Kun toimeentulotukiasiakkaat aina valittavat että ovat tiukimmilla niin tässä teille esimerkiksi meidän perheen tulot ja

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="a p";22977659]Tuhlataan liikaa? Remonttilainaa lukuun ottamatta, kerro mitkä meidän menoista on turhia? Jos menee käsi tai jalka niin työn teko loppuu siihen ( vakuutus) Toinen kuolee niin asunto olisi pakko myydä ja silti asua jossain ( henkivakuutus) Kotivakuutusta ja auton vakuutuksia tuskin tarvii perustella. Opiskelijalla on ikävä tilanne, sitä en kielläkään. :hug:[/QUOTE]

Teillä on talo, kaksi autoa, vakuutukset jne. Silti jää 700 euroa kuussa yli. Teidän "käyttöraha" on kymmenen kertaa suurempi kuin minun. Jos se tuntuu susta pieneltä, kertoo se minusta taipumuksesta tuhlata. Mulla on jostain syystä monta tuttua, joiden tulot on jotain 3000 kuussa ja saan kuunnella heiltä ihan samaa valitusta miten he ovat muka köyhiä. Tuloja ei voi ilmeisesti koskaan olla tarpeeksi, koska se, mitä pitäisi saada ei lopu koskaan. Suomalaisten tuhlaavasta elämänasenteesta kertoo minusta myös Kokoomuksen suosio.

"aaaa"
[QUOTE="a p";22977669]Niin kävin viimeksikin :)[/QUOTE]

Onahn se ihailtavaa tuo puolue uskollisuus mutta kyllä pitäisi osata ajatella järellä eikä vaan hyvätuloisten puolesta. Ethän sinä ole mikään porvari edes siinä mielessä vaikka omistat asunnon.

"mä"
Kerrankin joku puhuu asiaa! Pirun tiukoilla minäkin olen, lainoja vaivaiset muutama kymmenen (pakkohan ne oli hankkia, ei ollu vaihtoehtoja), autoja kolme (pakko olla kauppakärry, työmatkoille auto, semmonen parempi kun muuten niska ja selkä kipeytyy ja niiden hoitaminen totta kai maksaisi maltaita ja sitten vara-auto, sekin semmone parempi että pääsen töihin jos tuosta toisesta loppuu bensa).

Vakuutuksia löytyy joka sorttia, ollaankin ihan IFin kulta-asiakkaita (saa parhaimmat alennukset, se porrasjuttu, you know). Täydellä kuormalla tietysti, aina kun voi vaikka lentokone tippua auton päälle tai hiiri purra varpaaseen.

Sitten kun meiltä on niiiiin pitkä matka marketille (yli 3km!!!) niin avasin Ellokselle semmosen tilin niin säästän bensakuluja kun ei tarvi paitaa käydä ostaa marketista. Elloksen paketti tulee tuohon Valintataloon, ei tarvi ajaa kuin 2,9km. Tilasin viimeks 7 takkia, riittää pidemmäksi aikaa. Kannattaa ostaa paljon, kun kerran halvalla sai.

Piti viime kesänä tilata remppamiehet remppaamaan meidän mökki. Olihan tuo rakennettu jo vuonna 2009 niin parempi se oli nyt kunnostaa ettei sitten kerrasta tule hirveää summaa maksettavaksi. Mies yleensä kyllä itse remppaa meillä kaiken, mutta nyt ei ollut ehtinyt viime vuonna pitämään lomaa, työttömänä kun ei juurikaan lomia pidellä, niin palkattiin sitten ammattimiehet hommiin.

Ai niin, sitten kampaamolasku oli ihan uskomaton! Ette ikinä vois kuvitella miten paljon tulee maksamaan hiustenpesu, -pidennys, -värjäys ja kampaus! Aivan hirvee summa, mutta pakkohan se oli. Sitten tietysti itsestä pitää pitää huolta. Ja parisuhteesta. Me ei tosin olla kaksin kuin yhden viikonlopun viikossa, mutta maksaa sekin. MLL:n vahti tuoksi ajaksi maksaa maltaita ja sitten hotelliyöt ja syömiset siihen päälle.

