Te,jotka olette saaneet lapsia pienellä ikäerolla :)

• Viestiketjun aloittaja minnikki
  • Ensimmäinen viesti
minnikki
Meillä tilanne tämä:tyttö 11kk ja laskettu aika ensi kuussa,eli vuosi on tulossa ikäeroa. Mietin tässä muutamia juttuja:
-mitkä tuplarattaat kannattaisi ostaa.. (vai tarvitaanko niitä)

-ja mistä ihmeestä saisin tuplat edullisesti,huutonetti koluttu jo,eikä mitään "sopivaa" tarjolla.

-miten nukkuminen on järjestetty teidän perheissä,kun musta olis kiva nukkua koko perhe samassa huoneessa,mutta mitäs jos esikoinen herääkin jokaiseen inahdukseen.
(joo,kyllä tämä sitten selviää,mietin nyt vaan etukäteen näitä järjestelyjä)

-kuuletteko te usein ihmetteleviä kommentteja lapsistanne,vai luulenko mä vaan että kaikkien mielestä on sopivaa arvostella mun lisääntymistahtiani :D
Tässä näitä pohdintoja jo onkin,toivottavasti joku ehtii vastailemaan :)

"maiski"
Meillä lapsilla 1v2kk ikäeroa. Viime viikolla viimeks yks työkaveri kysyi, että oliko tarkoitus vai vahinko. Kyllä oli täysin tarkoituksella. :) Että ihmettelyä on riittänyt. Mut mulla on mun siskon kanssa 1v1kk ikäeroa ja musta on niin luonnollista.

Meillä on ollut Emmaljungan Twin City Crossit. Taitavat olla vähän lääst siison, mutta olen ollut tyytyväinen. Niillä jyrää kelissä kuin kelissä. Huutiksesta ostin. Eks nyt oo trendikkäät Phil &tedsit? En kyllä nyttekään niitä ostais, ovat kiikkerät ja toinen lapsi joutuu olemaan pimennossa alakerrassa.

Meillä esikoinen nukkui jo omassa huoneessa. Ja pienempi sit meiän kanssa. Nyt kun ovat 2-ja 3 nukkuvat samassa huoneessa (tosin pääsääntöisesti aamulla meiän vierestä löytyy 1-2 lasta :) ).

...
Meille tulossa lähes päivälleen vuosi (tai vähän vajaa) ikäeroa lapsille, la ensi kuun lopussa. Esikoinen ei edes kävele vielä, todellakin tarvitaan tuplarattaat. Ostettiin baby joggerit, nyt "yksöiskäytössä" esikolla, todella tyytyväinen oon.
Esikko nukkuu omassa huoneessa, on nukkunut nyt kuukauden kun muutettiin isompaan, ei tulisi kuulonkaan että nukuttais kaikki samassa huoneessa. Esikoinen heräilisi vauvan itkuun ja ei saisi nukuttua öitään kunnolla. Vauva tulee nukkumaan myös omassa sägyssään, vanhempien huoneessa. Aika näyttää millon voi lapset sitten samaan huoneeseen laittaa..
En ole kuullut kun vitsillä kerran kommentin "ettekö te osaa ehkäsyä käyttää", lapsi oli kuitenkin tervetullut ja tjot-asenteella mentiin, tärppäsi heti,mikäs me sille voidaan jos helposti sikiävää sorttia ollaan ;)

"vieras"
Meillä ei ole pientä ikäeroa, vaan 2 vuotta ja 6 viikkoa.

Mutta: tuplavankkurit on ihan ehdottomat. Kun esikoinen saavuttaa "en-tahdo-mää-itte" -iän, on aika paljon iloa 5-pistevöistä. Ei mulla ainakaan ollut mitään mielenkiintoa kantaa 2-vuotiasta, joka "ei jaksa" kävellä yhtään yli 300 metriä, tai kävelee vain väärään suuntaan saamaan aikaan kun jäätelö sulaa tai tomaatit jäätyy rattaissa tai saa päähänsä juoksennella (korvat koristeina päässä) lähinnä vain ja ainoastaan autotielle.

