Mitä mieltä äidin toiminnasta?

[QUOTE="vieras";23223758]Jos isällä on lapsenhoitopäivinään jotain menoa minne ei voi ottaa lasta mukaan, niin miksi hän ei järjestä lapselle hoitajaa? Miksi äidin pitäisi muuttaa suunnitelmansa? Voi olla että hänellä on jotain muuta jota ei halua teille kertoa.

Ihmeellistä jos isä sairastaa niin lapsi viedään mummolaan. On sitä ennenkin sairastettu perheissä joissa on lapsia.

Tulee mieleen, että onko isä ollut kovinkin paljon pois kotoa kun he olivat vielä yhdessä ex-vaimonsa kanssa. Nyt ex-vaimo antaa hänen kokea miten vaikeaa on joskus järjestää lapsen hoito kun on menoa tai miltä tuntuu sairastaa ja hoitaa pientä.[/QUOTE]

No tässä on varmaan ihan ajateltu sitä, ettei tyttö sairastuis sihen mahatautiin kanssa ja joutuis sitte sen takia olemaan pois päivähoidosta. Ja tosiaan tää asunnonhakureissu on siis niin, että mun äidilllehän tyttö menee, eli on hoito järjestettynä, koska äiti ei voinut sitä muutamaa tuntia ylimääräistä pitää.

Viimeksi muokattu:
Voi olla tosiaan että hällä on hyvä syy. Toivottavasti ois, koska tuntuu tytön puolesta pahalta tuo, että äiti tyrkkää lapsen pois jaloista tasan klo 15 koska niin on sovittu, eikä joustovaraa ole ees muutamaa tuntia. Mä vaan toivon, että mun veli osais tehdä sitte saman seuraavan kerran, kun tytön äiti pyytää ottamaan likkaa jostain syystä aiemmin.

Toisaalta tuntuu lapsen puolesta ikävältä jos isä lähtee tuollaiseen "kun sä et kerran tee näin niin en sitten mäkään"-leikkiin mukaan, mutta tosissaan jos tilanne on kovin tulehtunut niin helpointahan se on jos molemmat pitävät kiinni niistä sovituista tapaamisajoista. Eli veljesikään ei sovi mitään kursseja niille ajoille kun hänellä on lapsi luonaan, mikäli ei sitten pysty itse järjestämään sitä hoitajaa lapselle.

Tarkotan tuolla sitä, ettei antais itteään pompottaa sitte, jos toinenkaan ei jousta. Mun veli on sellanen höveli, ettei osaa sanoa ei ja tietty sitte odottaa, että jos jotain oikeesti tärkeetä tulee, niin toinen tulis kanssa vastaan.

no mut jos ei oo syytä sanoo ei, niin miksi sanoakaan ? =) saa olla oman lapsensa kanssa kuitenkin vaan enempi :)

Toisaalta tuntuu lapsen puolesta ikävältä jos isä lähtee tuollaiseen "kun sä et kerran tee näin niin en sitten mäkään"-leikkiin mukaan, mutta tosissaan jos tilanne on kovin tulehtunut niin helpointahan se on jos molemmat pitävät kiinni niistä sovituista tapaamisajoista. Eli veljesikään ei sovi mitään kursseja niille ajoille kun hänellä on lapsi luonaan, mikäli ei sitten pysty itse järjestämään sitä hoitajaa lapselle.

Kyllä tytölle varmasti hoitopaikka löytyy, joko sitten mun äidiltä tai mun luota. Se ei oo ongelma. Eihän sitä muuten voi tuonne kurssille mennä, kun joutuu asumaan siellä kurssipaikkakunnalla viikot ja sitä järjestetään vain tuolla yhellä paikkakunnalla koko Suomessa ja just nyt maaliskuussa se alkaa. Ja hyvähän sihen ois mennä, jos meinaa työllistyä.

[QUOTE="vieras";23223758]Jos isällä on lapsenhoitopäivinään jotain menoa minne ei voi ottaa lasta mukaan, niin miksi hän ei järjestä lapselle hoitajaa? Miksi äidin pitäisi muuttaa suunnitelmansa? Voi olla että hänellä on jotain muuta jota ei halua teille kertoa.