Ei ole köyhän elämä helppoa, mutta pärjättävä vain on. Sais sossun asiakkaat hiukan mennä itseensä noiden valittelujen kanssa. Ai niin, miehelläkin on muuten pakko olla oma auto, se ei pääsis muuten työkkäriin kaks kertaa vuodessa.

Nyt on pakko lähtee kosmetolokille, iski ilkeä vinni poskipäähän. Ymmärrätte varmaan miten kauhee se on!

"a p"
[QUOTE="vieras";22977700]Aloituksesi ei kyllä muuta olekaan kuin valitusta siitä miten te ootte muka köyhiä. Katso nyt tuota otsikkoakin. Vali, vali. Olisit tyytyväinen, että sulla on asiat noin hyvin. Kaikkea kun ei katsos voi saada. Pitää tehdä valintoja. Sä olet valinnut autot, talon ja lainat. Eikö ihmisille riitä mikään? Miten paljon materiaa on tarpeeksi? Useimmilla sitä on liikaa ja sitten kehtaavat vielä valittaa.[/QUOTE]

Ilmeisesti me luemme sitten eri ketjua koska missään vaiheessa en ole sanonut MEIDÄN olevan köyhiä, mun mielestä kun Suomessa ei köyhiä olekaan ellei ääritapauksia otetaan huomioon. Me pärjäämme hyvin ja vielä säästämme mutta tt-asiakkaat voivat maata kotona ja saavat kaiken ja enemmän _tekemättä mitään_ ja valittavat silti että ovat niitä kaikkein köyhimpiä. Joko oli tarpeeksi rautalangasta väännetty? Totta, me olisimme voineet valita sen että makaisimme kotona jolloin autoja ei tarvittaisi. Olisimme voineet valita tämän rivarinkolmion sijaan vuokrakerrostalokaksion tai ehkä jopa kolmion hyällä säkällä. Taloa meillä ei ole eikä tule näillä tuloilla. Remonttilaina on täysin omaa syytämme kuten jo sanoinkin. Turhaan sinä minulta kysyt noita kysymyksiä, ohjaa ne sille "köyhyyttään" valittavalle tt-asiakkaalle.

"a p"
[QUOTE="vieras";22977767]Teillä on talo, kaksi autoa, vakuutukset jne. Silti jää 700 euroa kuussa yli. Teidän "käyttöraha" on kymmenen kertaa suurempi kuin minun. Jos se tuntuu susta pieneltä, kertoo se minusta taipumuksesta tuhlata. Mulla on jostain syystä monta tuttua, joiden tulot on jotain 3000 kuussa ja saan kuunnella heiltä ihan samaa valitusta miten he ovat muka köyhiä. Tuloja ei voi ilmeisesti koskaan olla tarpeeksi, koska se, mitä pitäisi saada ei lopu koskaan. Suomalaisten tuhlaavasta elämänasenteesta kertoo minusta myös Kokoomuksen suosio.[/QUOTE]

Kun olin opiskelija ja mies työtön, meille jäi melkein sama summa kuin nyt koska saimme täyden asumistuen, ei tarvinnut autoa, toinen teki kotona ruoat alusta loppuun, ei ollut päivähoitomaksua jne. Ymmärrätkö että työssä käynnin takia on PAKKO maksaa päivähoitomaksu ja PAKKO pitää 2 autoa. Edelleen emme ole köyhiä mutta ei todellakaan ole myöskään tt-asiakkaat. On todella outoa että joidenkin mielestä on täysin oikein että kotona makaamalla saa jopa enemmän kuin töissä...Jos meillä olisi tulot 3000 euroa niin hurjasti menisi säästöön.

