12v jäi kiinni rahan varastelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei olis uskonut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm.... onko mies tuollainenkin vielä huomenna ja ylihuomenna, eikö kadu käytöstään?
Äkkipikaistuksissaan sitä saattaa itse kukin luetella vaikka mitä rangaistuksia, mutta se on vain pelkoa ...... ns. normaali ihminen kyllä sitten tojoontuu ja kykenee miettimään että mikä oikeesti on fiksua...

itsekin joskus uhannut lapsia ties millä ...
mutta huoneessa ilman ruokaa kuulostaa aika tylylle, mut ei siihen kuole..

armoa! on vielä keskenkasvuinen. pistä ensin mies kuriin. uhkaa sosiaaliviranomaisilla. miksipä et toteuttaisikin. mieshän uhkaa pojan perusturvallisuuden tunnetta josta näpistely johtuu. lapsi ottaa lisää jotain paikatakseen kodin lämpöä ja puuttuvia aikuisia. itse pitäisin näpistelyä hälytysmerkkinä mutta en kylläkään lasta rikollisena tai tulevana sellaisena. ole läsnä, juttele, saat selville ovatko arvot kohdallaan ja onko huolia.

Mun neuvo on, että vaikka olisitkin eri mieltä miehesi kanssa niin LAPSEN EDESSÄ ON VEDETTÄVÄ YHTÄ KÖYTTÄ!!!!

Koittakaa keskustella ja sopia yhteiset pelisäännöt ... se on tärkeää!!!

Nimim. kantapään kautta oppinut

Ei tarvi enää ihmetellä mistä niitä mummon potkijoita tulee.. Täältähän niitä palstamammoilta, jotka syyttävät pojan isää sadistiksi.
Perse edellä puuhun menette, mutta itsehän siitä aikanaan myös vastaatte.

Pojan isä tuntuu olevan ainoa täysjärkinen tässä tilanteessa. Pitäkää nuo rangaistukset ja katsokaa, eipä varmasti poika enää sen jälkeen varastele.
Päästäkää taas pienellä "huomautuksella" niin näette kuinka varastelu jatkuu

Aika hurja isä. Mitä tuostakin oppii. Että ei kannata jäädä kiinni.

Toki ajatus siitä, että korvaa tekemänsä vahingot on ihan ok. Eli paljonko on ottanut niin jotenkin maksaisi vähitelen takaisin päin, sen jälkeen kun on keskustelut miksi varastaa.

Mutta tuo uhkailu ja muu perseestä.

Ei tarvi enää ihmetellä mistä niitä mummon potkijoita tulee.. Täältähän niitä palstamammoilta, jotka syyttävät pojan isää sadistiksi.

Pojan isä tuntuu olevan ainoa täysjärkinen tässä tilanteessa. Pitäkää nuo rangaistukset ja katsokaa, eipä varmasti poika enää sen jälkeen varastele.

Olen ihan samaa mieltä, luulisi että on edes jonkun verran älliä näillä palstamammoilla päässä vaan ei tunnu olevan sitten ollenkaan, tästä huomataan ihan hyvin että lapsi saa tehdä ihan mitä haluaa, aivan mitä mieleen tulee niin sitä ei saa rankaista, onkohan näistä kukaan oikeasti edes kenenkään lapsen äiti, en usko.

Minusta vahinko pitää korvata, eli en päästäisi huomautuksella. Poika vaan maksamaan varkauksiaan, esim. kotitöitä tekemällä. tai tosiaan ottaisin säästöistä osan.

mutta jotain rajaa silti.

Mun on kyllä pakko myöntää, että meillä ei miehen kanssa todellakaan mene hyvin kotona.
Meillä myöskin 4v lapsi ton isomman lisäksi. Itse olen aivan kamala nipottaja ja valittaja miehelle lähes joka asiasta. Menee vaan niin totaalisesti hermo kun itse hoidan töiden lisäksi 99% kaikki kotiasiat ja lapset. Nyt oon hetken ollut vuorotyössä, joten mies joutuu välillä tota pienempää kuskaamaan ja hakemaan tarhasta. Mies käy muutaman kerran talvessa isomman pojan kanssa laskettelemassa, mutta muuten ei millään tavalla keskenään poikien kanssa vietä aikaa, ei ole myöskään heille "osoittanut välittävänsä" esim pitänyt sylissä vapaaehtoisesti.
Ei myöskään tee kotihommia YHTÄÄN ja tästä vaan tulee jatkuvasti valitettua ja auottua päätään. Poika tietenkin kuulee tätä "nalkutusta" ja luulen että käytöksensä voi johtua tosta meidän perhetilanteesta. Pitää varmaan varata aika johonkin perheneuvolaan.

