Raskaana olevia karppaajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haaveilija87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

haaveilija87

Jäsen
29.06.2010
817
0
16
varsinais-suomi
Mä mietttisin, että pitäsikös taas aloittaa. Kokeilin ennen raskautta ja paino tippuskin, sit tuli kesä ja plussasin ja kaikki jäi ja palasin vanhaan ruokavalioon minkä huomaa nyt raskausaikana, että turvottaa ja paino nousee.
Olis kiva kuulla kokemuksia mitä syötte ja vaikuttaako painoon?
Myös ihan konkreettisia syömisiä olis kiva kuulla, ne kun tuntuu olevan niitä kompastuskiviä varsinkin töissä...

Eikös raskaus aikana pitäisi syödä monipuolisesti ja karppauksessa jää hiilarit pois ->ummetus

Karppaushan juuri on monipuolinen ruokavalio. Hiilareita vain sen verran kuin keho ja sikiö tarvitsee. Raskaana ollessa itse syön n. 50-80g päivässä. Ja ei ummetusta yhtään kertaa, riittävästi vain rasvaa ja kuituja ( vihanneksista, marjoista, hedelmistä, sekä esim. vehnäleseestä) niin vatsa toimii. Ja veden juontia ei saa unohtaa.

Eikös raskaus aikana pitäisi syödä monipuolisesti ja karppauksessa jää hiilarit pois ->ummetus

Kyllä nimenomaan monipuolisesti, ja sitähän vhh parhaimmillaan onkin. Paljon monenlaisia kasviksia ja vihanneksia, marjoja, hyviä luonnollisia rasvoja.

Riittävä määrä rasvaa ruokavaliossa ehkäisee ummetusta. Minulla ainakin viljat aiheuttavat ummetusta, joten en niitä halua syödä.
Vatsa toimii kuin rasvattu :) kun olen vhh:lla (alussa voi toki voi olla ummetusta vatsan sopeutuessa uuteen ruokavalioon).

Mä karppasin raskauden loppupuoliskon, kun mulla todettiin raskausdiabetes. Ketoosiin en tietenkään päästänyt, söin n. 50-70 hh päivässä. Mulla ensin tippui paino pari-kolme kiloa ja lopussa pysyi samana. Käytännössä laihduin n. 16 viikon aikana n. 8 kiloa. Mä pidin tarkkaa ruokapäiväkirjaa. Jos jossain vaiheessa ehdin, voin yrittää listata vähän mitä söin.

No en marjoja minäkään ylettömästi . Syön lihaa n. 200g päivässä, vihanneksia ja kasviksia lähemmäs 700g. Turkkilaista jugurttia syön sekä kermarahka seosta milloin minkäkin lisän kanssa. Joskus rouhittua tummaa suklaata, joskus marjoja, Hera80, vehnälesettä, mangososetta, tummaa kaakaota..

Yhteistyössä