"a p"
[QUOTE="mä";22977820]Kerrankin joku puhuu asiaa! Pirun tiukoilla minäkin olen, lainoja vaivaiset muutama kymmenen (pakkohan ne oli hankkia, ei ollu vaihtoehtoja), autoja kolme (pakko olla kauppakärry, työmatkoille auto, semmonen parempi kun muuten niska ja selkä kipeytyy ja niiden hoitaminen totta kai maksaisi maltaita ja sitten vara-auto, sekin semmone parempi että pääsen töihin jos tuosta toisesta loppuu bensa).

Vakuutuksia löytyy joka sorttia, ollaankin ihan IFin kulta-asiakkaita (saa parhaimmat alennukset, se porrasjuttu, you know). Täydellä kuormalla tietysti, aina kun voi vaikka lentokone tippua auton päälle tai hiiri purra varpaaseen.

Sitten kun meiltä on niiiiin pitkä matka marketille (yli 3km!!!) niin avasin Ellokselle semmosen tilin niin säästän bensakuluja kun ei tarvi paitaa käydä ostaa marketista. Elloksen paketti tulee tuohon Valintataloon, ei tarvi ajaa kuin 2,9km. Tilasin viimeks 7 takkia, riittää pidemmäksi aikaa. Kannattaa ostaa paljon, kun kerran halvalla sai.

Piti viime kesänä tilata remppamiehet remppaamaan meidän mökki. Olihan tuo rakennettu jo vuonna 2009 niin parempi se oli nyt kunnostaa ettei sitten kerrasta tule hirveää summaa maksettavaksi. Mies yleensä kyllä itse remppaa meillä kaiken, mutta nyt ei ollut ehtinyt viime vuonna pitämään lomaa, työttömänä kun ei juurikaan lomia pidellä, niin palkattiin sitten ammattimiehet hommiin.

Ai niin, sitten kampaamolasku oli ihan uskomaton! Ette ikinä vois kuvitella miten paljon tulee maksamaan hiustenpesu, -pidennys, -värjäys ja kampaus! Aivan hirvee summa, mutta pakkohan se oli. Sitten tietysti itsestä pitää pitää huolta. Ja parisuhteesta. Me ei tosin olla kaksin kuin yhden viikonlopun viikossa, mutta maksaa sekin. MLL:n vahti tuoksi ajaksi maksaa maltaita ja sitten hotelliyöt ja syömiset siihen päälle.

Ei ole köyhän elämä helppoa, mutta pärjättävä vain on. Sais sossun asiakkaat hiukan mennä itseensä noiden valittelujen kanssa. Ai niin, miehelläkin on muuten pakko olla oma auto, se ei pääsis muuten työkkäriin kaks kertaa vuodessa.

Nyt on pakko lähtee kosmetolokille, iski ilkeä vinni poskipäähän. Ymmärrätte varmaan miten kauhee se on![/QUOTE]

Luulet ilmeisesti olevasi hauska mutta tämä oli niin huono...keksi parempaa.

"heh"
Hyvä pointti. Suomessa ei ole köyhiä. Niitä löytyy tuolta lämpimistä maista. Tekisi toimeentuloasiakkaille hyvää käydä katsomassa muualla maailmassa, että mitä on oikeasti köyhyys. Kun aina valittavat. Köyhyyttä ei ole se, että sossu maksaa kaiken ja toimeentulotuki on huima verrattuna joihinkin palkkoihin. Me olemme molemmat töissä mutta eipä meilläkään jää pahemmin ylimääräistä. Olen ap:n kanssa samaa mieltä. En sano, että olemme köyhiä mutta inhoan työttömien laulua siitä miten köyhiä he ovat. Autoja ja asuntolainaa on turha kadehtia. Voitte painua itsekin töihin ;) (en tarkoita opiskelijoita, lapsiaan kotona hoitavia, sairaita.. Vaan niitä turhaan lojuvia). Ja totta, työssäkäyvälle kuuuisi jäädä myös johonkin kivaankin rahaa. On väärin, että toisen palkka menee siihen minkä toinen saa ilmaiseksi. Heh, ehkä kaikkien pitäisi heittäytyä sossun luukulle ? Loppuisi sieltäkin äkkiä rahat.

