millaista lapsiperheenä lappeenrannassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei

Vieras
Minkälaista on asua Lappeenrannassa noin yleisesti ja miten lapsiperheenä? Viihdyttekö?

Mitkä alueet ovat hyviä lapsiperheen kannalta, mistä kannattaisi katsoa omakotitaloa?

Kertokaa hyviä ja huonoja puolia, jos täällä on lappeenrantalaisia?

ei kai kummempaa kuin muussakaan keskikokoisessa kaupungissa, palvelut pelaa ihan ok.
Bussilla pääsee rattaiden kanssa ilmaiseksi, terkkariin pääsee tarvittaessa, kerhoa ja koulua löytyy.
Päivähoitojonot pitkät, niiden suhteen miinusta. Tekemistä(hiekkalinna, liikenneleikkipuisto, satama)
löytyy kesäaikaan keskustasta, muualla leikkipuistot vaihtelee. Toisissa uudet vimpan päälle, toiset unohdettu 80-luvulle(mitä te valitatte, onhan teillä keinut ja hiekkalaatikko.. :p )

talon sijainti riippuu jonkin verran budjetista. 200t + niin katselisin karhuvuoresta (ei kauppoja/kioskeja) tai ruoholammelta(tosin sammonlahden "ghetto" on siinä vieressä missä mm. Yläaste :D
keskusta-lauritsala väliltä taas löytyy halvemmalla vanhempaa puutaloa, rauhallista aluetta, palveluita löytyy ym, me tykätään tästä areasta :) rauhallista, lyhyt matka, koulu, kauppa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Lpr:
talon sijainti riippuu jonkin verran budjetista. 200t + niin katselisin karhuvuoresta (ei kauppoja/kioskeja) tai ruoholammelta(tosin sammonlahden "ghetto" on siinä vieressä missä mm. Yläaste :D
keskusta-lauritsala väliltä taas löytyy halvemmalla vanhempaa puutaloa, rauhallista aluetta, palveluita löytyy ym, me tykätään tästä areasta :) rauhallista, lyhyt matka, koulu, kauppa jne.

Budjetti on siinä 200 000 - 300 000 euron tienoilla. Karhuvuori taitaa olla lapsiperheiden suosiossa. Siellä ei siis ole kauppaa tai kioskia? Mites tuo ruoholampi sitten, onko siellä palveluja?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Budjetti on siinä 200 000 - 300 000 euron tienoilla. Karhuvuori taitaa olla lapsiperheiden suosiossa. Siellä ei siis ole kauppaa tai kioskia? Mites tuo ruoholampi sitten, onko siellä palveluja?

Lappeenrannan asuntokauppa on ylikuumetunut. Ruoholampi on keskeneräinen uusi alue, jossa on uusi koulu ja päiväkoti, mutta kauppaan on jonkin verran matkaa. Mihin olette menossa töihin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Kertokaa hyviä ja huonoja puolia, jos täällä on lappeenrantalaisia?

Lappeenranta on niin erilainen verrattuna muuhun suomeen, että vertailun tekeminen on aika vaikeaa.

Miksi on niin erilainen?

Ulkomaalaisten kiinteistökaupat vuodessa on noin 200 milj. euroa. Se on noin 8 kerrostalokorttelia keskineliöhintaan vuodessa.

Kauppaa täällä tehdään erittäin paljon. Ehkä jopa helvetisteen voisi olla realistisesti sanottu. Tax-free ylittää sesonkeina Helsingin. Samoin rajaliikenne on erittäin merkittävää.

Jos ajattelet, että pks:n kasvu on joitakin prosentteja vuodessa.

Lappeenrannassa avautuu ensi vuonna hotellikapasiteettiä sen verran, että kohtuullisella käyttöasteella väkimäärä nousee sen vuoksi 7%.

Pks:n viiden vuoden kasvu yhdessä yössä. Ja se ei ole ainut esimerkki.

itänaapurt v*ttaa lähinnä liikenteessä ja tiettyjen kauppojen (lidl jne) tukkeena. Keskustassa niitä parveilee
kuin turisteja missä tahansa euroopan kohteessa mutta eipä nuo juuri muuten ainakaan meidän arkeen
vaikuta :)

karhuvuori ja ruoholampi tosiaan aika lapsiperheiden alueita. Uudempaa taloa löytyy molemmista teidän budjettiin mukavasti, jopa valmistumassa olevia :)

karhuvuoressa on tarha mutta ei musta koulua. Kauppaa tai kioskia ei ole, kaupunkiin olisko viitisen kilsaa.

