Mummi laittaa lapsen kuvia nettiin vaikka pyydetty että EI!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sad :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23076709]Onko päiväkirjasi siis kaikkien nähtävillä? Miksi et pidä sitä pelkästään koneella tai jollain suljetulla sivulla, johon voit antaa tunnukset perheellesi?[/QUOTE]

Miksi minun pitäisi rajata lukuoikeus?
Itse olen monessa elämäntilanteessa saanut arvokasta arjen vertaistukea muilta ihmisiltä esim. juuri blogien kautta. Miksi en antaisi samaa niille, jotka kokevat jotain saavansa meidän arkemme ja minun ajatusteni seuraamisesta?

Kaikkiahan se ei tietenkään puhuttele samalla lailla kuin minä en itse saa kaikkien blogeista/kirjoista/tms mitään irti. Yksi nettijulkaisun upeista puolista on kuitenkin liki loppumaton diversiteetti. Jokaiselle löytyy jotain - ja toisaalta sen, mikä ei itseä kiinnosta vi varsin helposti klikata pois näytöltään.
:)

Eikä ole kyse vain facebookista, vaan myös siitä, että voiko mummeli laittaa lastenlastensa kuvia jakoon ylipäänsä, ja tämä voi käsittää myös jakoon esim. tällaiselle keskustelupalstalle. Ja yllättävän moni mummeli on kuule tällekin palstalle niitä lastenlastensa kuvia tunkenut.

Mielestäni yksikään mummo tai vaari tai sisko tai kummitäti tms ei saisi täälläkään julkaista kenenkään kuvia ilman kuvissa esiintyvien tai näiden huoltajien lupaa.
Vaikka laki moisen sallisi niin ainakin hyvien tapojen tulisi estää.

[QUOTE="vieras";23076759]Mun lapsi taitaa olla yks harvoja joiden kuvia EI tule netissä näkymään! Saa nähdä kiusataanko sen takia...[/QUOTE]

Tuo on "mielenkiintoinen" mahdollisuus jota joskus itsekin pohtinut.
Toivottavasti niin ei kuitenkaan kellekään koskaan käy vaan toleranssi erilaisten valintojen suhteen kasvaa.

"Nimiasiassahan" kävi jotenkin noin. Kun erikoisemmat ja persoonallisemmat nimet tulivat "muotiin" niin monet varoittelivat lapsia moisilla rankaisemisesta juuri sen vuoksi, että uskoivat että erikoineen nimi kannustaa kiusaajia aikanaan koulussa.
Niin ei tainnut kuitenkaan ainakaan mitenkään merkittävässä mittakaavassa käydä.
Sen sijaan olen kuullut alakouluikäisten tyttöjen ja poikien kuittaavan jostakusta, että "Ei siitä sen vanhemmatkaan välitä. Nimikin suoraan almanakasta, kun eivät viitsineet itse keksiä!"

Me ollaan tehty päätös että meidän lasten kuvia ei nettiin laiteta. Mä en halua meidän perhettä julkiseksi ja meidän elämää kaikkien tietoon. Muutenkin olen tarkka mitä nettiin kirjoitan. Mä en oikein ymmärrä ihmisiä jotka esittelee elämänsä kaikille haluaville, lapsensa ja kotinsa ja kaiken mahdollisen. Mikä sen oman elämänsä avaamisen tarkoitus on?

Tuo on "mielenkiintoinen" mahdollisuus jota joskus itsekin pohtinut.
Toivottavasti niin ei kuitenkaan kellekään koskaan käy vaan toleranssi erilaisten valintojen suhteen kasvaa.

No heh heh. Meinaatko nyt tosissasi, että lasta kiusattaisiin siitä, että hänen mummonsa ei ole levitellyt lapsen kuvia netissä??? Olet ilmeisesti pahemmin pihalla, kun uskalsin pelätäkään...
En tiedä missä universumissa sinä elät, mutta voin kertoa, että ihan oikeassa todellisuudessa maapalolla ei joku isovanhempien lepertely netissä kuvien kera ole mikään kovin cool tai positiivinen asia koululaisten silmissä.

