Miten te taaperoiden äidit kokkaatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen ihan pienestä asti toitottanut, kuinka kuumaa ja vaarallisia juttuja keittiössä on. On vissiin käyny hyvä säkä, että lapset oppi sen eivätkä tule hellalle tai keittiöönkään sillon kun ruokaa tehdään tai leivinuunia lämmitetään. Ikää heillä on nyt 3.5 ja 1.5 tai vois melki sanoa että 4 ja 2 :)

Mä teen kaiken minkä voin lapsi sylissä, siis yksikätisesti. Ja aika paljon voi tehdä niin. Välillä kun tarvii molempaa kättä niin lasken lapsen maahan ja huutaa siinä sitten sen aikaa.

Tässähän on hyviä vinkkejä tullut vaikka kuinka monta! Teette taaperon kanssa "yhdessä" sitä ruokaa. Kyllä lapsellekin jotain pikkuhommia keittiössä löytyy vaikka kuinka paljon. Meillä 1v3kk haluaa ehdottomasti aina tiskata, joten se sitten "tiskaa" myös kanssani, vaikka onhan se helvetin hidasta hommaa niin...

No enhän mä nyt tietenkään sitä tarkoittanut että kädet tungetaan kiehuvaan veteen, mutta jos vaikka koskee kattilan ulkoreunaan niin ei se ole niin vakavaaa.
Oletko sä koittanut ollenkaan ottaa lasta mukaan siihen ruuanlaittoon? Kyllä tuon ikäinen jo osaa tehdä yksinkertaisia juttuja, esim. laittaa vaikka sipulia paistinpannulla tms.

Mulla on se ihana tilanne, että lapsi on lounaan teko aikaan puistotädillä, joten silloin saan kokkailla rauhassa. Taidan nyt vaan lopun aikaa tyytyä johonkin puolivalmiiseen. Täytyy nyt vaan itekin lopettaa stressaus ja kokeilla sitten vähän ajan päästä, jos poikaa kiinnostais jotenkin muuten kuin sotkemalla osallistua kokkailuun.

Poika on muutenkin vilkas ja näitä läheltä piti tapauksia on käynyt sen verran, että itellä on stressikertoimet ihan kaakossa. Kiitos neuvoista ja yritys jatkuu..

[QUOTE="Lellu";23339568]Tässähän on hyviä vinkkejä tullut vaikka kuinka monta! Teette taaperon kanssa "yhdessä" sitä ruokaa. Kyllä lapsellekin jotain pikkuhommia keittiössä löytyy vaikka kuinka paljon. Meillä 1v3kk haluaa ehdottomasti aina tiskata, joten se sitten "tiskaa" myös kanssani, vaikka onhan se helvetin hidasta hommaa niin...[/QUOTE]

Tuo tiskaus olis varmaan hyvä idis. Meillä olis varmasti hitti ku laittais altaaseen vähän vettä,paljon astianpesuainetta (=kuplia) muutaman kipon. Antas lapselle tiskiharjan käteen ja käskis tiskata.

Sotkun määrä olis taattu, mut hauskaakin lapsella varmati olis:D

Sen verran vielä sotkeennun asiaan, et mikset sitten kokkais sitä ruokaa silloin lounasaikaan kun saat sen tehdä rauhassa. Syötte sen lounasaikaan valmistamasi ruoan sitten päivälliseksi. Seuraavana päivänä syöt sitten edellisen päivällisen jämät lounaaksi.

[QUOTE="Lellu";23339568]Tässähän on hyviä vinkkejä tullut vaikka kuinka monta! Teette taaperon kanssa "yhdessä" sitä ruokaa. Kyllä lapsellekin jotain pikkuhommia keittiössä löytyy vaikka kuinka paljon. Meillä 1v3kk haluaa ehdottomasti aina tiskata, joten se sitten "tiskaa" myös kanssani, vaikka onhan se helvetin hidasta hommaa niin...[/QUOTE]

Ei sitä kiinnosta kun ne tavarat, joita mä käytän: eli hella, jääkaappi ja veitset. Mä oon yrittänyt IHAN KAIKEN mitä mieleen juolahtaa. Osallistuminen ei onnistu, koska lapsi tekee asioita, jotka on sille vaarallisia. Hyviä neuvoja, mut ei toimi meillä!

[QUOTE="vieras";23339640]Ei sitä kiinnosta kun ne tavarat, joita mä käytän: eli hella, jääkaappi ja veitset. Mä oon yrittänyt IHAN KAIKEN mitä mieleen juolahtaa. Osallistuminen ei onnistu, koska lapsi tekee asioita, jotka on sille vaarallisia. Hyviä neuvoja, mut ei toimi meillä![/QUOTE]

Katselkaa jääkaappi yhdessä läpi ja anna lapsen ottaa sieltä jotain "vaaratonta" tutkittavaksi?