Ruoholampea tosiaan rakennetaan nyt kovasti, ala-aste on tietääkseni jo aika täynnä valmiiksi eli sekin kertoo
alueen muksujen määrästä :)
sieltä on aika lyhyt matka sammonlahteen(keskustaan sammonlahdesta viitisen kilsaa) missä on palvelut ja
ylä-aste. Sammonlahti on vain (lpr:n mittapuussa) levoton alue, kerrostalot täynnä alkoholisteja, narkkeja ja
maahanmuuttajia.
Eli kaksipiippuinen juttu :)

mä oon siellä pentuna asunut enkä itse ikinä pelännyt mutta en kyllä nyt välttämättä enää sinne muuttaisi!

Mutta jos taloa löytyy kariniemestä niin se voisi kanssa olla tosi jees! Lähellä golfkenttää, myllysaarta(lpr:n hietsu :D ) ja siinä onkin sitten jo satama vieressä...

Alkuperäinen kirjoittaja Lpr:
itänaapurt v*ttaa lähinnä liikenteessä ja tiettyjen kauppojen (lidl jne) tukkeena. Keskustassa niitä parveilee
kuin turisteja missä tahansa euroopan kohteessa mutta eipä nuo juuri muuten ainakaan meidän arkeen
vaikuta :)

karhuvuori ja ruoholampi tosiaan aika lapsiperheiden alueita. Uudempaa taloa löytyy molemmista teidän budjettiin mukavasti, jopa valmistumassa olevia :)

karhuvuoressa on tarha mutta ei musta koulua. Kauppaa tai kioskia ei ole, kaupunkiin olisko viitisen kilsaa.

Ruoholampea tosiaan rakennetaan nyt kovasti, ala-aste on tietääkseni jo aika täynnä valmiiksi eli sekin kertoo
alueen muksujen määrästä :)
sieltä on aika lyhyt matka sammonlahteen(keskustaan sammonlahdesta viitisen kilsaa) missä on palvelut ja
ylä-aste. Sammonlahti on vain (lpr:n mittapuussa) levoton alue, kerrostalot täynnä alkoholisteja, narkkeja ja
maahanmuuttajia.
Eli kaksipiippuinen juttu :)

mä oon siellä pentuna asunut enkä itse ikinä pelännyt mutta en kyllä nyt välttämättä enää sinne muuttaisi!

Mutta jos taloa löytyy kariniemestä niin se voisi kanssa olla tosi jees! Lähellä golfkenttää, myllysaarta(lpr:n hietsu :D ) ja siinä onkin sitten jo satama vieressä...

Tarkoitat varmaan KAHILANNIEMEÄ? Se on ihana kyllä :)

muuten hyvä kaupunki palveluiltaan mutta yksi iso miinus: kunnalta ei saa kotiapua hätätilanteessa silloin kun apua tarvitaan vähän pidemmäksi aikaa kuin yksi kerta.

Minulla ei ole tukiverkostoja täällä (olen muualta muuttanut) ja muutama vuosi täällä asumista olikin oikein onnistunutta mutta sitten kotona äitiyslomalla ollessani sairastuin uupumukseen ja unettomuuteen ja apua ei saanut mistään. Soitin kaikki neuvolat, perhetyöt, sossut ja lastensuojelut läpi mutta en saanut kotiapua pahimpaan tilanteeseen (olin valvonut jo kuukausia, viimeisin uneton pätkä 3vrk ilman sekuntiakaan unta, lapset ja tavarat tippuivat jo käsistä ja olin vaaraksi lapsilleni. Puoliso otti töistä vapaata minkä pystyi mutta ei sekään auttanut).

Kotiapua olisin saanut jos olisin ollut lastensuojelutapaus eli jos olisin lyönyt lapselta silmän mustaksi olisin saanut heti 3-4krt viikossa kotiavun auttamaan. Mutta koska kyseessä ei ollut lastensuojeluongelma vaan oma uupuminen niin sanottiin vaan että ota isovanhempiin yhteyttä. Isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä eivätkä ole perheemme kanssa missään tekemisissä....

Perhetyöntekijä kävi kotona mutta ei voinut muuta kuin voivotella, sanoi vain että "käytä niitä tukiverkostoja ja sukulaisia" - joita ei siis täällä ole.

Tämä oli nyt parin kolmen vuoden takaa, en tiedä onko tilanne muuuttunut mutta tilanteessa jossa kotonaoleva vanhempi sairastuu ja toinen ei voi ottaa rajattomasti töistä palkatonta vapaata olisi hienoa, että kunta auttausi jotenkin!! Ainoa vaihtoehto mitä minulle tarjottiin oli lasten huostaanotto!!

Nyt siis olen muuttamassa pääkaupunkiseudulle piakkoin, jossa mm. tukiverkoton voi hädän tullen saada kotipalveluapua kriisin ajaksi.

Yhteistyössä