Stumppaa tähän kirjan huvittavuudesta.. :D

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
No just...
[QUOTE="alkup";23082080]Ja siis ihan esimerkiksi.. juuri tällaista vauhkoamista tarkoitin. Tämä teksti vrt. muihin jotka tällä palstalla ovat sanoneet lopettaneen tupakoinnin. Tarkoitin siis sitä, että tuntuu kuin kirja saisi JOILLAKIN ihmisillä jonkinlaisen kiihkomielisyyden pintaan.[/QUOTE]

no ensinnäkin sä leimaat kirjan huvittavaksi vaikket ole itse lukenut sitä. Sitten vielä naureskelet täällä kuinka kaverisi eivät pystyneetkään lopettamaan. Eikö se ole aika karmivaa huomata kuinka nikotiini vie ihmistä. Mun "vauhkoaminen" johtui tarkalleenottaen siitä että sinä naurat toisten kustannuksella. Tupakoivat eivät yleensä ole heikkomielisiä eivätkä muita huonompia kun polttavat. Ovat vaan nikotiinin orjia ja aivopesty niin että tilanne tuntuu ylitsepääsemättömältä.
 
"vieras"
no ensinnäkin sä leimaat kirjan huvittavaksi vaikket ole itse lukenut sitä. Sitten vielä naureskelet täällä kuinka kaverisi eivät pystyneetkään lopettamaan. Eikö se ole aika karmivaa huomata kuinka nikotiini vie ihmistä. Mun "vauhkoaminen" johtui tarkalleenottaen siitä että sinä naurat toisten kustannuksella. Tupakoivat eivät yleensä ole heikkomielisiä eivätkä muita huonompia kun polttavat. Ovat vaan nikotiinin orjia ja aivopesty niin että tilanne tuntuu ylitsepääsemättömältä.
Onhan se aika karmeaa, että ihminen alkaa käyttäytymään hyvin epätyypillisesti yhden kirjan takia ja suorastaan tuhoaa sosiaaliset suhteensa. Eikä siitä kirjasta edes ollut (ap:n ystävillä) pysyvää apua.
 
"alkup"
[QUOTE="vieras";23082109]Johtuisikohan se räyhääminen vieroitusoireista?[/QUOTE]

Näin voi olla. Mutta kirjan lukeneet ovat räyhänneet ja toisaalta ne jotka ovat lopettaneet ilman kirjan lukemista ei ole räyhänneet. No, olen nyt vaan tällainen erilaisten ilmiöiden tarkkailija ja tämä asian tiimoilta rupesin vertailemaan kirjan lukeneita vs. muuten lopettaneita ja tulin vaan tosiaan siihen tulokseen oman lähipiirini perusteella että minulle voisi toimia paremmin joku muu keino. Halusin muutenkin nostaa keskustelua siitä, että joku hyväksi kehuttu ei välttämättä aina ole sitä, vaan jokin "huuma". Esim. karppaus toimii monella ja on trendikästä mutta siinä epäillään tiettyjen ravintoaineiden vähäisen saannin heikentävän elimistöä. Eli pikateitä "onneen" tuntuu olevan niin laihdutuksen kuin tupakoinnin lopettamisen saralla, mutta näin vain palaamme siihen vanhaan, että elämänmuutoksen eteen täytyy tehdä paljon työtä ja olla todella itse valmis siihen. Asiasta kymmenenteen vaan..olen tällainen pohdiskelija ;)
 
"alkup"
[QUOTE="vieras";23082125]Onhan se aika karmeaa, että ihminen alkaa käyttäytymään hyvin epätyypillisesti yhden kirjan takia ja suorastaan tuhoaa sosiaaliset suhteensa. Eikä siitä kirjasta edes ollut (ap:n ystävillä) pysyvää apua.[/QUOTE]

Osuit asian ytimeen. Tätä siis juuri tarkoitin, tämä oli vain sinulta kiteytetty paremmin kuin oma rönsyilevä pohdiskeluni :)
 
"vieras"
[QUOTE="alkup";23082126]Näin voi olla. Mutta kirjan lukeneet ovat räyhänneet ja toisaalta ne jotka ovat lopettaneet ilman kirjan lukemista ei ole räyhänneet. [/QUOTE]

Tarkoitan, että syy epätyypilliseen käytökseen on ollut vieroitusoireet ja kirja on vain antanut tavan purkaa niitä. Ilman kirjaa lopettaneet ovat purkaneet vieroitusoireitaan muulla tavoin.
 
"alkup"
[QUOTE="vieras";23082134]Tarkoitan, että syy epätyypilliseen käytökseen on ollut vieroitusoireet ja kirja on vain antanut tavan purkaa niitä. Ilman kirjaa lopettaneet ovat purkaneet vieroitusoireitaan muulla tavoin.[/QUOTE]

Näin olen itsekin havainnut.
 