[QUOTE="Mie";23076809]Me ollaan tehty päätös että meidän lasten kuvia ei nettiin laiteta. Mä en halua meidän perhettä julkiseksi ja meidän elämää kaikkien tietoon. Muutenkin olen tarkka mitä nettiin kirjoitan. Mä en oikein ymmärrä ihmisiä jotka esittelee elämänsä kaikille haluaville, lapsensa ja kotinsa ja kaiken mahdollisen. Mikä sen oman elämänsä avaamisen tarkoitus on?[/QUOTE]

Kai se on jotain julkisuuden halua, mikä tuntuu nykypäivänä olevan niin pinnalla ja levinneen kaikkialle. Esim. kun nuorilta kysytään, miksi he haluavat aikuisena tulla, on yleisin vastaus että "julkkikseksi".

[QUOTE="Mie";23076809]Me ollaan tehty päätös että meidän lasten kuvia ei nettiin laiteta. Mä en halua meidän perhettä julkiseksi ja meidän elämää kaikkien tietoon. Muutenkin olen tarkka mitä nettiin kirjoitan. Mä en oikein ymmärrä ihmisiä jotka esittelee elämänsä kaikille haluaville, lapsensa ja kotinsa ja kaiken mahdollisen. Mikä sen oman elämänsä avaamisen tarkoitus on?[/QUOTE]

Vertaistuki lie tavallisin syy.
Toinen syy voi olla "itsensä kouluttaminen" eli pyritään purkamaan henkistä kasvua rajoittavaa yksityisyyttä - yksinkertaisetsi uskaltamaan enemmän ja toivottavasti kasvamaan sen uskaltamisen myötä.
Kolmas syy voi olla itsensä aj läheistensä suojaaminen potentiaalisilta nettikiristäjiltä jne. Kun elämä on avoin, ei jää miään mitä joku voi käyttää uhkana "paljasumiselle."

Muitakin syitä on, mutta niiden pohtiminen menee aika lailla OT.
Ja jollain toisella vielä paljon sellaisiakin syitä, joita en osaa aavistaa.

Toisaalta peräänkuulutan vielä kerran sitä toleranssia: Jos joku EI halua itsestään mitään julkaista niin se on myös yhtä lailla ok valinta. Meidän ei tarvitse kaikkien toimia samoin. Sen sijaan on toki positiivista, mikäli pyrimme ymmärtämään ja kannustamaan myös niitä, jotka valitsevat toisin kuin me itse.

Kai se on jotain julkisuuden halua, mikä tuntuu nykypäivänä olevan niin pinnalla ja levinneen kaikkialle. Esim. kun nuorilta kysytään, miksi he haluavat aikuisena tulla, on yleisin vastaus että "julkkikseksi".

Julkkikseksi taitaa "päästä" (joutua?) paljon helpommin muilla keinoin kuin jakamalla arkea tai arjen kuvia netissä joissa vastaavia arkikuvauksia ja arjen kuvia on miljoonilta muilta.

No heh heh. Meinaatko nyt tosissasi, että lasta kiusattaisiin siitä, että hänen mummonsa ei ole levitellyt lapsen kuvia netissä??? Olet ilmeisesti pahemmin pihalla, kun uskalsin pelätäkään...
En tiedä missä universumissa sinä elät, mutta voin kertoa, että ihan oikeassa todellisuudessa maapalolla ei joku isovanhempien lepertely netissä kuvien kera ole mikään kovin cool tai positiivinen asia koululaisten silmissä.

Se on hyvä, jos niin on.
Minä joskus alakoululla jutellut asiasta lasten kanssa - nimenomaan sitä erilaisuuden ja eri valintojen sietämisen ja kunnioittamisen kannalta - kun joitakuita "ihmeteltiin" kun perheillään/vanhemmillaan ei ollut kotisivuja.
Nykyään facebook ja blogit lie pitkälle tainneet syrjäyttää nuo yksityiset kotisivut?

