Kysymys teille, jotka käytätte bambuisia kestotiskirättejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiimarinvihko harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on muutama noita kiertin bambusia ja hamppusia rättejä. Muutaman kerran käyttänyt vasta, mut ei oikeen iske :/ Ne ei ime mitään, ovat tosi ohuita. Pöydänkin kun pyyhkii, ni jää rätin jäljet, kun jää niin märäks ja on niin karhee, että ei kunnolla pyyhi. Tohon keraamiselle liedelle ihan ok, kun on karhee.

Mutta siis pesen lähes päivittäin, mulla ollut mikrokuitirättejä käytössä viimiset 5 vuotta, ja niitäki pesen joka käytön jälkeen. Mulla on niitä paljon, ja kerään keittiössä käytetyt pesuhuoneeseen sitä mukaa kun käytän, ja siivouspäivän jälkeen, kun niitä tulee lisää vielä pölyjen pyyhkimisestä ja lattianpesusta, ni heitän kaikki koneeseen.

Mulla on Kiertin hamppu- ja bamburättejä, ja hyvinhän niillä pyyhkii. Ei siis ole sellaista kokemusta, ettei ne ime kunnolla.

Pesen muutaman viikon välein; uuteen vaihdan, kun alkaa rätti huonolta näyttämään.

Mulla on kaksi noita bamburättejä. Toinen on pesussa ja toinen käytössä. Pesen pari kertaa viikossa. Uuteen vaihdan, kun alkaa näyttää kulahtaneelle. Kestävät kauan käyttöä.

Siis mitä ihmeen kestotiskirättejä ne on? Jos kerran vaihdattekin niitä? Mitä eroa tavalliseen? Vai heitättekö tavallisen rätin pois heti kerran käytön jälkeen? Vai ettekö koskaan pese tavallista rättiä?

Mulla on bamburätti kanssa tuolta Susannan työhuoneelta ja se on ihan tosi imukykyinen..Paljon parempi kuin perusrätti.Pesen sitä sitä silloin kun tuntuu siltä että tarvii pestä:D Eli jos alkaa haista tai muuten vaan jotenkin skeidanen.
Mulla on kaapissa noita Kiertin rättejä mutta nyt ei tee ees mieli ottaa käyttöön kun ei oo niistä ihmisillä ollu hyviä kokemuksia : /

Alkuperäinen kirjoittaja hä?;23022164:
Siis mitä ihmeen kestotiskirättejä ne on? Jos kerran vaihdattekin niitä? Mitä eroa tavalliseen? Vai heitättekö tavallisen rätin pois heti kerran käytön jälkeen? Vai ettekö koskaan pese tavallista rättiä?

No ei mikään ole ikuista, edes kestotiskirätti. En ole pessyt wettexejä tai vastaavia pesukoneessa vaan heitän pois, kun alkaa vaikuttaa likaiselle/käytetylle. Huomattavasti pidempi käyttöikä näissä kestoräteissä ja pesun jälkeen aina puhdas rätti. Materiaali myös aivan erilainen.

No ei mikään ole ikuista, edes kestotiskirätti. En ole pessyt wettexejä tai vastaavia pesukoneessa vaan heitän pois, kun alkaa vaikuttaa likaiselle/käytetylle. Huomattavasti pidempi käyttöikä näissä kestoräteissä ja pesun jälkeen aina puhdas rätti. Materiaali myös aivan erilainen.
Mulla ollut noita wettexejä jo pitkään käytössä, vaihdan rätin päivittäin ja pesen kuudessa kympissä. Pois heitän vasta kun on riekaleinen, aika monta pesua kestää yksi rätti!

Siis tiskirätillä tiskataan, se korvaa siis tiskiharjan, ja siihen virkatut bambuiset on hyviä. Kun huuhtoo huolellisesti kuumalla vedellä käytön jälkeen ja kuivaa ilmavasti, niin kerran viikossa koneeseen riittää.

Pöydät pyyhitään pöytärätillä, siihen sopii trikooneuleinen rätti, esim bambuinen, tai kaupan rätit, joita myös voi pestä. Pesen koneessa pari kertaa viikossa.

Tää nimisekaannus tulee siitä, että oikeesti jopa 50 vuotta sitten ei maalla käytetty vielä tiskiharjoja ja fairya, vaan astiat pestiin virkatulla tiskirätillä ja sitä pyyhkäistiin palasaippuaan. Pöytä pyyhittiin rievulla joka oli esim. vanhan pyyheliinan tai esiliinan kulma. Sittemmin nimet on sotkeutuneet ja puhutaan sekaisin tiskirätistä tai pöytärätistä.

Yhteistyössä