Löysin käytetyt tuplarattaat kaupan ilmoitustaulun kautta.

Useinmiten lapset nukkuvat erinomaisen hyvin (kuten miehetkin, jos kyse on vauvan itkusta).

Ystäväni lapsilla on vuosi ikäeroa, eikä mulle ole ikinä tullut mieleen sen enempiä kommentoida tai ihmetellä asiaa.

"vieras"
Kannattaa hankkia tuplat, se mitkä on hyvät riippuu käyttäjästä. Meillä oli vanhemman mallin Emmaljunga (vierekkäin istuttavat) sekä Gracon peräkkäinistuttavat. Meillä Esikko heräsi vauvan itkuun ja alkoi huutaa tämän häiriön takia, joten siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan. Olen kuullut jos vaikka mitä "vitsiä" asian tiimoilta, mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Aina löytyy ihmisiä jotka tuntee olevansa oikeutettuja arvostelemaan/kommentoimaan toisten asioita.

"mä"
Mä ainakin tarvin tuplat, en pääsis täältä kotoa yhtään mihinkään kun kumpikaan ei kävele ja isompikin nukkuu vielä päikkärit. Lapset siis nyt 1v 3kk ja 4kk ikäiset. Meiltä löytyy http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/3991/pl nämä tuplat. Muuten oon tyytyväinen mutta tuo selkänöjien säätö on vähän tympeä. Kulkee ku unelmat.

Meillä nukutaan kaikki samassa huoneessa. Esikko pinniksessä ja vauva kehdossa ja me miehen kans parisängyssä. Mä äitinä herään kaikkiin itkuihin, mut muut vähät välittää toiseten itkuista.

Monenlaista kommenttia on tullu lasten ikäerosta, ihastelua, kauhistelua yms. Meillä kun kokoeroakaan ei hirveesti oo ku esikko on pikkukeskonen.

Meillä tilanne tämä:tyttö 11kk ja laskettu aika ensi kuussa,eli vuosi on tulossa ikäeroa. Mietin tässä muutamia juttuja:
-mitkä tuplarattaat kannattaisi ostaa.. (vai tarvitaanko niitä)

-ja mistä ihmeestä saisin tuplat edullisesti,huutonetti koluttu jo,eikä mitään "sopivaa" tarjolla.

-miten nukkuminen on järjestetty teidän perheissä,kun musta olis kiva nukkua koko perhe samassa huoneessa,mutta mitäs jos esikoinen herääkin jokaiseen inahdukseen.
(joo,kyllä tämä sitten selviää,mietin nyt vaan etukäteen näitä järjestelyjä)

-kuuletteko te usein ihmetteleviä kommentteja lapsistanne,vai luulenko mä vaan että kaikkien mielestä on sopivaa arvostella mun lisääntymistahtiani :D
Tässä näitä pohdintoja jo onkin,toivottavasti joku ehtii vastailemaan :)
Meillä ikäeroa 1v5kk.
Esikoinen nukkui jo puolivuotiaasta omassa huoneessaan, nukkui parhaiten omassa rauhassaan. Vauva nukkuu taas meidän välissä. Näin kaikille tulee parhaimmat unet.
Tuplarattaita meillä on kahdet, carenan double swingit ja gracon quattro tour duot. Tupliin emme niin panostaneet, ne on kuitenkin aika vähäisellä käytöllä. Jos kuljemme johonkin, kuljemme mieluummin rattailla ja vaunuilla. Jos jompikumpi lähtee yksinään lasten kanssa jonnekkin, on silloin vain tuplat käytössä. Carenoista olen tykännyt kyllä enemmän näistä kahdesta vaihtoehdosta.
Tähän mennessä kukaan ei ole vielä tullut kommentoimaan mitään :D Kuopus on puoli vuotias.

[QUOTE="vieras";23382731]

Useinmiten lapset nukkuvat erinomaisen hyvin (kuten miehetkin, jos kyse on vauvan itkusta).