Siis 12 v on jo 6 luokkalainen. Onko hänellä omaa käyttörahaa, oma lompakko, viikkoraha?

Totta kait jokin rangaistus pitää antaa mutta kyllä miettisin miksi hän ottaa rahaa.... Ja yrittäisin kohtuudella sitä puolta asiassa korjata ts kannustaa häntä pienimuotoisesti omien rahojen käyttöön ja hallintaan. Tuollaiset uhkaukset ovat liikaa. Kohtuus kaikessa.

En minä muista tiedä, mutta mä haluan olla äiti, jolle lapsi uskaltaa tulla kertomaan ikävimmistäkin asioista. Jos on tullut mokattua tai tehtyä väärin.

En halua olla äiti, jota lapsi pelkää niin, että viimeiseen asti kiistää tehneensä mitään. Äiti, jolle ei uskalla kertoa asioita, koska äiti vaan raivostuu ja huutaa ja keksii toinen toistaan kovempia rangaistuksia. Miettimättä yhtään että MIKSI lapsi tekee niin.

Mieheni kanssa ollaan samalla linjoilla tässä asiassa. Kuri pidetään, vääristä teoista tulee tarvittaessa rangaistus, mutta meille saa puhua, ja me emme huuda kurkku suorana samantien vaan kuuntelemme mitä lapsella on kerrottavana ja keskustelemme sanktioista sitten.

Ja olen itse asiassa lähes sataprosenttisen varma, että tällä meidän lähestymistavalla päästään pidemmälle kuin rajulla natsimeiningillä ja lapsen nolaamisella, pelottelulla ja alistamisella.

Päätin tämän jo teininä, kun silloisen ystäväni perheessä oli natsimeininki, eikä vanhemmille uskaltanut kertoa mistään koska siitä seurasi vaan rajua huutoa ja kohtuuttoman suuria rangaistuksia.

Mun on kyllä pakko myöntää, että meillä ei miehen kanssa todellakaan mene hyvin kotona.
Meillä myöskin 4v lapsi ton isomman lisäksi. Itse olen aivan kamala nipottaja ja valittaja miehelle lähes joka asiasta. Menee vaan niin totaalisesti hermo kun itse hoidan töiden lisäksi 99% kaikki kotiasiat ja lapset. Nyt oon hetken ollut vuorotyössä, joten mies joutuu välillä tota pienempää kuskaamaan ja hakemaan tarhasta. Mies käy muutaman kerran talvessa isomman pojan kanssa laskettelemassa, mutta muuten ei millään tavalla keskenään poikien kanssa vietä aikaa, ei ole myöskään heille "osoittanut välittävänsä" esim pitänyt sylissä vapaaehtoisesti.
Ei myöskään tee kotihommia YHTÄÄN ja tästä vaan tulee jatkuvasti valitettua ja auottua päätään. Poika tietenkin kuulee tätä "nalkutusta" ja luulen että käytöksensä voi johtua tosta meidän perhetilanteesta. Pitää varmaan varata aika johonkin perheneuvolaan.

Minusta sinulla on ihan hyvä käsitys siitä, mikä teillä perheessä mättää. Minusta olisi nyt tärkeää saada vanhemmat ensin yhteisten pelisääntöjen taakse, jotka molemmat voivat hyväksyä ja jotka ovat reilut ja kohtuulliset lapsia kohtaan.

Miehelläsi on varmaan ollut aika tunnekylmä lapsuus, jos hän ei osaa yhtään osoittaa kiintymystä lapsille (tai sinulle). Mutta se on asia, jonka voi oppia, luultavasti hän itsekin kärsii jyrkkyydestään ja kylmyydestään. En usko, että lapsille tulee kovin turvallinen olo, jos isä käyttäytyy noin. Poikahan teki hienosti, kun ylipäätään tunnusti varastaneensa aiemminkin!

Perheneuvola voisi olla ihan hyvä paikka purkaa asioita jonkun ulkopuolisen kanssa, jos mieskin suostuisi sinne lähtemään. Uskoisin, että teillä ei ole niin suuria ongelmia, että niitä ei ihan varmasti saisi ratkaistua pienellä viilaamisella ja keskustelulla!=)

Ihan oikein on tehty, kyllä minäkin nyt helvetti vieköön antaisin kurinopetusta jos rahaa varastelee vaikka se nykyään on hyväksyttyä kuten uutisista olemme huomanneet, minun lapseni ei ainakaan selviytyisi puhuttelulla kun se ei auta enää tuossa vaiheessa tuon ikäiselle.

