Labbis, sakemanni, kultsi, hovawart vai kenties joku muu? Ensimmäiseksi omaksi koiraksi, perheeseen jossa pieniä lapsia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuvaus sopii noutajaan, kunhan se on narttu. Collie? suomenlapinkoira?

Ja koira kun koira tykkää lapsista, kun saa kasvaa lasten kanssa pienestä pennusta lähtien. Meidän paimen ainakin on ihan hassuna kaikkiin lapsiin :D

[QUOTE="hipp";23353825]miten olisi berninpaimenkoira?[/QUOTE]

jos berninpaimenkoira, niin ehdottomasti narttu. Urokset on kovapäisiä, ja tiedän niin monta urosta jotka ovat 'ongelma'tapauksia.
Ja pentu tulisi valita todella huolella, näillä paljon sairauksia...

jos berninpaimenkoira, niin ehdottomasti narttu. Urokset on kovapäisiä, ja tiedän niin monta urosta jotka ovat 'ongelma'tapauksia.
Ja pentu tulisi valita todella huolella, näillä paljon sairauksia...

joo,narttu,ehdottomasti.
sairauksia on paljon (mutta löytyyhän noita myös aiemmin ehdotetulta bokserilta,joka onmyös suhtlyhyt ikäinen rotu)
bernistä löytyis vaan se suojelu vaisto, mutta myös lempeys.Vaatii tietysti koulutuksen,mutta niinhän KAIKKI koirat.
urosta ei tosiaan kannata ottaa,jos ei kokemusta löydy.tuttavalla oli ollut narttuja ja kun otti uroksen ei saanutkaan sitä kuriin:/

Nartut yleensäkin on helpompia ekaksi koiraksi. Urokset usein on kovia ja vaativat määrätietosemman kasvatuksen kun nartut. Uroksilla kovempi halu päästä johtoportaaseen. Eli nartut on helpompia kasvattaa/kouluttaa. Lisäksi urokset on isompia, kevyempi koira on pikkuisen helpompi hallita, jos se päättää hukata korvansa ja olla kuuntelematta.

Suosittelen nöffiä!!! =)

Nöffit ovat luonteeltaan hyvin rentoja kavereita, rakastavat lapsia ja yleensä ihmisiä =)
Vaikka rotuun ei kuulu ns suojeluvietti on nöffi tosi paikan tullen kullan arvoinen!!!

Omasta lapsuudesta voin kertoa, että kun olin noin 7v vanha oltiin äidin kanssa kahdestaan kotona yö, koska isä oli yövuorossa.Asuttiin silloin rivarissa.
Jokatapauksessa keskellä yötä tuli joku mies takapihan ovelle kolkuttelemaan/ kahvaa vääntämään aikomuksenaan tulla sisälle.Luit oikein!

No tämä meidän Santeri poika reagoi kolinaan,joka kuului siis takapihalta ja Santeri olikin salamana ovella.Äiti meni hetken päästä katsomaan mitä se koira metakoi olohuoneessa.Tässä kohtaa Santeri oli noussut takajaloilleen vasten ovea suu vaahdoten murisemaan.
Tämä k.o. mies lähti miltei samantien samaa tietä kuin tulikin pois meidän pihalta.
Tästä asiasta soitettiin poliisillekkin....

Tästä on niin kauan, että en nyt muista kaikkea..Anteeksi.

Kannattaa sitä nöffiä harkita.

Plussat: Kilttejä, helppo kouluttaa! Rakastaa uimista =) ( hei oma hengenpelastaja )
Miinusta: Karvaa lähtee säkki päivässä, kuolaamista esiintyy, koska rotu rakastaa uimista niin voi olla, että vapaana juokseva nöffi kahlaa/ui myös lätäköt läpi

Labbis tai kultsi ehdottomasti. Meillä Labradorinnoutaja ja on maailman paras koira! Rotuna niin mahtava, että ei enää muuta rotua (paitsi juuri kultainennoutaja ) edes olla ajateltu. Syksyllä otetaan toinen labbis. Meillä lapset 6v, 5v ja kohta vauva eikä ikinä ole ollut mitän ongelmaa. Onhan nuo labbikset vähän koheloita ja energiaa ja virtaa riittää sekä ruokahalu pohjaton, mutta luotettavampaa, uskollisempaa, kiltimpää, tottelevaisempaa koiraa saa kyllä hakea. Menee omistajan takia vaikka puuhun ja voin luottaa koiraani 100%:sti. Lasten kanssa unelma. Eilenkin meillä oli 10 muksua ja siellä se koira seassa sulassa sovussa istui :) ei tullut mieleenkään, että tekisi jollekin jotakin. Pihalla pysyy eikä lähde pihasta vaikka takapuolesta yrittäisit tuupata.

