Tyttö tuli opettajan nolaamana koulusta, mielestäni todella epäammattimaista käytöstä opettajalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "fiona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"fiona"

Vieras
Tytär tuli itkuisena ja vaiteliaana perjantaina koulusta kotiin. Ihmettelin meidän muuten niin puheliaan ja nauravaisen tytön surkeaa olemusta ja vihdoin sain vastauksen: olivat olleet ns. näytelmätunnin aikana kolmen muun tytön kanssa luokan ulkopuolella suunnittelemassa omaa "näytelmäänsä" ja tilanteeseen oli kävellyt rinnakkaisluokan opettaja (noin 45v miesopettaja). Tämä oli kysynyt kovaan ääneen tyttöporukalta "kukas teistä on se joka pelkää HAMMASLÄÄKÄRIÄ!?" - tietäen, että porukassa oli juuri tämä tyttö ja ilmeisesti tarkoituksenaan nolata muiden läsnäollessa. Tyttäreni kertoi olleensa ihan hiljaa kunnes tämä opettaja oli tölväissyt suoraan hänelle, että mitä sä hammaslääkäriä pelkäät, iso tyttö? Tyttö kertoi nolona, että hävetti kun kaverit kuuli.

5-lk tytölle on jouduttu tekemään oikomishoitoja ym. ja hänelle on huonojen kokemusten jälkeen (ei aina puudutettu, kovia kipuja jne.) kehittynyt paha hammaslääkärikammo. Tästä on jouduttu keskustelemaan tytön luokanopettajan kanssa, koska kerran tyttö oli jättänyt menemättä hammaslääkäriin kouluaikana, kun oli pelännyt niin kovin kipua (hampaat muutenkin kipeinä oikomisesta). En voi käsittää sitä, että opettaja on puhunut tytön asioita muille opettajille?! Eihän tuo mies muuten olisi asiasta voinut tietää.

Olen niin raivoissani, että tekis mieli vaikka mitä...! Taidan rauhoittua vähän aikaa tässä ja keittää kahvit ennen kuin teen yhtään mitään.

Mutta teethän varmasti jotakin, jopa niin että lapsesi tietää sinun tehneen asialle jotakin. Menet vaikka mukaan kun ko opettaja ihan henkilökohtaisesti pyyttä erittäin typerää ja asiatonta käytöstään anteeksi muksultasi, hitsi jopa niiltä muilta paikallaolijoilta, voisi heillekkin sanoa, että käyttäydyin asiattomasti ja olen siitä pahoillani, toivottavasti ette ota mallia tästä käytöksestäni.

Ottaisin ekana yhteyttä ko. miesopettajaan ja kysyisin mitä hän tuolla tarkoitti. Lapsen nolaaminen toisten silmissä ei ole hyvää käytöstä missään tilanteessa, mutta monilla opettajilla on ns. omia piilo-opetussuunnitelmiaan lapsille joiden kanssa eivät tule toimeen. (opettajakin on vain ihminen). Niiden perusteella sitten käytös voi olla hyvinkin erilaista lapsesta riippuen. Myös vanhemmat saavat siitä osansa.

[QUOTE="noh";23083726]Jos tarkoitus oli vaan leikkisästi rohkaista tyttöäsi
itse en moisesta pikkujutusta viitsisi yö uniani menettää[/QUOTE]

Rohkaista nolaamalla?

Totuus on, että monet opettajat puhuvat oppilaidensa asioista opettajahuoneessa ihan yleisesti ja julkisesti jopa. Tässä on tietysti koulukohtaisia eroja, mutta näin oli ainakin edellisessä töpaikassani.. Porukalla sitten taivasteltiin ja arvosteltiin näitä ongelmia.. Toisekseen, varsinkin jotkut miesopettajat eivät oikein osaa olla hienovaraisia, vaan laukovat asioita ajattelemattomasti miten sattuu. Tätäkin olen nähnyt. Joten ei muuta kuin yhteys ehdottomasti rehtoriin, ja ilmoitat asiasta, ja pyydät, että ko. miesopettaja selvittää asian ja pyytää anteeksi tyttäreltäsi. Tällaisia opettajia on todellakin hyvä välillä näpäyttää ja saada vastuuseen sanoistaan.

Ikävä juttu. Sinuna keskustelisin tytön kanssa ja kertoisin lopuksi, että joskus ihmiset myös sanovat jotkin loukkaavaa, mutta eivät oikeasti halua loukasta toista. Ihmisillä, myös aikuisilla saattaa tilannetaju pettää tai sanat menevät sekaisin ja suusta tulee ulos muuta kuin aikuinen oikeasti ajattelee.

