Mitä mieltä olette mm. nykyisestä lapsilisä/tukisysteemistä? Missä valtion pitäisi säästää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Target
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Target

Jäsen
23.07.2008
693
0
16
Lapsilisät kuuluvat tässä maassa kaikille paitsi pienituloisille, toimeentulotuen varassa eläville. Pitäisikö siis lapsilisät leikata hyvätuloisilta vaikka he maksavat suuremman osan verotuksessa?

Mitä jos lapsilisät poistuisivat kokonaan, kaikilta? Kansa ei tykkää, että isotuloiset saavat valmiiksi paksun lompakon päälle ylimääräistä ja köyhät valittaa kun lapsilisä huomioidaan tulona toimentulotukea hakiessa. Systeemissä hyötyvät eniten vain keskituloiset joilla se päivän murkina ei ole lapsilisistä kiinni, mutta joille se on kiva lisä esim. heittää koko viikonlopun kylpyläreissu pari kertaa kuussa..

Mistä itse leikkaisit jos olisit vastuullisena päättämässä valtion lompakosta?

Kaikille tai ei kenellekään. Joku tuloraja söisi teettämine töineen ne säästöt.

Lapsilisät voisivat olla jokaisesta lapsesta samansuuruiset tai sitten ensimmäisestä maksettaisiin eniten ja seuraavista vähemmän, toisin päin kuin mitä nykyään on.

Lapsilisät kuuluvat tässä maassa kaikille paitsi pienituloisille, toimeentulotuen varassa eläville. Pitäisikö siis lapsilisät leikata hyvätuloisilta vaikka he maksavat suuremman osan verotuksessa?

Mitä jos lapsilisät poistuisivat kokonaan, kaikilta? Kansa ei tykkää, että isotuloiset saavat valmiiksi paksun lompakon päälle ylimääräistä ja köyhät valittaa kun lapsilisä huomioidaan tulona toimentulotukea hakiessa. Systeemissä hyötyvät eniten vain keskituloiset joilla se päivän murkina ei ole lapsilisistä kiinni, mutta joille se on kiva lisä esim. heittää koko viikonlopun kylpyläreissu pari kertaa kuussa..

Mistä itse leikkaisit jos olisit vastuullisena päättämässä valtion lompakosta?

Just. Kansa nyt ei tykkää muutenkaan rikkaista. Muistini mukaan ne paskiaiset saisi muuttaa jonnekin muualle rahoineen.... Näin siis olen palstalta joskus lukenut... :xmas:

Leikkaisin aika monestakin asiasta, lähinnä vaikeuttaisin tätä tukijärjestelmän systemaattista hyväksikäyttöä. Työttömyystukiin tiukemmat ehdot, lapsilisät voitaisiin hyvin leikata kaikilta jos nostettaisiin esim. kotihoidontukea ja minimi äitiyspäivärahaa. Tai lapsilisät voitaisiin katkaista loppumaan huomattavasti aiemmin kuin 17v kohdalle, mikä on muutenkin tosi kummallinen ikä, eihän silloin ala kuitenkaan saada mitään muutakaan tilalle jos oletetaan lapsen itse niistä jotain hyötyvän, eikä vanhempien elatusvelvollisuuskaan lopu 17 ikävuoteen.

Yleisesti kyllä leikkaisin eniten ihan muualta kuin tuista jos päättää voisin.

Mun mielestä lapsilisät kuuluu kaikille, mutta on väärin, että sosiaalituen varassa elävillä se lasketaan tuloksi ja toimeentulotuki pienenee. Se kasvattaa vain tuloeroja. Eli tuki kaikille ilman että se vähentää toimeentulotuen määrää.

Mun mielestä asia on ihan passeli näin. Tietenkin lapsilisä lasketaan tuloksi jos haetaan toimeentulotukea. Ei kai se olekaan tarkoitus että joku "rikastuu" sossun rahoilla.? Ensisijaisesti pitääkin tulla toimeen omillaan.

Mä leikkaisin kyllä taiteelta ja urheilulta. Sen rahan voisi käyttää vaikka vanhuspalveluiden parantamiseen.

Ei ehkä päivän murkina ole lapsilisistä kiinni mutta keskituloisena (palkka 2400 bruttona) maksaa jo muutenkin veroja niin että käteen jää 1800, päiväkotiin 450, asuntolainaan/vuokraan pääkaupunkiseudulla lähemmäs tonni ja sähkö/puhelin/tvlupa/vakuutusmaksuihin hupenevat ylimääräiset helposti siten että kyllä sen päivittäisen murkinankin kanssa saa ihan tosissaan laskea. Ei siis osteta mitään luomua tai erikoista vaan halvinta jauhelihaa, ulkomaisia kasviksia ja mihin rahat riittää. Leipä leivotaan viikonloppuisin itse.

