhun paikkaan missä on luvallista työskennellä. Antaa heidän nyt ihan rauhassa etsiä itselleen työpaikka, jos heitä huvittaa, jos he eivät kyseiseen työpaikkaan saa lupaa, he joko etsivät toisen työpaikan tai ovat ilman töitä. Ei minulla ainakaan ole tarvetta tyrmätä lapsen halua työskennellä, jos hän omaa rahaa siten haluaa. Täälläpäin ei ole paljon mahdollisuuksia ulkopuolisiin työpaikkoihin, että 11v meillä tulevaisuudessa tulee työskentelemään kotitilalla peraten vihannesmaata, masikkamaata, keräten marjoja, olemalla avuksi navetassa, tekemällä ruokaa jne perus töitä ja kyllä hänelle siitä sitten palkkiokin annetaan.[/QUOTE]

Mitä kohtaa sinä et ymmärrä tässä:

voi luoja
[QUOTE="äippä";23394618]meidän poika jakoi viime kesänä mainoksia 2 kertaa viikossa, oli vielä 13v. ja syksyllä täytti 14v. alaikäraja oli 14v. Oli tyytyväinen, ei tullu traumoja...syksyllä sitte lopetti kun koulu alkoi. Nyt etsii taas kaverin kans kesätöitä S-ryhmästä ja kaupungilta, en pidä sitä pahana. Jos se olis laitonta, niin tuskin S-ryhmä, kaupunki tai iso mainostenjakofirma niitä tarjoais. Ite hoidin 12-vuotiaana kesät lapsia, olin tyytyväinen kun sain omaa rahaa. Lapsityövoima kehitysmaissa on aivan eri asia. Kun olet sitä vastaan, niin otathan varmaan sen huomioon kun valitset kaupassa ostoksiasi?[/QUOTE]

Niin siis 14-vuotias saa työskennellä erikoisehdon, minä en nyt puhu 14-vuotiasta vaan 11-vuotiasta.

Yhteistyössä