Hö! Vähän armoa hei!! Muutaman lantin takia tuommoinen kuritus! Poika parka! :( Paljon parempi olisi ollut, kun olisi joutunut puhutteluun ja vaikka kotiarestia.

Itsekin ton ikäisenä otin salaa rahaa vanhempien pörssistä. Koskaan en kiinni jäänyt, mutta muistan kun epäilivät - siis äitipuoli ja isä, että eikö täällä pitänyt olla. Sen kun kuulin, niin lopetin.

Nykyään aikuisena en moisia pitkäkyntisliikkeitä tekis ja ajatuskin kauhistuttaa, jos pitäisi varastaa.

Säälittää teidän poika! :( Pojallahan vaan on rajat hakusessa. Ei sais olla noin jyrkkä. Varmasti vähemmälläkin oppis... Koittakaahan saada tilanteeseen sopu!

Minä varastin lapsena, joskus 8-10-vuotiaana, säästöpossusta rahaa, välillä kymmenen markan kolikon, välillä markan ja viidenkymmenen pennin kolikoita. Jäin siitä sitten jossain vaiheessa kiinni, mutta ei kai siitä mitään suurempaa rangaistusta tullut. En ihan tarkasti muista. Kuitenkaan en tuon jälkeen enää varastellut mistään säästöpossuista. 12-vuotiaana aloitin kaupasta varastelun, ihan uteliaisuuttani ja jatkoin sitä jonkin aikaa, varastin karkkia, lehtiä, jäätelöä, ja en jäänyt koskaan kiinni. Lopetin kuitenkin, kun aloin pelkäämään kiinnijäämistä ja sitä häpeää mikä siitä seuraisi. En ole sen jälkeen varastanut kaupoista. Enkä ajattele, että tuo kaupasta varastelu olisi mitenkään seurausta tuosta säästöpossuvarastelusta. Molempiin oli omat syynsä.

Ap:n lapsen tekemä rike on kuitenkin hyvin pieni. Melkein kaikki lapset tekevät jotain vastaavaa. Liiallisuuksiin ei kuitenkaan rangaistuksissa pidä mennä.

Kuulostaa kauhealta. Tuon ikäinen ei varmaankaan osaa perustella varastamistaan ja isä vaatii selitystä! Pahinta mielestäni on tää; ettei anna ruokaa!!! Haloo, tilaisuus tekee varkaan ja kai tommonen kippo houkuttelee ottamaan karkkirahaa!!! Pakkoko tommosia kippoja on pitää..

Kuulostaa kauhealta. Tuon ikäinen ei varmaankaan osaa perustella varastamistaan ja isä vaatii selitystä! Pahinta mielestäni on tää; ettei anna ruokaa!!! Haloo, tilaisuus tekee varkaan ja kai tommonen kippo houkuttelee ottamaan karkkirahaa!!! Pakkoko tommosia kippoja on pitää..

Itse vielä illalla kotiuduttuani keskustelin pojan kanssa, eikä tolle varastamiselleen osannut syytä sanoa. Ei hirveen pahoillaan edes tuntunut olevan.
Mies vielä mulle vaahtos, että jos vastaavasta vielä jää kiinni niin ottaa sossuu yhteyttä ja suosittelee, että ottavat lapsen huostaan, kun meidän kasvatuksessa kuulemma mennyt joku pahasti vialle eikä itse pärjätä pojan kanssa. Mun syyksi pisti varastelun, koska kuulemma annan aikaa ja huomiota pienemmälle pojalle paljon enemmän ja isoveli jää syrjään.
Kysyin tosta pojalta ja ei kuulemma omasta mielestä tunne, että häntä syrjisin. Pitää nyt kuitenkin alkaa viettämään kahdenkeskeistä aikaa myös ton isomman kanssa enemmän.

Tähän yksittäiseen tapaukseen sen enempää kommentoimatta olen ehdottomasti sitä mieltä, että varastelun todellisen SYYN (=rahojen käyttökohteen) selvittäminen on oleellisempaa kuin rangaistuksen kovuus. Jo tuon ikäiset pelailevat esim uhkapelejä ja riippuvuus on nopeasti kehitetty. Joku isompi voi kiristää rahaa jne, vaihtoehtoja on monta.

