Pidätkö AMK-tutkinnon suorittanutta korkeasti

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";23221145]Ai että mihin tarvitaan lääkäreitä, lakimiehiä ja opettajia? Etkö oikeasti ole vielä tajunnut?[/QUOTE]

Heh..Tykkään kärjistellä, mut tuon ryhmän tajuan, sitten on se aivan kummallinen tutkijoiden ja virkailijoiden armeija joita en käsitä. Esimiehiä istuu palavereissa useampi kun kentällä puurtaa. Itse en eläessäni ole tarvinnut yhtäkään korkeasti koulutettua ihmistä. Ne päinvastoin ovat sitä elämääni hankaloittavia tyyppejä. Ainoastaan myyjät, hoitajat, asentajat yms. on mulle elintärkeitä... Lääkäriinkään en mene, koska kun tauti iskee, on luonnon mielestä aika kuolla ;)

"eee"
Heh..Tykkään kärjistellä, mut tuon ryhmän tajuan, sitten on se aivan kummallinen tutkijoiden ja virkailijoiden armeija joita en käsitä. Esimiehiä istuu palavereissa useampi kun kentällä puurtaa. Itse en eläessäni ole tarvinnut yhtäkään korkeasti koulutettua ihmistä. Ne päinvastoin ovat sitä elämääni hankaloittavia tyyppejä. Ainoastaan myyjät, hoitajat, asentajat yms. on mulle elintärkeitä... Lääkäriinkään en mene, koska kun tauti iskee, on luonnon mielestä aika kuolla ;)
Musta olisi kyllä todella kivaa, jos olisi tulevaisuudessa hyvin koulutettu esimies, joka osaisi hommansa.
Ja tiedätkö, että niitten isojen pomojen pitää osata esimerkiksi tehdä budjetteja, tehdä päätöksiä erilaisten tunnuslukujen perusteella, tietää paljon yrityksen rahoituksesta, kirjanpidosta, tuloslaskelmasta & taseesta jne? Mistä ne tiedot opitaan, jollei korkeakoulusta?

"vieras"
Hei haloo, ehkä sä et ymmärrä sitä, mutta kyllä sun jokapäiväiseen elämään noilla "turhanpäiväisillä tutkijoilla" ja muilla on iso vaikutus. Insinöörit voivat työskennellä esimerkiksi tuotekehittelyssä, josta syntyneitä vempaimia sä käytät jokapäiväisessä elämässäsi. Jatkuvasti pyritään myös kehittelemään uusia, ekologisesti kestävämpiä vaihtoehtoja. Laadunvalvonnalla varmistetaan, että sun käyttämäsi elintarvikkeet ja muut tuotteet ovat turvallisia. Tutkimuksilla pyritään selvittämään lukuisien asioiden mahdollisia terveysvaikutuksia ja -haittoja, jotta Sinulla olisi mahdollisimman paljon tietoa, jonka perusteella voit tehdä valintoja jokapäiväisessä elämässäsi.

Ja niin edelleen, ja niin edelleen...

[QUOTE="eee";23221188]Musta olisi kyllä todella kivaa, jos olisi tulevaisuudessa hyvin koulutettu esimies, joka osaisi hommansa.
Ja tiedätkö, että niitten isojen pomojen pitää osata esimerkiksi tehdä budjetteja, tehdä päätöksiä erilaisten tunnuslukujen perusteella, tietää paljon yrityksen rahoituksesta, kirjanpidosta, tuloslaskelmasta & taseesta jne? Mistä ne tiedot opitaan, jollei korkeakoulusta?[/QUOTE]

Töitä tekemällä oppii varmasti sen mitä oikeasti tarvitaan, lukuja vois pyöritellä vähän pienempikin porukka, mut eihän se ruoki kapitalismia...

"vieras"
Opettajaa olisit tainnut tarvita.

[QUOTE="vieras";23221194]Hei haloo, ehkä sä et ymmärrä sitä, mutta kyllä sun jokapäiväiseen elämään noilla "turhanpäiväisillä tutkijoilla" ja muilla on iso vaikutus. Insinöörit voivat työskennellä esimerkiksi tuotekehittelyssä, josta syntyneitä vempaimia sä käytät jokapäiväisessä elämässäsi. Jatkuvasti pyritään myös kehittelemään uusia, ekologisesti kestävämpiä vaihtoehtoja. Laadunvalvonnalla varmistetaan, että sun käyttämäsi elintarvikkeet ja muut tuotteet ovat turvallisia. Tutkimuksilla pyritään selvittämään lukuisien asioiden mahdollisia terveysvaikutuksia ja -haittoja, jotta Sinulla olisi mahdollisimman paljon tietoa, jonka perusteella voit tehdä valintoja jokapäiväisessä elämässäsi.

Ja niin edelleen, ja niin edelleen...[/QUOTE]

Insinöörit vois joskus tulla koittamaan miten paljon ne vempaimet auttaa töissä. En tarvitse niin paljoa tietoa, mihin sitä tarvitsisin? Tieto lisää tuskaa. Tutkimukset muuttuvat kokoajan, mihin ne johtavat? Ihan perusasioihin noilla ei ole niin suurta merkitystä.

[QUOTE="vieras";23221220]Niin, ahkerasti töitä puurtamalla elettäisiin varmaan ihan tyytyväisinä agraarikaudella edelleen, mutta joidenkin mielestä maailmassa tarvitaan myös kehitystä... kumma juttu, vai mitä?[/QUOTE]

Edellen kysyn, miksi pitää kehittyä kokoajan, mihin kehitys on meidät tuonut?

"vieras"
Insinöörit vois joskus tulla koittamaan miten paljon ne vempaimet auttaa töissä. En tarvitse niin paljoa tietoa, mihin sitä tarvitsisin? Tieto lisää tuskaa. Tutkimukset muuttuvat kokoajan, mihin ne johtavat? Ihan perusasioihin noilla ei ole niin suurta merkitystä.
Okei, no sä et sitten käytä esimerkiksi mitään lääkkeitä? Eikä lapsesikaan? Väitätkö sä nyt ihan tosissasi silmät kirkkaana, että mitkään nykypäiväisistä välineistä eivät ole sulle hyödyksi arkielämässä? Ja että sulle on esimerkiksi ihan yksi ja hailee, minkälaista ruokaa sulle kaupataan, siinä saa olla mitä vaan myrkyllisiä ainesosia? Ei haittaa yhtään? Sun mielestä uusien, ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittäminen ei ole tärkeää?

"vieras"
[QUOTE="vieras";23221236]Okei, no sä et sitten käytä esimerkiksi mitään lääkkeitä? Eikä lapsesikaan? Väitätkö sä nyt ihan tosissasi silmät kirkkaana, että mitkään nykypäiväisistä välineistä eivät ole sulle hyödyksi arkielämässä? Ja että sulle on esimerkiksi ihan yksi ja hailee, minkälaista ruokaa sulle kaupataan, siinä saa olla mitä vaan myrkyllisiä ainesosia? Ei haittaa yhtään? Sun mielestä uusien, ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittäminen ei ole tärkeää?[/QUOTE]
Ja toki et muutenkaan käytä nykyaikaista lääketiedettä hyödyksesi, tai lastesi hyödyksi?

Sinä vissiin desinfioit ja liimaat kymmeniätuhansia maitopurkkeja päivässä. Tai leivot koko maan leivät paljon käsin (suurinpiirtein kaikki tehdään koneella), lypsät kaikki maan lehmät käsin, tiskaat käsin suurkeittiöissä, olet superihminen.

Ja mä olen supertollo kun lankesin näin huonoon provoon.

"vieras"
Edellen kysyn, miksi pitää kehittyä kokoajan, mihin kehitys on meidät tuonut?
Miksi ihmeessä sä käytät tietokonetta ja pyörit netissäkin jopa, jos kehitys (johon täytyy väistämättä lukea mukaan teknologia) on sun mielestä kartettava asia? Kyllä sä saat elää ihan niin yksinkertaista elämää kuin haluat, ottaa vaikka Linkolasta mallia. Itse taas toivon kehityksen jatkavan matkaa ja tieteiden ja taiteiden tutkimuksen kukoistavan.

[QUOTE="vieras";23221236]Okei, no sä et sitten käytä esimerkiksi mitään lääkkeitä? Eikä lapsesikaan? Väitätkö sä nyt ihan tosissasi silmät kirkkaana, että mitkään nykypäiväisistä välineistä eivät ole sulle hyödyksi arkielämässä? Ja että sulle on esimerkiksi ihan yksi ja hailee, minkälaista ruokaa sulle kaupataan, siinä saa olla mitä vaan myrkyllisiä ainesosia? Ei haittaa yhtään? Sun mielestä uusien, ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittäminen ei ole tärkeää?[/QUOTE]

Ei käytetä lääkkeitä, tosin ei olla sairastettu. Kaikki kehityksen tuoma laitteisto on vaan tehnyt elämästä hankalampaa ja kurjempaa. Suurin osa. Terve järki ohjaa ruoan valinnassa, paljon itse tuotettua tai kerättyä. Mun mielestä tästä on sivistyneisyys kaukana, kun vaan halutaan kehittyä ja kasvaa. Fiksuimmat lajit osaa sopeutua. En mä vaan tajua, en kehitystä enkä korkeita kouluja, mut mä oonki tyhmä tavis

"vieras"
Ei käytetä lääkkeitä, tosin ei olla sairastettu. Kaikki kehityksen tuoma laitteisto on vaan tehnyt elämästä hankalampaa ja kurjempaa. Suurin osa. Terve järki ohjaa ruoan valinnassa, paljon itse tuotettua tai kerättyä. Mun mielestä tästä on sivistyneisyys kaukana, kun vaan halutaan kehittyä ja kasvaa. Fiksuimmat lajit osaa sopeutua. En mä vaan tajua, en kehitystä enkä korkeita kouluja, mut mä oonki tyhmä tavis
Okei, te ette käytä lääkkeitä, kun ette ole sairastelleet. Mutta todellako sun mielestä on turhaa esimerkiksi kehitellä lääkkeitä HIViin tai syöpään ja pelastaa lukuisien ihmisten henkiä? Mitä jos sun lapsesi sairastuisi vakavasti, etkö silloin olisi kiitollinen kaikille "pilipalitutkijoille", jotka olisivat omalla työpanoksellaan olleet kehittämässä keinoa pelastaa lapsesi?

"vieras"
Mä en oikein tajua tota AMK:n ja yliopiston vastakkainasettelua, joka näissä ketjuissa usein syntyy. Mä näkisin, että molemmille on oma paikkansa yhteiskunnassa. Yliopiston pääasialliset tehtävät on tutkimus ja opetus, joka on usein hyvin teoreettista, ammattikorkeissa taas on käytännönläheisempi ote.

"vieras"
Tieto ja ymmärrys ovat itsearvoja. On naiivia romantisoida ja glorifioida jotain entisaikojen yksinkertaista elämää kun porukkaa kuoli kuin kärpäsiä kulkutauteihin ja nälkään ja kaikki työ oli sitä "oikeaa" ruumiillista työtä ja suorastaan koomista siitä tulee jos sen tekee istuen itse nykyaikaisessa kodissaan netissä surffaillen.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23221276]Tieto ja ymmärrys ovat itsearvoja. On naiivia romantisoida ja glorifioida jotain entisaikojen yksinkertaista elämää kun porukkaa kuoli kuin kärpäsiä kulkutauteihin ja nälkään ja kaikki työ oli sitä "oikeaa" ruumiillista työtä ja suorastaan koomista siitä tulee jos sen tekee istuen itse nykyaikaisessa kodissaan netissä surffaillen.[/QUOTE]
Peesi!

"mää"
Miksi tuollaista asiaa tarvitsee miettiä? Tutkinto, kuin tutkinto. Ihan sama missä se on suoritettu. Eiköhä jokainen opiskele alaa joka kiinnostaa riippumatta siitä onko se korkea tai matala tai jotain siltä väliltä..
Ja joku, kun kommentoi, että korkeakoulussa opitaan yritysjohtajuutta niin väärässä olet. Tutkaileppa menestyneitä yrittäjiä ja heidän koulutustaan, niin saatat yllättyä.

[QUOTE="vieras";23221276]Tieto ja ymmärrys ovat itsearvoja. On naiivia romantisoida ja glorifioida jotain entisaikojen yksinkertaista elämää kun porukkaa kuoli kuin kärpäsiä kulkutauteihin ja nälkään ja kaikki työ oli sitä "oikeaa" ruumiillista työtä ja suorastaan koomista siitä tulee jos sen tekee istuen itse nykyaikaisessa kodissaan netissä surffaillen.[/QUOTE

On se naiivia. Ihan totta. Tämä keskustelu lähti vähän lapasesta, ehkä joskus mulle valkenee tää kuvio. Toiset saa mun puolesta tuntee olonsa tärkeeks kouluja käyneinä. Joskus tuntuu että siellä opetetaan puhumaan vaan hienosti, että loput kansasta tuntis itsensä tyhmäksi. Ja nyt pieni virne :) Ei saa ottaa vakavasti.

rtee
Siis oothan sä provo? Oothan? Ei kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä.

Yhteistyössä