Mitä mieltä vauvan "hankkimisesta" 41-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja "santsu"
  • Ensimmäinen viesti
pahakettu
Tee ehdottomasti sisarus esikoisellesi. Parhaassa tapauksessa sisaruksista on todella paljon iloa toisilleen koko elämän ajan. Jos taas sisrukset ovat ns. eri maata, on molemmista lapsista joka tapauksessa iloa sinulle ja miehellesi.
Sisaruksen hankkimista puoltaa myös se näkökulma, että esikoisen ei sitten tarvitse kantaa ns. ainoan lapsen taakkaa.
Eli jo järkiseikat puoltavat toisen lapsen hankkimista. :)

"juu"
Ja ajattele kun itse olet 50 on sinulla 8-9vuotias oma lapsi kiva sitten kaupassa kehua kuinka toisella
saman ikäisellä naisella on sen ikäinen lapsenlapsi :D
Arvaa hävettikö minun luokkakaveriani aikanaan kun tuli 1 luokalle kouluun ja äitinsä halusi pitää isot 50v juhlat,
olikin ainut kenellä oli valmiiksi mummo ikäinen äiti.

"hmm"
[QUOTE="juu";23362507]Ja ajattele kun itse olet 50 on sinulla 8-9vuotias oma lapsi kiva sitten kaupassa kehua kuinka toisella
Arvaa hävettikö minun luokkakaveriani aikanaan kun tuli 1 luokalle kouluun ja äitinsä halusi pitää isot 50v juhlat,
olikin ainut kenellä oli valmiiksi mummo ikäinen äiti.[/QUOTE]

Vai olisiko harkitusti hankitun lapsen merkki eikä teini-/vahinkoraskaus ;)

[QUOTE="juu";23362507]Ja ajattele kun itse olet 50 on sinulla 8-9vuotias oma lapsi kiva sitten kaupassa kehua kuinka toisella

Toiset hapeaa toiset ei - taitaa ihan riippua lapsesta. En ole huomannut etta tuo tyttoni minua kovasti hapeaisi (4.luokalla),, vaikka melkein 50 olenkin ja ainoa aiti hanen luokallaan joka on myos mummi :) Ja tyttoseni ja pojantyttareni ovat kuin siskokset - niin laheiset ja rakkaat toisilleen. Se on sita elaman rikkautta - olen onnellinen etta tytollani on niin laheinen ja rakas veljentytar, ja luulen etta en ole ainoa.

NUORI VIELÄ
Mä täytän 3kk päästä 42v ja mulla on nyt 2kk ikäinen vauva. Vauva sai alkunsa hoidoilla. Tämä on minun 4 lapseni.
Joten anna palaa vaan jos siltä tuntuu. Ei ole yövalvomiset sen ihmeellisempiä kuin nuorenpanakaan. Hyvin jaksaa, paremminkin.

kuyyyyy
Äitini oli 40v kun synnytti nuorimman sisareni. Sisareni nyt 26 ja mitään ongelmia ei ole ollut. Ei kukaan meistä lapsista ole vanhempien ikää hävennyt :D Jopa nuorimman sisareni kaveri käy joskus vanhempieni luona kahvilla, vaikkei kukaan meistä "lapsista" ole paikalla :D

voih
Pitääkin kysyä mun tokaluokkalaiselta, että häpeääkö se mua, kun olen 51-vuotias.

Mä muuten jaksoin vauva-ajan 42-vuotiaana erittäin hyvin, vaikka kyseessä oli koliikkilapsi. Mulla oli tosin jo kokemusta koliikista, kun esikoinenkin kärsi siitä. Kolme keskimmäistä olivat helppoja lapsia.

"alma"

No silloin "aikanaan" lapset tehtiin huomattavasti nuorempana kuin nykyään. Synnyttäjien keski-ikähän on koko ajan noussut, joten eipä yli nelikymppiset äidit mikään harvinaisuus ole.
Muutenkin vähän lapsellista miettiä jotain häpeämisjuttuja. Se, että lapsi häpeää vanhempiaan on ihan normaali vaihe. Ihan yhtä paljon joku muu kersa häpeää supernuorekasta mutsiaan, joka pukeutuu ja puhuu kuin teinit.

"Äitee"
Siitä vaan, vauvat on ihania, vaikka väsyttävätkin. Itse sain vauvani 28 ja 33v:na, nyt olen jo yli nelikymppinen ja muksut teini-iässä. Fysiikka voi ottaa kovemmalle, mutta selviät kyllä!

Huom harmaana

Voi elämä sentään. Huomattavasti enemmän ottaisi päähän jos olisin 50-vuotiaana 9-vuotiaan lapsen mummo. Ei ole omassa tuttavapiirissäni ainakaan kovin tavallista tuollainen.

"Helekutti"
Mun äitini oli enemmänkin kun minä synnyin. Eipä sen puolesta ole ollut mitään ongelmia, enemmän ehkä positiivisia puolia. Siksipä en itse edes ajatellut lasten tekemistä ennen kolmikymppisiä. Enkä paljon vielä silloinkaan. Toiset vaan on kehäraakkeja jo kolmikymppisinä, toiset taas ikinuoria, ei voi mitään. Mun äitini juoksee vielä lenkkejä siinä iässä kun muut nukkuvat pois vanhainkodissa....