"Sama"
[QUOTE="vieras";23082121]Toisten haukkuminen ei ole auttamista.[/QUOTE]

Tällä tarkoitin kirjan kirjoittajaa jota kovasti nyt halveksutaan. Kirjan kirjoittaja ei ainakaan minua millään tavalla haukkunut.
 
"alkup"
[QUOTE="Sama";23082138]Tällä tarkoitin kirjan kirjoittajaa jota kovasti nyt halveksutaan. Kirjan kirjoittaja ei ainakaan minua millään tavalla haukkunut.[/QUOTE]

Kyse oli siis kirjoittajan tavasta tuoda asioita esiin ja muuttaa ihmisen persoonaa. Sano jos et ymmärtänyt. :) Kirja tupakoinnin lopettamisesta on asiana hieno! Ilmaisutapa ja sen vaikutukset arveluttavat.
 
Jos sä et ole ollut riippuvainen alkoholista niin miten sä voit verrata juomisen lopettamista siihen että nikotiiniriippuvainen saa itsensä irti tupakasta? Sama kun sanoisi että mäkin lopetin karkinsyönnin.
Älä vähättele karkinsyönnin lopettajia! Joku himomässääjä on varmasti ollut hyvinkin riippuvainen mässytyksen tuomaan dopamiiniryöppyyn ja loukkaantuu tollasesta vähättelystä.
 
"vieras"
[QUOTE="alkup";23082147]Kyse oli siis kirjoittajan tavasta tuoda asioita esiin ja muuttaa ihmisen persoonaa. Sano jos et ymmärtänyt. :) Kirja tupakoinnin lopettamisesta on asiana hieno! Ilmaisutapa ja sen vaikutukset arveluttavat.[/QUOTE]

Mä olen huomannut, että joillakin ihmisillä tarkoitus pyhittää keinot ja toisilla ei ikinä. Silloin tulee ISOJA erimielisyyksiä ihan pienistäkin asioista.

Mun mielestä "tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla" ja jos keinot aiheuttavat pahaa, niin hyvä tarkoitus ei oikeuta niitä. Tosin jos keino on huono, mutta kohtuuttoman harmiton ja sillä tuotetaan hyvää, niin hyväksyn sen. Esim. ilmainen raha, joka passivoi ihmisiä, mutta toisaalta estää nälkäkuolemat.
 
"alkup"
[QUOTE="vieras";23082154]Mä olen huomannut, että joillakin ihmisillä tarkoitus pyhittää keinot ja toisilla ei ikinä. Silloin tulee ISOJA erimielisyyksiä ihan pienistäkin asioista.

Mun mielestä "tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla" ja jos keinot aiheuttavat pahaa, niin hyvä tarkoitus ei oikeuta niitä. Tosin jos keino on huono, mutta kohtuuttoman harmiton ja sillä tuotetaan hyvää, niin hyväksyn sen. Esim. ilmainen raha, joka passivoi ihmisiä, mutta toisaalta estää nälkäkuolemat.[/QUOTE]

Jokaisessa kolikossa on kaksi puolta.
 
Yritän vielä
[QUOTE="alkup";23082147]Kyse oli siis kirjoittajan tavasta tuoda asioita esiin ja muuttaa ihmisen persoonaa. Sano jos et ymmärtänyt. :) Kirja tupakoinnin lopettamisesta on asiana hieno! Ilmaisutapa ja sen vaikutukset arveluttavat.[/QUOTE]

Kuka tahansa ikinä tupakoinut tietää ettei tupakoivaa saa lopettamaan haukkumalla, uhkailulla tms. Jos joku alkaa toisille räyhätä kirjan takia olen itsekkin ihmeissäni. Itse kirjan lukeneena en ole tosiaan sanallakaan kommentoinut toisten polttamista (esim. mieheni). Fn myöskään sanallakaan maininnut omasta lopettamisestani, lopetin vain jonka mieheni huomasi vasta 4 päivän päästä (juu asutaan saman katon alla :) ) Kirja ei siis minussa saanut mitään räyhähenkeä liikkeelle vaikka muuten teki minuun niinkin suuren vaikutuksen että pystyin lopettamaan!!! Tämän takia se että täällä nyt kerrotaan kirjan muuttavan toisten persoonallisuutta tuntuu minusta epäuskottavalta. Ehkä lukija ei kuitenkaan sisäistänyt kirjan sanomaa ja kaipaa edelleen tupakkaa ja vierotusoireissaan kiukuttelee muille jotka "saavat" polttaa, en tiedä. Kirjan tavoitteena on se että tupakkaa ei yksinkertaisesti kaipaa ja vierotusoireet kestää kyllä kun vaan tiedostaa mistä on kyse. Tämän paremmin en itse osaa nyt selittää.
 
