Meidän 3-vuotias tyttö on 106cm ja 20kg... miltäs kuulostaa?

• Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
Khimaira
Mun poika oli 3-vuotiaana 103,5cm ja 20kg - sopusuhtainen lapsi eikä neuvolassa sanottu mitään erityistä.
Nyt on 5-v ja mitat ovat 123,2cm ja 30kg - neuvolalekurikin sanoi että sopusuhtainen lapsi =)

dgd
Meilä 6v painoi 21kg ja pituutta 122cm eli siihen verrattuna kuulostaa paljolta. Tyttömme on kyllä aika ruipelo ollut aina.
4v pikkuveljensä painaa saman verran mutta pituutta on 116cm.

"mie"
Riippuu todella paljon myös lapsen ruuminrakenteesta. Oma esikoispoika oli 3vuotiaana 107cm ja 20,5kg, ei näyttänyt pyöreeltä vaan erittäin sopusuhtaiselta. Lääkäri ei ole ikinä pojan painosta ollut huolissaan, totesi vaan, ettei aina voi vaaka tuijottaa, pitää katsoa lastakin. 5v neuvolassa poika oli 123,5cm ja 26kg, lääkärin mielestä pitkä HOIKKA poika.

=)
Meillä typy 2v10kk kotimittaus piti tehdä kun osa niin ihmettelee kokoa, joka minun korvaan kuulostaa normaalilta =) Lapsi on kasvavassa iässä ja etenkin kesän aikana tulee varmasti joku pituuskasvu pyrähdys...
Ja siis oma mittaus 97cm pitkä ja 16,5kg.

ggg
Verkkoklinikka.fi :: Terveyslaskurit

Tavallista isompi. Mut jos neuvolas ei oo mitään sanottu niin en huolestuis :)
Tuokin laskuri on vaan siitä huono, ettei siinä saa molempia samalle käyrälle. Esim meillä 1,5v tyttönen oli 87,6 cm pitkä ja painoi 11,6kg. Pituus on toki molemmissa +2-käyrällä, mutta tuo paino onkin virheellinen. Neuvolan käyrällä se menee n -10% ja tuolla netissä se onkin o-käyrällä.

Ihan vain huomautuksena =)

Välihuomautuksena
Nyt on 5-v ja mitat ovat 123,2cm ja 30kg - neuvolalekurikin sanoi että sopusuhtainen lapsi =)
Jos tuon pituinen lapsi painaa 30 kg, niin painokäyrällä menee kyllä reilusti yläpuolella pituuden suhteen...
Oma lapsi on se ns. keskikäyrälapsi ja pituutta on 118 cm ja painoa 21,5 kiloa. Jos siihen pistetään 8,5 kg päälle ja pituutta 5 cm lisää, niin aika pullukka tulee.

Pituutta on tuollut vuosien varrella lisää, mutta painoa ei tuossa iässä lapsille enää tule samalla tavalla kuin aiemmin.

Ap:n lapsella on ehkä vähän ylipainoa, mutta kyllä se siitä.

vieras äiti
Mun poika oli 3-vuotiaana 103,5cm ja 20kg - sopusuhtainen lapsi eikä neuvolassa sanottu mitään erityistä.
Meidän pojan mitat oli 5,5vuotiaana tuota samaa luokkaa ja painokin siis noin 30kg. On roteva ollut aina eli onko nyt isoluinen tms., mutta kyse rakenteellisesta muodosta. Meni hujahtamalla yli ennustetun pituustavoitteen eli tosi pitkä ikäisekseen ja meidän sukuihin. Äitini ukki on tosin ollut yli 2metrinen, joten voi tulla sieltäkin niitä geenejä. Vaatteissa ainoa ongelma niiden koossa on liian lyhyet hihat ja lahkeet jne. ja sen vuoksi joudutaan ostamaan isompia kokoja joistain vaatemerkeistä.

J-t harmaana
Mun kumityttö on suunnilleen saman kokoinen ja ikäkin täsmää. Eikä ole lihava vaan ihan sopusuhtainen tyttö. Toki lapsenpyöreyttä on vielä, mutta niin saa ollakkin. Ja tosiaan, pitkä tyttö, kuten on vanhempansakin. Oma poika täyttää huhtikkuussa 5v ja on kummitytön kanssa samoissa mitoissa :)

ison äippä
meillä tyttö 107cm ja 19,5kg. iso ja pullukka, jota luullaan koon perusteella paljon vanhemmaksi. minä olen 178cm ja mies melkein pari metrinen, niin ei ihme jos lapsikin on pitkä. mekin ollaan oltu lapsena pullukoita.

"vieras"
Meidän tyttö kävi just 4v neuvolassa ja mitat väähän yli 100cm ja 19,3kg. Tyttö ei ole pullea mistään kohtaan. Monet on sanoneet syliin nostaessa, että kevyemmältä näyttää. Neuvolantätikin sanoi, että ei uskoisi ruumiinrakenteesta, että painaisi niin paljon. Me vanhemmat ollaan ihan normaalikokoisia, herkkuja syödään harvoin (lauantaisin esim. tikkari tai karkkiaski, keksiä ja mehua saavat kun joskus harvoin käy vieraita tai käydään kylässä). Kaikki lapset (4) on hedelmien ja vihannesten suurkuluttajia :D Meidän 6v on 112cm ja 20kg ja silloin kuin oli n. 105-107cm, niin painoa oli n. 5kg vähemmän.

Meitä on monen kokoisia ja minusta paino ei sano juuri mitään jos ruumiinrakenne näyttää terveeltä. Juuri kavereiden kanssa puhuttiin tästä, 2 kaveria aloitti laihdutuskuurin, toinen painaa 80kg ja toinen 90kg, pituus lähes sama. Tämä painavempi näyttää paljon hoikemmalta kuin kevyempi.

Ap, nämä painon päivittelijät tässä ketjussa ovat juuri niitä, joiden lapsen mitat menevät juuri sitä oikeaa käyrää ja vertaavat sinun lapsen painoasi heidän oman lapsen painoonsa. Tottakai se kuulostaa paljolta jos saman pituinen ja vuoden vanhempi painaa 15kg. Ja nyt lapsesi rupee olemaan siinä iässä, että pituutta rupee tulemaan enemmän suhteessa painoon.
Itse en ajattele mittojen olevan mitenkään ihmeellisiä, niinkuin sanoin, meitä on monen kokoisia.

"vieras"
Nämä on näitä äitien silottelua, että "ei näy missään tuo paino, "ihan sopusuhainen lapsi on, kaikki sanoo niin", "lapseni on roteva ja isoluinen".

Ihan ku joku sanoiskin päin naamaa, että lapses on liian lihava, tai pyöreä, tai iso. Mitä nimeä sit käyttäiskään.

Meidän tyttö on tokalla, pituutta 128cm ja painaa 24kg. Vaikea kuvitella että 3-vuotias joka painaa lähes saman verran, ei olisi pyöreä.

Nooo
niin en tiiä mut minkä kokosia 3v tytöt keskimäärin sitten on?

Mä olin ekaluokalla 23kg, pikkusena tosin aina semmonen luikki et olis sitä painoa enemmän saanu olla. Söin kyllä ku hevonen

Yhteistyössä