Järkyttyneenä eilen seurasin kun tuota ikäluokkaa oleva poika (10-13v, vaikea sanoa varmaksi) kiersi eilen kauppakeskuksessa ja yritti pummata neljää euroa ihmisiltä. Päällisin puolin ihan tavallisen oloinen poika muuten.

Minä kävisin perusteellisen keskustelun lapsen kanssa siitä, miksi näin on mennyt toimimaan, mitä seuraamuksia varastamisesta on sekä hänelle itselleen että niille, joilta varastaa jne. Keskustelun lisäksi voisi tiedossa olla kotiarestia, mutta kuitenkin ihan kohtuullisessa määrin, tai sitten jonkin mukavan asian poisottaminen hetkeksi (tv:n katselu, pelailu...). Tekisin lapselle myös selväksi, että seuraavalla kerralla, jos vielä varastelu jatkuu, lähdetään ottamaan yhteyttä esim. kasvatusneuvolaan. Omassa lapsuudessani tämä ukaasi ainakin oli hyvin toimiva. Ja todella pitäisin sanani tässäkin tapauksessa. Tuo, että lapsi ei osoita edes olevansa pahoillaan, kuulostaa vähän pahalta kieltämättä. Miten aiemmin lapsuudessa olette käsitelleet tilanteet, joissa lapsi on tehnyt toiselle vääryyttä tai hänelle itselleen on sellaista tehty?

Itse vielä illalla kotiuduttuani keskustelin pojan kanssa, eikä tolle varastamiselleen osannut syytä sanoa. Ei hirveen pahoillaan edes tuntunut olevan.
Mies vielä mulle vaahtos, että jos vastaavasta vielä jää kiinni niin ottaa sossuu yhteyttä ja suosittelee, että ottavat lapsen huostaan, kun meidän kasvatuksessa kuulemma mennyt joku pahasti vialle eikä itse pärjätä pojan kanssa. Mun syyksi pisti varastelun, koska kuulemma annan aikaa ja huomiota pienemmälle pojalle paljon enemmän ja isoveli jää syrjään.
Kysyin tosta pojalta ja ei kuulemma omasta mielestä tunne, että häntä syrjisin. Pitää nyt kuitenkin alkaa viettämään kahdenkeskeistä aikaa myös ton isomman kanssa enemmän.

Tuon ikäiset ei välttämättä näytäkään, jos kaduttaa. Se on ärsyttävää, mutta kyllä ne tietävät mikä on väärin ja varmasti poikaa sapettaa, että tuli tehtyä tämäkin homma. Varsinkin, kun ei osaa sanoa syytä, niin kuulostaa mun mielestä aika katuvaiselta ja ennen kaikkea tapahtuneesta hämmentyneeltä pojalta, ei miltään nuorisokriminaalin alulta todellakaan! Toivon pojan puolesta, että te aikuiset osaatte käsitellä jutun hyvin pojan kanssa (ja armollisesti!!), koska tapahtuman lopputulos tulee vaikuttamaan tuleviin kömmähdyksiin...niitähän lapsilla aina sattuu.

Se, että poika ei osaa sanoa syytä, eikä osoita katumusta, kertoo sen, että se on ihan lukossa koko jutusta. Yritä jutella ja tietenkin seuraamus esim. aresti ihan hyvä tai kotitöiden teko. Pikku juttu toi kyllä on, miehelle toivon malttia!

[QUOTE="vieras";22992287]Se, että poika ei osaa sanoa syytä, eikä osoita katumusta, kertoo sen, että se on ihan lukossa koko jutusta. Yritä jutella ja tietenkin seuraamus esim. aresti ihan hyvä tai kotitöiden teko. Pikku juttu toi kyllä on, miehelle toivon malttia![/QUOTE]

No kun miehen mielestä toi ei todellakaan ole mikään pikkujuttu. On sitä mieltä että seuraavaksi vie kaupasta tavaraa ja ihan varma kriminaalin alku tulossa pojasta.
Eli jos toistuu, on tosissaan antamassa poikaa huostaan...yritin olla asiasta toista mieltä, niin mies sano, ettet ikinä tuu poikien kanssa keskenään pärjäämään jos hän saa tarpeekseen ja häipyy, koska en ole asiasta samaa mieltä kuin hän.

Oho mitä logiikkaa! Laittoi sinun syyksi sen että poika varasti, ja nyt rankaisee häntä kuin Hitler Juutalaisia....

Yhteistyössä