Mitä odotatte kun käytte lastenne kanssa neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fdfd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";23203781]Ensiks on pakko korjata tuo, että huoltajan läsnäolo ei kyllä ole välttämätön noissa lääkärintarkastuksissa mutta ajatellaan, että lapsi on vielä niin pieni ja arka, että olisi HYVÄ jos vanhempi on mukana.

Mutta tuo väkivaltahomma on kyllä ihan totta: kukapa siihen vastaa rehellisesti jos tosiaan saa turpaansa kotona :( Mutta kai siinä ajatellaan, että jos edes JOKU tapaus paljastuisi kysymällä niin hyvä niin. En tiedä. Meillä kyllä paljo on painotettu tuota väkivalta asiaa ja lapsen kaltoinkohtelua mutta todella vaikea se on huomata ja vielä vaikeampi ottaa puheeksi.[/QUOTE]

No meillä piti olla mukana. Piti. Vaihdoin työvuoronkin, että pääsen mukaan ekaluokkalaisen terkkarikäynnille. Samoin 3. luokkalaisen lapsen vanhemman piti olla mukana terveystarkastuksessa.

"Huoltajan läsnäolo välttämätön" luki siinä lapussa, jonka kouluterkkari meille ja muillekin kotiin lähetti. Joten tulkitsin sen - yllätys yllätys - siten että läsnäoloni olisi välttämätön :)

Jep, jos siinä ei niin lukis niin kukaan ei tulis mukaan ;) Kyllähän sen lapsen SAA tarkastettua ilman vanhempiakin mutta se on eri asia onko se lapselle kauhean mukava mennä lääkärin vastaanotolle yksin ja saako lääkäri mitään irti. Osa jättää tulematta mutta onneks pikkuhiljaa alkaa olemaan niin, että suurin osa tulee mukaan. Eihän koko neuvolassakäyntikään ole välttämätöntä.

[QUOTE="vieras";23203830]No meillä piti olla mukana. Piti. Vaihdoin työvuoronkin, että pääsen mukaan ekaluokkalaisen terkkarikäynnille. Samoin 3. luokkalaisen lapsen vanhemman piti olla mukana terveystarkastuksessa.[/QUOTE]

No sitä ei kyllä kukaan pakota, että on mukana. Mutta yritetään kyllä painottaa kuinka tärkeä vanhemman mukanaolo on!

Mulle se on mittaus ja punnitus-paikka, lähinnä heitä varten, jotta tiedot on aina terveydenhuollolla. Voisihan sitä itsekin mitata ja punnita. Suhteeni neuvolaan oli kyllä erilainen esikoista odottaessa, mutta monia pikku pettymyksiä kun alkoi kasaantumaan, tuli siitä enempi sellanen paikka, jota en ihan niin vakavasti ota. Hyvä ja kiva olla olemassa tietysti.

[QUOTE="a p";23203853]Jep, jos siinä ei niin lukis niin kukaan ei tulis mukaan ;) Kyllähän sen lapsen SAA tarkastettua ilman vanhempiakin mutta se on eri asia onko se lapselle kauhean mukava mennä lääkärin vastaanotolle yksin ja saako lääkäri mitään irti. Osa jättää tulematta mutta onneks pikkuhiljaa alkaa olemaan niin, että suurin osa tulee mukaan. Eihän koko neuvolassakäyntikään ole välttämätöntä.[/QUOTE]

Selvä. Tyypillinen terkkari. Käännät asian noin. Annan vinkin: kuuntele, ole avarakatseinen, älä pidä ihmisiä tyhmänä, älä muuta mustaa valkoiseksi, älä ole kaikkitietävä. Ole ihminen ihmiselle.

En tykkää neuvoloista ollenkaan. Sielä on niin kärkevää sakkia töissä. Tai sitten meille ei ole sattunut koskaan mukavaa terveydenhoitajaa.

[QUOTE="a p";23203874]No sitä ei kyllä kukaan pakota, että on mukana. Mutta yritetään kyllä painottaa kuinka tärkeä vanhemman mukanaolo on![/QUOTE]

Sanoo kokenut opiskelija. :D Ja ei tiennyt asiaa. Meillä piti järjestää itsensä paikalle. Piste. Älä vänkää, nyt et tiennyt meidän käytäntöä. Tiedät jonkun muun paikan käytännön ehkä.

[QUOTE="vieras";23203922]Selvä. Tyypillinen terkkari. Käännät asian noin. Annan vinkin: kuuntele, ole avarakatseinen, älä pidä ihmisiä tyhmänä, älä muuta mustaa valkoiseksi, älä ole kaikkitietävä. Ole ihminen ihmiselle.

