Kuinka monta yötä olette joutuneet viettämään sairaalassa ...

• Viestiketjun aloittaja piikkikammoinen
  • Ensimmäinen viesti
piikkikammoinen
synnytyksen aikaan/sen jälkeen? Laitettiinko teille tippaa?

Mietin vain että jos sattuisi hyvällä tuurilla lapsi syntymään päivällä niin pitävätkö kuitenkin vielä yön yli ?

Harkitsitteko kotona synnyttämistä?

En tosiaan ole synnyttänyt ja kovasti nyt mietityttää monet asiat.

"vieras"
6 päivää: hätäsektio ja kaikki meni päin persettä
5 päivää: suunniteltu sektio
4 päivää: suunniteltu sektio

En harkitsis kotisynnytystä, huhheijaa. Siinä saattaa lähteä henki molemmilta.

Ekan syntymän jälkeen 3pv ja toisen jälkeen olisin saanut lähteä samantein. Mies pyysi kohteliaasti josko pitäisivät meidät vielä yön yli :D En kyllä olisi itse halunnut ihan heti lähteäkään.

3. yötä synnytksen jälkeen. Laitettiin tippa ja lisäksi ottivat päivittäin verta synnytyksen jälkeen. Menetin sen verran verta synnytyksessä että sain pari pussia sitä tipan kautta ja sen takia seurasivat hemppaa.

3vrk olen viettänyt jokaisen lapsen kohdalla (itseasiassa pienimmän kohdalla vielä 2 ennen synnytystä..).. Tippa laitetaan aina jos laitetaan epiduraali, muuten ei mulle ole tippaa laitettu.

Tippa mulle on laitettu vain käynnistetyiss synnytyksissä, eikä tuossa tipassa mitään, mutta epiduraali on jotain ihan kauheaa...

Sitä mulle ei kyllä ole koskaan laitettu, kerran vain yritetty laittaa. Silloinkaan en ollut synnyttämässä.

Ja vaihdellen olen ollut sairaalassa 2-7 yötä, nyt tällein äkkiä kun lasken, toki tuo seitsämän voi olla hiukan yläkanttiin...

määä
3vrk olen viettänyt jokaisen lapsen kohdalla (itseasiassa pienimmän kohdalla vielä 2 ennen synnytystä..).. Tippa laitetaan aina jos laitetaan epiduraali, muuten ei mulle ole tippaa laitettu.
Mä olin esikoisesta keskiviikosta sunnuntaihin
toisesta olin sunnuntaista tiistaihin
ja kolmannesta torstaista lauantaihin.
vauvoilta on otettu sokereita yms niin on täytynyt olla tuo 2vrk vaikka olisin varsinkin viimeisestä halunnut lähteä aiemmin.
tippa on laitettu aina vaikka vain ekassa sain epiduraalin.
toisessa synnytyksessä sain sitä kautta oksitosiinia ja kolmannessa antibioottia sillä minulla oli jokin strebtokokki...

"vieras"
Tippoja oli ja letkuja ja laitteita, olin kuin joulukuusi :D
Vauva syntyi ke-to välisenä yönä ja lauantaina piti päästä pois mutta imetys ei lähtenyt rullaamaan niin pitivät sunnuntaihin.

Kaks yötä molemmissa
Ekan kanssa olin yhden yön ennen ja yhden jälkeen, sen jälkeen minä pääsin kotiin ja poika jäi vielä 10pv kasvamaan.

Toisen kanssa synnytin torstai iltana ja kotiin pääsin lauantai aamuna eli kaks yötä silloinkin. Olisivat pitäneet vielä yhden yön kun lapsen haluttiin olevan 2vrk vanha ennen kotiutusta mutta joustivat kun halusin itse kotiin nukkumaan.

harm
1. Ennen synnytystä olin n. pari viikkoa ja synnytyksen jälkeen n. viikon (raskausmyrkytys, sektio ja vauva 35+1)
2. n. 1viikon, vauva syntyi normaalisti, mutta toisena iltana nousi tulehdusarvot ja sai antibioottia teholla.
3. Keskiviikko aamuna syntyi ja lauantaina päästiin kotiin. Tämä oli syöksysynnytys rv 35+1.

Tipassa olin jokaisessa, 2 ekassa sain epiduraalin, kolmannessa en mitään mutta antibiootti piti laittaa tippumaan streptokokkibakteerin vuoksi.

Ina May
[QUOTE="vieras";23341389]6 päivää: hätäsektio ja kaikki meni päin persettä
5 päivää: suunniteltu sektio
4 päivää: suunniteltu sektio

En harkitsis kotisynnytystä, huhheijaa. Siinä saattaa lähteä henki molemmilta.[/QUOTE]

Aivan kuten sairaalassakin. Sektiolla syntyneellä lapsella on kaksinkertainen kuolemanriski ja äidillä muistaakseni kolminkertainen.

