Onko päiväkodissa pakkasrajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PinkLily

Aktiivinen jäsen
25.04.2010
10 166
0
36
primalucecats.blogspot.com
Meillä (tai no siis päiväkodissa) kun ei olla oltu kahteen viikkoon kun yhtenä päivänä ulkona, vaikka pakkasta ei ole ollut kuin -10 tai -11 astetta.
Syyksi antoivat viiman mutta pihalla kun olen itse ollut, ei viimasta ole ollut tietoakaan ja päiväkodin piha on puiden suojassa ettei sinne mitään kunnolla tuule.

Yksi päivä kun olivat pihalla (-10) kertoi pk:n täti etteivät meinanneet tulla ulos kun tämä viima on niin paha. Jäin hetkeksi paikalleni mutta en mä tuntenut minkään näköistä viimaa.

Tädit tutisivat pihalla ja lapset nautti täysin rinnoin olostaan, ei tuntunut heilläkään viima. Eivätkö pk tädit leiki lasten kanssa ulkona ollenkaan vai miksi heillä on aina kylmä?

tuossa meidän lähipäiväkodissa ei ole. Käyvät ulkona joka päivä, ulkoilun pituus määräytyy sään mukaan. Viime viikollakin olivat ulkona vaikka oli -29. Pienimmät eivät tosin taida ulkoilla.

No joo.. :confused: Meidän päiväkodissa on niin, että toisesta ryhmästä ulkoilevat ainakin hetken kovallakin pakkasella ja toisessa ryhmässä taas ei.. : / Mulla on siis lapsi kummassakin ryhmässä. Mielestän ainakin meidän päiväkodissa on kyse viitseliäisyydestä. :ashamed:

Asutko sä PinkLily jossain välimerellä kun on ollut noin lämmintä? :D

Tänään aamulla ei ollut pakkasta kuin -17 ja se tuntuikin jo ihan t-paita-/shortsikelilä kun vertaa viimeisiin viikkoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23222513:
Asutko sä PinkLily jossain välimerellä kun on ollut noin lämmintä? :D

Tänään aamulla ei ollut pakkasta kuin -17 ja se tuntuikin jo ihan t-paita-/shortsikelilä kun vertaa viimeisiin viikkoihin.

Lounais-Suomen leppeät tuulet... :rolleyes:

Mun muksun päiväkodin piha on oikeesti kyllä tosi kylmä ja vetoinen... ja ryhmässä on aika pieniäkin (jopa alle vuoden ikäinen) lapsia. Ovat siis aika herkkään sisällä. Mutta oikeestaan aina tulevat ulos iltapäivällä. Jos pääsen töistä aikaseen niin ei ehdi olla kauaa ulkona, mutta sitten jäädään omalle pihalle leikkimään, jos taas pääsen myöhään töistä on saanut ulkoilla tarhassa... Todella kovalla pakkasella (> -15) eivät mene lainkaan ulos.
Kun jokin aika sitten oli ollut pitkään kovaa pakkasta käytti pari hoitajaa isommat lapset (yli2vuotiaat hyvin kävelevät) kävelyllä. Ja muksut oli tykänneet. Pientä vaihtelua ainaiseen sisällä oloon.

tuossa meidän lähipäiväkodissa ei ole. Käyvät ulkona joka päivä, ulkoilun pituus määräytyy sään mukaan. Viime viikollakin olivat ulkona vaikka oli -29. Pienimmät eivät tosin taida ulkoilla.

Joo, siis meidänkin päiväkodissa isommat lapset (yli 3vuotiaiden ryhmä) ulkoilee joka päivä. Mun muksu siis siellä pienten ryhmässä jossa katsotaan (pakostakin) sitä pakkasrajaa. Osa lapsista kun vaan istuu lumessa tai rattaissa (eivät siis vielä kävele)

Meidän päiväkodissa katsotaan tilanteen mukaan, virallista pakkasrajaa ei ole, tai ei ainakaan ole missään mainittu. Minusta ihan hyvä systeemi. Täällä rannikolla kun se -15 voi tuntua todella hyytävältä kun tullee ja toisaalta -22 ei ole liikaa jos ollaan suojaisalla pihalla mihin ei käy viimaa ollenkaan. Tuolla ovat vielä niinkin viitseliäitä, että alle 3- vuotiaiden ryhmässä saattavat viedä ulos vain ne isoimmat kun on siinä rajalla että onko liian kylmä ja pienimmät jotka istuisivat vain rattaissa tai maassa jäävät sisälle.

