Aivan järkyttävä ilmoitus, olisi siis koira myytävänä mutta mitkä vaatimukset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä toi kertoo siitä et ne tykkää koirasta ja ajattelee sen parasta. Kyllä mäkin syynäsin meidän pentujen tulevat kodit tosi tarkkaan ja tapasin perheet monta kertaa et voin olla varma et koira pääsee kunnolliseen kotiin.

[QUOTE="vieras";23290831]Mä en suostuisi koiraa myymään ilman kyseistä ehtoa. Kasvatan kaikki koirat rakkaudella ja otan elinikäisen vastuun niiden hyvinvoinnista ja annan elinikäisen tuen ostajille. Jos uusi omistaja ei haluakkaan koiraa pitää, niin koira ehdottomasti minulle takaisin eikä esim. tervettä koiraa piikille (eläinsuojelulliset syyt ym toki siis erikseen). Vastuutonta jos kasvattajana ei välitä paskaakaan kasvateistaan rahat koirasta saatuaan. Mutta joillekkin koirat on vain esineitä tai käyttötavaroita, ei eläviä olentoja.[/QUOTE]

tuo kasvattajalle palauttamine ntoimii varmast iseurakoira piireissä hyvin :) ei mene terveitä haaskille. mutta mettäkoirapuolella kasvattajille vois tulla aikamoiset koira määrät jos koira palautuuki ku ei toimi mettässä... harvemmin kuuluu että hirvikoiralle etittäis uus koti ku ei mettässä toimi. monttu kuuluu olevan yleisempi paikka :(

¨

ei se huono ole mutta minusta kasvatajalla ei ole nokan koputtamista siinä mitä tapahtuu sen jälkeen ku ees 1e on vaihtanu omistjaa :) useampi kaveri ja tuttu kasvattaa koiria, pienimuotosesti mutta kuiten.

Ja mun tutulla koiria kasvattajalta, on kyl olemassa ehdot senkin jälkeen kun se 1e on vaihtanu omistajaa. Ja kasvattaja kuvioissa vaik toinen koira on jo kokonaan siirtyny omistajalleen. Sama oli meidän kahdella koiralla aikanaan.

Heh hee! On toki hyvä että valitsee koiralle hyvän uuden kodin, mutta rajansa kaikella. Vai onko vaan joku huijausyritys että kun kolmesataa on maksettu ja myyjä toteaakin että ei ole kehitystä tapahtunut ja haluaa koiran takaisin. Nettoaa kolmesataa ja saa koiran hoitoon loman ajaksi esim.

Näinhän se on, että se on ihan se ja sama, mitä paperissa lukee (esim. yhteydenotto kuukausittain): kun raha vaihtaa omistajaa, koira on uuden omistajan omaisuutta (kyllä, koira on omaisuutta), eikä niillä sopimuksen pykälillä ole enää mitään merkitystä. Eri asia on esim. sellaiset tilanteet, joissa kasvattaja velvoittaa pennun ostajan käyttämään koiran jossain vaiheessa vaikka sydänultrassa ja hän hyvittää ultran hinnan pennun hinnassa / maksaa ultran.

[QUOTE="vieras";23290890]Heh hee! On toki hyvä että valitsee koiralle hyvän uuden kodin, mutta rajansa kaikella. Vai onko vaan joku huijausyritys että kun kolmesataa on maksettu ja myyjä toteaakin että ei ole kehitystä tapahtunut ja haluaa koiran takaisin. Nettoaa kolmesataa ja saa koiran hoitoon loman ajaksi esim.[/QUOTE]

...tai saa koiran täysihoitoon sen muuton ja muutoremontin alta pois häiritsemästä, ja sitten nettoaa vielä sen kolmesataa, hyvässä lykyssä sumplii itselleen vielä ne toisetkin kolmesataa...

Hyvä että etsivät uutta kotia jos eivät pärjää. Mutta tuskin löytävät sopivaa, joten piikille. 1v dopperi noilla ongelmilla ei ole helppo tapaus kokeneillekkaan kouluttajille.

