raskaus ja aamupala sulatejuusto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En söisi, koska sulatejuusto on kiellettyjen listalla... Ei se yksittäispakkaaminen ole mikään juttu, vaan se valmistustapa. LIsteriavaara muistyaakseni. Todella vaarallinen sikiölle.

ajattelin vaan, että oliko se tuorejuusto kielletty? ja onko sulatejuusto pehmeäjuusto? pakkauksen kyljessä ei lue, onko pastoröidusta maidosta tehty mutta on valion tuote..

No, minusta ei ole haittaa olla tosi varovainen, joten itse en syö pehmeitä juustoja, vaikka kuinka niiden maito olisi pastöroitu. Meidän neuvolantäti sanoi, että vaikka sen juuston maito olisi pastöroitu, niin siinä on silti riski, sillä se juusto on pehmeää. Joo... minä en ole sitä mieltä, että juuri meidän tai kenenkään muunkaan neuvolantäti on oikeassa, mutta itse yritän pelata varman päälle. Varmaan siis aivan turhaa, ja jos listerian saisi pastöroidusta maidosta tehdystä sultejuustosta, niin sen varmaan saisi omenasta tai ihan mistä muustakin... Minua ei nyt yritän kuitenkin harjoittaa aika äärimmäistä varovaisuutta. Olikos se nyt jokunen aika sitten, kun Ruotsissakin eräs odottaja oli syönyt pastöroidusta maidosta valmistettua kovaa juustoa, mutta jostain syystä juusto oli kuitenkin "saastunut", joten hän menetti kaksosensa...

En söisi, koska sulatejuusto on kiellettyjen listalla... Ei se yksittäispakkaaminen ole mikään juttu, vaan se valmistustapa. LIsteriavaara muistyaakseni. Todella vaarallinen sikiölle.

Millä listalla se sitten on, kun en ole törmännyt. Pehmeät juustot olen listoilla nähnyt, mutta olen luullut, että kaikki kovat juustot on sallittuja ja kun sulatejuustokin on kovasta juustosta valmistettu, niin olen ajatellut senkin olevan sallittua.

Olikos se nyt jokunen aika sitten, kun Ruotsissakin eräs odottaja oli syönyt pastöroidusta maidosta valmistettua kovaa juustoa, mutta jostain syystä juusto oli kuitenkin "saastunut", joten hän menetti kaksosensa...

Sitä on kyllä äärimmäisen vaikea todistaa, että kyseinen tartunta on saatu juuri jostain tietystä ruoasta. Tauti saattaa puhjeta vasta kuukauden kuluttua saastuneen ruoan syömisestä, joten jäljittäminen on tosi vaikeaa. Tämäkin ruosalaisäiti on varmasti syönyt paljon muutakin missä listeria on voinut muhia. Esim. salaatti tai majoneesi. Listeria voi tulla vaikka taikinasta tai jälkiruoasta, jossa on raakaa kananmunaa.

Itse epäilen vahvasti, että pastoröidusta maidosta tehty juusto olisi tämän tragedian taustalla. Eikä sitä voi kukaan todistaa, ellei kyseistä juustoa ole todella testattu. Ja se on yleensä aika epätodennäköistä, koska itämisaika voi olla pitkä.

Hei,

Kiitos yhteydenotostanne.

Rainbow ja X-tra tuotteisiin käytetään ainoastaan pastöroitua maitoa.
Tuotteessa tulisi olla merkintä (esimerkiksi pastöroimaton maito,
raakamaito tai termisoitu maito) ellei maito ole lämpökäsittelyltään
vähintään pastöroitua.

Toivottavasti näistä tiedoista oli teille hyötyä.

Yhteistyössä