Rippijuhlat kotona, uudehko parkettilattia - pyytääkö vieraat olemaan kengittä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a mam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli ristiäiset liki uudessa talossa. Sama ongelma, että uusi parkettilattia emmekä halunneet vieraita kengät jalassa sisään syksyllä jolloin pihakin oli kamalan kurainen. Teimme eteiseen ison tilan kengille ja otimme ekana itse kengät pois. Kukaan vieraista ei ollut kengät jalassa ja osa tiesi asiasta jo etukäteen. Kivat juhlat oli vaikka sukilla oltiinkin.

Missä muualla kengät otetaan pois sisätiloissa kuin Suomessa ja Japanissa ?

Missä muualla mennään rippijuhliin farkuissa ja shortseissa? Siinä ei kenkien puute enää paljon paina... tällaista menoa näkyi kummipojan rippijuhlilla. Tosin tuo pukeutumistyyli rajoittui kummipojan isän puoleiseen sukuun. Muut olivat puvut ja juhlamekot päällä, joka onnistui hyvin ilman kenkiä.

[QUOTE="vieras";23323354]Meillä oli ristiäiset liki uudessa talossa. Sama ongelma, että uusi parkettilattia emmekä halunneet vieraita kengät jalassa sisään syksyllä jolloin pihakin oli kamalan kurainen. Teimme eteiseen ison tilan kengille ja otimme ekana itse kengät pois. Kukaan vieraista ei ollut kengät jalassa ja osa tiesi asiasta jo etukäteen. Kivat juhlat oli vaikka sukilla oltiinkin.[/QUOTE]

Näin myös meillä tehtiin.

[QUOTE="vieras";23323326]Sinulla on ilmisesti muovimatot vuokra-asuntosi lattiassa, olet ihan oikeassa niihin ei jää kengistä jälkiä ja voi sitten pestä lattiat. Parkettilattiat ovat hieman eri asia.[/QUOTE]

Muovimattoonhan niitä painaumia vasta tuleekin.

No joo, tässä on puolensa ja puolensa. Itse pidän mielelläni kengät jalassa juhlissa, mutta ymmärrän ap:n lattiahuolen. Olen nähnyt kyllä ihmisten myös riisuvan kenkänsä juhlissa -ei kait sillä oikeasti lähipiirin juhlissa niin väliä ole. ;) Ap:n sijassa vuoraisin kuitenkin lattiat matoilla, jos olisi pelko että parketti ei kestä. Meillä on kestävä, mutta hyvännäköinen laminaatti, joten ei tarvitse onneksi noista asioista huolehtia. Ja itse en missään nimessä kyllä pyytäisi riisumaan kenkiä.

[QUOTE="joopajoo";23323292]Sedälläni oli perhejuhlat kotona ja tädilläni oli tajuttomat rotantappo korkkarit.
Maljojen juomisen ajan seisoi paikallaan ja siieteli painoa jalata toiselle. No lopputulos.Noin 10-20 painaumaa parketissa.Syvyys n.5milliä. Noei kovin kivaa.

SUOSITTELEN PITÄMÄÄN JUHLAT JOSSAIN KIVASSA JUHLAPAIKASSA.

Paikanvuokra paljon halvempi kuin uusi parketti.[/QUOTE]

Oho! Tiedätkö paljonko viisi milliä on.., se on puoli senttiä. Saa olla aikamoiset kengät ja aikamoinen parketti että tulee tuollaista jälkeä. Kenkä meni sitten vissiin miltei läpi koko parketista.

Se on sun koti, kyllä sä voit määrätä miten siellä ollaan!

Jos isäntäväellä ei ole kenkiä, luulis vieraidenkin olevan ilman. Ja ulkokengät on erikseen, ei niillä tulla sisälle! Sen pitäs olla kaikille selvää. Ja jos jollain on korkeakorkoiset vaihtojuhlakengät ja haluaa niitä pitää, niin voithan sä sanoa ystävällisesti että meidän parketti on hei huono, pysy jooko matolla.