[QUOTE="vieras";22977615]Tässäpä sulle vertailua. Minä olen opiskelija. Tulot noin 740 euroa kuukaudessa, josta 300 euroa on lainaa. Vuokraan menee 420. Bussikorttiin 40 euroa. Netti 40 euroa. Vakuutus 20 euroa (pelkkä kotivakuutus, muuhun ei ole varaa). Puhelin 20 euroa. Lääkkeet 40 euroa. Tietokone (osamaksulla ostettu, kuinkas muutenkaan) 50 euroa. Mulla jää kuukaudessa yli siis noin 70 euroa, josta pitää maksaa harrastukset, ruoka, vaatteet... En kuitenkaan valita. Mutta sä et todellakaan ole köyhä, vaan tavallinen suomalainen, joka tuhlaa liikaa![/QUOTE]

Netti ja puhelin on tuossa kyllä tosi kalliita! Minä kun sain opintotukea niin tulot oli 470 €/kk, en ottanut opintolainaa. Vuokra 310 €, jäljelle jäi 160 €, josta maksoin netin 15 €/kk, jäi 145 €. Puhelinkulut oli olemattomat. Meni korkeintaan viisi euroa kuukaudessa, eli 140 € jäi ruokaa ja muuhun.

Voisit varmaan vaihtaa tuon netin halvempaan? 40 €/kk kuulostaa vuonna 2011 todella suurelta laskulta netistä. Tai tuo puhelinlasku 20 €. Voisit varmaan osan puheluista soittaa esimerkiksi Skypen kautta?

"mä"
[QUOTE="a p";22977918]Luulet ilmeisesti olevasi hauska mutta tämä oli niin huono...keksi parempaa.[/QUOTE]

Aijaa! Ei tää maailma pyöri sun navan ympärillä (kuten kuvittelet) ja sun elämäs se huono on, ei mun. Tiedä se!

"a p"
[QUOTE="heh";22977941]Hyvä pointti. Suomessa ei ole köyhiä. Niitä löytyy tuolta lämpimistä maista. Tekisi toimeentuloasiakkaille hyvää käydä katsomassa muualla maailmassa, että mitä on oikeasti köyhyys. Kun aina valittavat. Köyhyyttä ei ole se, että sossu maksaa kaiken ja toimeentulotuki on huima verrattuna joihinkin palkkoihin. Me olemme molemmat töissä mutta eipä meilläkään jää pahemmin ylimääräistä. Olen ap:n kanssa samaa mieltä. En sano, että olemme köyhiä mutta inhoan työttömien laulua siitä miten köyhiä he ovat. Autoja ja asuntolainaa on turha kadehtia. Voitte painua itsekin töihin ;) (en tarkoita opiskelijoita, lapsiaan kotona hoitavia, sairaita.. Vaan niitä turhaan lojuvia). Ja totta, työssäkäyvälle kuuuisi jäädä myös johonkin kivaankin rahaa. On väärin, että toisen palkka menee siihen minkä toinen saa ilmaiseksi. Heh, ehkä kaikkien pitäisi heittäytyä sossun luukulle ? Loppuisi sieltäkin äkkiä rahat.[/QUOTE]

Niinpä, kotiin makaamaan niin saa myytyä autot ja asunnon ja sitten pääseekin kätevästi sossun asiakkaaksi :flower:

sossun elätti
Me saadaan rahaa tukien muodossa. Olen opiskelija ja valmistun ensi vuonna. Miehen on työtön, mutta käy erilaisilla kursseilla ja saa siitä hyvästä työttömyyspäivärahan päälle ylläpitokorvausta 180e kuussa.Saamme siis opintotuen, työttömyyspäivärahan, asumistuen, lapsilisät kahdesta, ylläpitokorvauksen ja toimeentulotuen. Tulomme ovat n. 2250 e kuussa ja siitä vuokraan menee 890e.

"vieras"
Toimeentulotuella olen ollut koko aikuisikäni. Vuokran, bensojen ja laskujen jälkeen käyttörahaa jää n.100-120e/kk.