Meillä kans 2-vuotias poika "tiskais" vaikka koko päivän jos sais. Annan siis roudata tuolin tiskialtaan eteen ja vähän pistän altaaseen vettä niin hyvin viihtyy astioita kolistelemassa pitkäänkin. Yhdestä mukista on toistaiseksi lohjennut pienenpieni pala irti, muuten osaa tosi hienosti leikkiä.

En mä kyllä ymmärrä miten et tunne omaa lastas sen verran tai yritä tuon ikäisen kanssa jo keskustellakin, että selviäis mikä sitä lasta kiinnostaa. Ei kai meidän samanikäinen lapsi nyt niin eri kehitysvaiheessa voi olla? Ymmärtää puhetta ja seurauksia, tietää että uuni voi olla kuuma mutta saa sitä koskettaa kevyesti jolloin tajuaa mistä on kyse, tietää että veitsiin ei kosketa mutta toki ne pidetään lapsen ulottumattomissa silti. Mikähän adhd sun lapsella oikein on?

Joo ei sitä ymmärrä vanhemmat, joiden lapset on normaalin rauhallisia... Kuulostaa siltä, että ap:n lapsi on, kuten omammekin, hieman ylivilkkaan puolella. Ihan tosiaan mä tiedän, mitä se on, kun lapsen kanssa EI VOI kokata mitään missä on kuumaa tai terävää mukana. Meillä neiti on jo 3,5 v eikä vieläkään tahdo tulla mitään, ei kuuntele neuvoja, ehtii tekemään 50 asiaa siinä ajassa kun mä sanon, että älä koske tuohon, se on kuuma.

Mä kokkaan yleensä silloin kun pienempi (1 v) on päiväunilla ja isommalle (3,5 v) laitan dvd:n. Tämäkään neuvo ei varmasti auta sinua, olet varmasti jo kokeillut sitä. :)

Meillä lapset leikkaavat kurkkua tavallisilla veitsillä (meidän savoniat alkavat olla jo sopivan tylsiä). Välillä saattavat syödä ohimennen lähes koko kurkun, mutta eipä sitten tarvi laittaa salaattia. Keitetty porkkana on kans sopivan pehmeetä. Ja ruoat teen aina takalevyillä, just niinkuin aikaisemmin jo tuolla joku suositteli.

Suosittelen myös tekemään uuniruokia, kestävät kauemmin kypsyä mutta ruoanlaittoaika on yleensä nopeampaa eikä ole pelkoa että lapsi menee näpelöimään kuumia kattiloita.

Meillä kans 2-vuotias poika "tiskais" vaikka koko päivän jos sais. Annan siis roudata tuolin tiskialtaan eteen ja vähän pistän altaaseen vettä niin hyvin viihtyy astioita kolistelemassa pitkäänkin. Yhdestä mukista on toistaiseksi lohjennut pienenpieni pala irti, muuten osaa tosi hienosti leikkiä.

En mä kyllä ymmärrä miten et tunne omaa lastas sen verran tai yritä tuon ikäisen kanssa jo keskustellakin, että selviäis mikä sitä lasta kiinnostaa. Ei kai meidän samanikäinen lapsi nyt niin eri kehitysvaiheessa voi olla? Ymmärtää puhetta ja seurauksia, tietää että uuni voi olla kuuma mutta saa sitä koskettaa kevyesti jolloin tajuaa mistä on kyse, tietää että veitsiin ei kosketa mutta toki ne pidetään lapsen ulottumattomissa silti. Mikähän adhd sun lapsella oikein on?

No onpas kannustava ja kiva kommentti <3 Totta kai mä tiedän mikä sitä lasta kiinnostaa: se hella ja veitset joihin ei saa koskea. Ja kyllä, lapsi on ollut menevän puoleinen aina, mutta en ole kuullut että adhd diagnoosia ruvettais jakamaan jo melkein vauvoille. Mitä järkeä?