En tykkää neuvoloista ollenkaan. Sielä on niin kärkevää sakkia töissä. Tai sitten meille ei ole sattunut koskaan mukavaa terveydenhoitajaa.[/QUOTE]

Nyt haluaisin ihan vilpittömästi tietää miten käänsin asian ja miten olin kärkevä?

[QUOTE="vieras";23203956]Sanoo kokenut opiskelija. :D Ja ei tiennyt asiaa. Meillä piti järjestää itsensä paikalle. Piste. Älä vänkää, nyt et tiennyt meidän käytäntöä. Tiedät jonkun muun paikan käytännön ehkä.[/QUOTE]

Ok, miten siellä oltais toimittu mikäli vanhempi ei olis tullut mukaan?

Toivon keskustelua muutenkin, esim kasvatuksesta, ongelmakohdista, tukiverkostosta jne. Meillä oli tosi rankkaa, kun kuopus syntyi ja tuntui, että ihanainen neuvolatätimme oli ainut jolle saatoin kirjaimellisesti itkeä tilannettamme. Muuten tsemppasin ja puskin eteenpäin, mutta hänelle saatoin suoraan kertoa arkemme hankaluuksista. Oli ihanaa, että hän oli sellainen persoona jolle saattoi purkautua.

Mä haluan ehdottomasti enemmän kuin pelkän mittauksen, punnituksen ja heippa. Musta on ollut tosi antoisaa keskustella neuvolatädin kanssa enkä ole kokenut hänen kyselyjään koskaan mitenkään tungetteleviksi. Itse asiassa hän taisi olla ensimmäinen, kun kiinnitti huomiota mun olotilaani tytön ollessa pieni ja sairastuin masennukseen. Ihan niinkin yksinkertainen kysymys, "mitä sulle itsellesi kuuluu", sai mut miettimään, että mulle ei itse asiassa kuulu kovin hyvää.

Mä olen sun kanssas samaa mieltä, meillä kans huomanneet monta asiaa ekana jota kukaan muu ei ole huomannu ja olleet tukena monessa asiassa sekä auttamassa eteenpäin tutkimuksiin silloin kun lääkärit on vaan vähätelly asioita.

Kyllä mä odotan neuvola käynneiltä sitä, että, lapsi punnitaan, mitataan ja katotaan kaikki muu tarpeellinen. Ärsyttää lähinnä se, että, joku vieras ihminen kyselee mun henkilökohtasista asioista. En muutenkaan noilla neuvola käynneillä puhu muista asioista kuin lapsesta ja lapsen kehityksestä ja jos, joku asia hämää mikä liittyy lapseen, niin toki kysyn sitä. Mun ei tarvii lässytellä meijän asioita vieraille ihmisille.

Meillä on tosi ihana neuvolantäti, ei utele mitään, mutta jos mulla olis jotain mielessä mistä haluaisin puhua, niin hänelle kyllä voisin kertoa. Hän oli aikoinaan myös esikoisen neuvolan th, ja kyselee aina mitä esikoiselle kuuluu :). Muuten mä tykkään että tehdään vaan ne tarvittavat tutkimukset, ja mä sitten kyselen jos mulla on jotain kysyttävää.

no kerrohan ap, onko totta että teidät on ohjattu/velvoitettu tekemään perheestä kokonaiskartoitus, ruokavalioineen ja harrastuksineen..?

Ylipäätään mihin se minkä suustani päästän menee?

Kirjoihin ja kansiin? Voisitte vähän avoimella linjalla olla, kun ootte monelle jotain luottohenkilöitä..

Mun mielestä saisi kysellä enemmänkin. Jotain kuulumisia ja jaksamisia on joskus vauva-aikana kyselty, mutta nyt kun lapset 2 v ja 1v, niin mun jaksamisesta ei ole kyllä enää kyselty. Mikä on ehkä vähän outoa, kun olen kuitenkin kotiäiti ja lapset pieniä ja pienellä ikäerolla. Tosin olen jaksanut tosi hyvin ja varmaan se näkyykin.

Mun mielestä parisuhteestakin pitäisi kysyä. Parisuhde on kuitenkin "lapsen koti". Mutta sitä pitäisi sitten tosiaan osata kysyä jokaiselta oikealla tavalla ja se on aikalailla mahdotonta.. Ja toki pitäisi olla hyvät kommentit valmiina terkalla kaikenlaisiin vastauksiin.
Ihmettelen tosiaan, että on tulossa jotain hienoja uuden asetuksen mukaisia tarkastuksia, mutta tuntuu, että mistä ihmeestä siihen saadaan aikaa, tekijöitä ja niitä henkilökemioita. Neuvolahan on tosi hieno järjestelmä ja JUURI siellä olisi hyvä paikka bongata esim. perheväkivalta. Lähes kaikki kuitenkin käyvät neuvolassa. Mun puolesta voisi jakaa vaikka kaikille jotain turvakotiesitteitä ja vaikka joka kerta kysyä päihteistä, väkivallasta, rahahuolista jne. Ei mua loukaisi, vaikka multa kysyttäisiinkin tuollaisia. Ei tosin mitään ongelmiakaan.

