haloo vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yks"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="juu";23239032]Joo, mutta mielestäni on melko suuri ero siinä, missä määrin 16 vuotias ja 18-osaavat paitsi hillitä itseään, myös huolehtia huolellisesti ehkäisystä. Ja sanoisin kyllä, että raskaus on AIVAN eri asia 16 ja 18 vuotiaana.

Mitä tulee tuohon kieltämiseen, niin en usko, että kukaan kuvittelee millään totaalikiellolla todella estävänsä lasta harrastamasta seksiä, jos tämä sitä haluaa harrastaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi kannustaa ja rohkaista seksin harrastamiseen jo 16-vuotiaana. Kai siinä välissä on jotain välimuotoja.[/QUOTE]
Tuosta olen samaa mieltä kanssasi. Omilla lapsillani ei kuitenkaan ollut kovin suurta eroa 16-vuotiaina ja 18-vuotiaina, mitä tuli heidän itsetuntoonsa, rohkeuteensa tehdä omaa kehoaan koskevia päätöksiä, arvomaailmaansa ja tulevaisuudensuunnitelmiinsa. Nuo kaksi vuotta tuossa välissä ovat sellaisia, että vanhempien sanomisilla ei ole enää kovin suurta painoarvoa nuoren korvissa. Kasvatustyö on mielestäni pitänyt tehdä jo hyvissä ajoin ennen lapsen 16-vuotissynttäreitä.

No kertokaapa, missä teidän mielestänne menee sit raja? Jos on ok harrastaa seksiä oli sitten 15 tai 16 ni mihin te vedätte rajan? Samaa vauhtia parin vuoden kuluttua tää keskustelu käydään hyvin kehittyneiden ja henkisesti kypsien 12-13-vuotiaiden seksistä, ja onko se ok, ja miten pitäis vanhempien puuttua tai olla puuttumatta.

Tosin oma kanta on se, että Tosi Rakkaus Odottaa. Jopa avioliittoon asti. Ei tartte kokeilla ja harjoitella seksiä ennen sitä. Se vaan hajottaa mitä enemmän harrastaa seksiä eri ihmisten kanssa "ilman tunteita". Tytöillä tunteet vaikuttaa paljon enemmän kuin ton ikäsillä (15-16) pojilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23238796:
Noh, tosiasiassa minulla ei ole oikeutta päättää 16-vuotiaan seksiasioista. Toki olen yrittänyt vaikuttaa asiaan asianmukaisella tiedolla, mutta estää en voi.

Näin se menee.

Tottakai nuoren kanssa keskustellaan asioista, annetaan tietoa, kerrotaan ehkä sellaisiakin näkökulmia asiaan joita nuori itse ei ole osannut ajatella, mutta kyllä se on se 16 v itse joka päättää kenen kanssa harrastaa seksiä ja milloin, vai harrastaako ollenkaan.

Tosin oma kanta on se, että Tosi Rakkaus Odottaa. Jopa avioliittoon asti. Ei tartte kokeilla ja harjoitella seksiä ennen sitä. Se vaan hajottaa mitä enemmän harrastaa seksiä eri ihmisten kanssa "ilman tunteita". Tytöillä tunteet vaikuttaa paljon enemmän kuin ton ikäsillä (15-16) pojilla.

Kaikki taas ei missään nimessä halua odottaa avioliittoon asti.

Siis miten hajottaa? Pitääskö mun tajuta olla hajonnut? Enkä nyt tarkoota, että teininä pitääs olla usiempi kumppani vaan tässä tarkootan nyt ihan minkä ikäästä tahansa.

Kaikki taas ei missään nimessä halua odottaa avioliittoon asti.

Siis miten hajottaa? Pitääskö mun tajuta olla hajonnut? Enkä nyt tarkoota, että teininä pitääs olla usiempi kumppani vaan tässä tarkootan nyt ihan minkä ikäästä tahansa.

Tuli tuosta hajoamisesta mieleen.

Siinä vaiheessa kun naisetkin alkavat puhumaan panoista ja hoidoista on jotain hajonnut. Ennen tuohon tyyliin puhuivat sellaiset rasvanäppiäijät, joista halusi pysytellä mahdollisimman etäällä... nyt nuo kommentit vilahtvat välillä tällä palstalla... toivottavasti ei ole yleinen ilmiö.

[QUOTE="vieras";23240611]Tuli tuosta hajoamisesta mieleen.

Siinä vaiheessa kun naisetkin alkavat puhumaan panoista ja hoidoista on jotain hajonnut. Ennen tuohon tyyliin puhuivat sellaiset rasvanäppiäijät, joista halusi pysytellä mahdollisimman etäällä... nyt nuo kommentit vilahtvat välillä tällä palstalla... toivottavasti ei ole yleinen ilmiö.[/QUOTE]

Maailma muuttuu ja nykyään saa naisetkin nauttia seksistä ilman parisuhdetta.

