Juhlavieraat ja oksutauti?

Homman nimi on se, että meillä juhlitaan lauantaina lapsen syndejä. Paikalle on tulossa lapsia ja aikuisia. Yhden kutsutun perheen lapset ovat olleet sunnuntaista lähtien oksutaudissa ja olisivat kuitenkin tulossa lauantaina juhliin. Eilen olivat kuulemma "paranemaan päin". Miten reagoisitte; saisiko teille tulla juhlimaan? Kuinka kauan oksutauti noin kyläillessä voi tarttua, ts. montako oireetonta päivää tavallisesti pitää olla? Norohan ainakin kaiketi voi tarttua pinnoilta vaikka kuinka kauan...

"jjj"
En huolisi meille kylään, se onkin sitten asia erikseen miten tuon saisi muotoiltua niin ettei nämä vieraat pahoittaisi mieltään.
Tai ehkä murehdin vaan liikaa muiden mielipiteistä.

"piip"
En huolisi meillekään! Jos ovat su asti sairastaneet, niin melko varmasti on noroa ja vaikka ei oliskaan niin oksutauti tarttuu herkästi. Sanoisin suoraan, että kutsuille on tulossa lapsiperheitä enkä halua ottaa riskiä, että saavat tartunnan. Ja kutsuisin tämän tautiperheen kyläilemään vaikka viikon päästä.

oksukammo
Mä sanoisin ihan suoraan, et oon sen verran hysteerikkö ja pipi päästäni (sanoisin siis humoristiseen sävyyn), et kammoksun sitä tautia niin paljon, etten vaan halua ottaa riskiä tartunnasta. Jokainen tervejärkinen sen tajuaa, et mahatauti on niitä vähiten toivottuja tuliaisia, mitä voi toisen kotiin viedä, joten tuskin siitä kukaan helposti nokkiinsa ottaa. Ja tarttumisen riski todellakin on, jos ovat vasta "paranemaan päin", ja alkuviikon sairastaneet...

"Meri-Kaisla"
No en huolis ja en taatusti itse menis jos omat lapset olis ollut noin kauan oksennustaudissa. Yleensä suositellaan ainakin yhtä tervettä päivää mut voihan se tarttua muutamankin terveen päivän jälkeen. Meillä lapsilla usein on yksi ns. terve päivä ja sitten oksentavat vielä kerran. Ihmiset kyllä niin ajattelemattomia. Huh.

juu niin
Kyllä minäkin suoraan sanoisin etteivät ole tervetulleita tuossa tilanteessa. Meillä lapsella on diabetes niin olen ihan ylineuroottinen kaikkien oksutautien suhteen, ja meidän kaveripiiri tietää tämän ja eivät edes ehottaisi että tulevat kylään vasta sairastettuaan.

Tää oksennustauti, mikä meillä nyt on niin eka lapsi oksensi pari kertaa yöllä, meni kolme päivää, ja kaks lasta oksensi pari kertaa yöllä, meni taas kolme päivää ja isompi poika oli ripulilla illan, meni kaks päivää ni isompi tyttö oksensi pari kolme kertaa illan ja yön aikana. Nyt on jo neljäs "terve" päivä, niin en vieläkään ota meille lasten kavereita sisälle. Nimittäin yks poika on vielä sairastamatta, ja jos ei viikonlopun aikana oksenna, niin sitte on veräjä auki :D

viipuli
Mä oon kyllä sen verran oksutautikammonen, etten haluis meille kylään sellaisia joilla se on aivan vasta ollut päällä. Lapsetkin kun kuulema voi vielä kantaa tuota tautia muutaman päivän sen sairastamisen jälkeenkin. :O Jostain lähteestä näin luin ja tosiaan pinnoiltahan se tarttuu pitkäänkin, erityisesti noro. Vaikea se toki varmasti onkin sitten yrittää se asia muotoilla niin, ettei vieraat pahoittaisi mieltään. :/

har
Meille on tervetullut sitten kun on pari oksutonta päivää takana, olettaen tietysti että kunto muutenkin on OK. Itse en sitten mene vieraisille huusholliin jossa tautia on ollut ennenkuin ~viikon päästä juuri sen pinnoilta tarttumisen takia. Riippuu vähän siitä mitä tuo paranemaan päin tarkoittaa?

Meille on tervetullut sitten kun on pari oksutonta päivää takana, olettaen tietysti että kunto muutenkin on OK. Itse en sitten mene vieraisille huusholliin jossa tautia on ollut ennenkuin ~viikon päästä juuri sen pinnoilta tarttumisen takia. Riippuu vähän siitä mitä tuo paranemaan päin tarkoittaa?
Joo, täytyy huomenna soitella ja kysellä vähän.

Yhteistyössä