Pärjäisittekö tuolla summalla kuukauden? Saisitteko ostettua ruuat, vaatteet ja kaiken tarpeellisen?

Minä pärjään kyllä, helppoa se ei ole.
Nykymaailmassa on niin kulutushullua porukkaa, että luulevat itseään köyhäksi vaikka tulot olisivat nettona 4000e.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja sossun elätti;22978025:
Me saadaan rahaa tukien muodossa. Olen opiskelija ja valmistun ensi vuonna. Miehen on työtön, mutta käy erilaisilla kursseilla ja saa siitä hyvästä työttömyyspäivärahan päälle ylläpitokorvausta 180e kuussa.Saamme siis opintotuen, työttömyyspäivärahan, asumistuen, lapsilisät kahdesta, ylläpitokorvauksen ja toimeentulotuen. Tulomme ovat n. 2250 e kuussa ja siitä vuokraan menee 890e.
Niinpä, saatte enemmän tukia kuin me palkkoja. Loistava esimerkki!

"a p"
[QUOTE="vieras";22978040]Toimeentulotuella olen ollut koko aikuisikäni. Vuokran, bensojen ja laskujen jälkeen käyttörahaa jää n.100-120e/kk.

Pärjäisittekö tuolla summalla kuukauden? Saisitteko ostettua ruuat, vaatteet ja kaiken tarpeellisen?

Minä pärjään kyllä, helppoa se ei ole.
Nykymaailmassa on niin kulutushullua porukkaa, että luulevat itseään köyhäksi vaikka tulot olisivat nettona 4000e.[/QUOTE]

Jos eläisin yksin niin kyllä. Jos 4 henkeä niin kuin nyt niin ei. Jo pelkästään koululainen on kova syömään. Kulutushulluudesta olen samaa mieltä mutta se on helppoa sieltä kotisohvalta huudella toisten menoista kun itse ei autoja tarvitse, vuokrakin maksetaan valmiiksi ja mitäpä sitä vuokralainen vakuutuksillakaan.

---
Ota nyt ihmeessä huomioon se, että maksamanne laina kartuttaa teidän OMAISUUTTA siksi se ei ole verrannollinen vuokrakulujen kanssa. Mitä harvemmin toimeentulotukiasiakkaat kykenevät tekemään.

"a p"
Ota nyt ihmeessä huomioon se, että maksamanne laina kartuttaa teidän OMAISUUTTA siksi se ei ole verrannollinen vuokrakulujen kanssa. Mitä harvemmin toimeentulotukiasiakkaat kykenevät tekemään.
Se onkin melkein ainoa syy jonka vuoksi jaksaa töissä käydä. Toki tykkään työstäni niin kuin mieskin mutta kun kotona olemalla saisi saman summan niin kyllä se motivaatiota aika ajoin syö. Opiskelisin lisää jos olisin terve!

Mä tiedän se, mutta siinä vaiheessa kun itse puurtaa leivän eteen ja silti täytyy kokoajan miettiä mistä saa seuraavallekin viikolle ruokaa tai autoon bensaa, millä rahalla korjaa rikkimenneen auton jne. niin ei tahdo tulla aina ensimmäisenä mieleen. Kaveri kun makaa vain miehen kanssa kotona ja heillä on aikaa risteillä, ostella lapsille leluja ja vaatteita. Rikkoontuneet rillitkin sossu maksaa samoin uimaliput matkoineen. Aina silloin ei tule mieleen, että ehkä vielä joskus meillä on kuitenkin antaa jotain omaisuutta lapsillemme. Mutta ihan oikeasti, joskus puhtaasti vituttaa, kun ei ole edes aikaa sinne risteilylle, saati rahaa. Ok, itse jaksaa odottaa vuosia, mutta lasten elämässä vuosi on pitkä aika ja olisi kiva, jos lapset saisivat jo lapsinakin jotain kivaa, eikä vain sitten kun meistä aika jättää.