[QUOTE="vieras";23323326]Sinulla on ilmisesti muovimatot vuokra-asuntosi lattiassa, olet ihan oikeassa niihin ei jää kengistä jälkiä ja voi sitten pestä lattiat. Parkettilattiat ovat hieman eri asia.[/QUOTE]

Meillä on parketti joka huoneessa ja ei ole ollut moista ongelmaa koskaan. On sen verran laadukasta parkettia ettei pienestä hetkahda. kaikki kun tämän tajuaisi eikä ostaisi halvinta paksaa

[QUOTE="Vieras";23323347]Etikettiin kuuluu, että vieraat ottavat kengät pois JOS isäntäväkikin tekee niin.[/QUOTE]

Etiketti ja etiketti. Onhan se tietysti niin että talossa talon tavalla. Mutta...
Isoissa juhlissa, joissa on pukukoodi, kengät pidetään jalassa, häät, väitöstilaisuuden jälkeiset kekkerit, 60-v synttärit jne. Itselläni on kaikissa pienemmissäkin juhlissa kotona kengät, kuuluu etikettiin.

[QUOTE="plop";23322298]En ole koskaan ollut sellaisissa kotona pidetyissä juhlissa, joissa ihmisillä olisi kengät jalassa :o
Onkohan mulla jotenkin outo suku... Mutta meillä on oletuksena, että jos juhlat on kotona, kengät jätetään eteiseen. Syynä voi tietysti olla nuo pienet ryömiväiset, jotka saa vapaasti pyöriä aikuisten jaloissa.[/QUOTE]

Sama juttu mulla. Ikinä en ole ollut juhlissa, jotka olis ollu kotona sisällä ja joissa olis ihmiset pitäneet kenkiä. Aina on kaikki jättäneet kengät eteiseen ilman erillistä mainintaa! Ei kai muutenkaan ihmiset kävele sisällä kengät jalassa, miksi sitten juhlissa?

jos vaan rippijuhlat kotona niin ei siinä tarvita parketilla korkkareita. Pakkassaappailla tullaan juhliin ja ne riisutaan eteiseen. Ei kenenkään kotona kuleta kengät jalas, mustalaiset tekee niin etteivät riisu kenkiään.

[QUOTE="vierailija";23323774]jos vaan rippijuhlat kotona niin ei siinä tarvita parketilla korkkareita. Pakkassaappailla tullaan juhliin ja ne riisutaan eteiseen. Ei kenenkään kotona kuleta kengät jalas, mustalaiset tekee niin etteivät riisu kenkiään.[/QUOTE]

Niin siis monessa maassa ei riisuta kenkiä sisälletullessa. Käsittääkseni pohjoismaissa ja varsinkin suomessa ja myös japanissa tämä on yleinen tapa, ei niinkään muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja kengät pois;23323746:
Sama juttu mulla. Ikinä en ole ollut juhlissa, jotka olis ollu kotona sisällä ja joissa olis ihmiset pitäneet kenkiä. Aina on kaikki jättäneet kengät eteiseen ilman erillistä mainintaa! Ei kai muutenkaan ihmiset kävele sisällä kengät jalassa, miksi sitten juhlissa?

Jaa, meillä ei kummallakaan ole mitään hienoja sukuja mutta isommissa juhlissa (ristiäiset, rippijuhlat) käytetään ihan yleisesti sisällä juhlakenkiä. Siksi että ne juhlakengät kuuluu siihen juhlapukeutumiseen.

Asiasta viidenteen, koskahan tämä tapa on muuten Suomessa muuttunut niin että ei sisällä pidetä kenkiä? Vanhoja suomalaisia elokuvia kun katsoo niin kyllä niissä kenkiä pidettiin sisällä niinkuin sivistysmaissa tehdään edelleenkin. Itse olen maaseudulta kotoisin (tosin en maatalosta), ja kyllä siellä isäntä tulee tupaan kengät jalassa jos ne ovat puhtaat.

Itse pidän kenkiä sisällä kotona muutenkin, en toki ulkokenkiä vaan sisäkenkiä, crocseja jne. En vain osaa pitää pitkiä housuja (eli useimmiten farkkuja) ilman kenkiä, se tuntuu vaan oudolle. Itse asiassa pidän kyllä nykyään kesällä shortsienkin kanssa kotona sandaaleita tai crocseja.

Ei tulisi kyllä mieleenikään kekkuloida juhlissa puku päällä mutta ilman kenkiä, huh huh. Meillä on kotona ainoastaan makuuhuoneissa parketti, muualla on laattalattiat.