Ihmeellistä jos isä sairastaa niin lapsi viedään mummolaan. On sitä ennenkin sairastettu perheissä joissa on lapsia.

Tulee mieleen, että onko isä ollut kovinkin paljon pois kotoa kun he olivat vielä yhdessä ex-vaimonsa kanssa. Nyt ex-vaimo antaa hänen kokea miten vaikeaa on joskus järjestää lapsen hoito kun on menoa tai miltä tuntuu sairastaa ja hoitaa pientä.[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä asiasta. Onko näin, että jos etävanhempi pitää lasta enemmän kuin on sovittu niin se sitten jotenkin vähennetään niistä sovituista päivistä? Tarkoitan, että jos lapsi on nyt vanhemmallaan viikon niin sitten vaikka kuukauden päästä voidaan sanoa, että en nyt sitte otakaan lasta viikonlopuksi ku sillon vimmeksi pidin viikon.

Musta tää, että pidetään lasta ikäänkuin varastoon nyt kun sitte kurssilla ollessa ei pysty pitämään tuntuu kummalta. Pieni lapsihan ei osaa ajatella asiaa pitkällä tähtäimellä.

Kyllä tytölle varmasti hoitopaikka löytyy, joko sitten mun äidiltä tai mun luota. Se ei oo ongelma. Eihän sitä muuten voi tuonne kurssille mennä, kun joutuu asumaan siellä kurssipaikkakunnalla viikot ja sitä järjestetään vain tuolla yhellä paikkakunnalla koko Suomessa ja just nyt maaliskuussa se alkaa. Ja hyvähän sihen ois mennä, jos meinaa työllistyä.

Kun asia on kuitenkin noin helposti järjestettävissä, ehkä veljen ei kannata enempää alkaa kinaamaankaan ex:nsä kanssa? Pitää lapsen itsellään ja tarvittaessa vie mummolaan niinä omina tapaamisaikoinaan, ei edes yritä kinuta sitä joustoa jos kerran tietää ettei sitä ole luvassa. Muina aikoinahan hän ei ole velvollinen lasta ottamaan, mutta jos siis on kysymys ajasta joka olisi muuten hänelle pesseli niin miksei sitten voisikin ottaa lasta tuolloin luokseen ja nauttia siitä yhteisestä ajasta. Siis meinaan että lapsihan tuossa on se pääasia, ei kannata ex:n kiusalla jättää tuollaisia tilaisuuksi hyödyntämättä.

Miksikään heittopussiksi ei toki kannata ryhtyä, eli mikäli ex tarvitsisi lapselle hoitajaa silloin kun veljellä on omia töitä tai muita sovittuja menoja niin silloin vain toteaa että ikävä kyllä nyt ei sovi. Noin jos saisi paremmin säilytettyä sen oman mielenrauhan eikä tarvisi ex:n takia päiväänsä pilata. Se katkeruus ja silmä-silmästä-meininki tuottaa vaan pahaa mieltä kaikille.

kai veli kuitenkin pohjimmiltaan haluaa olla lapsensa kanssa? Eikä ne lapsetkaan ihan tyhmiä ole, jos lapsi vaistoaa sen että isä haluaa häntä luokseen, myös muulloin kuin sovittuina tapaamisaikoina niin se vahvistaa heidän välejään. Jos äiti taas on toista maata niin kyllä sekin hänelle aikanaan jollain lailla kostautuu.

Viimeksi muokattu:
Mä en kyllä oikeen tajua mikä tässä on ongelma, ainakaan näiden aikuisten kohdalla. Lapsen äidillä on nyt vapaa-viikonloppu, ja lapselle on hoitopaikka kun isä ei voikaan lasta ottaa niin miten on sovittu. Äidillä voi olla vaikka mitä menoja. Hän on ehkä lähdössä illalla ulos, on sovittu asiasta kavereiden kanssa jo ajat sitten. Hänellä voi olla vaikka kampaaja-aika, jonka jälkeen menevät kavereiden kanssa syömään ja alkavat valmistautua iltaa varten. Miksi pitäisi kaikki menot siis perua jos lapsella kumminkin on hoitopaikka ja lapsi viihtyy mummolassa ja tietää että isä hakee myöhemmin illalla? Olen kai sitten jotenkin itsekäs, mutta minä en peruisi omia menojani jos lapsi joutuisi muutaman tunnin olemaan mummollaan.