Tsemppiä tuoreelle th:lle! Työssäsi tarvitset paljon tuntosarvia ja ihmistuntemusta. Ne varmasti kehittyvät kokemuksen myötä, jos et ole jo synnyinlahjana niitä saanut.

no kerrohan ap, onko totta että teidät on ohjattu/velvoitettu tekemään perheestä kokonaiskartoitus, ruokavalioineen ja harrastuksineen..?

Ylipäätään mihin se minkä suustani päästän menee?

Kirjoihin ja kansiin? Voisitte vähän avoimella linjalla olla, kun ootte monelle jotain luottohenkilöitä..

tässä vastaus:

Laajassa terveystarkastuksessa terveydenhoitaja ja lääkäri arvioivat lapsen ja nuoren terveyden lisäksi koko perheen hyvinvointia. Laajaan terveystarkastukseen sisältyy lapsen ja nuoren terveystarkastuksen lisäksi koko lapsiperheen hyvinvoinnin selvittäminen niiltä osin kuin sillä voi olla olennaista merkitystä lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen. Laajan terveystarkastuksen työvälineenä käytetään myös terveyskyselyä, jonka oppilas/perhe täyttää ennen terveydenhoitajan tarkastusta.

Laaja terveystarkastus on kaksiosainen; lapsi/nuori tapaa erikseen terveydenhoitajan ja lääkärin. Vanhempien toivotaan osallistuvan yhdessä lapsen kanssa tarkastuksiin.

[QUOTE="vieras";23204176]Vinkki uralle: älä jankkaa pikkuisista, anna olla.[/QUOTE]

Tämän asian kyllä jankkaan sun vinkistä huolimatta. Se ei ole mielestäni pikkuinen asia ollenkaan. Haluan tietää miten toimitaan mikäli vanhemmat eivät tule mukaan sillä kukaan todellakaan ei voi vanhempia mukaan pakottaa. Jos kerta väitetään, että siellä oli PAKKO olla niin kiinnostaa tietää miten siellä toimitaan jos joku kieltiytyykin tulemasta lapsen mukaan.

[QUOTE="vieras";23204146]Mun mielestä saisi kysellä enemmänkin. Jotain kuulumisia ja jaksamisia on joskus vauva-aikana kyselty, mutta nyt kun lapset 2 v ja 1v, niin mun jaksamisesta ei ole kyllä enää kyselty. Mikä on ehkä vähän outoa, kun olen kuitenkin kotiäiti ja lapset pieniä ja pienellä ikäerolla. Tosin olen jaksanut tosi hyvin ja varmaan se näkyykin.

Mun mielestä parisuhteestakin pitäisi kysyä. Parisuhde on kuitenkin "lapsen koti". Mutta sitä pitäisi sitten tosiaan osata kysyä jokaiselta oikealla tavalla ja se on aikalailla mahdotonta.. Ja toki pitäisi olla hyvät kommentit valmiina terkalla kaikenlaisiin vastauksiin.
Ihmettelen tosiaan, että on tulossa jotain hienoja uuden asetuksen mukaisia tarkastuksia, mutta tuntuu, että mistä ihmeestä siihen saadaan aikaa, tekijöitä ja niitä henkilökemioita. Neuvolahan on tosi hieno järjestelmä ja JUURI siellä olisi hyvä paikka bongata esim. perheväkivalta. Lähes kaikki kuitenkin käyvät neuvolassa. Mun puolesta voisi jakaa vaikka kaikille jotain turvakotiesitteitä ja vaikka joka kerta kysyä päihteistä, väkivallasta, rahahuolista jne. Ei mua loukaisi, vaikka multa kysyttäisiinkin tuollaisia. Ei tosin mitään ongelmiakaan.

Tsemppiä tuoreelle th:lle! Työssäsi tarvitset paljon tuntosarvia ja ihmistuntemusta. Ne varmasti kehittyvät kokemuksen myötä, jos et ole jo synnyinlahjana niitä saanut.[/QUOTE]

Uusien asetuksien myötä henkilökuntamäärää pitäs monessa paikkakunnassa lisätä. Asetuksia ei muuten saa täytettyä koska yksinkertaisesti ei riitä resurssit. Mutta senpä aikanaan näkee kuka siitä ottaa vastuun jos jossain kunnassa ei täytetäkään niitä asetuksia. Meidän paikkakunta tulee olemaan yksi niistä jossa kaikkea ei voida toteuttaa vaikka laki sanoo, että tietyt jutut nyt vaan on tarkastettava :(

[QUOTE="a p";23204187]tässä vastaus:

Laajassa terveystarkastuksessa terveydenhoitaja ja lääkäri arvioivat lapsen ja nuoren terveyden lisäksi koko perheen hyvinvointia. Laajaan terveystarkastukseen sisältyy lapsen ja nuoren terveystarkastuksen lisäksi koko lapsiperheen hyvinvoinnin selvittäminen niiltä osin kuin sillä voi olla olennaista merkitystä lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen. Laajan terveystarkastuksen työvälineenä käytetään myös terveyskyselyä, jonka oppilas/perhe täyttää ennen terveydenhoitajan tarkastusta.

