Laittakaa ruokalistojanne!

• Viestiketjun aloittaja "heps"
  • Ensimmäinen viesti
"heps"
Tässä taas kolmen viikon ruokalistaa väsäilen. Plussaa olisi, jos seassa olisi super edullisia ruokia ja jos osa olisi pienin muutoksin muunneltavissa vauvalle sopivaksi. Tarkoitus on syödä lounaalla lapsen kanssa edellisen päivällisen jämät tai sitten joku nopea puuro+mehukeitto, makaroni&jauheliha tms. Päivällisellä sitten ns. uusi ruoka.

Eka viikko

Kalakeitto
lihapullat tomaattikastikkeessa ja pasta
uunimakkara ja muusi
porkkanaletut
pizza
kanasalaatti ja riisi
karjalanpaisti ja perunat

vierass
Meillä syödään ens vkolla kanapastaa (makaronia, kanaa ja runsaasti kasviksia), lihamureketta ja muussia, jotain riisipataa, soijarouhepihvejä ja perunaa, makaronilaatikkoa, kanakeittoa sekä sunnuntaina varmaan uunilohta, munakastiketta ja perunaa...

pier
Kaalilaatikko, kaalipata ja kaalikeitto. nam...ai miten niin tekee mieli kaalia? :D

Ei vaan tämmöinen vois olla hyvä:

Makaronilaatikko+ porkkanaraaste
Suikalepata(tänne parsakaalia ja porkkanaa) ja perunamuusi
Juuressosekeitto(tänne loput perunamuusista)
Juuressosekeiton lopuista tehdyt juuresletut ja keitettyä perunaa sekä pinaattikastiketta
Tonnikalapasta ja raastesalaatti(kaali, porkkana, ananas, raejuusto)
Kaalipata ja perunat+puolukka
Pinaattikeitto ja munia sekä karjalanpiirakkaa

Meillä ei ole varsinaista ruokalistaa, mutta mielessäni vähän suunnittelen.
Tällä viikolla ollaan syöty mm: hernekeitto, kananugetit, riisi ja currykastike, kinkkukastike ja makaroni, makkarakeitto, jauhelihakastike ja perunat.

"typykkä"
Jauheliha/nakkikeitto+näkkäriä
Broilerkastike, muusia, porkkanaraastetta
Jauhelihakastiketta, riisiä/makaroonia
Kinkkumakaroonilaatikko
Kermaperunat/laatikkoruoka jauhelihallatms
Tonnikalamunakas
Broiskun rintaleikkeet/naudanlihakastike perunat

Illaksi vielä: salaatikulho, johon jokainen ottaa vaikka punasipulia, fetaa, tonnikalaa+ soossia
tai pannaria+hilloa tai puuroa, kanelisokeria.

Tässä on kuluneen viikon ruokalista...
Makkarakeittoa (tätä syötiin pari päivää),
makkaramunakas (ostin tapolan oisko ollu savulenkkiä, siitä tekee helposti kaks ruokaa,
salaatin jämät (pastapohjainen tonnikalasalaatti, perunasalaatti) ja lihapullia (ikean :p),
riisipuuroa,
tonnikala-pinattipastaa(tän kanssa varmaan porkkanaraastetta ja pastaan purkki kermaa),
linssi-juustokeitto.

Linssi-juustokeitto oli tosi herkkua! Kaikki äitini reseptit: Linssi-juustokeitto
Suosittelen! Suht edullistakin kun laittaa vaikka vaan puol pakettia sulatejuustoa. Itse heitin paketillisen (á 250 g) voimaksta koskenlaskijaa.

Ruoat ei oo mitenkään syönti järjestyksessä. Pasta syödään huomenna. Tais olla perätu joku kuitu tms pasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;23180383:
hitsi syötte tosi vähän kalaa. :O juu en laske purkkitonnarit kalaks. :whistle:
oon varmaan ainoo jolla ei oo listaa valmiiks vaan tehdään fiiliksen mukaan.
Se on kyllä ihan totta! Mä oon yrittäny petraa mutta tää viikko meni nyt tyhjennellen kaappeja. Ens viikolla tulee rahaa. Mitäs kalaa suosittelisit. Lohta ja seitä osaan valmistaa monessa muodossa. Uudet jutut ois poikaa!

Rollolainen
ei oo meilläkään ruokalistaa, mä ensin katson mitä ruokaa lapsila o ollut koulussa, sitten teen sen mukaan ruokaa kotoa löytyvistä aineksista

Tönt
Se on kyllä ihan totta! Mä oon yrittäny petraa mutta tää viikko meni nyt tyhjennellen kaappeja. Ens viikolla tulee rahaa. Mitäs kalaa suosittelisit. Lohta ja seitä osaan valmistaa monessa muodossa. Uudet jutut ois poikaa!
se mitä on tarjouksessa. :D esim. silakkaa käytetään nykyään ihan liian vähän. johtuisko traumoista. silakkalaatikko..yök. :x

pier
Meillä tarha hoitaa sen puolen ja itse syön töissä kalaa lähes joka päivä. Miellä mies ei syö kalaa niin sitä on korkeintaan 1krt/vko

pier
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;23180673:
se mitä on tarjouksessa. :D esim. silakkaa käytetään nykyään ihan liian vähän. johtuisko traumoista. silakkalaatikko..yök. :x
Silakkalaatikko, NAM! Silakat on ihan törkeän hyviä. Paistettuina voissa, muusia ja pinaattikastiketta...aah...

