Meidän 3-vuotias tyttö on 106cm ja 20kg... miltäs kuulostaa?

• Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Mielestäni tyttö on sopusuhtainen, ei lihava eikä laiha... pientä pyöreyttä kuten lapsilla usein on. Silti monet kauhistelevat miten lapseni voi painaa 20kg, varsinkin jos eivät häntä ole nähneet. Monet tutut, jotka lapseni ovat nähneet eivät voi uskoa, että lapsi painaa 20kg... moni kaverikin, joilla on vanhempia lapsia, esim. 5-vuotiaita, sanovat heidän lapsensa painavan noin 16kg, joten itseäni on alkanut mietityttää onko lapseni jotenkin "epänormaali" tai lihava vaikka ulkoisesti ei siltä näytäkään... :/ Voi vaikuttaa tyhmältä kysymykseltä ja saattaa sellainen ollakin, mutta silti mietin tätä toisinaan.

"Tiina"
[QUOTE="äiti";23256867]Mielestäni tyttö on sopusuhtainen, ei lihava eikä laiha... pientä pyöreyttä kuten lapsilla usein on. Silti monet kauhistelevat miten lapseni voi painaa 20kg, varsinkin jos eivät häntä ole nähneet. Monet tutut, jotka lapseni ovat nähneet eivät voi uskoa, että lapsi painaa 20kg... moni kaverikin, joilla on vanhempia lapsia, esim. 5-vuotiaita, sanovat heidän lapsensa painavan noin 16kg, joten itseäni on alkanut mietityttää onko lapseni jotenkin "epänormaali" tai lihava vaikka ulkoisesti ei siltä näytäkään... :/ Voi vaikuttaa tyhmältä kysymykseltä ja saattaa sellainen ollakin, mutta silti mietin tätä toisinaan.[/QUOTE]

Pitkä tyttö :)! Mun poika oli 3v 105cm ja 18kg. Sopusuhtainen poika ollut aina. 4v oli 113cm ja 20kg.

"vieras"
No kyllä tuo on jo aika tukevaa sorttia, kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon ja karsia ylimääräisiä herkkuja jos on. On kyllä pitkäkin, mutta paino-ongelmia voi silti olla luvassa.

Oletteko itse normaalipainoisia?

"vieras"
Ei tuon ikäisen painosta kannata vielä olla huolissaan. Esikoinen oli aikoinaan vähän "lapsenpyöreä". Ei ole enää. Pituuskasvu tekee tehtävänsä jos ruoka on kohdillaan.

"Tiu"
Meidän 3v. tyttö on 90cm 12,5kg. Eriomaiset mittasuhteet omaava ja sopusuhtainen kuten lapsiin erikoistunut lääkäri totesi.
Siihen verraten teillä on aikamoisia jötiköitä :)

"vieras"
Meillä samanikänen, oisko ollut sentin kaks lyhyempi ja paino 18 ja puoli? Ja aivan normaalin kokoinen. Et, kyllä jos pituutta kasvaa niin väkisinkinhän sitä painoakin tulee siinä samalla.

...
Mulla on 2 v 9 kk ja pitkä 100 cm, painaa 17 kg. Ihan normaalikokonen ja pitunen lapsi on. (Ja näin sanottiin neuvolassa :p)
Lapset on erikokosia, mitä sitä stressaamaan. Pakkohan tytön on jotain painaakin, kun kerran pituuttakin on noin hurjasti kertyny.
Mun mielestä pahinta mitä voi lapselleen tehdä, varsinkin kun kyseessä on normaalikokoinen lapsi, on kytätä lapsen syömisiä. Tai omiaan sen puoleen. Toki on hyvä syödä terveellisesti eikä liika herkuttelu tietenkään ole hyvästä, mutta mitään annoskokoja ei kannata kytätä, lapsi parka saa vain trauman siitä, miksei hänen kehonsa ja muotonsa, oli se sitten millainen tahansa, kelpaa edes vanhemmille.
Kyllä ne neuvolassa sitten sanovat, jos on syytä johonkin huoleen.

"vieras"
Meidän 5-v on 104cm ja 17kg. Ekaluokkalainen painaa 20kg ja on 122cm pitkä.

Mun korvaan tuo kuulostaa lievältä ylipainolta, joka korjaantuu normi liikunnalla ja kasvupyrähdyksellä. Ja kyllä miettisin perheen ruokailutapojakin, koska tuon ikäisellä se liikapaino alkaa vähitellen kehkeytyä, mikäli sitä ei huomata. Lapsen pyöreyteen ikäänkuin sokaistuu ja lapsi näyttää sopusuhtaiselta vanhempiensa mielestä.

lasten ylipaino
Kyllä olisin huolissani jos jo 3 vuotias on noin iso. Herää kysymys korvataanko ruoan määrällä ja laadulla jotain muita puutteita vanhemmuudessa. Lapsi oppii tyyntymään pullan mussuttamiseen....

"vieras"
[QUOTE="vieras";23257014]Meidän 5-v on 104cm ja 17kg. Ekaluokkalainen painaa 20kg ja on 122cm pitkä.

Mun korvaan tuo kuulostaa lievältä ylipainolta, joka korjaantuu normi liikunnalla ja kasvupyrähdyksellä. Ja kyllä miettisin perheen ruokailutapojakin, koska tuon ikäisellä se liikapaino alkaa vähitellen kehkeytyä, mikäli sitä ei huomata. Lapsen pyöreyteen ikäänkuin sokaistuu ja lapsi näyttää sopusuhtaiselta vanhempiensa mielestä.[/QUOTE]

Meinaatko, että teidä 5v on jo lähellä ylipainoa?

Yhteistyössä