[/QUOTE]

Minä olen samaa mieltä..itseasiassa tänäänkin kävi niin että 2v ja 4v nukahtivat autoon kotimatkalla mummilasta, vauva alkoi itkemään 10min ennen kotia ja huusi suoraa huutoa koko sen loppu matkan, kumpikaan isommista ei herännyt.

oijeiofdc
meillä lapset ikäerolla 1v4kk. tuplarattaina oli carenan double swing-rattaat, TYKKÄSIN!

nykyään moni kyselee paljon ikäeroa :) On nuo tytöt vaan niin ihania, pussailevat toisiaan ja halittelevat, tänään viimeksi sairaalassa käydessä :)

He ovat nyt 3v9kk ja 2v5kk. Mielestäni loistava ikäero! leikkivät nyt paljon yhdessä. Alku oli toki väillä rankkaa, mutta kyllä se siitä helpotti kun nuorin alkoi nukkumaan paremmin 1v+...

..
meillä ikäeroa 1v5kk joka on aika paljon teihin verrattuna, mutta kerron kuitenkin.
-meillä phil&tedsit, sopii meille koska esikoinen vain harvoin nukkuu vaunuissa, jos tarkoitus että molemmat nukkuvat säännöllisesti vaunuissa niin hankkisin vierekkäin istuttavat, niitä saa kapeimmillaan n 77cm levyisin jolloin mahtuu ovistakin kulkemaan.. mut jos ei halua satsata farmariautoon niin tummoiset phil&teds tyyppiset on hyvät ku mahtuvat tavalliseenki autoon. kato keltainen pörssi, kaksplussan nettimarkkina, tori.fi, mikko.fi.
- meillä esikoinen nukkunut jo pitkään eri huoneessa kun olen itse niin huono nukkumaan.. välillä olen ottanut esikon aamulla viereen (tai yöllä kun ollut sairaana) niin ongelmana on ollut paremminkin se että vauva herää esikon höpinään tai itkuun.
- joskus kuuluu kommentteja, mutta en ole juuri pitänyt niitä minään. oma valintani.

viestin kirjoittaja
meillä lapset ikäerolla 1v4kk. tuplarattaina oli carenan double swing-rattaat, TYKKÄSIN!

nykyään moni kyselee paljon ikäeroa :) On nuo tytöt vaan niin ihania, pussailevat toisiaan ja halittelevat, tänään viimeksi sairaalassa käydessä :)

He ovat nyt 3v9kk ja 2v5kk. Mielestäni loistava ikäero! leikkivät nyt paljon yhdessä. Alku oli toki väillä rankkaa, mutta kyllä se siitä helpotti kun nuorin alkoi nukkumaan paremmin 1v+...
mä olen nyt 26. esikoisen saadessa 22, kuopuksen 23.

No tuplat tarvii mielestäni ehdottomasti. Löysin netistä toiset, kaupasta toiset, kaupasta ostetuista maksettiin muistaakseni max 160€. Alkuun meillä nukuttiin samassa huoneessa kaikki, nuorimman ollessa n. 3kk isompi lapsi muutti omaan huoneeseensa. Kyllä sitä on jaksettu ihmetellä että miten tässä olen jaksanut kahden noin pienellä ikäerolla syntyneen kanssa. :D Ja voi, jos saisin sentin aina kun joku on kysynyt, että onko ne kaksosia. :D Nyt sellaiset kyselyt on jo vähentyneet kun tytöillä on sentään ikää jo 5v ja 3v(ja 11kk 2viikkoa :D ) ja kokoeroa on jonkun verran tällä hetkellä.