Toisaalta peräänkuulutan vielä kerran sitä toleranssia: Jos joku EI halua itsestään mitään julkaista niin se on myös yhtä lailla ok valinta. Meidän ei tarvitse kaikkien toimia samoin. Sen sijaan on toki positiivista, mikäli pyrimme ymmärtämään ja kannustamaan myös niitä, jotka valitsevat toisin kuin me itse.
Mutta et edelleenkään ymmärrä, että sinä jakelet kuvia sellaisten puolesta, jotka eivät voi/vielä kykene tuota päätöstä omasta puolesta tekemään. Kenelläkään ei varmasti ole mitään sitä vastaan, että jakelet aikuisten ihmisten kuvia, jos he ovat siihen luvan antaneet. Mielestäni lasten kuvia ei tulisi kuitenkaan jaella koko kansalle, koska näiltä lapsilta ei sitä lupaa ole saatavilla.

Se on hyvä, jos niin on.
Minä joskus alakoululla jutellut asiasta lasten kanssa - nimenomaan sitä erilaisuuden ja eri valintojen sietämisen ja kunnioittamisen kannalta - kun joitakuita "ihmeteltiin" kun perheillään/vanhemmillaan ei ollut kotisivuja.
Nykyään facebook ja blogit lie pitkälle tainneet syrjäyttää nuo yksityiset kotisivut?

Oikeasti, asutko kuussa?
Yhdelläkään tutullani, työkaverillani tai kellään tapaamallani ihmisellä ei ole ikinä ollut mitään perheen kotisivuja.

Miksi minun pitäisi rajata lukuoikeus?
Itse olen monessa elämäntilanteessa saanut arvokasta arjen vertaistukea muilta ihmisiltä esim. juuri blogien kautta. Miksi en antaisi samaa niille, jotka kokevat jotain saavansa meidän arkemme ja minun ajatusteni seuraamisesta?

Kaikkiahan se ei tietenkään puhuttele samalla lailla kuin minä en itse saa kaikkien blogeista/kirjoista/tms mitään irti. Yksi nettijulkaisun upeista puolista on kuitenkin liki loppumaton diversiteetti. Jokaiselle löytyy jotain - ja toisaalta sen, mikä ei itseä kiinnosta vi varsin helposti klikata pois näytöltään.

En sanonut, että pitää, mitään. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyin. Tullut usein mietittyä näitä "julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä"-ihmisiä ja heidän motiivejaan. Niinkuin nyt vaikka BB-taloon vapaaehtoisesti menijöitä ja tuksuja, jotka myyvät yksityisyytensä huomiosta. Ja vähän lievempänä ihmiset, jotka omalla (ja läheistensä) elämällä ja tiedoilla, kuvien kanssa, hakevat sitä samaa.

Se on positiivista, että teinit yhä enemmän alkavat tiedostaa ja tajuta, että ei ole olemassa sellaista ammattia kuin Julkkis, kun vielä muutama vuosi sitten se oli nuorten toiveammateissa kärkisijoilla.

[QUOTE="vieras";23076911]En sanonut, että pitää, mitään. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyin. Tullut usein mietittyä näitä "julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä"-ihmisiä ja heidän motiivejaan. Niinkuin nyt vaikka BB-taloon vapaaehtoisesti menijöitä ja tuksuja, jotka myyvät yksityisyytensä huomiosta. Ja vähän lievempänä ihmiset, jotka omalla (ja läheistensä) elämällä ja tiedoilla, kuvien kanssa, hakevat sitä samaa.

Se on positiivista, että teinit yhä enemmän alkavat tiedostaa ja tajuta, että ei ole olemassa sellaista ammattia kuin Julkkis, kun vielä muutama vuosi sitten se oli nuorten toiveammateissa kärkisijoilla.[/QUOTE]

Olen kanssasi samaa mieltä, että julkisuus ei itsessään ole mikään tavoiteltava asia ja hienoa jos nuoretkin tiedostavat sen.