Laaja terveystarkastus on kaksiosainen; lapsi/nuori tapaa erikseen terveydenhoitajan ja lääkärin. Vanhempien toivotaan osallistuvan yhdessä lapsen kanssa tarkastuksiin.[/QUOTE]

no niin ja mihin se kerätty tieto menee? Miten sitä käytetään? Milloin, ohje sanoo että, terkkarin tulee ryhtyä toimenpiteisiin perheen kanssa.? Mainitse jotain lieviä syitä, ei mitään äiti-tuli-umpikännissä-neuvolaan..

[QUOTE="a p";23204217]Tämän asian kyllä jankkaan sun vinkistä huolimatta. Se ei ole mielestäni pikkuinen asia ollenkaan. Haluan tietää miten toimitaan mikäli vanhemmat eivät tule mukaan sillä kukaan todellakaan ei voi vanhempia mukaan pakottaa. Jos kerta väitetään, että siellä oli PAKKO olla niin kiinnostaa tietää miten siellä toimitaan jos joku kieltiytyykin tulemasta lapsen mukaan.[/QUOTE]

Ja kuten huomaat, asiakaskunnassa on aina niitä, joita ei mitenkään pysty miellyttämään, ei vaikka tekisit mitä. Niitä, jotka ovat sitä mieltä että kaikki on vaan holhoamista ja kyttäämistä ja kaikki mitä he sanovat voidaan käyttää heitä vastaan. He myös yleensä aliarvioivat näitä ammattilaisia ja kyseenalaistavat lähes kaiken mitä he sanovat, koska itse tietävät asian paremmin. Ja niitä, jotka saavat ihan yksinkertaisen ja viattoman kysymyksen käännettyä jankkaamiseksi.....

Musta on ensinnäkin hienoa, että kyselet täällä ihmisten mielipiteitä. Sekin on osoitus siitä, että sua todella kiinnosta se ammatti mihin olet valmistumassa. Moni täälläkin sanoo sitä, että kun kemiat ei koskaan synkkaa neuvolatätien kanssa. On varmaan hankaliakin neuvolatätejä, mutta ehkä kannattais myös katsoa peiliin ja miettiä sitä omaa asennetta...

Ja toisaalta... jos täällä joku valittaa väsymystä, pahaa oloa, masennusta, ongelmia perhe-elämässä jne, mitä palstalaiset tekee? Kehottaa soittamaan neuvolaan ;).

[QUOTE="a p";23204266]Uusien asetuksien myötä henkilökuntamäärää pitäs monessa paikkakunnassa lisätä. Asetuksia ei muuten saa täytettyä koska yksinkertaisesti ei riitä resurssit. Mutta senpä aikanaan näkee kuka siitä ottaa vastuun jos jossain kunnassa ei täytetäkään niitä asetuksia. Meidän paikkakunta tulee olemaan yksi niistä jossa kaikkea ei voida toteuttaa vaikka laki sanoo, että tietyt jutut nyt vaan on tarkastettava :([/QUOTE]

niin mitkä jutut on tarkastettava?

Voiko perhe käyttää nlapalveluja ilman, että käyttää tarkastuspalvelua osana käyntiä?

Oho. Täällä on joku joka ei taida osata relaamista. Kannattaisi ottaa asia puheeksi neuvolassa! :D Ja ap, älä välitä tuosta vieraasta.

Itse toivoisin että neuvolassa jaksettaisiin kuunnella minun valituksia kivuista ja väsysmyksestä. Ettei niitä kuitata vaan sillä että kuuluu asiaan. Koska sen minä kyllä tiedän. Mies vaan ei enää jaksa asiaa kanssani päivitellä enää niin intohimoisesti, niin olisi kiva kun edes joku kanssani voivottelisi. :)

Mulle riittää ihan vaan peruspunnitukset ja -mittaukset, rokotukset. Voihan sitä kuulumisia kysyä mutta ei tarvi tungetella :) Esikoisen äitinä kaipaisin konkreettisia neuvoja jos niitä tarvitsen. Eli kun vaikka kysyin kiinteiden aloituksesta mitä, milloin, kuinka usein jne, niin vastaus oli että teet niinkuin hyvälle tuntuu. Just.

Yhteistyössä