"alkup"
Alkuperäinen kirjoittaja Yritän vielä;23082161:
Kuka tahansa ikinä tupakoinut tietää ettei tupakoivaa saa lopettamaan haukkumalla, uhkailulla tms. Jos joku alkaa toisille räyhätä kirjan takia olen itsekkin ihmeissäni. Itse kirjan lukeneena en ole tosiaan sanallakaan kommentoinut toisten polttamista (esim. mieheni). Fn myöskään sanallakaan maininnut omasta lopettamisestani, lopetin vain jonka mieheni huomasi vasta 4 päivän päästä (juu asutaan saman katon alla :) ) Kirja ei siis minussa saanut mitään räyhähenkeä liikkeelle vaikka muuten teki minuun niinkin suuren vaikutuksen että pystyin lopettamaan!!! Tämän takia se että täällä nyt kerrotaan kirjan muuttavan toisten persoonallisuutta tuntuu minusta epäuskottavalta. Ehkä lukija ei kuitenkaan sisäistänyt kirjan sanomaa ja kaipaa edelleen tupakkaa ja vierotusoireissaan kiukuttelee muille jotka "saavat" polttaa, en tiedä. Kirjan tavoitteena on se että tupakkaa ei yksinkertaisesti kaipaa ja vierotusoireet kestää kyllä kun vaan tiedostaa mistä on kyse. Tämän paremmin en itse osaa nyt selittää.
Uskon sinua ja ymmärrän pointtisi. Lähipiirissäni asia meni toisin.
 
"Vieras"
Mä olen huomannut että useimmilla lopettaneilla on tuo sama tapa. Jos saisin euron aina kun kuulen "jos minäkin pystyin niin sinäkin pystyt"- jorinan olisin rikas. (lopetustavasta huolimatta siis)
 
tsihhi
[QUOTE="alkup";23082060]Sinulla siis erinlaisia kokemuksia kirjasta? Itsekin haluaisin -ehkä- lopettaa, mutta olen miettinyt järkevää keinoa.. tuo kuitenkin hämmästytti tosiaan tuo kavereiden vaahtoaminen. He ovat ihan normaaleja mielestäni muuten ;) Pelottaa sitten vain että minkähänlaiseksi hirviöksi itse muutun. :p Olen melko ystävällinen ja muutenkin ihminen joka ei halua pahoittaa muiden mieltä. Ja tosiaan yhdestäkin kaverista en kyllä olisi uskonut.. mielestäni erittäin fiksu ja korrekti ihminen(muuten)![/QUOTE]

Jos todella uskot, että persoonallisuutesi muuttuu kirjan luettuasi, niin olet varmasti oikeassa siinä suhteessa, ettei sinun kannata lukea sitä. Ja jos todella persoonallisuus muuttuu kirjan lukemisen jälkeen niin .... huhhuh...
Parasta on jatkossa katsoa tarkkaan mitä lukee...

Jos lukeminen kuitenkin kiinnostaa, niin kannattaa kasvattaa vaikka selkäranka ennen sitä, ettei tarvitse pelätä kirjan tekemää muutosta sinussa. :)

Ja toiseksi, kannattaa varmaan valita kaverit paremmin, sillä on aivan mahdollista, ettei kirja muuttanut heitä vaan he ovat jo alunperin olleet sellaisia... joskus ihmiset vaan osaavat paremmin peittää huonot puolensa... ;)

Älä suotta syytä kirjaa... ja mikäli syytät, niin et voi ainakaan sen tehoa kieltää ;)
 
"vieras"
en ole lukenut tuota kirjaa vaan lopetin ihan muuten vaan. Luin saman kirjoittajan kirjan, jossa kannustetaan laihduttamiseen enkä kyllä saanut siitä mitään irti. Se oli saman toistelua ja kirjoitettu kuin idiooteille. Jos stumppaa -kirja on samaa tasoa niin ihmetyttää miten kukaan innostuu siitä vai onko kyse tehokkaasta markkinoinnista? Tää obn aivan kuin joku salaseura, ei saa lainata kirjaa kun voi tarvita sitä, siis haloo? No mut se on positiivista, jos joku on tuon kirjan lukenut vaikka ei varmaankaan muuten lue paljoa koska ei kukaan paljon lukeva pysty tuollaista soopaa kokonaista kirjaa lukemaan.
 
lukenut
Minä luin kirjan ja lopetin tupakanpolton kirjan luettuani, muttei se kirjasta johtunut se lopettaminen. Lopetin muuten vain ilman mitään korvaushoitoja.
Luin kirjaa huvikseni...

Laihdutin myös useita kymmeniä kiloja ihan muuten vain. En ole lukenut tuota kirjaa. Saatan lukea sen huvikseni...