Kasvattajan/myyjän lisälauseke että koira palautuu takaisin edelliselle omistajalle on hyvä, mutta ei täysin juridisesti pätevä sellaisenanaa. Koiran palautumisesta pitää myös vaihtaa saman verran rahaa kuin alunperin on mennyt. Mikäli kasvattaja/myyjä ei tähän suostu ei koiraa ole pakko palauttaa entiselle omistajalle.

[QUOTE="vieras";23290910]Näinhän se on, että se on ihan se ja sama, mitä paperissa lukee (esim. yhteydenotto kuukausittain): kun raha vaihtaa omistajaa, koira on uuden omistajan omaisuutta (kyllä, koira on omaisuutta), eikä niillä sopimuksen pykälillä ole enää mitään merkitystä. Eri asia on esim. sellaiset tilanteet, joissa kasvattaja velvoittaa pennun ostajan käyttämään koiran jossain vaiheessa vaikka sydänultrassa ja hän hyvittää ultran hinnan pennun hinnassa / maksaa ultran.[/QUOTE]

Tottakai niillä on, mistäs sä olet saanut päähäsi ettäkö koiran kaupassa voidaan käyttää vain yhdenlaista sopimusta? sopimukseen voidaan aina asettaa KOHTUULLISIA ehtoja, ja esim. etuosto-oikeus kasvattajalle on kohtuullista. Vaikka kyse onkin "tavarasta". Nuo ehdot kannattaa kuitenkin aina merkitä hyvin tarkkaan ja yksityiskohtaisesti.

[QUOTE="vieras";23290910]Näinhän se on, että se on ihan se ja sama, mitä paperissa lukee (esim. yhteydenotto kuukausittain): kun raha vaihtaa omistajaa, koira on uuden omistajan omaisuutta (kyllä, koira on omaisuutta), eikä niillä sopimuksen pykälillä ole enää mitään merkitystä. Eri asia on esim. sellaiset tilanteet, joissa kasvattaja velvoittaa pennun ostajan käyttämään koiran jossain vaiheessa vaikka sydänultrassa ja hän hyvittää ultran hinnan pennun hinnassa / maksaa ultran.[/QUOTE]

Näin juuri, kyllä niitä ehtoja on kasvattajilla usein, mutta lainvoimaa niillä harvemmin on. Useinmmiten kasvattajat laittaa nämä ehdot ja uusi omistaja luottaa juurikin siihen että koiralle on paikka jos asiat ei menekkään hyvin, moni kasvattaja kuitenkin lopettaa yhteydenpidon aika pian ja aika moni ei halua ottaa koiraa takaisin tilanteen tullessa eteen. Tiedän kyllä usean kasvattajan jotka huolehtii koirista myös myynnin jälkeen, mutta vähintään yhtä monta kasvattajaa tiedän jotka ei enää myynnin jälkeen huolehdi kuin näyttelyissä hyvin pärjänneistä kasvateistaan..

tuo kasvattajalle palauttamine ntoimii varmast iseurakoira piireissä hyvin :) ei mene terveitä haaskille. mutta mettäkoirapuolella kasvattajille vois tulla aikamoiset koira määrät jos koira palautuuki ku ei toimi mettässä... harvemmin kuuluu että hirvikoiralle etittäis uus koti ku ei mettässä toimi. monttu kuuluu olevan yleisempi paikka :(

Tämä on kamalaa! Meille tuli joskus sällänen mettäkoira joka ei sitten vainua löytänytkää.. Onneksi tuli meille, eikä hautaan joutunu. Tosin nyt tämäkin on lopetettu kun takaraajat halvaantu, eikä ollut vielä edes vanha. Nuoruuden paremmalla puolella. Tätä koiraa edellinen oli raadeltu, minä lähdin silloin vielä kouluun, kun aamulla näin koiran olevan syöty.. Nyt meillä sitten taas on uusi ja aivan ihana vauvakoira. Aikunen siis jo, mutta ihan älytön huomionkerjuu, ja jos huomiota ei saa ottaa jaloista tassuilla kiinni ja odottaa että silitetää. Sikalassa siirtelee possuja varmaan tälläkin hetkellä.

Taisi mennä aikalailla ohi, mutta tarkotus oli siis kertoa että meille onneksi on päässyt mettäkoira. Tai siis lapsuudenkodistani puhun kyllä.. Itsellä ei viä koiraa..

