Käsityöihmiset: Mitä tehdä itse häälahjaksi parille, jolla tarkka design-silmä ja laatukoti?

  • Viestiketjun aloittaja "annika"
  • Ensimmäinen viesti
Kypsä harmaana
Varmaan parasta, että teet tarkoituksella jotain sellaista, jota kuuluukin säilyttää laatikossa tai kaapissa silloin kun ei ole käytössä. Itse tekisin jotain käyttötavaraa, esim tiskirättejä tai patakintaat.
 
"vieras"
Lapaset, molemmille toiseen käteen oma ja sitten sellainen yhteinen, johon tulee kummankin käsi, voivat käsi kädessä kulkea ;), kaverini sai tuollaiset häälahjaksi, oli mukavat ja herätti hilpeyttä. Tai laudeliinat.. Pitkä tyyny ja iihen tyynyliina, jossa voivat moelmmat löhöillä tms...
 
"pieras"
[QUOTE="vieras";23174250]Lapaset, molemmille toiseen käteen oma ja sitten sellainen yhteinen, johon tulee kummankin käsi, voivat käsi kädessä kulkea ;), kaverini sai tuollaiset häälahjaksi, oli mukavat ja herätti hilpeyttä. Tai laudeliinat.. Pitkä tyyny ja iihen tyynyliina, jossa voivat moelmmat löhöillä tms...[/QUOTE]

OMG miten ihana idea! Pakko löytää ohje jostain että voin tehdä ystävälle häälahjaksi!
 
"vieras"
Pellavaisia saunan laudeliinoja minäkin ehdottaisin.

Tai sitten isoa kudottua pellavaista valkeaa pöytäliinaa, jos sellaisen tekoon löytyy taidot ja vehkeet.

Ristipistoja tekevänä en kyllä mitään tauluja tms neuvoisi antamaan. Mutta ristipistoilla kirjotut kauniit patalaput ovat käyttökelpoiset, jos saaja vaan raaskii niitä käyttää. Italialaisista ohjeista löytyy esim. kauniita omenoita, sieniä tai muita vastaavia, mitä voi käyttää hyväksi.
 
"Tiina"
[QUOTE="annika";23172560]Siinähän se kysymys tulikin. Kyseessä kolmevitonen-nelikymppinen pari, ei lapsia. Kodin varustus on jo kunnossa. Taitoa itselläni riittää tekstiilityön puolella ja haluaisin tehdä jotain häälahjaksi, mutten oikein keksi mitä. Parin tyyli on ajaton ja klassikkoja arvostava, jkv. skandinaavinen ja ehkä minimalistinen.

Mitä itse olette tehneet tai nähneet tehtävän? En viitsisi antaa mitään, minkä on ns. pakko olla esillä mutta millä ei tee mitään.

Ajatuksia voi heittää laidasta laitaan, pienemmästä isompaan :) Tod.näk. toivovat rahaa, mutta sitä ei nyt ihan hirveästi olisi...[/QUOTE]

Virkkaa pyöreä matto. Suurta huutoa sisustuslehdissä.
 
"vieras"
Kannattaisko sittenkin unohtaa itsetehdyt lahjat? Kuvauksen perusteella eivät välttämättä ole kovin innoissaan itsetehdyistä lahjoista. Kysy suoraan heiltä lahjatoivetta (ellei heillä ole lahjalistaa) tai anna rahaa, jos sitä toivovat lahjaksi.
 
ny petti pokka
[QUOTE="jepjep";23172885]tai sitten lahjakortti: oikeuttaa yhteen käsityöhön. Sitten yhdessä suunnittelette röijyn ym parin tarpeiden mukaan.[/QUOTE]


Oikeuttaa yhteen KÄSITYÖHÖN:D

Kivahan se on..:D
 
tämmönen
http://koukutettu.blogspot.com/2010/08/pieni-pyorea-matto.html

Tämmönen mut huomattavasti isompi ja harmaa ehkä?
Googlel löytyy paljo kuvia ja ohjeita,ihan sanoil virkattu pyöreä matto
 
Tohon sun kuvailemaan tyyliin sopisi toi pellava hyvin.Laudeliina/-liinat tai pyyhkeet,käsipyyhkeet..Ne on siitäkin "turvallisia" että ne ei oo niin esillä kuin esim. ryijy.
Ja toi lapas idea oli ihana.Vähän höhläthän sellaset lapaset olis mutta häälahjana hauska,romanttinen ja omaperäinen (paitsi ei enää tän ketjun jälkeen :D).
 