Paras koira mikä minulla on IKINÄ ollut ja 30v (eli koko ikäni ) minulla on koiria ollut. Parhaimmillaan kolme kerralla.

Meillä ois 2v. sakemanni, ensimmäinen oma koira. Ollut tosi helppo opettaa, todella tottelevainen ja suht luotettava. Lapsiin suhtautuu ihanasti, just tyttö yritti sitä silmiin tökkiä, mut koira ei päätään liikauttanu. Energiaahan neidillä tosiaan riittää, mut jos saa liikuntaa riittävästi niin väittäisin, et hyvin senkin kanssa pärjää. Muista koirista viel ei oo mitään kokemusta, mut aattelin tulla kertomaan positiivisenkin kokemuksen saksanpaimenkoirasta. :)

Meillä ois 2v. sakemanni, ensimmäinen oma koira. Ollut tosi helppo opettaa, todella tottelevainen ja suht luotettava. Lapsiin suhtautuu ihanasti, just tyttö yritti sitä silmiin tökkiä, mut koira ei päätään liikauttanu. Energiaahan neidillä tosiaan riittää, mut jos saa liikuntaa riittävästi niin väittäisin, et hyvin senkin kanssa pärjää. Muista koirista viel ei oo mitään kokemusta, mut aattelin tulla kertomaan positiivisenkin kokemuksen saksanpaimenkoirasta. :)

aina löytyy joku joka sanoo et mikä ei sovi vaikka toisesta sopiikin

Meilläkin 3v. saksanpaimenkoira, ensimmäinen oma koira (kokemusta koirista kuitenkin koko ikä) ja todella kiltti ja lapsiystävällinen. En silti suosittelisi ekaksi koiraksi :)

[QUOTE="aloittaja";23353747]Me kaivataan sellaista meidän kanssa toimeen tuleva, lapsista tykkäävää, helpohkoa kouluttaa/opettaa, lenkkiseuraa, vahtia pitävää/suojaa antavaa, ulkoilua rakastavaa mutta myös sitä sohvalla köllijää :)

aika monimuotoista siis :D[/QUOTE]

Meillä on just tällänen piski, mutta ei oo mikään näistä, vaan vehnäterrieri. Vahtia pitää kovalla äänellään, mutta jos joku murtovaras tms. tulis niin kyllä heiluttais häntää vaan ja pusuttelisi :D On siis sellainen että rakastaa kovasti kaikkia ihmisiä, mutta ilmoittaa kovalla haukulla "erikoiset" asiat.
Tietty tuohon lisäksi tulis sitten turkinhoito, mutta ei se mitenkään kovin vaativaa ole.

Ei pelkästään se rotu vaan myös yksilö. Jopa ihan samassa pentueessa on mielettömän eriluontoisia pentuja. Teille suosittelisin suht rauhallista yksilöä. Kokenut kasvattaja osaa katsoa teille sopivat, kunhan kerrotte selkeästi mitä olette hakemassa. Valintatilanteessa ei kannata ehkä ottaa sitä pentua, joka juoksee teitä vastaan ekana. Siinä on hyvä merkki vilkkaudesta, joka on sitten kasvaessankin enemmän hökelö, vai mitä ihmeen sanaa käytitkään :D

Itse otin ekaksi koirakseni vilkkaan ja kookkaan beauceron-nartun, eikä se ole ollut ihan helpoimmasta päästä, mutta tiesin puoliksi, mihin olin ryhtymässä ;) Nyt reilun vuoden ikäisen pennun kanssa alan poimia niitä hedelmiä, joita olen äärimmäisellä kärsivällisyydellä kasvattanut heh heh