Jotain mätää tässä maassa on koska kenelläkään ei näytä olevan enää hyvä olla. Köyhät elävät todella kurjuudessa, keskituloiset velkaorjina ja vain muutamilla näyttää menevän todella hyvin. Pitäisi kai tarkastella ensin, mihin tarkalleen ottaen ne verovarat menevät. Kuinka paljon tarvitaan poliiseja tai sosiaalityöntekijöiden armeijaa jos niiden byrokratiaan upotetut rahat suunnattaisiinkin siihen, että kaikilla on varmasti asunto ja ruoka sekä toimiva terveydenhuolto. Karsisin siis byrokratiasta: ei ole järkeä olla kymmeniä eri tulomuotoja ja tarkastuspisteitä. Lakataan ulkoistamasta ja samalla tukemasta epäsuorasti isoja yrityksiä. Luodaan sen sijaan osa tuotannosta itse ja työllistetään samalla. Pienituloisille annettu raha menee suoraan kulutukseen, rikkaille annettu rahamarkkinoille.

Leikkaisin aika monestakin asiasta, lähinnä vaikeuttaisin tätä tukijärjestelmän systemaattista hyväksikäyttöä. Työttömyystukiin tiukemmat ehdot, lapsilisät voitaisiin hyvin leikata kaikilta jos nostettaisiin esim. kotihoidontukea ja minimi äitiyspäivärahaa. Tai lapsilisät voitaisiin katkaista loppumaan huomattavasti aiemmin kuin 17v kohdalle, mikä on muutenkin tosi kummallinen ikä, eihän silloin ala kuitenkaan saada mitään muutakaan tilalle jos oletetaan lapsen itse niistä jotain hyötyvän, eikä vanhempien elatusvelvollisuuskaan lopu 17 ikävuoteen.

Yleisesti kyllä leikkaisin eniten ihan muualta kuin tuista jos päättää voisin.

täällä 1 minimipalkkalainen joka todellakin tarvitsee lapsilisänsä eikä tekisi hevon he***tiä korotetuilla mamma tuilla..jonku se alimman palkkaluokan työkin on tehtävä ellei haluta antaa niitä paikkoja naapurikansojen haltuun ja lisätä oma työttömyyttä.ja työttömänä on nyt jo tarpeeksi ehtoja.Ei ollut helppoa miettiä että jos joutuu kursseille tai työhön johonkin hyvin pitkälle kun nämä työalueet ovat nykyän isot näin yksinhuoltaja jolla kaksi alakoululaista...tietysti ainahan sitä vbvoisi muuttaa paikkakunnalta toiselle kurssien tai pätkätöiden perässä...

[QUOTE="Äitix3";23226015]Mä en ymmärrä sitä logiikkaa,että lapsilisä suurenee jokaisen lapsen myötä. Mikähän pointti siinä on?[/QUOTE]

Menot kasvaa kun lapsimäärä kasvaa.

[QUOTE="Äitix3";23226015]Mä en ymmärrä sitä logiikkaa,että lapsilisä suurenee jokaisen lapsen myötä. Mikähän pointti siinä on?[/QUOTE]

Samaa mieltä. Ensimmäisestä pitäisi maksaa eniten. Silloin tulee suurimmat hankinnatkin. Useimmiten.

Se että lapsilisä nousee jokaisen lapsen myötä taitaa juontaa juurensa siihen, että sillä kannustetaan lisääntymään. ?

Ei ehkä päivän murkina ole lapsilisistä kiinni mutta keskituloisena (palkka 2400 bruttona) maksaa jo muutenkin veroja niin että käteen jää 1800, päiväkotiin 450, asuntolainaan/vuokraan pääkaupunkiseudulla lähemmäs tonni ja sähkö/puhelin/tvlupa/vakuutusmaksuihin hupenevat ylimääräiset helposti siten että kyllä sen päivittäisen murkinankin kanssa saa ihan tosissaan laskea. Ei siis osteta mitään luomua tai erikoista vaan halvinta jauhelihaa, ulkomaisia kasviksia ja mihin rahat riittää. Leipä leivotaan viikonloppuisin itse.

