Kunnianloukkaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja heti..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hahahah. Anteeksi. :D Et joudu vankilaan, korkeintaan saat sakkoja. Mutta! Mun mielestä on ihan eri asia arvostella toisen lapsenkasvatusta inboxissa kuin alkaa julkisesti kaikkien nähden haukkumaan jotakuta siitä MILLAISIA TÄMÄN VANHEMMAT OVAT. Millä sä ajattelet että tä toinen osapuoli olis lapsena voinut siihen vaikuttaa että vanhempansa ovat juoneet? Ei ihme että loukkaantui, suoraan sanottuna mäkin oisin ihan hiilenä jos mulla ois noin ymmärtämätön ja törkeä kaveri. Minkä ikäisiä te muuten olette? Vaikutatte tämän sun selostuksen mukaan maks. 18-vuotiailta.

Täysi peesi tälle.

Muuten koko hommaan (tuommosten kavereiden kaveruuteen ja koko naamakirjaan) jotta hohhoijakkaa.

[QUOTE="vieras";23371133]Pyytäkää päästä edes sovitteluun. Oikeusjärjestelmä on muutenkin kuormitettu, sinne ei tarvita enää keskenkasvuisten "toi sano sitä ja toi tätä ja byäääh"-juttuja. Julkinen selkäsauna toimisi varmasti parempana rangaistuksena, kuin jotkut sakot, joita käydään siellä käräjillä kalliilla ajalla istumassa ja sakot tietysti jätetään sossun maksettaviksi.[/QUOTE]

Olet ymmärtänyt väärin, aloittaja sanoi että ei haittaa vaikka joutuu maksamaan 10.000€. että on sillä sitä rahaa millä maksaa ne sakot ja ei varmasti saisi ilmaista oikeuskäsittelyäkään, parempi minun mielest'ä on mennä käräjille selvittämään tuo asia kun on vielä niin katkera sille jota se oli haukkunut.

"Kunnianloukkaus

Joka

1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka

2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. "

"TÖRKEÄ Kunnianloukkaus

Jos 9 §:n 1 momentissa tarkoitetussa kunnianloukkauksessa

1) rikos tehdään joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamalla tieto tai vihjaus lukuisten ihmisten saataville taikka

2) aiheutetaan suurta tai pitkäaikaista kärsimystä taikka erityisen suurta tai tuntuvaa vahinkoa

ja kunnianloukkaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

Todellisessa elämässä en kyllä sakkoa kummoisempaa saa tuosta tekemälläkään, tuskin sitäkään. Raivostuttaa ihmiset jotka tuollasesta ilmottelee poliisille. Ja naurattaa sellaiset, ketkä jossain feisbuukin statuksissa kehtaa toista haukkua, varsinkaan nimen kanssa :D

ollaan päälle parin kymmenen melkein 25.
ja eiköhä hän oo myös tehny minusta VANHEMPANA siis lapsen vanhempana pellen kertomalla satuja että lapseni elämä on heikkoa ja hän jää heitteille?
ja ihmetyttää toi sun hyökkäävä asentees. Tapahtunut on tapahtunut eikä sille kumpikaan enää mitään voida minä ja kaverini.
Molemmat sai sanottua tosi typeriä ja pahoja asioita toisistamme.

"Minä ja kaverini" ? Mitä ihmeen kavereita?

Raivostuttaa ihmiset jotka tuollasesta ilmottelee poliisille.

Ei toisen ihmisen kunniaa saa loukata. Jos minun kunniaani loukattaisiin, tekisin siitä välittömästi ilmoituksen poliisille. Jos kunniaani loukattaisiin, niin korvausvaatimukset, joita esittäisin, ei olisikaan aivan pienimmästä päästä. Kyllä minä vähintään 10 000 euroa vaatisin kunniani loukkaamisesta ja toisen mokoman henkisistä kärsimyksistä.

[QUOTE="vieras";23371274]Ei toisen ihmisen kunniaa saa loukata. Jos minun kunniaani loukattaisiin, tekisin siitä välittömästi ilmoituksen poliisille. Jos kunniaani loukattaisiin, niin korvausvaatimukset, joita esittäisin, ei olisikaan aivan pienimmästä päästä. Kyllä minä vähintään 10 000 euroa vaatisin kunniani loukkaamisesta ja toisen mokoman henkisistä kärsimyksistä.[/QUOTE]

Vähintään... :D
Mua jaksaa huvittaa tää aina vaan, miten herkkää porukkaa tää maa on täynnä. Ja miten vinksallaan asiat, kun kunnian loukkaaminen on vakavampi rikos kuin vaikkapa raiskaus tai pahoinpitely...
Niin, eihän raiskaajaakaan saa sanoa raiskaajaksi, se voisi loukata kohdetta ja aiheuttaa häneen kohdistuvaa halveksuntaa. Vaikka totta olisikin. Ja ei muuta kuin käräjille itkemään..

Sellainen kysymys on tosin herännyt, miten sitä kunniaa voi loukata jos sellaista ei olekaan? Ja miten se raha sen kunnian palauttaa?

ollaan päälle parin kymmenen melkein 25.
ja eiköhä hän oo myös tehny minusta VANHEMPANA siis lapsen vanhempana pellen kertomalla satuja että lapseni elämä on heikkoa ja hän jää heitteille?
ja ihmetyttää toi sun hyökkäävä asentees. Tapahtunut on tapahtunut eikä sille kumpikaan enää mitään voida minä ja kaverini.
Molemmat sai sanottua tosi typeriä ja pahoja asioita toisistamme.