[QUOTE="Riia";23175821]Tee kylpytakin vyöstä rannekoru :) Olen itse antanut sellaisen serkkuni äidille ja oli pidetty lahja[/QUOTE]

:O hahah


Laudeliina ja saunatyyny, siinä semmoset joista hyötyä mut ei oo esillä..
 
No tässä auttaa vähän katsoa esim Taitoshopin valikoimaa (suomalaista käsityötä ja ihan taatusti moni esine sopii design-tietoisen kotiin). Monissa töissä on yhteistä eleettömyys ja vähävärisyys (ei siis romanttista tai riemunkirjavaa). Ja niiden tuotteita löytyy sisustuslehtien sivuilta, design-kodeista...

Materiaalina esim paperinaru (ryijy, tabletti, jopa kori), aito huopa (Ihan-lehdessä oli mm korin ohje, tabletit), ne pellavapyyhkeet saajan kodin sävyyn - kuvio pitää olla pelkitetty jos esim painaa kuvion). Keittiöpyyhkeen kaveriksi voi painaa samaan tyyliin omat tiskirätit. Itse kokeilin kerran jotain lintusapluunaa ja siitä tuli ihan hienostunut tiskirätti (ainakin kaupan valikoimaan verrattuna).
 
"vieras"
Joku sisustusväreihin sopiva torkkupeitto olis kiva. Häälahja ois kuitenkin kiva olla jotain arvokkaamman oloista kuin joku tiskirätti tai patakinnas.

Itse saatiin muutama käsityö ja kaikki oli meidän makuun ihan kamalia ja varastossa ovat edelleen. Jos kesämökin joskus saamme niin siellä pääsevät esille. Ja kaikki tuollaiset tyynyt ja lapaset ja peitot jotka on kahdelle tarkoitettu on oikeasti ihan kamalia ja käytännössä käyttökelvottomia.
 
"Liitu"
Hei apua, apua ja kerran vielä apua!

Itse en haluaisi kotiin toiselta MITÄÄN käsityönä tehtyä tai muutenkaan sisustukseen liittyvää.
Esim. joku ryijy.... niin vanhanaikaista ja kamala pölynkerääjä!! tai joku matto... Kohta tulee itku!

Design on aina design, ei kannata lähteä jäljittelemään jotain jos lopputulos onkin feikki.
Jos nyt välttämättä haluaa tehdä itse jotain niin ompelee vaikka pussukan jonka sisällä lahjakortti Stockmannille tai Wiklundille.

On siinä sekin vielä: Jos saisin jotain sisustusjuttuja lahjaksi olisi ne pakko olla esillä kun lahjanantaja tulee kylään..............
 
...
mulla oli vastikään sama ongelma.

Tein hääparilleläjän sydämen muotoisia muffinsseja, jotka koristelin pikeerillä, sokerihelmillä jne. Täytyy sanoa, että kauniita niistä tuli! Oikein tyylikkäitä ja juhlavia. Ja hääpari ainakin vaikutti tykkäävän. Jos eivät tykänneet niin heittäkööt roskiin sitten. En oletakaan niitä näkeväni esillä kun menen käymään ;)
 
"Ellamaaria"
En tiedä tuliko jo, mutta vinyylilevystä kulho? Ja jotain muuta yhdistettynä? Mutta siis itse pidän sitä melko tyylikkäänä ja minimalistiseen sisustukseen sopivana? Vaikea tietty sanoa. Mutta
 
Alkuperäinen kirjoittaja tämmönen;23175759:
http://koukutettu.blogspot.com/2010/08/pieni-pyorea-matto.html

Tämmönen mut huomattavasti isompi ja harmaa ehkä?
Googlel löytyy paljo kuvia ja ohjeita,ihan sanoil virkattu pyöreä matto
Jaksaisikohan sitä itse virkata maton.. Itselleni haluaisin.
Laudeliinaa ehdotan minäkin. Meillä on kaapit täynä miehen isomummon maalaamia patonkikulhoja, lautasia jne.. Pakkohan ne on tunnesyistä säästää. Kaapissa.
 

Yhteistyössä