[QUOTE="joopa";23290985]Tämä on kamalaa! Meille tuli joskus sällänen mettäkoira joka ei sitten vainua löytänytkää.. Onneksi tuli meille, eikä hautaan joutunu. Tosin nyt tämäkin on lopetettu kun takaraajat halvaantu, eikä ollut vielä edes vanha. Nuoruuden paremmalla puolella. Tätä koiraa edellinen oli raadeltu, minä lähdin silloin vielä kouluun, kun aamulla näin koiran olevan syöty.. Nyt meillä sitten taas on uusi ja aivan ihana vauvakoira. Aikunen siis jo, mutta ihan älytön huomionkerjuu, ja jos huomiota ei saa ottaa jaloista tassuilla kiinni ja odottaa että silitetää. Sikalassa siirtelee possuja varmaan tälläkin hetkellä.

Taisi mennä aikalailla ohi, mutta tarkotus oli siis kertoa että meille onneksi on päässyt mettäkoira. Tai siis lapsuudenkodistani puhun kyllä.. Itsellä ei viä koiraa..[/QUOTE]

minusta siinä on puolensa ja puolensa. hirvikoira jolla nokka toimii että löytää hirven mutta ei hauku on minusta turhaa kiusaamista pitää koiraa pihan koristeena. ja ylheensä tämmöset pääsevät multiin. meillä on nyt 3 hirvikoiraa, 2 on 7v ja 2v toukokesäkuun vaihteessa tulee penikka taas. aina kokkeilhaan useampi vuosi että pelittää mettässä, ei ekan eikä toisen mettästyskauven kohalla tehä mitään päätöksiä suuntaan tai toiseen :)

Viimeksi muokattu:
Tosi hyvä että on vaatimuksia, eikä anneta koiraa mihin tahansa kotiin. Huomaa että omistaja(t) välittää koirasta! :) Usein näkee niitä jotka vaan annetaan pois, miettimättä yhtään minne ja mitä koiralle kuuluu. Toivottavasti löytyy hyvä, asiantunteva koti!

Tuontikoiralle pitäisi antaa aikaa se vuosi ainakin sopeutua uuteen ympäristöön. On aivan normaalia, että sisäsiisti koira saattaa alkaa uudelleen tekemään asioita sisälle yms. Kiertokoiraksi näköjään tämä koira joutui. Hyvä, että kuitenkin koiran vaatimukset laitetaan heti esille, mutta tuo muu .....

minusta siinä on puolensa ja puolensa. hirvikoira jolla nokka toimii että löytää hirven mutta ei hauku on minusta turhaa kiusaamista pitää koiraa pihan koristeena.

Meillä oli kaksi tuommoista ja ne mitää koristeita ollut vaan perheenjäseniä. Niitä lenkitettiin päivittäin ja oli akviteettia, kuskattiin mökille mukaan yms. Ja luonteet olivat kummallakin mitä parhaimmat, ei todellakaan tullut mieleenkään laittaa monttuun kun eivät metsässä toimineetkaan niinku oli suunniteltu. Enkä ainakaan koskaan huomannut heidän kärsivän.

No mun mielestä ei kyllä huomaa, että he välittäisivät koirasta. Paino sanoille VASTA HANKITTU KOIRA, MUUTTO ON PÄÄLLÄNSÄ (tuliko jotenkin yllätyksenä?? pitikö se koira juurikin siihen muuton aikaan hankkia?), KOIRALLA KAIKENLAISIA ONGELMIA (tällä omistajalla ei siis mitään haluja tai kykyjä toimia koiran kanssa), KOIRALLA HUONO RUOKAVALIO (ei ole itsekään saanut mitenkään korjattua??) jne.

En todellakaan ostaisi tuolta omistajalta. Dobermanni suurilla ongelmilla, no thanks plus omistaja vielä suuremmilla, extra no thanks.