Meillä oli ensin vaunuina Emman Twin Joggerit, toisena Carena Double Swing, molemmista tykkäsin tosi paljon, hiukan eri tarkoituksiin varmasti sopivat. Lapsilla siis ikäeroa 1v ja pari viikkoa päälle, mulla on nyt ikää 32v, esikoisen syntyessä olin 27v.

oijeiofdc
meidän kohdalla moni toteaa ettei taida olla paljon ikäeroa? :D Varsinkin kun esikoinen vähän kitukasvuinen, nuorempi tulee vauhdilla perästä. eroa 1v4kk siis, ja nyt jo molemmilla samankokoiset jalat! :O painoeroa 2kg, pituudessa vielä varaa...

minnikki
Mä tässä mietin,että pitäiskö investoida kaksiin tupliin,niin olis sitten helpompaa käydä kaupassa toisilla,jotka menis kätevästi kasaan ja toisten "parempien" kanssa ulkoilla. Jotenkin vaan kaipaan heittoaisaa,ja sellaiset tuplat joissa on,maksaa helposti enemmän kuin 300.
Ja tiedän,että rahaa pitäis olla säästössä tonni kaupalla just näitä hankintoja varten,mutta nyt olis vaan 300 mahdollista näihin käyttää.

Itsellä ikää nyt 22 vuotta ja välillä huomaan että puolitutut pitää mua liian nuorena 2 lapsen äidiksi. Toisaalta,muille ei mun lapsimäärä kyllä mitenkään edes kuulu :D

Onko teillä ollut jaksamisen kanssa ongelmia,kun tuntuu että joka suunnalta kerrotaan kuinka rankaa se arki sitten kahden kanssa on?

"maiski"
Mä olen jo 30+vuotias niin kuin mieskin.

Sen vaan sanon, et monet sanoo et vauvavuoden jälkeen helpottaa, niin paaaskat... nyt meillä on ihan friikki vaihe kun tosiaan ovat 2-ja3 vuotiaat. Älyttömän vilkkaita molemmat, ja paikoitellen aikas väsyttävää. Noh, kun jostain päästä helpottaa niin jotain uutta tulee tilalle. Niin se kai menee.

Meil on 1v3kk ikäero ja no meil ei oo ollu tuplarattaita, nyt kyl haluaisin et pääsisin yksinki liikkeelle, ollaan kaksilla rattailla liikuttu.

Meil esikoinen nukku omassa huoneessa alusta asti ja kun kuopus syntyi hän nukkui sitten meidän makkarissa. Tai ihan alkuun mä nukuin olohuoneessa kuopuksen kanssa koska hän huus kaiket yöt ja piti syöttää tiheään (keskonen), sillon alkuun esikoinen häiriinty herkästi mut nyt vaan siin nukahtamis vaiheessa. ei pysty samaan aikaan laittaa kumpaakin nukkumaan koska valvottavat toisiaan, mut sitten kun ovat kunnolla nukahtaneet ei kumpikaan häiriinny jos toinen alkaa huutaa. Ovat puolisen vuotta nukkuneet samassa huoneessa ja ovat nyt 1v5kk ja 2v8kk.

Meille ei oo tullu mitään ihmettelyä ikäerosta, sitä ei oo ees kysytty ku varmaan kerran.

Meillä nyt 2- ja 3-vuotiaiden lastemme ikäero tasan 11kk. (itse 31-v).

Ihan alkuun nukuin paljolti yksin samassa sängyssä molempien lasten kanssa. Saattoi hyvin nukuttaa nuo samaan aikaan toista imettäen ja toisen vierellä maaten. Vauvan täyttäessä 3kk, siirtyi esikoinen omaan sänkyynsä, omaan huoneeseensa nukkumaan ja vauva oli makkarissamme meidän sängyssä (tai pinnasängyssä). Nyt nukkuvat kumpainenkin yhteisessä lastenhuoneessaan, omissa sängyissään.

Phil&Tedsit ovat kokoajan toimineet meillä hyvinä rattaina - vieläkin.

9586785757
Mulla kanssa laskettu aika ensi kuussa ja ikäeroa lapsille tulee 1v 3kk. Me hankimme Easywalker duo -tuplarattaat ja niihin kunnon vaunukoppa vauvalle. Siirsimme juuri esikoisen nukkumaan omaan huoneeseen, jotta ehtii tottua siihen ennen vauvan syntymää. Siirto omaan huoneeseen sujui hyvin, ainoastaan äiti oli hieman hajalla kun pikkuinen joutui yksin omaan huoneeseen..

