Synnytyksen käynnistyksen takaraja jos mahassa kaikki ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Montakohan viikkoa vielä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Montakohan viikkoa vielä?

Vieras
Mulla nyt viikko laskettuun aikaan... olen käynyt synnärillä kääntymässä jo kolmesti, mutta aina säännölliset kipeät supistukset on loppuneet. Kotiin vaan lähettävät eivätkä suostu edes harkitsemaan käynnistystä kun sikiöllä ei ole hätää.

Mikähän se on se viimeinen päivä kun niitten on pakko käynnistää jos ei itse käynnisty? Onko sellaista?? Olen joka kerta tuota kysynyt, mutta aina sanovat että katsotaan nyt vaan, kyllä se sieltä syntyy... Mutta entä jos ei?! Onko tässä vielä kolme viikkoa, vai peräti neljä jäljellä?

Ei sellaista virallista takarajaa ole olemassakaan. Toisissa sairaaloissa 42+ kuulostaa olevan ehdoton takaraja, toisissa taas katsotaan vauvan ja äidin kuntoa ja etsitään sopiva päivä jolloin sairaalassa ei ole liian ruuhkaista, vaikka se sitten menisi 44+0 viikolle.

Ensimmäinen yliaikaiskontrollihan on suunnilleen rv 41+5, joissain sairaaloissa voi olla muutamaa päivää aikaisemmin. Varsinaisesti raskaus on yliaikainen vasta rv 42+0.

Mulla käynnistettiin toinen synnytys rv 42+2, silloinkin olisivat vielä odottaneet, mutta onneksi lapsiveden määrä oli parissa päivässä vähän laskenut, joten suostuivat käynnistämään. Istukan toiminta oli ultran mukaan edelleen hyvää, sen puolesta olisivat odottaneet vielä.

Käynnistäminen on siis aina tapauskohtaista. Mutta jos lääketieteellistä perustetta sille ei ole, niin käynnistävät yleensä vasta oikeasti yliaikaisen raskauden, eivät raskautta joka on "vasta" ylittänyt lasketun ajan.

esikoinen syntyi 42+2 (käynistysaika olis ollu 42+4 maanantai), mut tuo 42+2 oli lauantai ja viikonloppuisin ei täällä käynistetä et en tiedä olisiko ilman viikonloppua käynistetty aikasemmin.

Yhteistyössä