En kuitenkaan usko että blogilla tai facebookilla joutuu varsinaiseen julkisuuteen vaan pikemminkin siihen Arjun Appadurain maailmankylään, jossa yksityisyyden käsite on toisenlainen kuin jälkiteollisessa kaupunkiyhteiskunnassa oli. Poikkeuksia toki on, mutta ne onneksi harvassa.

BB-ja muu tosi-tv-problematiikka menee sitten jo aika lailla OT, mutta on kieltämättä kiehtovaa sekin. Veijo Hietala haastoi meidät koululla joskus pohtimaan POSITIIVISIA syitä ja selityksiä sille miksi joku haluaisi vaikka BB-taloon. Oli hauska huomata miten joutui luopumaan omasta korkesta korskeasta hevosestaan ja myöntää, että moisiakin saattaa olla.
(Osa tosin oli kovin hakemalla haettuja ja sen myötä epäuskottavia - vaikka silti hauskoja)

Kiusataan, jos nimi löytyy almanakasta tai jos vanhemmilla ei ole kotisivuja. Ilmeisesti tämä ei ollut vitsi... Mutta toisaalta niinhän se on, että kiusaamista ei ilmeisesti saada kitketyksi, aina ne syyt jostain keksitään.
Jännä juttu, että potentiaalisilta nettikiusaukselta suojaudutaan olemalla avoin, mutta potentiaalisista pervoista ei kannata välittää. Näen tässä pienen ristiriidan ;)
Ja ettei tästä tulisi väärinkäsityksiä, niin luen mielelläni blogeja ja ajoittain keskustelupalstoja. Paljon mielenkiintoisempia ovat kuvien kera :)
Ja vähän OT: Facebookin kuvat, menikö se uudistus taannoin läpi, että facebook saa täydet oikeudet kuviin, joita palveluun ladattu?

Olen kanssasi samaa mieltä, että julkisuus ei itsessään ole mikään tavoiteltava asia ja hienoa jos nuoretkin tiedostavat sen.

En kuitenkaan usko että blogilla tai facebookilla joutuu varsinaiseen julkisuuteen vaan pikemminkin siihen Arjun Appadurain maailmankylään, jossa yksityisyyden käsite on toisenlainen kuin jälkiteollisessa kaupunkiyhteiskunnassa oli. Poikkeuksia toki on, mutta ne onneksi harvassa.

BB-ja muu tosi-tv-problematiikka menee sitten jo aika lailla OT, mutta on kieltämättä kiehtovaa sekin. Veijo Hietala haastoi meidät koululla joskus pohtimaan POSITIIVISIA syitä ja selityksiä sille miksi joku haluaisi vaikka BB-taloon. Oli hauska huomata miten joutui luopumaan omasta korkesta korskeasta hevosestaan ja myöntää, että moisiakin saattaa olla.
(Osa tosin oli kovin hakemalla haettuja ja sen myötä epäuskottavia - vaikka silti hauskoja)

BB-taloon menee toki kilpailijoita, jotka hakevat sen kokemuksen ja mahdollista voittoa, eivätkä talosta poistumisen jälkeen jää edes pyydettyinä juorupalstoille roikkumaan. Mutta ikävän paljon siellä on niitä, joiden motiivi on julkisuus ja "no juontokeikkoja olis ihan kiva tehdä"-teinejä.

Jos blogeilla ei haeta huomiota ja jonkinlaista julkisuutta, ei niitä ole tarve pitää julkisina. Siltä osin se on aivan vertailukelpoista esim juuri BB-taloon.