Mä olen mahdollisesti synnyttämässä kotona, mutta en usko, että ap:n tapauksessa kannattaa sitä heti harkita. Kotisynnytyksestäkin on oltava valmis lähtemään sairaalaan jos asiat eivät suju. En tiedä, haluaako ap varsinaisesti kotisynnytystä vai pelko piikkeihinkö siihen ajaa. Kotisynnytys on hieno asia ja oikein toteutettuna varsin turvallinen. Siihen pitää kuitenkin lähteä oikeista syistä.

Minä synnytin esikoiseni sairaalassa. Minua ei pistetty kertaakaan millään, kun itse pidin oikeuksistani kiinni. Ap:lle suosittelen lämpimästi asiantuntevaa doulaa mukaan synnytykseen. Doula auttaa sinua vuoropuhelussa sairaalan henkilökunnan kanssa. Tutustu toimenpiteisiin etukäteen. Kirjoita synnytyssuunnitelma jossa tuot esille miten toivoisit henkilökunnan sinua kohtelevan. Tutustu aktiiviseen synnytykseen ja pyri omalla toiminnallasi minimoimaan interventioiden tarve.

Esikoinen syntyi iltapäivällä ja 3 yötä olin sairaalassa synnytyksen jälkeen. Laitettiin tippa. Esikoisen kohdalla pyörittelin päässä kotisynnytystä mutta päädyin sairaalan kannalle.

Kuopuksen synnytyksen jälkeen oltiin sairaalassa vauvan kanssa 5 yötä. Ei tippaa. En edes harkinnut kotisynnytystä ja hyvä niin (vaikkei se nyt kuolemaksi kummalekkaan olisi ollut, mutta kuopus lähti synnytyssalista suoraan lasten tehon kautta vstasyntyneiden tarkkailuosastolle).

ensisynnyttäjä
Pojasta oli ke-la... eli 3vrk kaikenkaikkiaan, ja ensisynnyttäjää eivät taida edes aikaisemmin laskeakaan pois.
Tipan laittoivat, kun epiduraalin jälkeen verenpaineet laski liian alas (oisivat varmaan laittaneet muutenkin).

Ja en todellakaan harkinnut kotisynnytystä...

piikkikammoinen
Kiitoksia vastanneille !
Tosiaan nukun surkeasti vieraissa paikoissa ja ikinä en ole sairaalassa joutunut olemaan, joten ihan silläkin mietitytti tuo. Karmivia paikkoja ovat muutenkin.
Voi kamala kun nyt alkoi pelottamaan.
Saako se mieskin olla yötä siellä vai onko sairaalakohtaista?

"mamma09"
Mä en kanssa nuku muualla kuin kotona mutta kun vauva pääsi tehohoidosta pois niin nukuin kuin tukki läpi yön. Hoitajat kävi vain herättämässä ruokintaan.

Jos saatte perhehuoneen niin mieksin voi jäädä, itse kyllä olin mieluummin yksin kun vauva tuli viereen. Silloin kun vauva oli teholla olisin tarvinnut miehen sinne.

Älä pelkää, se vauva tulee sieltä jotenkin ulos ja jotenkin pääsette kotiinkin. Turha noita asioita on murehtia etukäteen. Toiset synnyttää vuorokausia ja itse ekaa 5 tuntia.

Ina May
Jos saatte perhehuoneen niin saa. Eniten minua mietityttääkin tulevassa synnytyksessä se, että en saisi perhehuonetta. En todellakaan aio olla huoneessa kolmen muun äidin ja vastasyntyneen kanssa. Eivätkä he oikeastaan meitä voi pidellä, lähden kyllä kotio nukkumaan jos ei perhehuonetta järjesty.

Ap, tutustu asim aktiivinen synnytys ry:n sivuihin jos haluat lisätietoja siitä, miten välttää medikalisoituminen. Siellä voi olla lisätietoja doulistakin. Sivut löytyvät osoitteesta www.aktiivinensynnytys.fi .

"Minttu"
Ekasta 4+7pv (kiireellinen sektio)
Tokasta 3+7pv (kiireellinen sektio)

Itse joskus harkitsin kotisynnytystä, kun tässä yliopistollisen keskussairaalan vieressä asumme, mutta nyt kun molemmat synnytykset meni päin mäntyä, en enää edes haaveile, muusta kuin tehohoitoon päättyvästä raskaudesta.

Yhteistyössä