No en mä hyökkäävästä sanois, mutta jos oon totaalisen eri mieltä kuin sinä niin se tietty saattaa vaikuttaa siltä. Mä vaan ihmettelen miten joku voi olla noin lapsellinen, ihan oikeasti. Säkö et oikeasti nää suna ajattelussa mitään apänormaalia jos sun mielestä se on sun ystäväs vika että hänen vanhemmat joivat paljon silloin kun hän oli lapsi? Tai että se olis sun mielestä kunnianloukkaus jos sun kaveri sanoi sulle ettei pidä sun lapsenkasvatustaitojasi kauhean hyvinä ja että muutkin ovat sitä mieltä? MIssä kohtaa tuossa riidassa muka kävi ilmi että jos muutkin ajattelevat niin, hänen on se täytynyt näille muille juoruta. Voihan oikeasti olla että muutkin ihmiset ovat huolissaan teidän tilanteesta. Useinhan sanotaan, että ihminen itse viimeisenä havaitsee omat puutteensa...

Mua jaksaa huvittaa tää aina vaan, miten herkkää porukkaa tää maa on täynnä. Ja miten vinksallaan asiat, kun kunnian loukkaaminen on vakavampi rikos kuin vaikkapa raiskaus tai pahoinpitely...
Niin, eihän raiskaajaakaan saa sanoa raiskaajaksi, se voisi loukata kohdetta ja aiheuttaa häneen kohdistuvaa halveksuntaa. Vaikka totta olisikin. Ja ei muuta kuin käräjille itkemään..

Sellainen kysymys on tosin herännyt, miten sitä kunniaa voi loukata jos sellaista ei olekaan? Ja miten se raha sen kunnian palauttaa?

Siis mielestäsi sinua saisi loukata julkisesti eikä siitä sen kummempaa kohua nousisi?

Kunnianloukkaus on kielletty laissa. Jos toisen ihmisen kunniaa loukkaa, niin siitä voi seurata suurtakin haittaa tälle ihmiselle. Jos tieten tahtoen rikkoo lakia ja tekee rikoksen, niin kyllä minun mielestäni silloin pitäisi olla valmis myös kantamaan seuraukset.

Tuossa on esimerkiksi oikein hyvä tuomio omasta mielestäni kunnianloukkauksesta.

Poika tuomittiin sakkoihin ja korvauksiin YouTube-jutussa - MTV3.fi - Uutiset - Rikos

Tärkeintä on, ettet pyydä anteeksi, koska sanoit juuri niin kuin asia on ja miltä sinusta tuntui. Jos joudut maksamaan pari sataa sakkoja, niin se on pieni hinta siitä, että saa sanoa jollekin tolvanalle suorat sanat.

[QUOTE="tööt";23371363]Siis mielestäsi sinua saisi loukata julkisesti eikä siitä sen kummempaa kohua nousisi?[/QUOTE]

Musta on puhuttu paskaa jopa viranomaisille. Ei tullut mieleenkään juosta poliisille, mutta paskanpuhuja sen sijaan meni, kun minä kehtasin hänen tempuistaan (nimettömänä) mainita..

Musta on niin huvittavaa kuinka tässä maassa vain muiden mielipiteillä on väliä ja ollaan niin herkkää, niin herkkää. Mä itse tiedän mikä on totuus, kuten läheiseni ja perheenikin, ja se riittää.

Heh onks nää kaikki facebookin ongelmatapaukset jotain lähiötyyppejä, koska mä en voi edes käsittää et mulla olis facebookissa tommosia ongelmia? Ihme tapauksia teillä, melkein joka päivä uus aloitus facebookin ihmeellisestä maailmasta. No mun kaverit on kyl ihan normaaleja eikä mitään lähiöämmiä.

Totta puhut, mutta mun mielestä on tärkeää, että tässä uudessa uljaassa digiyhteiskunnassa näitä asioita otetaan esiin ja syyte nostetaan silloin kun siihen on aihetta, koska sosiaalisessa mediassa on vielä melko määrittelemättömät rajat, ja kuten tästäkin aloituksesta näkyy, osalla ihmisistä on ne melko hukassa.
Ja kunnian "palauttamisesta": Ensinnäkin rangaistuksien on tarkoitus toimia myös ehkäisevinä, ja toisekseen, maksetaanhan ihmisille "kivuista ja säryistä", vaikka kivut olisivat ajat sitten hellittäneet...

Alkuperäinen kirjoittaja älyvapaata käytöstä;23371410:
Totta puhut, mutta mun mielestä on tärkeää, että tässä uudessa uljaassa digiyhteiskunnassa näitä asioita otetaan esiin ja syyte nostetaan silloin kun siihen on aihetta, koska sosiaalisessa mediassa on vielä melko määrittelemättömät rajat, ja kuten tästäkin aloituksesta näkyy, osalla ihmisistä on ne melko hukassa.
Ja kunnian "palauttamisesta": Ensinnäkin rangaistuksien on tarkoitus toimia myös ehkäisevinä, ja toisekseen, maksetaanhan ihmisille "kivuista ja säryistä", vaikka kivut olisivat ajat sitten hellittäneet...

Mutta miten se raha palauttaa olemattoman kunnian? :p

Yhteistyössä