jos paras ystävä jättäis tulematta esikoisesi ristiäisiin koska on niin kauhee krapula niin katkaisisitko välit?!!

• Viestiketjun aloittaja sillai
  • Ensimmäinen viesti
Ihana sisko
Mun sisko tuli krapulaisena ristiäisiin, vaatteet ryppyisinä ja viinalle lemuten, hieman sekavana ja väsyneenä. Taisi käydä oksentamassakin. Jo kahvitarjoilun aikana alkoi ottaa korjaavaa satsia.

Tällä kertaa harmaana
Meillä oli lapselle valittuna kolme kummia, yksi heistä serkkuni, jonka kanssa olimme jo pikkukersoina sopineet, että olemme esikoistemme kummit ristiin. Itse olen tämän serkkuni esikoisen kummi.

Kastepäivä koitti, pappi ja vieraat olivat kappelissa, mutta serkkua ei näkynyt, ei kuulunut. Tilaisuuden alkua pitkitettiin ja pitkitettiin. Yritin tavoittaa serkkua puhelimella, ei vastannut. Lopulta vastasi puhelimeen. Oli krapulassa, oli ollut bilettämässä edellisenä iltana. Ei kuulemma kyennyt paikalle.

No, onneksi oli vielä kaksi kummia, olisi ollut aika ikävää alkaa ristiäisvieraiden joukosta kyselemään kummia lapselle. Eikä tullut serkusta kummia. Täytyy sanoa, että kyllä siinä meni pitkään ennen kuin kykenin antamaan anteeksi. Välejä ei tuon takia lopullisesti laitettu poikki.

loukkaantuisin
No kyllä loukkaantuisin jos viina ja bilettäminen menee parhaalle ystävälle tärkeän jutun edelle. Vaikka ei olisi itselle tärkeää, niin kunnioittaisin ystävääni ja sitä mikä hänelle on tärkeää.

Kyllä mäkin tuollaisesta suuttuisin ja loukkaantuisin. Että viinan kiskominen ja sen jälkeisestä olosta toipuminen on tärkeämpää kuin parhaan ystävän lapsi. No, prioriteettinsa kullakin, mutta ei olisi enää kyllä minkään parhaan ystävän asemassa tästä lähtien.

[QUOTE="hmm";23354014]Meilläkin ristiäisiä on pidetty ihan vaan läheisten kesken eli ystäviä niihin ei ole kutsuttu, vain vauvan isovanhemmat, tädit, sedät/enot ja heidän puolisot.[/QUOTE]

Kyllä mulle ystävät on tärkeämpiä kuin jonkun sedän vaimo. Meillä ei kyllä mikään kovin tiivis suku olekaan, eli ennemmin kyllä läheisimmät kaverit saa kutsun ristiäisiin kuin tädit ja sedät. Vaikka toki heidätkin kutsutaan.

[QUOTE="hmm";23354014]. Hänellä ei siis kysymys ollut mistään masennuksesta minkä nyt olisi ymmärtänyt, mutta ihan vaan ei _jaksanut_ tulla. Ilmeisesti se sitten olisi ollut ihan hirveä vaiva.. Jos hän joskus lapsia saa niin tuskin mekään sitten jaksetaan siitä olla kiinnostuneita :D[/QUOTE]

Tässäkin tapauksessa voi olla kyse tahattomasta lapsettomuudesta. Tai sillä on voinut olla vaikka keskenmeno ja niiden vauva olis nyt saman ikäinen. Kaikki ei näistä vaan juttele kylillä ja kujilla.

"vieras"
Tärkeintähän on, että kummit ja isovanhemmat on paikalla ristiäisissä.
Näinpä. Ellei kyseessä ole joku muu este ku bailaaminen (esim. sairaus tai asuu toisessa maassa jne).

Mun anoppi sanoi, että jos olisi tiennyt lapsiemme nimet etukäteen niin ei olisi tullut ristiäisiin. Kysyin että miksi, no siksi kuulema kun ois tiennyt nimen etukäteen. Siinä sitä sitten varsinkin oli sulattelemista. Mut mun anoppi on vähän ihme tyyppi muutenkin. Miehelläkin menee hermot siihen, nähdään onneksi aika harvoin.

[QUOTE="vieras";23354405]Eipä toi nyt musta ole sen huonompi syy jättää tulematta kuin lapsenhoito-ongelmatkaan, itseaiheutettuja molemmat...[/QUOTE]

Valaisetko mulle, että miten tää on itseaiheutettua?
Ja vielä, että miksi lapset ei voisi tulla mukaan ristiäisiin-
-kiitos-

Beep
Ollaan oltu ystäviä ihan lapsesta saakka.. Vkonloppuna oli esikoiseni kastajaiset johon olin kutsunut hyvissä ajoin ystäväni..soitti sitten jo ENNEN tätä krapulaa että ei aijo tulla koska lähtee jonnekki bileisiin ja varmastikaan ei jaksa sitten tulla..

Oon niin raivona että en haluaisi nähdä häntä enää koskaan! Miehen mielestä ylireagoin..
Jos toi on ainut huono asia tai teko, niin en tietenkään! Jos on sarjassa vain jatkumoa, sit voisin hermostuakin ihan kunnolla.

"hohhoijaa"
no en suuttuisi, mikäli ystävä ei ole kummiksi lapselle tulossa.. miksi muuten et pyytänyt parasta ystävääsi lapsesi kummiksi?

meillä on ristiäiset aina olleet pienimuotoiset sukukekkerit, eli paikalla on ollut kummit, mummit ja sedät/tädit.
ystävät sitten yleensä on tulleet joko seuraavana päivänä rääppiäisiin tai myöhemmin vain kahvitteemaan.