Cockerspanieli on lapsiperheeseen sopiva, jos katselee ns. näyttelylinjaisia koiria. Työkoirat kannattaa unohtaa, kun ne vaativat paljon tekemistä. On pienempi kuin kultsi, mutta koiran kokoinen. Mutta mistä tahansa rodusta löytyy mukava kumppani lapsiperheeseen, kunhan löytää sopivan yksilön. Mistä tahansa rodusta löytyy myös niitä hankalia tapauksia, joita ei voisi suositella. Jokainen koira vaatii sen verran aikaa mitä olet ajatellut x3 ;) kertoma oli päästä heitetty, mutta tulet kuitenkin aliarvioimaan vaaditun ajan vaikka kuinka muuta yrittäisit!

Onnea etsintään! Sekarotuisia en myöskään unohtaisi! Seropit ovat useimmiten varsin täyspäisiä tapauksia, jos hihnan toinen pää antaa siihen mahdollisuuden :)

Ei pelkästään se rotu vaan myös yksilö. Jopa ihan samassa pentueessa on mielettömän eriluontoisia pentuja. Teille suosittelisin suht rauhallista yksilöä. Kokenut kasvattaja osaa katsoa teille sopivat, kunhan kerrotte selkeästi mitä olette hakemassa. Valintatilanteessa ei kannata ehkä ottaa sitä pentua, joka juoksee teitä vastaan ekana. Siinä on hyvä merkki vilkkaudesta, joka on sitten kasvaessankin enemmän hökelö, vai mitä ihmeen sanaa käytitkään :D

Itse otin ekaksi koirakseni vilkkaan ja kookkaan beauceron-nartun, eikä se ole ollut ihan helpoimmasta päästä, mutta tiesin puoliksi, mihin olin ryhtymässä ;) Nyt reilun vuoden ikäisen pennun kanssa alan poimia niitä hedelmiä, joita olen äärimmäisellä kärsivällisyydellä kasvattanut heh heh

Cockerspanieli on lapsiperheeseen sopiva, jos katselee ns. näyttelylinjaisia koiria. Työkoirat kannattaa unohtaa, kun ne vaativat paljon tekemistä. On pienempi kuin kultsi, mutta koiran kokoinen. Mutta mistä tahansa rodusta löytyy mukava kumppani lapsiperheeseen, kunhan löytää sopivan yksilön. Mistä tahansa rodusta löytyy myös niitä hankalia tapauksia, joita ei voisi suositella. Jokainen koira vaatii sen verran aikaa mitä olet ajatellut x3 ;) kertoma oli päästä heitetty, mutta tulet kuitenkin aliarvioimaan vaaditun ajan vaikka kuinka muuta yrittäisit!

Onnea etsintään! Sekarotuisia en myöskään unohtaisi! Seropit ovat useimmiten varsin täyspäisiä tapauksia, jos hihnan toinen pää antaa siihen mahdollisuuden :)

Joo hökelö se oli :D

Tiedän jotta kaikki koirathan ovat aluksi sellaisia mutta tällä tarkoitin sellaista tiedätkö älytöntä hösellystä kuten esim. beethoowen elokuvista :laugh: ;)

Kiitos kaikille jotka on vastailleet, minä olen tänä päivän lukenut niin monta sivustoa ja sivua ja tutkinut niin monta vaihtoehtoa.. ja tullut siihen tulokseen kuten sinäkin kirjoitit et mikä vaan vaikkapa noista minun esimerkeistäni olisi hyvä meille kunhan löytyy sopova/oikea yksilö :)

[QUOTE="aloittaja";23353367]No näin mä olen lukenut.
Että vaatisi ihan kunnon ammattilaisen/osaajan koulutuksen.[/QUOTE]

Kyllä se sakemannikin aikamoisen koulutuksen tarvitsee. En sitäkään ekaksi koiraksi suosittele ellei ole tarpeeksi tietoa kouluttamisesta ja "lauman" johtamisesta. Varmaan kultsi ja labbis-osastolle kääntyisin minä ainakin. Mulla on itselläni podengoja, pieniä ja keskikokoisia. Mut se on kans rotu jota ei voi suositella ellei ole rodusta ja koulutuksesta tietoa. Tai kaikista roduista kyllä pitäisi pohjatietoa olla.

Yhteistyössä