Mun mielestä sun veljen ja exänsä pitäis käydä lastenvalvojan tms. kanssa sopimassa erikseen kaikki tapaamiset. Tiedän vanhempia jotka näin tekee ja kun asiat on paperilla ja niistä on yhdessä sovittu, ei voi valittaa. Jos ei sopimukseen päästä, jompikumpi voi viedä asian oikeuteen. Olisi hyvä myös sopia miten tehdään jos on kipeä tai pakollisia menojs tms. Tai sitten veljesi on vaan nieltävä kiukkunsa ja lopetettava rutina! Ja kokemuksesta tiedän ettei kannata puuttua. Jos veljesi vielä sulle.purkaa vitutustaan, sano että aikuinen ihminen hoitaa itse ongelmansa.

Jos sulle tulee helposti lapsia ikävä ja on kurjaa jättää hoitoon, niin hanki joku harrastus ja opettele nauttimaan lapsi-vapaista viikonlopuista. :)

Mun täytyy sanoa, että jos omalle kohdalle tuollainen tilanne tulis, on vaikea keksiä sellasta menoa, jota en vois oman lapseni takia perua..... Muutenkin ajatus siitä, että pitää omasta lapsesta saada vapaata, on itelle vieras. Toki yksinhuoltajat varmasti tarvii sitä omaa aikaa ladatakseen akkuja, mutta ei sitä oo aviossa olevillakaan liiemmälti, aina lapset kotona. Enkä mitään muuta haluaiskaan. Ja tosiaan, tämä äiti on sitä omaa aikaa saanut yllinkyllin, kun tytön isä on nyt lasta pitänyt ihan viikkoa putkeen.

Samat ajatukset, ei sellaista menoa, etteikö voi lastaan hoitaa. Eikä lapsestaan tarvitse mitään vapaata.
Nykyään on niin paljon häiriintyneitä, surullisia lapsia, huonoista eroista johtuvia ja heittopussina oloa. Lapsi ei kuulu oikein mihinkään, asu missään, ei kotia, aina jossain 'hoidossa', milloin äidillä-isällä, mummilla, tarhassa.

Tapaamiset pitää olla selvät ja niistä ei jousteta. Äidillä voi olla esim tärkeä meno kuten työhaastattelu jota ei halua perua yms. Mun mielestä kun ei olla naimisissa eikä enää perhe ei kummankaan ei isän eikä äidin tarvitse elää toisen menojen mukaan. Selvät sopimukset joista pidetään kiinni ja jos isä haluaa tavata enemmän ja äiti suostuu niin se on sit vaan extraa niin isälle kuin lapsellekin.

Oikeastaan sun ei kannata puuttua, eikä ottaa liikaa kantaa tuohon asiaan. Periaatteessa on kuitenkin niin, että jos vanhemmilla on luonapidoista sopimus eli tapaamissopimus, niin sen mukaan mennään, olipa vanhemman tilanne mikä vaan. Eli vuokrasopimusreissut ja muut sovitaan niin, että lapsi voi joko olla mukana tai sitten lapsella on hoitaja sen ajan (joko niin että luonapito sattuu juuri silloin toiselle vanhemmalle tai niin että hankkii hoitajan). Jos sattuu olemaan kipeä silloin kun on lapsen luonapitoa, niin sitten hoidetaan lasta sairaana ja hankitaan tarvittaessa apua.

Jos eronneet vanhemmat pystyvät joustamaan toisen menojen ja tilanteen mukaan, on se tietenkin hienoa. Mitään pakkoa ei ole enää kuitenkaan joustaa. Käytännössä on usein myös niin, että kun yksi ospuoli haluaa joustoa, se vaikuttaa moneen muuhunkin ihmiseen kuin vain exää. Kun on eronnut, ei voi enää olettaa, että entinen puoliso muuttaisi omia menojaan exänsä tarpeiden mukaan.