Tönt
Silakkalaatikko, NAM! Silakat on ihan törkeän hyviä. Paistettuina voissa, muusia ja pinaattikastiketta...aah...
voisin kokeilla tehä jonkun modernin version. oon vaan syönyt mummon tekemää. se oli hirveetä. vetisiä perunoita, silavaa, silakkaa ruotoineen, munamaitoklimppejä, isoja kovia sipulipaloja...ainoo syötävä osa oli ne rapeet perunat pinnasta. :D nou tänks!

pier
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;23180736:
voisin kokeilla tehä jonkun modernin version. oon vaan syönyt mummon tekemää. se oli hirveetä. vetisiä perunoita, silavaa, silakkaa ruotoineen, munamaitoklimppejä, isoja kovia sipulipaloja...ainoo syötävä osa oli ne rapeet perunat pinnasta. :D nou tänks!
Perunat laitan paksuina siivuina, freesaat sipulin kunnolla mutta isoina paloina saa mun mielestä olla. Paaaaljon tuoretta tilliä sekä sopivasti pippuria, loraus sitruunamehua. Silakoita olen pieninyt vähän. Silavaa en käytä.

Meillä suunnitellaan harvoin koko viikko kerralla, mutta listaan tähän nyt sellaisia, mitä meillä syödään usein.
- uunilohi ja perunamuusi (muusin sekaan joskus kukkakaalia, pinaattia, parsakaalia, porkkanaa tms.)
- kasvis-/broiskukasviswokki
- seitipasta
- paistetut silakkafileet/muikut ja muusi/ keitetyt perunat
- pakastekala-/lohikeitto
- kasvissosekeitto
- makaronilaatikko (jauhelihaa ja soijarouhetta)
- pinaattikeitto
- kasvisletut
- kuharullat ja muusi/perunat
- broileripasta
- lihapullat ja pasta/perunat/muusi

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;23180673:
Silakka on mulla ehdoton nou nou juttu! Aivan sama kuinka kauan niitä paistetaan ja haudutetaan niin mun sihtikurkussa tuntuu ne ruodot :( Ja jos alkaisit ruotimaan niin ei sitten paljon jäisi syötävää.

Sama koskee muikkuja. Poika rakastaa niitä ja aina välillä sitten maistan. Mä voin tasan ottaa semmosen milli palasen ja se on siinä. Maistuu kyllä hyvälle, mutta ne ruodot kurkussa. :x

Tönt
Perunat laitan paksuina siivuina, freesaat sipulin kunnolla mutta isoina paloina saa mun mielestä olla. Paaaaljon tuoretta tilliä sekä sopivasti pippuria, loraus sitruunamehua. Silakoita olen pieninyt vähän. Silavaa en käytä.
entäs se kaiken pahan alku ja loppu, munamaito? voiko sen vaihtaa johonkin vai onko pakko laittaa? kuulostaa kyllä hyvältä toi sun ohje. :p

Tönt
Silakka on mulla ehdoton nou nou juttu! Aivan sama kuinka kauan niitä paistetaan ja haudutetaan niin mun sihtikurkussa tuntuu ne ruodot :( Ja jos alkaisit ruotimaan niin ei sitten paljon jäisi syötävää.

Sama koskee muikkuja. Poika rakastaa niitä ja aina välillä sitten maistan. Mä voin tasan ottaa semmosen milli palasen ja se on siinä. Maistuu kyllä hyvälle, mutta ne ruodot kurkussa. :x
mä ostan fileitä. ei tarvii muuta ku poistaa se nahka. jouluksi tein graavisilakoita. oli tosi hyvää! :)

pier

Sihtikurkku sitten laittaa ne monitoimikoneeseen ja vetää korppujauhon munan sekä tillin ja sipulin kera massaksi ja tekee pullia taikka pihvejä ;) Kokonaiset hernee tsopii myös tuohon lopuksi.

pier
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;23180784:
entäs se kaiken pahan alku ja loppu, munamaito? voiko sen vaihtaa johonkin vai onko pakko laittaa? kuulostaa kyllä hyvältä toi sun ohje. :p
Ei se munamaito ole niin pahaa kun sitä ei laita liikaa, mun mamma kanssa uittaa laatikon siinä mutta kun sitä on just sopivasti niin ei jää könteiksi :) Voithan sä laittaa pelkkää kermaa, se sitoo myös jonkun verran.

ensviikolla meillä syödään:

*soijapyöryköitä ja perunamuusia
*kermaista lohikeittoa
*makaronilaatikkoa
*linssikookoskeittoa
*nakkikastike ja keitetyt perunat
*aurajuustotäytettyä possunsisäfilettä, konjakki-kermakastiketta ja lohkoperunoita

Yhteistyössä