Tyttösi on myös voinut tulkita tilanteen rankemmin kuin se oikeasti tapahtui. Tuntuu aika erikoiselta, että opettaja olisi yhtäkkiä vaan alkanut puhua tuollaisia. On se kuitenkin mahdollista.

Silti ottaisin yhetyttä ko opettajaan ja kertoisin miten tyttäresi koki tilanteen. Näin opettajalla on mahdollisuus kertoa oma käistyksensä tilanteensa ja pyytää anteeksi tyttäreltäsi ja jos hän niin, tekee tyttärellesi tulee varmasti parempi mieli.

Jos opettaja vaan vänkää vastaan ja vähättelee, tiedät senkin sitten.

Ilma muuta miesopettajan pitäisi ns pyytää anteeksi.Mä menisin henk koht tämän lapsesi opettajan juttusille ja kysyisin miksi ihmeessä on puhunut lapsesi asioita opettajanhuoneessa muille????

[QUOTE="Lila";23083823]Jep. Jos tyttö tulee itkien kotiin, niin tuskin oli rohkaisemisesta kyse.[/QUOTE]

Tuosta ny voi paljo päätellä.
Mä otin nolaamisena sen et mua sanottiin koulun parhaaks uimariks,se oli musta noloa.
Itkien menin kotiin....

Älä nyt ensimmäisenä ota yhteyttä rehtoriin, vaan opettajaan tietysti! Sanot ihan fiksusti kuinka arka paikka tämä hammaslääkäripelko on tytöllesi. Kuitenkin tuo mielstäni kuullosti vähän vitsailulta eikä "pilkkaamiselta", silti ei ollut fiksua opelta!

Voisit myös kannustaa tyttöäsi olemaan loukkaantumatta... Älä ainakaan ala haukkua opettjajia tyttösi kuullen, vaikka täällä palstalla itseäsi puratkin :)

monilla opettajilla on ns. omia piilo-opetussuunnitelmiaan lapsille joiden kanssa eivät tule toimeen. (opettajakin on vain ihminen). Niiden perusteella sitten käytös voi olla hyvinkin erilaista lapsesta riippuen. Myös vanhemmat saavat siitä osansa.

Ikävä kyllä näin tuntuu olevan, tosin ihmettelen asiaa siltäkin osin, ettei kyseinen miesopettaja ole koskaan opettanut lastani. Joten hänen ielipiteensä on täysin tuulesta temmattu tai tyttären opettajan aikaansaama.

[QUOTE="fiona";23083879]Ikävä kyllä näin tuntuu olevan, tosin ihmettelen asiaa siltäkin osin, ettei kyseinen miesopettaja ole koskaan opettanut lastani. Joten hänen ielipiteensä on täysin tuulesta temmattu tai tyttären opettajan aikaansaama.[/QUOTE]

Parhaan vastauksen saat kun soitat ko. opettajalle, silloin kuulet itse missä mennään. Jos suhtautuminen on vähättelevää... vastaus on melkoisen selvä. Pyytäisin myös vanhempainvarttia oman opettajan kanssa josssa asia voitaisiin käydä läpi.

Meillä myös näin että eräs opettaja ei ollut lapseni varsinainen opettaja, mutta piti silti oikeutenaan yrittää nolata julkisesti sekä lapseni että minut, jäi tosin yritykseksi...;)

[QUOTE="vieras";23083855]Tuosta ny voi paljo päätellä.
Mä otin nolaamisena sen et mua sanottiin koulun parhaaks uimariks,se oli musta noloa.
Itkien menin kotiin....[/QUOTE]

Niin kuka kokee minkäkin nolaamiseksi.
Minusta nyt aloittajan vain kannattaa jutella oman lapsensa kanssa tuosta pelosta.
Tottahan se on ettei moinen pelko ole ollenkaan hyväksi,
mutta ehkäpä aloittajan kannattaa sanoa että tänäpäivänä ei ole mikään häpeä tunnustaa olevansa hammaslääkäri pelkoinen.
Pelkopotilaillehan on jopa omia vastaanottojakin :)
Ja hienosti on monikin voittanut pelkonsa ja mahdollisesti saanut itselleen hyvän luotettavan hammaslääkärin joka käsissä ei tarvitse pelätä.
Mutta jos jo vanhemmilla asenne että hyss hyss lapsellamme on hammaslääkäripelko niin kaipa se lapsikin kuvittelee sen asian olevan jotenkin häpeällinen asia.

Yhteistyössä