Toisaalta jos veljesi ei vain hae lastaan luonapitoviikonloppuna, ei lähivanhempi oikein voi asialle mitään. Toisaalta tuo olisi aika törkeää - siksihän tapaamisista on sovittu, että sopimuksen mukaan mennään.

Asia on kuitenkin sinun veljesi ja tämän exän välinen asia. Et voi tietää tilanteen kaikkia nyansseja. Sinuna tukisin veljeäsi kuunnellen, mutta en ottaisi liikaa kantaa asiaan.

Asiaa!! Eronneena täysi peesi tälle...onneksi ajan myötä onneksi usein helpottaa ja joustoakin alkaa löytyä, kun eron kipuilut on kipuiltu molemmilta ja elämä alkaa taas sujua!

Jos mulla olis tuollainen tilanne niin totta hemmetissa pitäisin OMAN LAPSENi kotona saati kiikuttaisin kolmanteen paikkaan. Eikös se vähän niinkuin oo äidin tehtävä huolehtia lapsesta, jos isällä on oikeasti selkeä, pätevä syy, jonka takia ei voi lasta ottaa luokseen? Vai oonko mä sitte niin vanhanaikainen.....

No onhan se. Mutta eikös se ole vähän isänkin tehtävä huolehtia lapsesta. Ja tämä edellyttää sitä, että elämä järjestetään siten, että kyetään siitä lapsesta huolehtimaan, ei niin, että järjestetään ensin oma elämä ja sitten katsotaan milloin ehkä voitaisiin lapsesta huolehtia.

Kyseessä mun kummitytön äiti. Tilanne se, että tytön isä (mun veli) ja äiti eronneet, tyttö reilu 3v. Heillä on sovittuna tapaamiset, mutta aina kun mahdollista, isä pitää tyttöä luonaan (mm. lomilla ja nyt kun on työttömänä on pitänyt tosi paljon).

Nyt on muutaman kerran ollut sellanen tilanne, että mun veli on ollut tosi kipeenä. On ilmottanut tästä tytön äidille ja vastaus on ollut, että hän ei hae päiväkodista eikä pidä viikonloppua, koska on isän vuoro. Vaikka isä on just pitänyt tyttöä vaikkapa viikon tätä ennen. Eli sitten isä on tosi kipeenä (mahataudissa) hakenut tytön ja joutunut viemään mummolaan, koska ei halua tyttöä tartuttaa.

Nyt mun veli on alottamassa kurssit toisella paikkakunnalla ja joutuu tänään menemään sinne tekemään vuokrasopimusta asunnosta. Taas äidiltä tuttua joustamattomuutta...en pidä yhdään ylimääräistä, koska on sun vuoro, vien tytön sun äidille. SIIS MITÄ IHMETTÄ?

Jos mulla olis tuollainen tilanne niin totta hemmetissa pitäisin OMAN LAPSENi kotona saati kiikuttaisin kolmanteen paikkaan. Eikös se vähän niinkuin oo äidin tehtävä huolehtia lapsesta, jos isällä on oikeasti selkeä, pätevä syy, jonka takia ei voi lasta ottaa luokseen? Vai oonko mä sitte niin vanhanaikainen.....

no kyllä minäkin äitinä joudun hoitamaan asioita lapsen kanssa,se on normaalia elämää, en mäkään voi vinkua aina jollekkin että mulla on muuta tekemistä en voi hoitaa omaa lastani.

veljes on tyypillinen mies, ottais itseään niskasta kiinni ja hoitais oman osuutensa! lapsi voi olla mukana vuokrasopimusta tehdessä,niin oli mullakin.

oksennustauti on sellainen asia mitä en ehdoin tahdoin lapselleni haluaisi,joten en silloin lasta sellaiseenn paikkaan haluaisi. mutta muuten miksi isällä pitäs olla eri oikeudet???

ottaako tämä isä aina lapsen hoidettavakseeen kun äiti soittaa oon kipee en voi hoitaa lasta,mulla on parturi en voi hoitaa, mulla on sitä tätä ja tota ja isä TIETYSTI HOITAA vaikka on äidin vuoro.

Yhteistyössä