Miten ihmeessä mä tulen aina väärinymmärretyksi?

Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23080917:
Sen saa halutessaan netin kautta ja siellä lukioiden kanslioissa on listat sisään päässeistä 'vanhanaikaisesti'. :)
ok. Kiitos:) tosin meillä ei ole vielä lukioon pyrkijöitä. Joskin en ole varma haluaisinko lasten pyrkivänkään.
En tahdo järjestää lakkiaisia.:D

Ja tämä liittyy minun kirjoittamisieni väärinymmärtämiseen miten? (Ja olihan helvetin kiva että tulit siihen vanhoja kaivelemaan, tätäkin olen pyytänyt anteeksi.)
Se oli esimerkki, koska juuri tuossa minun ketjussa silloin ainakin aloit saamaan myös loskaa niskaasi. Minusta se oli sitä väärinymmärrystä myöskin. Kai olen oikeutettu esimerkkejä tänne kirjoittamaan, kun vartavasten asiasta teet aloituksen? Vai oliko tämä joku sellainen ketju johon kaipaat vain tietynlaista palautetta?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23080867:
Esimerkki:

Kirjoitan päivänä 1 tänne ja kysyn saako joku poikani kaveri tiedustella pojan pääsystä lukioon, kun poika itse on sairaana.

Kirjoitan päivänä 2 tyyliin: jee esikoinen pääsi hakemaansa lukioon, olen tietysti iloinen asiasta.

Jostakin kumman syystä sinä tulet siihen ketjuun ihmettelemään, että onko se lukioon pääsy nyt niin ihmeellistä että siitä pitää monena päivänä tehdä aloituksia? Samassa ihmettelit (?) myös onko esikoisemme kenties sukumme ainoa lukioon mennyt, koska satuin iloitsemaan siitä sisäänpääsystä niin paljon. :D

Että juu, vähän kieltämättä meinasin henkäistä hernettä hengitystiehen. :D
Juuri tämä on tyypillistä Rieputarallaa. Ja hän yrittää viedä tätäkin keskustelua erimielisyyksiin päivähoidosta. Yksittäisenä tekona tietysti voisi anteeksipyydellä, mutta kun toistuu ja toistuu. Siinä on Riputarallaan nettipersoonan sisältö. Tuttua niin monen ihmisen kohdalla reaalielämässäkin, kun loukkaukset ja töksäytykset aina vain tapahtuvat uudestaan. Ja sitten pyöritellään silmiä, että en kyllä tarkoittanut ja kamalaa kun väärinymmärretään. Aika syvällä persoonassa tuohalu toimia niin (riepulla edes tarkkaavaisuuhäiriötä ole..).

taustailija
[QUOTE="vieras";23078900]Sinussa ja Skarletissa on vähän samaa, eli molemmat kiihtyy nollasta sataan uskomattoman nopeasti. Siihen lisätään se, että periksi ei anneta vaikka väärässä ollaan/kaikki ei ole samaa mieltä, kuorrutettuna marttyyrivaiheella (jaa että mää en saa sanoo mitään vastaan. ai taas tulee paskaa niskaan. joo haukkukaa vaan), niin se on aika lailla siinä. Lisämausteena ajoittain esiintyvää palstakiusatuksi heittäytymistä, vaikka itse sitten toisissa ketjuissa harrastaa samaa.[/QUOTE]

