Näenkö jostain kuka omistaa tietyn koiran?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusikoiratalossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jos olet lähettänyt kennelliittoon omistajan muutos ilmoituksen pitäisi postissa tulla sinulle omistaja todistus. Kennelliiton Omakoira palveluun voi myös rekisteröityä jos sinulla on kennelliiton jäsen numero ja sieltä näkee onko sinulla omistuksessa koira.

[QUOTE="mie";23011528]jos olet lähettänyt kennelliittoon omistajan muutos ilmoituksen pitäisi postissa tulla sinulle omistaja todistus. Kennelliiton Omakoira palveluun voi myös rekisteröityä jos sinulla on kennelliiton jäsen numero ja sieltä näkee onko sinulla omistuksessa koira.[/QUOTE]

en ole lähettänyt, koska minulla ei sellaisia papereita ole.:/ Minulla siis rekisteröity kodinvaihtaja josta olen saanut eu-passin ja rekisteritodistuksen.
Miten voin tehdä omistajamuutoksen? eikö myyjän olisi pitänyt se tehdä?

minkä ikäinen koira on. jos ei ole yli vuoden pitäisi siinä rekisteri kirjassa olla sillainen numerokirjain sarja jolla saat omakoira palvelussa muutettua koiran omiin nimiisi. muussa tapauksessa jos sitä ei siinä ole niin saitko kaupan yhteydessä omistaja todistuksen jos sait niin siinä on kappale mikä lähetetään kennelliittoon ja vaihdetaan omistajaa. Jos et saanut sillaista paperia niin pyydäppä myyjältä se omistaja koodi jonka hän näkee omakoira palvelusta kun kirjautuu sinne sen koiran tietoihin. ja sitten rekisteröidyt sinne kennelliiton omakoira palveluun ja laitat sen koiran koodin ja saat koiran omiin nimiisi.... toivottavasti ei tullut liian sekaisin selitettyä

Lähetä rekkarit kennelliittoon ja pyydä omistajatodistusta. Näin mä tein.

Se kellä on rekkarit, on koiran omistaja, näin se menee. Tästä syystä ei koiran rekkareitakaan saa ennen, kun koko koira on maksettu.

[QUOTE="mie";23012654]minkä ikäinen koira on. jos ei ole yli vuoden pitäisi siinä rekisteri kirjassa olla sillainen numerokirjain sarja jolla saat omakoira palvelussa muutettua koiran omiin nimiisi. muussa tapauksessa jos sitä ei siinä ole niin saitko kaupan yhteydessä omistaja todistuksen jos sait niin siinä on kappale mikä lähetetään kennelliittoon ja vaihdetaan omistajaa. Jos et saanut sillaista paperia niin pyydäppä myyjältä se omistaja koodi jonka hän näkee omakoira palvelusta kun kirjautuu sinne sen koiran tietoihin. ja sitten rekisteröidyt sinne kennelliiton omakoira palveluun ja laitat sen koiran koodin ja saat koiran omiin nimiisi.... toivottavasti ei tullut liian sekaisin selitettyä[/QUOTE]

Kiitos paljon!!! Oikein hyvin ymmärsin.Ihmettelinkin että se omakoira-palvelu pyyti jotain avainkoodia koirasta, se on siis sillä ex-omistajalla.
tuo tosiaan on yli kaksi vuotias.

Mulla ei ole ennen ollut kodinvaihtajia.:D

[QUOTE="vieras";23012666]EU-passi? Onko se niitä koiratehtaan pentuja?[/QUOTE]

EU-passi on aika normaali hankinta koiralle jos on ajatuksia matkustaa joskus koira mukanaan. Sen takia koirille nykyään laitetaan myös kansainvälinen siru pentuna kaikille jotta kelpaa myös tunnistusmerkintänä ulkomailla.

[QUOTE="Kyselijä";24991175]Entä jos koira on sekarotuinen? Sillä on siru ja EU-passi, mutta miten saan selville, onko se jossain rekisterissä? Onko jossain nettisivu, josta näkee sekarotuisten rekisteröityjen omistajat? Vai menenkö eläinlääkärille ja pyydän katsomaan sirusta omistajan???[/QUOTE]

Siruttaminen juurikin tarkoittaa koiran rekkaamista FIX-rekisteriin, kun on sekarotuisesta kyse. Eli sirutettu x-rotuinen on rekisterissä.

Sirussa ei lue omistajaa, vaan siinä on numeroista koostuva pitkä koodi. Eläinlääkäri ei siis näe muuta, kuin numeroita.

Kennelliitolla se sijaan on tiedoissaan numeroita vastaava koira ja sitä kautta myös omistajan tiedot, mutta yksityishenkiöt eivät niitä saa. Eli et saa todennäköisesti mitään kautta tietää koiran omistajaa.

Siruttaminen juurikin tarkoittaa koiran rekkaamista FIX-rekisteriin, kun on sekarotuisesta kyse. Eli sirutettu x-rotuinen on rekisterissä.

