Uusavuton(ko?) kaipaa kipeästi apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuosia ruokaa laittanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten ihmeessä saa onnistumaan paakuttoman perinteisen ruskeakastikkeen? Kaikki vinkit kehiin kiitos!

Mun vinkit olis seuraavanlaiset: tee joko ilman rasvaa, kuivalla pannulla se jauhojen ruskistus, taikka vaihtoehtoisesti laitat tarpeeksi rasvaa, että tulee ihan "velli" siitä seoksesta.. Ja käytä kiehuvaa vettä,kun lisäät veden.. vispaa samalla,kun lisäät veden.. Ei tuu paakkuja :)

Kun alat kaataa vettä ruskistettujen jauhojen joukkoon, niin kaada ensin pikku tilkka vettä, vispaat sen tasaiseksi, taas pikkutilkka, vispaat jne. Jos sä hulautat kerralla koko vesi määrän sinne, niin ei kai sitä kukaan saa sillon paukuttomaksi.

Ensin sulatat voin, lisäät jauhot ja jätät seoksen suht löysäksi. Alat lisäämään kylmä vettä aina vähän kerrallaa, samalla sekoittaen hyvällä kastike vispilällä. Lisää vettä vasta sitten kun edellinen vesi on imeytynyt kokonaan jauhoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;23208439:
Rasvaa ja jauhoja sama määrä, esim 50 g ja 50 g. KYLMÄ vesi nopeasit päälle ja sekoitat. Ei tule paakkuja.

Miks kylmä vesi? :O Moni ammattilainen neuvoo käyttämään kiehuvaa vettä ja ainakin mulla toimii ;) Lisäksi saattaa käydä niin, että kun tulikuumaan pannuun menee kaatamaan kylmää vettä,niin hupsis-on pannu pilalla..kupera ja keikkuva..Ellei satu olemaan todella laadukasta pannua..

Mä käytän voita aika reippaasti, niin et se voi-jauhoseos on aika löäysää. Sit ruskistan jauhot melkein mustiksi, pannu pois levyltä, haaleeta vettä, n. puolet varsinaisesta määrästä (en tykkää käyttää kiehuvaa ku oon nii monesti saanu tulikuumat jauhot päälle :D ) kerralla sinne, sekotat vimmatusti vispilällä ja sitte hetken päästä pikkuhiljaa loppuvesi, tai lopun veden voi käyttää sitä kiehuvaakin :)

[QUOTE="jolanda";23208453]Miks kylmä vesi? :O Moni ammattilainen neuvoo käyttämään kiehuvaa vettä ja ainakin mulla toimii ;) Lisäksi saattaa käydä niin, että kun tulikuumaan pannuun menee kaatamaan kylmää vettä,niin hupsis-on pannu pilalla..kupera ja keikkuva..Ellei satu olemaan todella laadukasta pannua..[/QUOTE]

Mä teen kattilassa. Ja olen ammattilainen. Kylmä vesi on se "juttu".

Itse tykkään ns. vaaleasta ruskeasta kastikkeesta. Ensin sulatan rasvan, sitten lisään jauhoja sen verran, että seos on aika löysää. Sitten kuumennan sitä niin, että seos alkaa "kuplia" silleen pitsimäisesti. Siinä vaiheessa lisään osan vedestä ja sekoitan tasaiseksi. Sen jälkeen sitten lisään loput vedet ja sekoitan.

Ensinnäkin kiitos vinkeistä!

Ja nyt äsköisen kastikkeentekooperaationi innoittamana uusi vinkki:

Kun ruskistat rasva-jauhoseosta, niin älä sammuta levyä kesken kaiken. Ruskistaminen on helpompaa kuumalla pannulla ;)

[QUOTE="sama";23208549]Mä teen kattilassa. Ja olen ammattilainen. Kylmä vesi on se "juttu".[/QUOTE]

Mä oon sit aika taitava,kun oon tehnyt klimpittömiä kastikkeita jo yli 20-vuotta , kiehuvalla vedellä :D ja kiehuvaa aijon käyttää jatkossakin ;)

Löysä vellimäinen seos Keijusta (maidoton) ja jauhoista, ruskistus, levy uudestaan päälle, ruskistus loppuun, seos kattilan pohjalle, kiehuvaa vettä kauhallinen kerrallaan vispaten sekaan

Ja TATTADAAA tämä vuosia suurperheelle ruokaa laittanut äiti sai aikaiseksi samettisen pehmeän ruskeakastikkeen ilman paakkuja!

Palsta pystyy ihmeisiin! ;)

[QUOTE="a.p";23208636]Löysä vellimäinen seos Keijusta (maidoton) ja jauhoista, ruskistus, levy uudestaan päälle, ruskistus loppuun, seos kattilan pohjalle, kiehuvaa vettä kauhallinen kerrallaan vispaten sekaan

Ja TATTADAAA tämä vuosia suurperheelle ruokaa laittanut äiti sai aikaiseksi samettisen pehmeän ruskeakastikkeen ilman paakkuja!

Palsta pystyy ihmeisiin! ;)[/QUOTE]

Hyvä että meistä oli apua :)

Maizenan ruskea kastikesuuruste ;)
Ei tuu sitä kamalaa käristyneen hajuakaan tuolla.

Monesti esim. jauheliha/makkara kastikkeen olen tehnyt siten että ripottelen jahot jauhelihan/makkaran päälle, sitten sitä kylmää vettä päälle.

Ihan pelkkää ruskeaakastiketta en ole tehnyt pitkiin aikoihin. Mutta kylmää vettä olen silloinkin käyttänyt eikä paakkuja ole tullut. Jospa siis se kylmä vesi olisikin se "juju", tai riittävä vispaus, tai juuri ne oikeat suhteet.. (avaruustiedettä)

Maizenan ruskea kastikesuuruste ;)
Ei tuu sitä kamalaa käristyneen hajuakaan tuolla.

Monesti esim. jauheliha/makkara kastikkeen olen tehnyt siten että ripottelen jahot jauhelihan/makkaran päälle, sitten sitä kylmää vettä päälle.

Ihan pelkkää ruskeaakastiketta en ole tehnyt pitkiin aikoihin. Mutta kylmää vettä olen silloinkin käyttänyt eikä paakkuja ole tullut. Jospa siis se kylmä vesi olisikin se "juju", tai riittävä vispaus, tai juuri ne oikeat suhteet.. (avaruustiedettä)

Niin minäkin olen aikaisemmin joko käyttänyt Maizzenaa, tehnyt paakkuista kastiketta tai sitten juurikin laittanut jauhot ruskistetun jauhelihan sekaan ja sitten lisännyt vettä. Pakko vain joskus saada "oikeaa" ruskeakastiketta :)

Yhteistyössä