Anteeksi, että provosoiduin mutta tuntuu, ettei muut kun vilkkaiden lasten äidit tajua yhtikäs mitään mun lastenkasvatus ongelmista. Ei se silti tarkota, että mun lapsi olis nyt jotenkin viallinen. Se on vilkas, ja jos se kouluiässä on liian vilkas, niin luojan kiitos siitä tekee diagnoosin joku muu kuin tän palstan mielipide.

mä olen ujuttanut jotain leikkejä samaan aikaan kun kokkaan.tyyliin tyynyt lattialle ja lapset juoksee vuoron perään kun huudetaan nimeä ja taputetaan ja sitten omalle paikalle eli tyynylle:)myös tiskaus on olllut suht pop.
välillä tanssitaan keittiössä,siitä meillä diggaillaan myös.myös vanha kunnon kädet ylös kädet alas kädet sivulle saa pikku sormet irti leikkulaudasta.tai piiloleikki.lapsilla on myös omat rätit joilla tykkäävät siivota.ikää on 3.5v ja alle 2v.
toisinaan olen antanut kasata esim vessapapereita torniksi tai jotain muuta mikä ei yleensä ole sallittua:)
mutta kyllä ne toisinaan silti roikkuvat leikkuulaudassa.

Hellan edessä pitää olla ehdottomasti se suoja, ettei lapsi saa vedettyä mitään päälleen. Ja meillä on kaikki terävät veitset telineessä pöydällä, jonne lapset ei ylety.

Laita joku video pyörimään, kun laitat ruokaa.

lapset on kovin erillaisia.meidän esikoinen ei esimerkiksi leikkinyt vasta kuin kaksi ja puoli vuotiaana.se ei malttanut ja puhettakin tuli vasta lähemmäs kolmea..onneks ikuopus pöristeli autoila hieman yli vuoden ikäisenä.ja puhua pälpätti 1.5vuotiaana.
ihan näin esimerkiksi.

Meillä on 1,5- ja 2,5-vuotiaat.... Eipä oo mennyt vielä ohi... Mutta jotenkin siihen säheltämiseen ja tavaroiden sekä lasten jatkuvaan suojeluun on tottunut.. Eipä tässä muuta vaihtoehtoa ole ollut jos syödä haluaa :D

On se aina sellanen hetki että pitää hetken aikaa istua rauhassa ja "valmistautua" ennen kun alkaa puuhaamaan :D

Meidän 2 v 4 kk istuu yleensä syöttötuolissa keittiössä ja tekee jotain tärkeää samalla, kuten leikkii parilla astialla, kuorii valkosipulia, siirtää asioita paikasta toiseen. Annan myös tehdä niin paljon kuin on mahdollista, saa mm. kaataa nesteet kattiloihin, lisätä mausteita, rikkoa pippurit tai muut mausteet morttelissa jne. Hyvin toimii.

Näin. Toimii sekä 1- että 3-vuotiaalla tämä - sotku tosin on monesti melkoinen ;)

... ja mä siis teen jumalattomat satsit ruokaa kerralla & pakastan, ettei siellä keittiössä tarvi koko päivää kökkiä. Jos lapsi kerran on joka päivä poissakin hetken, niin kokkaat silloin edes 2 ateriaa kerralla.

Meillä reilu 2-v. istuu vielä syöttötuolissa kun kokkaan jos ei jaksa muu kiinnostaa. Pistän istumaan sit sopivalle etäisyydelle ettei yllä itseään polttamaan tai muuten telomaan ja annan vaikka puuhaarukan käteen. Enpä paljon muuta osaa sanoa kun jaksamista! Tiedän tunteesi.

No mutta täällähän on jo sata kertaa sanottu että annan sen tehä sitä mitä sinäkin, jos kerta se vaan kiinnostaa. Jos sitä kiinnostaa leikata veitsellä, nii anna sille oma tylsä veitsi jolla leikkaa (tai yrittää rauhassa jos tavara on niin kovaa ettei onnistu).

[QUOTE="Jenis";23340551]... ja mä siis teen jumalattomat satsit ruokaa kerralla & pakastan, ettei siellä keittiössä tarvi koko päivää kökkiä. Jos lapsi kerran on joka päivä poissakin hetken, niin kokkaat silloin edes 2 ateriaa kerralla.[/QUOTE]

Alaln ite kallistua tälle kannalle. Pakko vaan nyt hetken aikaa järjestellä asiat jotenkin muuten. Ei tässä oikeen muu auta.

[QUOTE="Gemma";23340663]No mutta täällähän on jo sata kertaa sanottu että annan sen tehä sitä mitä sinäkin, jos kerta se vaan kiinnostaa. Jos sitä kiinnostaa leikata veitsellä, nii anna sille oma tylsä veitsi jolla leikkaa (tai yrittää rauhassa jos tavara on niin kovaa ettei onnistu).[/QUOTE]

Miljoonannen kerran: oma veitsi ei kiinnosta tippaakaan, vain ja ainoastaan se mikä äidillä on kädessä.

Yhteistyössä