Meillä oli loppu vuodesta uudessa kodissa poikamme kastajaiset ja kenelläkään ei ollut kenkiä!!!! Ei tarvinut sanoa, eikä kenenkään asu kärsinyt. Fiksua sakkia:)

[QUOTE="Neith";23322407]no kyllä meillä ihan pukeudutaan juhliin, mutta siltikään ei sisällä olla kengät jalassa..
jos niillä kengillä kävellään ulkona niin niin ne kengät riisutaan eteisessä, siis meillä toimitaan näin.. ja harva jaksaa mukanaan tuoda mitään erillisiä sisäjuhlakenkiä[/QUOTE]

Tyylitöntä!

[QUOTE="janne";23324801]Asiasta viidenteen, koskahan tämä tapa on muuten Suomessa muuttunut niin että ei sisällä pidetä kenkiä? Vanhoja suomalaisia elokuvia kun katsoo niin kyllä niissä kenkiä pidettiin sisällä niinkuin sivistysmaissa tehdään edelleenkin. Itse olen maaseudulta kotoisin (tosin en maatalosta), ja kyllä siellä isäntä tulee tupaan kengät jalassa jos ne ovat puhtaat.
[/QUOTE]

Ainahan elokuvissa ja tv-sarjoissa on kaikilla kengät jalassa, siis uudemmissakin. Harvemmin kai ne missään salkkareissa edes sukkasiltaan sipsuttelee. Tää on yksi niitä omituisuuksia kuten sekin, ettei kukaan käy ikinä vessassa ja naisilla jo herättyä täydet meikit.

Meillä oli vastikään ristiäiset uudessa talossa, ja kyllä mä olin huolissani parketin puolesta. Varsinkin kun yksi nuori naisvieras tuli metallivahvisteisilla koroilla juhliin! En silti pyytänyt riisumaan kenkiä, mun mielestä juhlakengät kuuluu juhliin. Olis hullua olla sukkasillaan ristiäisissä/rippijuhlissa.

Jälkiä ei onneksi tullut.

Mä en käsitä tätä että jos juhlat on kotona niin kenkiäkää ei pidetä sisällä. Siis ei kukaan silloin pidä kenkiä sisällä jos joku ystäväpariskunta tulee kotiin kylään, mutta juhlat. Äh mä en edes osaa selittää tätä. Mutta kun Juhlia varten kotikin laitetaan juhlakuntoon niin kai nyt ihmisetkin saa laittaa juhlavaatteet ja niihin kuuluvat kengät.

Onko kaikki nämä sitte ylioppilasjuhlat ja häätkin viettäny ilman kenkiä? jos siis häitä on kotona juhlittu. Kyllä mä haluan että kun juhlavaksi kotiki on puettu, että myös vieraat pitäisi ne kengät jalassa. Ei missää muissakaa juhlissa (missä ikinä vietetäänki) niin riisu kenkiä ovelle. Miksi koti olisi poikkeus? Se on silloin juhlatilaksi laitettu.

Siis kyllä juhlavaatteissa on niin kökköä olla ilman kenkiä, onhan ne usein asuun valittu. Miehetkin puku päällä sukkasillaan:). Minä ainakin pidän kengät5 jalassa.

Eikö sen pitäisi mennä niin, että jos emäntä, isäntä ja juhlan sankari ovat ilman kenkiä, niin vieraat noudattavat samaa kaavaa.

On muuten hemmetin nolon näköistä jos isäntä ottaa vieraat vastaan tummassa puvussa sukkasillaan, samoin jos emäntä on vimpan päälle juhlamekossa sukkasillaan. Ei todellakaan.

Minulle on pienestä pitäen opetettu että juhliin otetaan sisäkengät mukaan (otan myös lapselle) ja niitä pidetään juhlissa. On yhdet, toiset ja kolmannetkin suuret juhlat juhlittu esimerkiksi vanhempieni luona enkä muista että ikinä olisivat sanallakaan maininneet että parketti menee pilalle. Kaikkea sitä kuuleekin.

meillä oli rippijuhliin ostettu uudet verhot ja sohvatyynyt ja varalta suihkutin jokaisen vieraan kainalot deodorantilla, että ei sitten tartu, jos vaikka sattuvat haisemaan hielle.
ja meidän valkoiselle sohvalle ei saanut tummilla housuilla istua ollenkaan, vaan otatin kaikilta tummavaatteisilta housut pois ja annoin vaalean pyyhkeen alapään suojaksi siksi aikaa kun istuivat.
mtta mä hauunkin, että meillä pysyy koti kauniina ja raikkaana.

Yhteistyössä