Esikoiseni sain 18v, kuopuksen 19v ja viime marraskuussa täytin 20v.
En nyt osaa sanoa onko se niin rankkaa olla kahden kanssa, toisen kanssa osaa olla rennommin kuin mitä esikoisen aikaan oli. Sen myötä sitten se kuopuksen vauva-aika on ollut erilaista kun esikoisen aikaan. Onhan toki niitäkin hetkiä ollut, kun tekis mieli heittää hanskat tiskiin, mutta eiköhän huonoja hetkiä tule niin yhden kuin kolmenkin lapsen äideille :)
Yksi asia, joka meillä ainakin on suuritekijä arjen toimimisessa on rytmit. Pienestä pitäen kuopus tuli esikoisen rytmeihin mukaan. Pitkät päikkärit nukkuvat samaan aikaan (joka on äidillekkin helpotus :p) ja vauva nukkuu lisäksi vielä kahdet lyhyemmät unet päivän aikana.
Jos jonakin päivänä syystä tai toisesta päivä poikkeaa rytmistä, sen kyllä lapsista huomaa! Mikään ei silloin (lasten mielestä) mene hyvin ja loppupäivä mennään kitisten ja kätisten.
Ensimmäinen vuosi on aina rankin, minun mielestäni.

Meil on tällä hetkellä 3v, 1v2kk ikäinen ja 2kk ikäinen. Isommat tytöt nukkuu yhteisessä huoneessa ja vauva meidän kans.
Isomat tytöt nukku meidän kans samassa huoneessa kunnes keskimäinen oli n.9kk ja jäi yö syönti pois siirsimme yhdessä omaan huoneeseen. Meil esikoinen on siki uninen ettei heränny vauvan itkuun

Meil on Carenan double swingit ja olemme tyytyväisiä etenki siksi et niissä on erilliset istuinisaj joiden välillä on väliseinä. Miinuksina on et rattaiden muunneltavuus (aisa suunnan vaihto jne) on minimaalista, mut hyvin ovat sen tarpeen ajaneet mitä olemme tarvinneet. Meil keskimäinen on jo jonku aikaa kävelly ulkona sujuvasti kengät jalassa joten pihalla ulkoillessa olemme käyttäneet normi vaunuja vauvalle. Nuihin muuten saa Brion seisomalaudan kiinnitettyä tarvittaessa :D

Viimeksi muokattu:
Elä hommaa kaksia tuplia.. pärjäät tarvittaessa kantoliinalla ja normi matkarattailla. Kantoliina on muutenki kätevä esim kaupassa ku pitää saada taapero istumaan ja kaukalo vie tilaa ruokostoksilta. Kantoliina helpottaa myös ulkoilua ku pitää päästä ketterästi taaperon perässä liikkumaan

Elä hommaa kaksia tuplia.. pärjäät tarvittaessa kantoliinalla ja normi matkarattailla. Kantoliina on muutenki kätevä esim kaupassa ku pitää saada taapero istumaan ja kaukalo vie tilaa ruokostoksilta. Kantoliina helpottaa myös ulkoilua ku pitää päästä ketterästi taaperon perässä liikkumaan
tuohon pakko kommentoida, että ei kuitenkaan kannata sen varaan laskea!
Meillä esikoinen viihtyi liinassa hyvin, kuopus taas ei. Kuopus on muutenkin ns. suuritarpeinen vauva, ja hänen kanssaan oli alkuaikoina taistelemista kaiken asian kanssa. Hän ei viihtynyt vaunuissa, ei liinassa, ja autossa ei viihdy vieläkään (ikää 6kk). Vaunuihin sain totutella hänet. Sisällä hereillä ollessa maha täynnä 'siedätin' 10-15 min kerralla vaunuissa makaamista ja siitä se lähti. Liinassa ollessa sai raivarit ja autossa ollessa saa vieläkin.

Yhteistyössä