Tässähän se tuli hyvin kiteytettynä. Kannattaa lukea ajatuksella ja pariin kertaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23080948:
Se oli esimerkki, koska juuri tuossa minun ketjussa silloin ainakin aloit saamaan myös loskaa niskaasi. Minusta se oli sitä väärinymmärrystä myöskin. Kai olen oikeutettu esimerkkejä tänne kirjoittamaan, kun vartavasten asiasta teet aloituksen? Vai oliko tämä joku sellainen ketju johon kaipaat vain tietynlaista palautetta?
Ymmärrän Jätkän pointin tässä ja yritän yleistää sitä koskemaan sinua laajemmin. Eli mielestäni kyseessä ei ole väärinymmärrykset, vaan se, että useissa ketjuissa tavallaan "katsot nenänvarttasi pitkin" toisten valintoja, tapoja ja kirjoituksia. Vähättelet niitä. Kirjoitat jonkin todella pienen, mutta piikikkään kommentin, joka on kuin bensaa liekkeihin ja sitten sitä jo mennään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23080952]Juuri tämä on tyypillistä Rieputarallaa. Ja hän yrittää viedä tätäkin keskustelua erimielisyyksiin päivähoidosta. Yksittäisenä tekona tietysti voisi anteeksipyydellä, mutta kun toistuu ja toistuu. Siinä on Riputarallaan nettipersoonan sisältö. Tuttua niin monen ihmisen kohdalla reaalielämässäkin, kun loukkaukset ja töksäytykset aina vain tapahtuvat uudestaan. Ja sitten pyöritellään silmiä, että en kyllä tarkoittanut ja kamalaa kun väärinymmärretään. Aika syvällä persoonassa tuohalu toimia niin (riepulla edes tarkkaavaisuuhäiriötä ole..).[/QUOTE]
Mutta sen minä ymmärrän, että kun ei ole itseä arvostettu varhain tarpeeksi, niin se tekee ihmisestä tietynlaisen. Jossakin vaiheessa katkeruus saa vallan ja sitä ei niin vaan kitketäkään pois. Koska silloin pitäisi myöntää, että itseenkin on jo tullut vikaa (eikä ole enää pelkkä väärin kohdeltu uhri). Tavallaan pitäisi alistua siihen, että on vajonnut samalle tasolle, kuin ne väärinkohtelijat.

Ja tämä oli vain minun havaintoni asiasta.. Tältä se ulkopuolelle näyttää.

"vieras"
Ymmärrän Jätkän pointin tässä ja yritän yleistää sitä koskemaan sinua laajemmin. Eli mielestäni kyseessä ei ole väärinymmärrykset, vaan se, että useissa ketjuissa tavallaan "katsot nenänvarttasi pitkin" toisten valintoja, tapoja ja kirjoituksia. Vähättelet niitä. Kirjoitat jonkin todella pienen, mutta piikikkään kommentin, joka on kuin bensaa liekkeihin ja sitten sitä jo mennään.
Näin. Tapa kokea itsensä paremmaksi.

Tiedän, että täällä on tullut tehtyä ylilyöntejä. Olen niitä pyytänyt anteeksi kyllä. Mutta enimmäkseen mä kyllä käsittääkseni kirjoittelen asiallisesti, niitä juttuja vaan ei kukaan tunnu huomaavan.

Ja ei, mä en yritä kääntää tätä keskustelua päivähoitokeskusteluksi, se oli esimerkki.

Mulle alkaa pikku hiljaa tulla olo, että oon ihan kajahtanut, kun en tunnista itseäni kaikista näistä kommenteista...

Jäin miettimään myös sitä, että usein ketjuissa käy myös niin, että jos olen eri mieltä jostakin asiasta esim. aloittajan kanssa, mukana saattaa olla useampia keskustelijoita, jotka ilmaisevat mielipiteensä jope jyrkemmin kuin minä, ja silti vain minun kimppuuni hyökätään.

Mä haluaisin oikeasti tietää, mistä tuokin johtuu, että voisin muuttaa käytöstäni.

"vieras"
Ja tämä liittyy minun kirjoittamisieni väärinymmärtämiseen miten? (Ja olihan helvetin kiva että tulit siihen vanhoja kaivelemaan, tätäkin olen pyytänyt anteeksi.)
No eikö tässä ollut tarkoituksena analysoida syitä, miksi tulet usein väärinymmärretyksi. Eikö tuo ollut aika hyvä esimerkki tyylistäsi, joka kyllä varmasti olennaisesti liittyy siihen, miten sinut ymmärretään tällä palstalla. Ja tämä vastauksesikin tähän Jätkän esimerkkiin kertoo siitä tyylistäsi aika paljon.

Ja minä en sen kummemmin seuraa palstalaisia, joten tämä kommentti perustuu nyt ainoastaan tähän Jätkän esimerkkiin ja sinun vastaukseesi. Tämänkin asian olisi voinut ilmaista paljon neutraalimmin.

Tiedän, että täällä on tullut tehtyä ylilyöntejä. Olen niitä pyytänyt anteeksi kyllä. Mutta enimmäkseen mä kyllä käsittääkseni kirjoittelen asiallisesti, niitä juttuja vaan ei kukaan tunnu huomaavan.
Niinpä. Niitä asiallisuuksia ei huomata, jolloin huomiota haetaan epäasiallisuuksilla. Mä olen aina asiallinen, mutta siksi juuri niin näkymätön palstalla. Eivät mun ketjut yleensä kerää kovinkaan montaa vastausta. Mutta se on eri asia jo se, mutta asia, joka erottaa meidät toisistamme.