Sillä kirjalla ei varmasti ole mitään vaikutusta laihdutukseeni.
Jos laihdun lukemisen jälkeen, niin laihdun sitten ihan muuten vain enkä todellakaan kirjan takia.

:)
 
"vieras"
HaHa, jotenki porukka kuulostaa siltä että kauhiat niksat päällänsä kun tarvii tulla tänne riehumaan.
Alkuperäinen kirjoittaja oli ihan oikeassa, kun paheksui tuollaista haukkumista.
Myös mielestäni on huvittavaa tuo lainaamisen kieltäminen.
 
sähkis
jos en ole ihan väärin ymmärtänyt niin eihän kirjan kirjoittakaan lopettanut tupakointiaan pelkällä tahdon voimalla vaan hypnoosilla =)Eipä ollut kirjasta apua mulla lopettamiseen, alkoi huvittaan se paasaus siitä nikotiinihirviöstä.Nyttemmin olen kyllä sähkötupakan+nikotiinesteen ansiosta lopettanut normi sauhuttelun 25 vuoden jälkeen =)
 
"Mie"
[QUOTE="vieras";25074082]en ole lukenut tuota kirjaa vaan lopetin ihan muuten vaan. Luin saman kirjoittajan kirjan, jossa kannustetaan laihduttamiseen enkä kyllä saanut siitä mitään irti. Se oli saman toistelua ja kirjoitettu kuin idiooteille. Jos stumppaa -kirja on samaa tasoa niin ihmetyttää miten kukaan innostuu siitä vai onko kyse tehokkaasta markkinoinnista? Tää obn aivan kuin joku salaseura, ei saa lainata kirjaa kun voi tarvita sitä, siis haloo? No mut se on positiivista, jos joku on tuon kirjan lukenut vaikka ei varmaankaan muuten lue paljoa koska ei kukaan paljon lukeva pysty tuollaista soopaa kokonaista kirjaa lukemaan.[/QUOTE]

Mä sain lainaan nää kirjat kaverilta. Siis stumppaa tähän -kirja ja Kilot kuriin -kirja. Aloitin lukemaan Kilot kuriin -kirjaa ja jo muutaman sivun jälkeen totesin että kirja tosiaan on kirjoitettu kuin idiooteille ja sitä samaa vaan toistettiin ainakin sen n.20 sivun verran mitä jaksoin alusta lukea ja satunnaisia pätkiä sieltä täältä. Siihen toiseen kirjaan eli Stumppaa tähän, en viitsinyt edes koskea. Lopetin tupakoinnin muutaman kuukauden päästä ihan ilman mitään höpöhöpö kirjoja.

Mutta hienoa että monet lopettavat tuon kirjan ansioista. Aika outoa vain että siihen tarvitaan joku kirja, joka kertoo aivan itsestään selviä asioita. Asioita jotka aikuisten ihmisten pitäisi kyllä tajuta ilman kirjaakin.
 
"vieras"
minä lopetin tuon kirjan avulla reilu vuosi sitten. (ja kun joku kysyi, luin kirjan kahdessa päivässä) olihan se joo aika aivopesukirja, samaa toistettiin moneen kertaan, mutta mulla se ainakin tehosi. Niin ja lainasin sen kirjan kirjastosta. :D sen jälkeen tuli kyllä oikeesti semmonen halveksunta tupakoijia kohtaan, mut en nyt menny sanomaan sitä tupakoijille. Välillä nykyään unohdan että olen itsekin polttanut (jopa esikoisen raskausaikana) ja tässä yksi ilta just miehelle pupatin jotain raskaana olevista tupakoijista, kunnes muistin että olin itsekin joskus sellainen. pari kertaa on käyny mielessä että jos maistaisin onko se oikeasti niin pahaa kun muistelen, mutta sitten muistan että kirjassa sanottiin ettei ole yhtä tupakkaa, eli jos polttaa yhden, niin sitä seuraa toinen (päivän, viikkojen tai vuoden päästä) ja siitä se taas pikkuhiljaa lähtee.. Joten en ole savujen savuja polttanut reiluun vuoteen, eikä tee edes mieli! :)

ainiin olen sit varmaan idiootti, kun tuo kirja tehosi minuun, mut mieluummin se, kun tupakoija. ;)
 
"vieras"
Derren Brown on sanonut tupakoinnin lopetuksesta lähipiirissä, että siinä tuntuvat onnistuvan ne ihmiset, jotka "näkevät" itsensä savuttomina. Oon aloittanut kirjan ja siinä on todella voimakasta suggestiota eli ihminen "hypnotisoidaan" näkemään itsensä ei-tupakoitsijana.

Arvelin tota jo etukäteen ja juuri siksi lainasin sen kirjastosta. Mä tarvitsen ton aloituspotkun lopettaakseni tupakoinnin :D
 

Yhteistyössä