Jotain mätää tässä maassa on koska kenelläkään ei näytä olevan enää hyvä olla. Köyhät elävät todella kurjuudessa, keskituloiset velkaorjina ja vain muutamilla näyttää menevän todella hyvin. Pitäisi kai tarkastella ensin, mihin tarkalleen ottaen ne verovarat menevät. Kuinka paljon tarvitaan poliiseja tai sosiaalityöntekijöiden armeijaa jos niiden byrokratiaan upotetut rahat suunnattaisiinkin siihen, että kaikilla on varmasti asunto ja ruoka sekä toimiva terveydenhuolto. Karsisin siis byrokratiasta: ei ole järkeä olla kymmeniä eri tulomuotoja ja tarkastuspisteitä. Lakataan ulkoistamasta ja samalla tukemasta epäsuorasti isoja yrityksiä. Luodaan sen sijaan osa tuotannosta itse ja työllistetään samalla. Pienituloisille annettu raha menee suoraan kulutukseen, rikkaille annettu rahamarkkinoille.

Peesi!

[QUOTE="Neith";23225873]lapsilisän saavat kaikki, ei toimeentulotuki asiakkailta sitä pois oteta
se on tasa-arvoa että saman rahan saa kaikki[/QUOTE]

Niin mutta toimeentulotukiasiakkaille se lapsilisä ei ole ns. "ylimääräistä" tuloa, vaan se otetaan tuloihin mukaan.

Mun mielestä lapsilisät kuuluu kaikille, mutta on väärin, että sosiaalituen varassa elävillä se lasketaan tuloksi ja toimeentulotuki pienenee. Se kasvattaa vain tuloeroja. Eli tuki kaikille ilman että se vähentää toimeentulotuen määrää.

Kun tuli ilmi, että lapsilisät lasketaan tuloksi, niin HEsarin yleisönosastolle joku kirjoitti, mistä se johtuu. En nyt muista tarkkaan, miten meni. Mutta jotenkin niin, että kun 90-luvulla lapsilisä alettiin laskea tuloksi, jotain perusosaa, mitä lapsesta saa, korotettiin. Tällä ehkäistiin sitä, etteivät varsinkaan monilapsiset perheet pysty rikastumaan toimeentulotuella, mutta keskimäärin tuet ennen ja jälkeen uudistuksen olivat samansuuruiset.

No tuota. Esim 5 lasta -lapsilisät on monta sataa.Niitäkö ei tosiaan pitäisi laskea mitenkään perheen tuloiksi ?

Juuri näin. Neljästä saa jo yli 500 euroa. Ja kyllähän sen rahan tarkoitus on hankkia lapselle ruokaa ja vaatetta yms. Miksi siis sitä ei laskettaisi tuloksi..? Vai pitäisikö sossun antaa sen 500 euron päälle vielä rahaa jolla ostetaan ruokaa ja vaatetta lapsille? Ja sillä lapsilisällä voisi toimeentuloasiakkaat vaikka matkustaa..?????

Niin mutta toimeentulotukiasiakkaille se lapsilisä ei ole ns. "ylimääräistä" tuloa, vaan se otetaan tuloihin mukaan.

Tarviiko toimeentuloasiakkaalla olla jotain "ylimääräistä" tuloa ?! Ihme ajatuksen juoksua.
Toimeentulotuki on viimesijainen avustuskeino.Ja sen pitäisi olla lyhytaikaista,sen saanti.Ei niin, että sen avulla eletään vuosia ja kerätään muista tuista "Ylimäärästä" sukan varteen. Yleensä siihen kun vaaditaan TYÖN tekoa.Ja Suomessa ei aina sekään auta kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja tylsäpää;23226056:
Väärä vastaus. Valtio kannustaa tekemään enemmän lapsia, kun tätä lapsentekovauhtia ns. alkuasukkaat vähenevät suomesta koko ajan. Muuten siinä ei ole mitään järkeä, koska ensimmäinen lapsi aiheuttaa kaikista eniten kuluja.

Ei se eka lapsi eniten enää kuluta, kun lapset on isoja. Kyllä kolme lapsisen perheen muksut kuluttaa enemmän kuin yksilapsisen ainokainen.

No tuota. Esim 5 lasta -lapsilisät on monta sataa.Niitäkö ei tosiaan pitäisi laskea mitenkään perheen tuloiksi ?

Kyllähän ne 5 lasta kulujakin teettää.. Musta se on epätasa-arvoista, että joillekin lapsilisä on "ylimääräistä" tuloa, jonka voi vaikka säästää, ja joiltakin se sama raha napataan muista rahoista pois. Mun on kuitenki edelleen vaikea uskoa, että sossunrahoilla pääsisi mitenkään rikastumaan.

Yhteistyössä