Anteeksipyyntöjä ei valitettavasti noteerata lähellekään sitä, minkä kohun niihin johtaneet kommentit herättävät.

"vieras"
Se ei vaan mene elävässäkään elämässä niin, että saa loukata kerran pari viikossa tai päivässä ja olla todella epäempaattinen, kunhan muuten käyttäytyy asiallisesti. Oikeastikin se tulkitaan niin, että jahas, aito persoona tuli esille ja silloin reagoidaan negatiivisesti hyviinkin asioihin.

"vieras"
Ehkä ihmiset ovat saaneet sinusta negatiivisen kuvan, eräänlaisen ensivaikutelman. Ensivaikutelmaahan on luonnollisesti vaikea muuttaa, silloinkin jos se olisi osin tai kokonaan väärä. Sitten ihmiset tulkitsee sinun kirjoituksia ensivaikutelman perusteella automaattisesti negatiivisesti, silloinkin kun ei olisi tarvetta.

Näin
[QUOTE="vieras";23081067]Se ei vaan mene elävässäkään elämässä niin, että saa loukata kerran pari viikossa tai päivässä ja olla todella epäempaattinen, kunhan muuten käyttäytyy asiallisesti. Oikeastikin se tulkitaan niin, että jahas, aito persoona tuli esille ja silloin reagoidaan negatiivisesti hyviinkin asioihin.[/QUOTE]

Juuri näin.

Ymmärrät itse ihmisiä väärin, et osaa katsoa asioita toisesta näkökulmasra, ylimielinen asenne provosoi vastaamaan samalla mitalla ymmärtämään tahallaan väärin. Tosiasia vain on että maailma nettikään ei pyöri yhden eikä kahden ihmisen ympärillä. Väärin ymmärrykset ehkä harmittaa kun ei saakkaan omaa ääntään kuuluviin. Vapauttavaa voi olla huomata että maailma pyörii silti, ilman että minun henkilökohtainen mielipiteeni ymmärrettäisiin minun mielestäni oikein.

"vieras"
Esimerkki: Miettikää nyt vaikka sellaista, että Turkilmas tulisi johonkin ketjuun vittuilemaan jonkun lapsen lukioon menemisestä, että onko erikoinen asiakin ja miksi hehkutat koko ajan Johan täällä olisi ihmiset itku silmässä, että nyt Turkilmas on loukannut päänsä tai jotakin outoa on tapahtunut, koska ei se koskaan noin toimi. Riepusta ajtellaan, että taas tuli tuo puoli esiin. Tässä esimerkiksi näiden kahden ero. Turkilmaksen ei tarvitse erikseen miettiä, että voiko sanoa niin tai näin, koska häneltä puuttuu tarve sanoa pahasti.

[QUOTE="vieras";23081067]Se ei vaan mene elävässäkään elämässä niin, että saa loukata kerran pari viikossa tai päivässä ja olla todella epäempaattinen, kunhan muuten käyttäytyy asiallisesti. Oikeastikin se tulkitaan niin, että jahas, aito persoona tuli esille ja silloin reagoidaan negatiivisesti hyviinkin asioihin.[/QUOTE]

En mä ole ketään lähtenyt tarkoituksella loukkaamaan, sillain että ajattelisin että haa, aiheutetaanpas tuolle nyt pahaa mieltä. Mun mielestä asiat riitelee, ei ihmiset. Ylipäätäänkin koetan välttää tästä syystä henkilökohtaisuuksia (joita kyllä sitten itse saan). Mutta sitä en kiistä, ettenkö olisi joskus kiehahtanut ja kirjoittanut todella tökerösti. Näitä olen sitten pyytänyt anteeksi, kun olen huomannut mokanneeni.

Tietenkään anteeksipyytäminen ei oikeuta huonoon käytökseen, mutta toisaalta ajattelen niin, että niin kauan kuin kommunikoijat ovat tuntevia ihmisiä, mielipide-eroilta ei voi välttyä.