Ja ot mun mielestä tuo kyllä kuullosti miehen tekstiltä, kun joku pisti jottain että ihme nainen.. En sitten tiedä kumpi on kysseessä. :)

Kyllä nuo vuoden ikäiseltä koiralta saa poikkeen koulutuksella. Eroahdistus hankalin, mutta ainakin tuo kädestä ottaminen, hyppiminen, sänkyyn/sohville tulo lähtee määrätietoisella kouluttamisella melko nopeastikin.

Etenkin tuo, että heti ollaan pistämässä kiertoon, kun ei pärjätäkään. Varmasti tekee koiralle vielä parempaa!!

Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa siltä että omistaja haluaa koiran parasta. Varmasti alkuun on ihan hyvä, että uusi ja vanha omistaja vaihatavat tiiviisti koiran kuulumisia ja voivat yhdessä miettiä ratkaisuja, jos koiran sopeutumisessa on ongelmia.Tuossahan on rehellisesti kerrottu koiran ongelmista ja omistaja haluaa välttää sen ettei tämä koira joudu kiertolaiseksi tai turhaan lopetettavaksi. Sellainen on todella yleistä!

Toisekseen nythän on ollut julkisuudessakin useampi tapaus, jossa uuteen kotiin vaihtanut koira on joutunut julman eläinrääkkäyksen kohteeksi. Tämä nyt kyseessä oleva koira taitaa myös olla sen rotuinen, että ilman käytösongelmiakin sillä on suurempi riski joutua jonkun sellaisen egoa pönkittämään, joka voisi kohdella eläintä julmasti.

Ihan hyvä, että ilmoitus karsii heti ostajia.

Tuossa on muuten ristiriita. Haluaa koiralle kodin, jossa sille on aikaa, mutta jossa olisi toinenkin koira. Parhaiten uudessa kodissa olisi aikaa paneutua, kun ei olisi muita koiria. Hyvä koti olisi sellainen, jossa olisi kokemusta koirista, mahdollisesti samasta rodusta.

Enpä huolisi ongelmakoiraa toisen koiran kaveriksi. Haukkuminen saattaisi siirtyä toiselle opiksi jne.

Tuosta ilmoituksesta tulee mieleen, että omistajalla ei taida kovin syvällistä kokemusta olla koirista. Vaatimukset on hienot, mutta turhan tarkat. Miksi ei itse yritä selvitä koiran kanssa, varmasti tampereellakin on hyviä ongelmakoiran kouluttajia.

En jaksa alkaa muita vastauksia lukea, mutta mun mielestä toi on tosi fiksusti kirjotettu. Suurinpiirtein samanlainen teksti oli mulla apulassa, kun jouduttiin meidän lemmikeille ettimään uus koti.
Ihana, että joku oikeasti viitsii ajatella eläimensä parasta, vielä tossakin vaiheessa, ja myös jatkossa. Ja se, että haluaa eläimelle todellakin kunnollisen kodin, nytkin kun lähiaikoina tullut ilmi aikamonta eläinrääkkäystapausta... Ja etenkin käytöshäiriöisille lemmikeille se saattaa olla hyvinkin helposti edessä, jos omistaja/omistajan kaveri, tms. on vähänkin heikkohermonen tai välinpitämätön.
Toivottavasti koiruus saa uuden hyvän kodin! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Eläinrakas;23290809:
Mä ostaisin tuon koira-paran pois tuollaisen mulkun kynsistä! Kaikki ne koiran ottaakin... :(

Kerroppa mulle mikää tekee tuosta omistajas ta mulkun..sekö että ovat ostanee koiran hyvässä uskossa(tietämätt ongelmista) ja myöntävät ettei ole aikaa ja taitoja kouluttaa!!!

Mun mielestä hinta vois olla 300€. Noita vaatimuksiakin pitäisi vähän höllentää. Hyvä kun ei itse ole lainkaan tajunnut mihin lähtee ja tehny emämokan, sitten yrittää vielä tienata sillä ja silti pitää oikeudet koiraan.

Voisi sanoa, että oppinut virheestään, mutta käy kyllä mielessä, ettei edes itse ole tajunnut kuinka on mokannut ja sitten muitten pitäisi olla ihan täydellisiä. Toi, että uudessa kodissa pitäisi olla täydellinen koirakaveri odottamassa on mun mielestä liikaa vaadittu.

Yhteistyössä