[QUOTE="vieras";23077102]Kiusataan, jos nimi löytyy almanakasta tai jos vanhemmilla ei ole kotisivuja. Ilmeisesti tämä ei ollut vitsi... Mutta toisaalta niinhän se on, että kiusaamista ei ilmeisesti saada kitketyksi, aina ne syyt jostain keksitään.
Jännä juttu, että potentiaalisilta nettikiusaukselta suojaudutaan olemalla avoin, mutta potentiaalisista pervoista ei kannata välittää. Näen tässä pienen ristiriidan ;)
Ja ettei tästä tulisi väärinkäsityksiä, niin luen mielelläni blogeja ja ajoittain keskustelupalstoja. Paljon mielenkiintoisempia ovat kuvien kera :)
Ja vähän OT: Facebookin kuvat, menikö se uudistus taannoin läpi, että facebook saa täydet oikeudet kuviin, joita palveluun ladattu?[/QUOTE]

Niinhän se on että kiusaamiseen ei lopulta tarvita syytä eli "muka syy" kyllä löytyy jos joku pahuuksissaan moista etsii.

Kotisivut nyt onneksi taitavat olla vanhentunut juttu. Vielä reilu 10 v sellainen piti kaikkien silloin yläasteella olevien omienkin lapsien väkertää. Sittemmin tulleet juuri nämä valmiit pohjat ja naamakirja jne.

[QUOTE="vieras";23077114]BB-taloon menee toki kilpailijoita, jotka hakevat sen kokemuksen ja mahdollista voittoa, eivätkä talosta poistumisen jälkeen jää edes pyydettyinä juorupalstoille roikkumaan. Mutta ikävän paljon siellä on niitä, joiden motiivi on julkisuus ja "no juontokeikkoja olis ihan kiva tehdä"-teinejä.

Jos blogeilla ei haeta huomiota ja jonkinlaista julkisuutta, ei niitä ole tarve pitää julkisina. Siltä osin se on aivan vertailukelpoista esim juuri BB-taloon.[/QUOTE]

Hmm. Koetko että esim jonkun erityislapsen elämäntarinaa kuvaavan blogin ensisijainen (tai toissijainenkaan) tarkoitus on "julkkis"-orientoitunut?
Oletko itse saanut vertaistukea moiselta tai vastaavalta? Tai antanut?

Mummeliisa, väitätkö sä nyt aivan tosissasi että ne ruokaostossepustukset ja yksityiskohtaiset selostukset teidän perheen jostain pikkuasioista olisi vertaistukea jollekin...? Joo tietysti jotkut asiat mitä olet kirjoittanut voivat auttaa muita samassa tilanteessa olevia mutta oikeesti. Joo saavat vertaistukea siihen että voivat ostaa ketsuppia....

Mummeliisa, väitätkö sä nyt aivan tosissasi että ne ruokaostossepustukset ja yksityiskohtaiset selostukset teidän perheen jostain pikkuasioista olisi vertaistukea jollekin...? Joo tietysti jotkut asiat mitä olet kirjoittanut voivat auttaa muita samassa tilanteessa olevia mutta oikeesti. Joo saavat vertaistukea siihen että voivat ostaa ketsuppia....

Jaa a. Vaikea sanoa, mitä kullekin antavat tai ovat antamatta.

Pakko myöntää että itseäkin joskus pikkuisen naurattaa kun tilastoista näkyy jotta niin ja niin moni on avannut kuvan nähdäkseen sen tarkemmin. Toisaalta itse avaan yhden tutun vastavaan kuvan liki päivittäin eli nauran yhtä lailla itsellenikin.
:D

Ei mummoliisa ymmärrä pointtia siinä, että on tosi outoa kirjoittaa nettiin yksityiskohtaisesti perhe-elämästä. Tosta aiheesta on ollu aikaisemminki ketjuja ja kommentit häneltä on juuri sitä tasoa kuin tässä ketjussa. No voihan siitä tietenki vetää johtopäätöksiä henkilön terveydentilasta psyyken suhteen ;) jos on tarve kuvien kera avautua hyvinkin kaikesta elämässään.

Yhteistyössä