Ennen lapsia tehtiin ikähaarukassa 15-50 kun ei ollut ehkäisyä. Nainen vaan saattoi toivoa ettei enää kovin myöhään tule raskaaksi. Jokainen saa nykyään valita että missä vaiheessa ne lapsensa tekee, ja tämä ihminen itse on sen iän paras päättämään.

"poikia3"
Jos itse jaksat ja lasta haluat anna palaa vaan.

Itse olen 43 v, ja meille ei enää lasta tule, kun noi nykyiset kolme pyörittävät vanhempiaan ihan täysin, energiaa ei riittäisi enää vauvalle, mutta jos lapsia olisi vain yksi, ihan varmasti yrittäisin lasta vielä.

Musta mummo ikä on jos 60 +, ja täytyy sanoa, etten toivoakseni ole vielä pitkään aikaan mummo, mulla on 4 vuotta matkaa siihen kun esikoinen on täysi-ikäinen. En todellakaan koe itseäni mummoikäiseksi!

Voi elämä sentään. Huomattavasti enemmän ottaisi päähän jos olisin 50-vuotiaana 9-vuotiaan lapsen mummo. Ei ole omassa tuttavapiirissäni ainakaan kovin tavallista tuollainen.
Mä olen 50v:nä 9 vuotiaan mummo, eikä ota päähän.
Ja lisäksi oma kuopus on silloin 11v ja isoveljensä 15v :)laugh:)

Ap:lle siitä vaan tuumasta toimeen, jos olet sitä mieltä että jaksat ne hoidot jne.

Viimeksi muokattu:
"äippä"

Meidän lasten koulussa kaikki muut ovat niitä jo "mummoja" ja itse olen nuori äiti. Viidettä odotan ja ikää alle 30v. Meillä ei noiden vanhempien kans ole yhteistä juteltavaa ehkä just sen vuoksi kun heillä on jo muut vanhempien jutut. Mutta en tätä nyt sano ap sinulle, vain jos siltä tuntuu että vielä olisit valmis siitä vain ;)

"vieras"
Eräs tuttavani sai kaksoset yli 40-vuotiaana, terveinä syntyivät molemmat ja terveitä ovat olleet. Hyvin jaksoi hoitaa ja kasvattaa kaksoset tuossa iässä ja hän on todella hyvä äiti lapsilleen.

En siis näe mitään syytä sille, miksei vauvaa voisi hankkia vielä tuossa iässä, jos vain itse haluaa.

äätyli
[QUOTE="alma";23363291]No silloin "aikanaan" lapset tehtiin huomattavasti nuorempana kuin nykyään. Synnyttäjien keski-ikähän on koko ajan noussut, joten eipä yli nelikymppiset äidit mikään harvinaisuus ole.
Muutenkin vähän lapsellista miettiä jotain häpeämisjuttuja. Se, että lapsi häpeää vanhempiaan on ihan normaali vaihe. Ihan yhtä paljon joku muu kersa häpeää supernuorekasta mutsiaan, joka pukeutuu ja puhuu kuin teinit.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Lapset voivat hävetä vanhemmissaan muutakin kuin ikää. Ehkä pojat jotka alkaa olla jo "isoja" ei halua enää äitiä koulumatkalle saattelemaan pusujen kera.

ikää
yli 40 v ja me olemme ratkaissut asian siten, että vauva saa tulla jos on tullakseen. Vanhemmat lapset ovat ekaluokkalainen ja 5v ja olen jo monta vuotta haaveillut kolmannestakin. Miehellä ajatuksen kypsyttely vei näin pitkään ja nyt hänkin olisi valmis.

Saa nähdä tarttuuko kyytiin vai ei; emme aio kuitenkaan asialla ressata.

"Nelikymppinen"
[QUOTE="juu";23362507]Arvaa hävettikö minun luokkakaveriani aikanaan kun tuli 1 luokalle kouluun ja äitinsä halusi pitää isot 50v juhlat,

Lapset häpeävät aina enemmän tai vähemmän vanhempiaan tietyissä tilanteissa. Ei se niin vaarallista ole. Mun isäni täytti 50, kun olin 10, ja minustakin hän oli "hirveän vanha". Elossa tuo on edelleen, vaikkakin sairas, eikä enää siitä parane. Nyt olen itse vähän päälle nelikymppisenä alle kouluikäisten lasten äiti. Ei ne vielä ole mua hävenneet, mutta kaipa sekin hetki koittaa, kuten useimmilla.

Joten siitä vaan "ap", jos siltä tuntuu! Kovin kiinni toisissaan nuo meidän pienet näyttävät olevan, ihana seurata heidän leikkejään ja höpötyksiään keskenään. Kinastelutkin kuuluvat asiaan, se on selvä.

Minä henkilökohtaisesti hankkisin kyllä lapsen vielä tuon ikäisenä, itselläni on 5 lasta, ikää vielä vähän vajaa 40v.
Minulla on kova lapsen kaipuu, nuorin on jo 7v.

Ehkä myös lapsenlapsi täyttäisi tuon mun kovan lapsen kaipuun, en tiedä. (Esikoiseni on 19v)

Yhteistyössä