Voihan sitä ulkopuolisena sanoa, ettei varmaan välejä katkomaan alkaisi, ja että aika parantaa. En sano, etteikö se sitä jonkun kohdalla tekisikin, mutta ymmärrän hyvin aloittajan tämän hetkistä raivoa.
Hieman vastaavia kokemuksia on itsellänikin, lapsen kummi jätti tulematta paikalle. Syy oli ihan hyvä, mutta jälkeenpäin sain kuulla että kaikki olisi ollut järjestettävissä niinkin että paikalle olisi päässyt. Loukkaannuin, olen edelleen loukkaantunut, anteeksi antanut mutten unohtanut.

Ristiäiset/nimiäiset tai vaikka ihan ensimmäiset syntymäpäivät eivät ole lapselle tärkeät juhlat, mutta vanhemmille ovat. jos sinne on kutsuttu, on syytä ilmaantua paikalle jos ei oikeasti hyvää syytä ole. Hyvä syy ei ole se, ettei sattunut juuri silloin huvittamaan, tai että joku bilettäminen oli tärkeämpää.

lkhytre
En suuttuisi. Mitäs se siel muutenkaan tekisi. Miksi tollaseta pitäisi vetää herneet nenään. Kerran ei kummikaan niin eisinne kaikkii kavereita tarvi raahat, eihän se liity kaveriin mitenkään.

"www"
Suuttuisin, JOS ystäväni olisi ollut tarkoitus tulla kummiksi...Muuten en häntä olisi edes kutsunut, sillä kutsuimme ristiäisiin vain lähisuvun ja lapsen kummit, emme ystäviämme. Vaikka hän on ystäväsi, niin ei sen tarvitse tarkoittaa sitä että hän pitää samoja asioita tärkeinä kuin sinä. Vaikka sinulle lapsesi on maailman napa, niin ystävällesi muut ystävät saattavat olla paljon tärkeämpiä kuin lapsesi. Ei sen vuoksi kannata välejä kokonaan katkaista...Tietysti se pistää ajattelemaan, että mikä on ystäväsi asema elämässäsi tästä eteenpäin, koska arvonne ja kiinnostuksen kohteenne ovat niin erilaiset...

Jotkut ystävät vaan vaihtuvat silloin kun toinen saa ekan lapsen. Lapseton ei jaksa kuunnella vauvajuttuja eikä osaa olla luontevasti lasten lähellä eikä lapsen saanut enää biletä (toivonmukaan) kuin ennen lapsia. Mulle on käynyt muutaman hyvän ystävän kans näin, ei vaan enää ollut paljoakaan yhteistä ja näemme lähinnä kaksi kertaa vuodessa kun käyn baarissa. Eräs lapseton sinkkuystävä ei ole edes lapsiani nähnyt ollenkaan vaikka esikoinen jo 5v, ei vaan koskaan muulloin pidä yhteyttä kuin silloin joskus kun kyselee baariin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23354454:
Valaisetko mulle, että miten tää on itseaiheutettua?
Ja vielä, että miksi lapset ei voisi tulla mukaan ristiäisiin-
-kiitos-
Kuka käskee dokata, kuka käskee tehdä lapsia...

Ja kai yleensä lapset voivatkin tulla ristiäisiin, tosin jos tilat ovat pienet ja suvussa paljon lapsia, ymmärrän, että jostain perheestä saatetaan kutsua vain aikuiset ettei perheelle läheisiä aikuisia tarvitse jättää kutsumatta. Tai sit jotkut vanhemmat eivät vaan tahdo lapsia viedä, lapsi voi olla kipeänä tms.

daddid
Voihan sitä ulkopuolisena sanoa, ettei varmaan välejä katkomaan alkaisi, ja että aika parantaa. En sano, etteikö se sitä jonkun kohdalla tekisikin, mutta ymmärrän hyvin aloittajan tämän hetkistä raivoa.
Hieman vastaavia kokemuksia on itsellänikin, lapsen kummi jätti tulematta paikalle. Syy oli ihan hyvä, mutta jälkeenpäin sain kuulla että kaikki olisi ollut järjestettävissä niinkin että paikalle olisi päässyt. Loukkaannuin, olen edelleen loukkaantunut, anteeksi antanut mutten unohtanut.

Ristiäiset/nimiäiset tai vaikka ihan ensimmäiset syntymäpäivät eivät ole lapselle tärkeät juhlat, mutta vanhemmille ovat. jos sinne on kutsuttu, on syytä ilmaantua paikalle jos ei oikeasti hyvää syytä ole. Hyvä syy ei ole se, ettei sattunut juuri silloin huvittamaan, tai että joku bilettäminen oli tärkeämpää.
Ja höpöhöpö. Minnekkään ole pakko ilmaantua jos lapsen vanhemmat pitää JOTAKIN tärkeänä lapselle.Miksi sen jonkun juhlan luulisi automaatisesti olevan tärkeä jollekkin muille?Vai että lupalappua kirjotella jos on jostain pois.

[QUOTE="vieras";23354602]Kuka käskee dokata, kuka käskee tehdä lapsia...

.[/QUOTE]

Niin siis sun pointti oli, että jos ei tee lapsia, niin ei ole myöskään lastenhoito-ongelmia. Että itse on lapset tehty, niin itse on tehty myös lasten hoito-ongelmat. Ja on sun mielestä ihan verrattavissa siihen, että itse juodaan viinaa, niin itse kärsitään se krapulakin.
Okei.

Yhteistyössä