Meidän poikasen päiväkodissa katsovat kuulemma tilanteen mukaan...jos kylmällä leikit sisällä "pahasti kesken" eivät ulkoile, mutta toisena päivänä saattavat mennä -25 olemaan 10-20min ulkona.

juu, turun suunnalla täällä kanssa, ja olen ollu oikein tyytyväinen, ettei ole ulkoiltu... ei oo mun mielestä järkevää... ajattelepa vaikka niitä pikkuisia, jotka eivät liiku minnekään.... auts! mun mielestä keväällä, kesällä ja syksyllä ulkoillaan niin paljon, ettei haittaa, vaikka jonain talvikuukautena ulkoiul jäisi vähemmälle :)

Olen seuraillut läheisetä pph:tä, jolla kolme 4-5 -vuotiasta ja yksi 1 v 6 kk hoidossa. Ovat joka päivä ulkona säällä kuin säällä. Yleensä ovat 9-11 ja 15-17 ulkona, nyt kovien pakkasten aikaan ovat hieman lyhentäneet ulkonaoloaikaa, mutta ainakin kolme tuntia päivässä edelleen ulkoilevat. Vähän tuota pienintä käy sääliksi, monena aamuna on ollut pakkasta 25 astetta ja pihalla vain ovat. On kuulema pakko ulkoilla koska muuten isot pojat kiipeilevät pitkin seiniä. Kai ne lapset siihen tottuvat, tuntuu vain hurjalta että viereisen päiväkodin pienet eivät ole kunnolla ulkoilleet kahteen viikkoon pakkasten vuoksi ja tuo yksi pienokainen on pakkasessa kuin pakkasessa monta tuntia pihalla.

[QUOTE="vieras";23222617]turun suunnalla ei oo ainakaan moneen viikkoon ollu -10 astetta... ehkä keskipäivällä -12 mut silloinhan päiväkodissa nukutaan[/QUOTE]

No sitä sun täytyy kysyä PinkLilyltä eikä multa. :D Mutta ei meillä ainakaan eilen ollut iltapäivällä kovin kylmää. Maksimissaan sen -12 astetta. Oltiin lasten kanssa ulkona monta tuntia. :)

[QUOTE="vieras";23222617]turun suunnalla ei oo ainakaan moneen viikkoon ollu -10 astetta... ehkä keskipäivällä -12 mut silloinhan päiväkodissa nukutaan[/QUOTE]

Itseasiassa meillä mittari on näyttänyt tällä viikolla aikapitkälti pelkkää -10 tai -11. Enkä asu turusta kaukana.. Täällä on siis oltava lämpöaalto :D

[QUOTE="vieras";23222632]juu, turun suunnalla täällä kanssa, ja olen ollu oikein tyytyväinen, ettei ole ulkoiltu... ei oo mun mielestä järkevää... ajattelepa vaikka niitä pikkuisia, jotka eivät liiku minnekään.... auts! mun mielestä keväällä, kesällä ja syksyllä ulkoillaan niin paljon, ettei haittaa, vaikka jonain talvikuukautena ulkoiul jäisi vähemmälle :)[/QUOTE]

Meidän tytöt on tosiaan samassa päiväkodissa, eri ryhmissä, ja tuossa toisen lapsen ryhmässä tekivät niin, että ulkoilevat pakkasilla vain niiden isompien kanssa, tai ylipäänsä niiden kanssa, jotka liikkuvat paljon. Lapset myös itse saivat valita lähtevätkö ulos. Se on ihan mahdollista jakaa porukkaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23222683:
Eipä noilla ollut mitään tietoa pakkasrajoista kun kysyin pari viikkoa sitten. Toiset ryhmät ulkoilevat enempi ja toiset vähempi.

Toi sun nimimerkki on harhaanjohtava.. Ennen ku avaan ketjua luen ketä on vastannut ja kerkesin jo herpaantumaan että jos ei kerran kiinnosta ni MIKSI on pitäny vastata :laugh: Sori, mun oli pakko sanoa ku ei oo ekakerta :ashamed: :D

Minä sain suorastaan haukut kun olin ulkona -12 asteen pakkasessa :/ Lapsilla ei ollut kylmä vaan touhusivat hiki hatussa. Eräs äiti vain oli sitä mieltä, että miten mä näin kovalla pakkasella tuon lapsia ulos :( Ja nuorin lapsista on 2v.

Yhteistyössä