Joskus mulla on myös sellainen siili-olo, tuntuu, että sanon mitä tahansa niin aina niskaan tulee vittuilua, joten on parempi olla piikit pystyssä jo valmiiksi. Tämä oireyhtymä on onneksi viime aikoina helpottanut paljon.

[QUOTE="Vilukissa";23081080]Miksi ihmeessä sua vaivaa moinen asia?! Pääasia lienee se, että oikeessa elämässä tulet ymmärretyksi ja suhteet toimivat, vai?[/QUOTE]

No, haluaisin ehkä oppia välittämään ns. oikeaa persoonallisuuttani kirjoittamalla paremmin. Eikä tämä halu liity nyt varsinaisesti tähän palstaan vaan ihan muihin foorumeihin.

en lukenut tätä ketjua kuin aloitusviestin ja vastaan vaan ihan mitä mulla tuli mieleen. eli mun mielestä sä olet aika usein vastannut muille aika rumasti ja sellainen jää ihmisten mieleen. sitten teet useita aloituksia, joissa osassa haetaan jotenkin hyväksyntää niin ehkä sitten niihin tulee niitä kärkkäitä kommentteja kun muistissa on miten muille kirjoitat.

"vieras"
En mä ole ketään lähtenyt tarkoituksella loukkaamaan, sillain että ajattelisin että haa, aiheutetaanpas tuolle nyt pahaa mieltä. Mun mielestä asiat riitelee, ei ihmiset. Ylipäätäänkin koetan välttää tästä syystä henkilökohtaisuuksia (joita kyllä sitten itse saan).
No kyllä Jätkälle tuossa esimerkissä sanoit henkilökohtaisesti. Samoin Rollolainen on usein sinun hampaissasi minusta tosi julmalla tavalla. Outoa, jos et sitä itse huomaa.

en lukenut tätä ketjua kuin aloitusviestin ja vastaan vaan ihan mitä mulla tuli mieleen. eli mun mielestä sä olet aika usein vastannut muille aika rumasti ja sellainen jää ihmisten mieleen. sitten teet useita aloituksia, joissa osassa haetaan jotenkin hyväksyntää niin ehkä sitten niihin tulee niitä kärkkäitä kommentteja kun muistissa on miten muille kirjoitat.
:ashamed: Olen pahoillani.

"vieras"
En mä ole ketään lähtenyt tarkoituksella loukkaamaan, sillain että ajattelisin että haa, aiheutetaanpas tuolle nyt pahaa mieltä. Mun mielestä asiat riitelee, ei ihmiset. Ylipäätäänkin koetan välttää tästä syystä henkilökohtaisuuksia (joita kyllä sitten itse saan). Mutta sitä en kiistä, ettenkö olisi joskus kiehahtanut ja kirjoittanut todella tökerösti. Näitä olen sitten pyytänyt anteeksi, kun olen huomannut mokanneeni.

Tietenkään anteeksipyytäminen ei oikeuta huonoon käytökseen, mutta toisaalta ajattelen niin, että niin kauan kuin kommunikoijat ovat tuntevia ihmisiä, mielipide-eroilta ei voi välttyä.

Joskus mulla on myös sellainen siili-olo, tuntuu, että sanon mitä tahansa niin aina niskaan tulee vittuilua, joten on parempi olla piikit pystyssä jo valmiiksi. Tämä oireyhtymä on onneksi viime aikoina helpottanut paljon.
Itse olen mielestäni aika kova änkkäämään ja väitellessäni otan helposti sen ääripään haltuuni. Kuitenkaan en (mielestäni/ tietääkseni) ole koskaan loukannut ketään henkilökohtaisesti, vaan puhunut nimenomaan niistä asioista. En tiedä olenko tässä suhteessa jotenkin erityisen lahjakas, mutta en ymmärrä ihmisiä jotka ylipäätään koskaan loukkaavat ketään henkilökohtaiseksi, vaikka olisivatkin eri mieltä asioista. Tai siis en ymmärrä, miten joillekin voi olla vaikeaa väitellä vetämättä keskustelua henkilökohtaiselle ja asiattomalle tasolle.

"Joo"
ja sörkkis saattaa haistatella paskaa ihan arvaamattomissakin paikoissa. Mulle haistatit, kun ystävällisesti tarjosin sulle virtuaalisuklaata! Sä oot töksäyttelijä ja marttyyri samassa persoonassa.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä