Löysin tämän keskustelun googlettelemalla... Mulla alkoi toispuoleinen kipu alavatsassa (vasemmalla) joulukuussa. Luulin ensin menkkakivuiksi, kun alkoivat paria päivää aiemmin, sitten luulin, että iski vielä flunssakin samaan aikaan, kun kuumekin nousi. Kuume meni ohi kuukautiset loppuivat, mutta kipu jäi päälle. Toisina päivinä juili lähes koko päivän, toisina taas vain pienen hetken. Avokki patisteli lääkäriin menemään ja sainkin työterveyslääkärille ajan. Teki sisätutkimuksen, ei mitään. Passitti veri,- virtsa,- ja hiivatutkimukseen, ei mitään. Kivut loppuivat, mutta mulle oli varattu aika vatsan ultraan ja menin sinne (kohtu näkyi, munasarjoja ei), kaikki kunnossa.
Kunnes kuukauden päästä alkoi taas kipu samassa paikassa, tuli menkat, ja kas, kuumekin nousi, se ei siis ollutkaan flunssaa. "Taisteltuani" työterveyshoitajien kanssa, sain lähetteen gynelle. Kerroin epäileväni endometrioosia, gyne epäili klamydiaa (olen ollut vakisuhteessa 8 vuotta, mutten alkanut vänkäämään, kun muistelin kauhutarinoita, joissa gynet valistavat miesten petollisuudesta mikäli uskaltaa sukupuolitaudin mahdollisuuden kyseenalaistaa)...Pyysin, että kuitenkin ultraisi, kun musta tuntuu oikeasti että siellä nyt on jotain pielessä ja rutiininomaisesti olisi ilmeisesti ultrannut joka tapauksessa, vaikka epäilikin, ettei sielä mitään ole (olisi pitänyt kuulemma näkyä jo siinä vatsan ultraäänitutkimuksessa)..Sisätutkimus ei vielä paljastanut mitään, mutta ultratessa gyne meni vakavammaksi ja lopulta kertoi (ja näytti) löytäneensä vasemmasta munasarjasta 9cm x ?cm kokoisen kasvaimen, joka oli vieläpä "piilossa" kohdun takana. Ei kuulemma näyttänyt endometrioomalta (eikä ilmeisesti kuitenkaan syöpäkasvaimeltakaan, kun ei siitä sanonut ja mitä nyt omalla googletohtoroinnilla itse kasvaimen ulkonäöstä päättelin)... Laittoi lähetteen keskussairaalaan ja preppasi mua sen verran, että tod. näk. koko munasarja joudutaan poistamaan...
Nyt olen käynyt verikokeissa ja ensi viikolla on aika keskussairaalaan, jossa lääkäri sitten vielä mut tutkii ja päättää miten edetään...Kivut ovat taas palanneet (ehti olla taas vajaan parin viikon tauko niistä), mutta ainakaan vielä menkat ei ole nyt nostaneet kuumetta..Johtuisiko sitten siitä, että olen ottanut rauhallisemmin, eikä kasvain ole ehkä päässyt niin ärtymään (kaikki liikuntaharrastukset/muuta fyysistä ponnistelua vaativat asiat ovat jäähyllä, kun huomasin niiden pahentavan kipuja)...Ainiin, enkä joutunutkaan sitten niihin klamydiatesteihin kun tuo kasvain löytyi

. En tiedä miksi tämän edes kirjoitin...Ehkä että saa omaa oloa helpotettua, kun kerrankin löytyi edes vähän aihetta sivuava ketju (ja jatkotutkimuksia odottavan aika on tosi pitkä)..Ja ehkä myös siksi, että itsekin vähättelin alkuun oireita todella paljon ja ajattelin, että ei se kuitenkaan mitään ole (välillä sorrun tähän vieläkin). Ilman avon painostusta voi olla, että olisin vain antanut asian olla ja kärsinyt hiljaa itsekseni, etenkin, kun minuthan oli jo tavallaan terveeksi todettu ensimmäisen lääkärin toimesta...Puolensa kannattaa pitää, mieluummin sitten käy "turhaan" varmistamassa, että kaikki todella on kunnossa, kuin että kaikki ei olekaan kunnossa ja syyttä suotta kärsii kivuista ja epätietoisuudesta...