[QUOTE="Lissu";23240640]Mä en jälkikäteen ajatelleen TODELLAKAAN[/QUOTE]

No jopas lähti hätäseen! Mä en siis jälkikäteen ajatellen todellakaan olisi ollut valmis seksiin, ja jos joku olisi kysynyt, niin varmasti olisin ajatellut olevani täysin kypsä ja harvinaisen varhaiskypsä ihminen. :D Kuka nuori ei ajattelisi?

Toivon että omat lapset ei tuossa iässä vielä aloita seksielämää, mutta mahdotonhan sitä on itse estää. Täytyy vaan yrittää jutella asiasta ajoissa.

[QUOTE="Lissu";23240663]No jopas lähti hätäseen! Mä en siis jälkikäteen ajatellen todellakaan olisi ollut valmis seksiin, ja jos joku olisi kysynyt, niin varmasti olisin ajatellut olevani täysin kypsä ja harvinaisen varhaiskypsä ihminen. :D Kuka nuori ei ajattelisi?

Toivon että omat lapset ei tuossa iässä vielä aloita seksielämää, mutta mahdotonhan sitä on itse estää. Täytyy vaan yrittää jutella asiasta ajoissa.[/QUOTE]

Niin siis 16-vuotiaana...

[QUOTE="vieras";23240654]Millä tavoin pano ja hoito liittyvät seksistä nauttimiseen? Lähinnä tulee alentuva suhtautuminen mieleen.[/QUOTE]

Niin, että panon tai hoidon kanssa ei harrasteta seksiä. :whistle:

[QUOTE="vieras";23240715]Kutsutaanko ihmisiä oikeasti panoiksi ja hoidoiksi... ja syynä nautinnollinen seksi. Lähinnä keskenkasvuisten älykääpöiden sanavarastoa...[/QUOTE]

Ota vähän rennommin.

No kertokaapa, missä teidän mielestänne menee sit raja? Jos on ok harrastaa seksiä oli sitten 15 tai 16 ni mihin te vedätte rajan? Samaa vauhtia parin vuoden kuluttua tää keskustelu käydään hyvin kehittyneiden ja henkisesti kypsien 12-13-vuotiaiden seksistä, ja onko se ok, ja miten pitäis vanhempien puuttua tai olla puuttumatta.

Jos 16-vuotiaat harrastaa seksiä seurustellessaan, luultavasti se ei ole mitään ilman tunteita touhua. Vaikka seksiä voi ilman tunteitakin harrastaa, niin en itsekään näe, että on suotavaa niitten ensimmäisten kokemusten olevan sellaisia.

Hajottaa henkisesti. Eka Neiti X on vähän aikaa herra A:n kanssa, jolle lopulta menettää neitsyytensä. No, sit herra A ilmottaa et ei enää ookaan kiinnostunu vaan yhden ihmisen suhteista (eli kunhan saa tytön sänkyyn, on valmis ja hyppää seuraavaan). Sit tyttöporukalla itketään ku jätkä ei ollutkaan se oikea, jolle menetti neitsyytensä... Jonkin aikaa menee ja taas on uutta kierroksessa. Ja sama toistuu... SE jos mikä hajottaa henkisesti. Sit myös nää vertailujutut edellisistä ja muistot voi painaa raskaana mielessä.

Mun yks ystävä ei vieläkään oo nähtävästi toipunut tällasesta, kun kyseessä oli monimutkainen suhde. Siihen liittyi pettämistä tän ystävän selän takana, kuitenki nää oli menossa naimisiin ja häät ja häämatka maksettu yms. kunnes morsiamelle selvisi kokonaistilanne. Sulhanen oli ollu koko suhteen ajan toisen naisen kanssa salasuhteessa. Toinen nainen löytyi ystäväpiiristä.
Sit tää mies ilmoitti menevänsä naimisiin tän toisen naisen kanssa. Seurasin vierestä tätä tuskaa, kun kaikki se sama, mitä mies oli uskotellut ja puhunut mun ystävälle, olikin nyt revitty hajalle ja annettu "toiselle naiselle". Yritin varottaa tästä miehestä ku huomasin mikä tilanne oli ennen heidän eroaan, niin minut leimattiin "miestennielijäksi" joka yrittää viedä toiselta miehen, vaikka tarkoitus oli ihan päinvastainen.
Siitä alkoi pitkä tie, jossa ystävyyssuhteetkin oli katkolla vähän jokaisella, ja nyt tilanne on se, et hän on naimisissa mut edelleen huomaan et joistain asioista ei vaan voi puhua vieläkään. Siksi esim.näitä seksisuhteita ei suositella ennen avioliittoa, kun ei varmaan o kauhee kiva niitä miehiä sit jälkikäteen nähdä joille on "antanut". Siis jos on naimisissa ja sit vastaan sattuu tulemaankin se ex, jonka kanssa on ollut sängyssä tms.

Yhteistyössä