Sirussa ei lue omistajaa, vaan siinä on numeroista koostuva pitkä koodi. Eläinlääkäri ei siis näe muuta, kuin numeroita.

Kennelliitolla se sijaan on tiedoissaan numeroita vastaava koira ja sitä kautta myös omistajan tiedot, mutta yksityishenkiöt eivät niitä saa. Eli et saa todennäköisesti mitään kautta tietää koiran omistajaa.

Nyt en ymmärrä. Jos koira sirutetaan siksi, ettei sitä voi laittomasti myydä eteenpäin ja että sen omistaja löytyy katoamistapauksessa helpommin, miten niin en saa tietää noita asioita??? Olen siis ostanut koiran, jolla on siru ja EU-passi, mutta muusta en tiedä, kun en tullut kysyneeksi. Ja haluan koiran omiin nimiini. Minulla on kuitti kauppasummasta.

[QUOTE="Kyselijä";24997507]Nyt en ymmärrä. Jos koira sirutetaan siksi, ettei sitä voi laittomasti myydä eteenpäin ja että sen omistaja löytyy katoamistapauksessa helpommin, miten niin en saa tietää noita asioita??? Olen siis ostanut koiran, jolla on siru ja EU-passi, mutta muusta en tiedä, kun en tullut kysyneeksi. Ja haluan koiran omiin nimiini. Minulla on kuitti kauppasummasta.[/QUOTE]

Jos koira katoaa ja joku sen löytää, tulee löytäjän toimittaa koira paikalliseen eläinhoitolaan, joka hoitaa ko. kunnan löytöeläinten hoidon. Eläinhoitolassa yleensä on sirunlukulaite, jolla siru pystytään lukemaan. Vahtoehtoisesti koiran viedään eläinlääkäriin, jossa siru luetaan.

Eläinlääkäri ja eläinsuojeluvalvoja saavat kennelliittoon soittamalla omistajan tiedot eli ei ole mitään ongelmaa sen suhteen, etteikö koralle löydy sen oikeata omistajaa. Kunhan toimitaan sen mukaan, miten kuuluukin.

Kennelliitolla ei ole mitään oikeutta antaa kenenkään tietoja kolmannelle osapuolelle (tarkoittaen tässä nyt yksityishenkilöä) sillä esim. mulla on sekä salainen puhelinnumero, että osoitetiedot, jotka saa vain viranomainen käsiinsä. Kennelliitolla tieto on, koska olen sen heille antanut, mutta heillä ei tosiaan ole oikeutta sitä tietoa eteenpäin jakaa.

Rotukoiran kohdalla se on omistaja, kellä on koiran paperit. Millään kauppakirjoilla ei ole merkitystä vaan sillä, kenen taskussa on rekkarit.

Sekarotuisellakin on omat "rekkarinsa" joka on omistajatodistus. Omistajatodistuksen alaosassa on "omistajanmuutos"-ilmoitus, joka sinun olisi pitänyt täyttää ja allekirjoittaa koiran entisen omistajan kanssa.

Kerroit ostaneesi koiran, mutta haluaisit tietää kuka koiran omistaa. Onko siis syytä epäillä, ettei myyjä ole omistaja? Jos näin, niin miksi teit kaupat? Ja miksi "et tullut kysyneeksi muuta"? Eikö kaikki tieto koirasta ja sen taustasta ole melko oleellista, jos ne vaan saa tietoonsa? Jos myyjä on omistaja, niin soita hälle ja pyydä postittamaan sulle se paperi allekirjoitettuna.

Sillä kuitilla et todennäköisesti tee yhtikäs mitään. Koska se kellä on rekkarit, on omistaja. Jos kuitti toimii samalla luovarina (eli siinä on kaikki tarvittavat tiedot), niin siinä tapauksessa se riittänee, mutta muutoin ei.

Kerroit ostaneesi koiran, mutta haluaisit tietää kuka koiran omistaa. Onko siis syytä epäillä, ettei myyjä ole omistaja? Jos näin, niin miksi teit kaupat? Ja miksi "et tullut kysyneeksi muuta"? Eikö kaikki tieto koirasta ja sen taustasta ole melko oleellista, jos ne vaan saa tietoonsa? Jos myyjä on omistaja, niin soita hälle ja pyydä postittamaan sulle se paperi allekirjoitettuna.

Sillä kuitilla et todennäköisesti tee yhtikäs mitään. Koska se kellä on rekkarit, on omistaja. Jos kuitti toimii samalla luovarina (eli siinä on kaikki tarvittavat tiedot), niin siinä tapauksessa se riittänee, mutta muutoin ei.

Todellakin oletin, että myyjä on koiran omistaja, mutta halusin kuulla faktaa, miten koiran omistusoikeus siirtyy ostajalle. Kiitos kaikista neuvoista, näillä pääsen asiassa eteenpäin. Aina ei halua ensimmäisenä syöksyä myyjän kimppuun, vaan hankkia tietoa asiasta. En käy selittämään tarkemmin, kiitos neuvoista.

Yhteistyössä