Koska töihin influenssan jälkeen?

Mummy Sunshine

Aktiivinen jäsen
19.07.2005
1 497
0
36
Olen sairastanut influenssaa, ehkä sika-, korkean kuumeen kera nyt viikon verran ja yskää on vähän edelleen, tosin helpottamaan päin. Keuhkoputket on olleet tulehtuneet ja edelleen tuntuu jonkin verran ahdistusta ja hengästymistä. Mun mielestä kuitenkin ihan normaali kunto viikon taudin jälkeen. Kuumetta ei ole ollut moneen päivään.
Mutta missä vaiheessa sitä uskaltaa lähteä töihin? Työ on osittain fyysistä sisätyötä, hoitotyötä siis.
Onko vielä jälkitautien vaaraa, lähinnä pelkään sydänlihastulehdusta? Ja tietystiu keuhkokuumettakin.

Olen ollut viikon sairauslomalla ja keskiviikkona lääkäri on kuunnellut keuhkot eikä kuullut hälyttävää. Miten niin? Kai mä saan saikkua, jos käyn hakemassa, mutta onko tällaisen taudin jälkeen ihan normaalia, että vähän keuhkoputkia vielä painaa ja on väsyneempi kun tekee esim. kotitöitä. Menen töihin, jos kuuluu asiaan, mutta makaan vielä toisen viikon, jos ei kuulu.

Olen ollut viikon sairauslomalla ja keskiviikkona lääkäri on kuunnellut keuhkot eikä kuullut hälyttävää. Miten niin? Kai mä saan saikkua, jos käyn hakemassa, mutta onko tällaisen taudin jälkeen ihan normaalia, että vähän keuhkoputkia vielä painaa ja on väsyneempi kun tekee esim. kotitöitä. Menen töihin, jos kuuluu asiaan, mutta makaan vielä toisen viikon, jos ei kuulu.

Meillä lääkäri toteaa onko työkunnossa vai ei.

Kyllä sinä maanantaina voit mennä töihin. Yskä ja väsymys voi jatkua aikuisella joitain viikkoja taudin jälkeen. Tietysti itse olet paras arvioimaan omaa vointiasi.

Eikö sinua huoleta se, että voit tartuttaa sitä potilasiin ja työkavereihisi?

Miten uusi influenssavirus tarttuu?

Uusi virus tarttuu kuten muutkin influenssavirukset: yskiessä ja aivastaessa tai hengitystie-eritteillä tahrautuneiden käsien välityksellä. Tartunnan saaneet ihmiset voivat tartuttaa virusta noin vuorokauden ennen oireiden ilmaantumista ja edelleen jopa seitsemän päivän ajan sairastumisen jälkeen.

Lapset ja henkilöt, joilla on muita perussairauksia, voivat tartuttaa virusta tätä pidempäänkin. Oireinen henkilö on erityisen tartuttava muutaman ensimmäisen vuorokauden aikana.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/influenssantarttuminen

[QUOTE="vieras";23123394]Eikö sinua huoleta se, että voit tartuttaa sitä potilasiin ja työkavereihisi?

Miten uusi influenssavirus tarttuu?

Uusi virus tarttuu kuten muutkin influenssavirukset: yskiessä ja aivastaessa tai hengitystie-eritteillä tahrautuneiden käsien välityksellä. Tartunnan saaneet ihmiset voivat tartuttaa virusta noin vuorokauden ennen oireiden ilmaantumista ja edelleen jopa seitsemän päivän ajan sairastumisen jälkeen.

Lapset ja henkilöt, joilla on muita perussairauksia, voivat tartuttaa virusta tätä pidempäänkin. Oireinen henkilö on erityisen tartuttava muutaman ensimmäisen vuorokauden aikana.

Influenssan tarttuminen ja tartunnan ehkäiseminen - THL[/QUOTE]

No maanantaina kun mun pitäis mennä töihin, on sairastumisesta yli 8 päivää. Eli ei pelota ja sitä paitsi meillä on töissä moni asiakas sairaana. Ovat kävelevää porukkaa ja pöpöt leviää ilman minuakin. Sieltä tämän taudin sainkin.

Yhteistyössä