---
Mä tiedän se, mutta siinä vaiheessa kun itse puurtaa leivän eteen ja silti täytyy kokoajan miettiä mistä saa seuraavallekin viikolle ruokaa tai autoon bensaa, millä rahalla korjaa rikkimenneen auton jne. niin ei tahdo tulla aina ensimmäisenä mieleen. Kaveri kun makaa vain miehen kanssa kotona ja heillä on aikaa risteillä, ostella lapsille leluja ja vaatteita. Rikkoontuneet rillitkin sossu maksaa samoin uimaliput matkoineen. Aina silloin ei tule mieleen, että ehkä vielä joskus meillä on kuitenkin antaa jotain omaisuutta lapsillemme. Mutta ihan oikeasti, joskus puhtaasti vituttaa, kun ei ole edes aikaa sinne risteilylle, saati rahaa. Ok, itse jaksaa odottaa vuosia, mutta lasten elämässä vuosi on pitkä aika ja olisi kiva, jos lapset saisivat jo lapsinakin jotain kivaa, eikä vain sitten kun meistä aika jättää.
Niin, elämä on valintoja täynnä....

Jaa.

Mun ainoa tulo tässä kuussa ja ensi kuussa on toimeentulotuki ja muutenkin olen saanut sitä lokakuusta asti ja ehkä jatkossakin, en tiedä vielä.
En tietenkään kuvittele että mun elintason pitäis olla samanlainen kuin työssäkäyvällä. En todellakaan. Mulle jää n. 400 euroa kuussa elämiseen ja riittää mulle hyvin. Toistaiseksi mulla on tällainen yhden hengen talous :)
Että äläpä yleistä että kaikki tt-tuella elävät valittavat kun ei ole rahaa.

sossun elätti
[QUOTE="a p";22978048]Niinpä, saatte enemmän tukia kuin me palkkoja. Loistava esimerkki![/QUOTE]

Munkin mielestä tää mitä saadaan on aika paljon. Kun ei mene päivähoitomaksuja ollenkaan ja sitten saa sähkölaskut ja kotivakuutuksen sekä lapsen harrastukseen 100E/vuosi.Silloin kun mies oli öissä ja mä opiskelin niin saatiin vähemmän:0

No mut
[QUOTE="a p";22977545]Et ymmärtänyt oikein. Minä en valittanut meidän olevan köyhiä vaan valitin näistä tt-asiakkaista jotka ovat mielestään niiiiiin köyhiä. Menee meillä bensaan väkisellä n. 150 euroa kuussa, kai.

Teen osa-aikatöitä terveydentilan vuoksi joten työpaikan vaihto ei mahdollista.[/QUOTE]

sä sitten ite valitat... Teillähän jää paljon enemmän rahaa käteen kuussa... Hohoi

---
[QUOTE="a p";22978516]Eli sun mielestä kannattaisi VALITA mieluummin kotona makaaminen jolloin voisi olla autoton ja asua sossun maksamassa vuokra-asunnossa. Lukekaa "sossun elätin" kirjoitukset niin ehkä pointti teillekin aukeaa![/QUOTE]

Sanoinko, että minusta kannattaa? Mä käyn töissä enkä saa toimeentulotukea mutta jos mua noin kovasti korpeaisi se, ett joku muu saa ja kuinka paljon niin ainahan voisin tehdä saman valinnan.

"Vierailija"
Kehottaisin miettimään tuota kahden auton pitämistä - eikö toinen voisi kulkea työpaikalle esimerkiksi julkisella kulkuneuvolla ja eikön auton käytössä voisi vuorotella?

Entäpäs puolestaan voisitteko karsia noista vakuutuksista? Esim. vakuutussummat tai ihan jopa ottaa pois jonkun vakuutuksen? Auttaisi teidän menoja kummasti.

Täytyy kyllä myös sanoa, että harkitsisin myös työpaikan vaihtoa, jos tulot olisi kahdella hengellä tota luokkaa.

Montako lasta teillä on ja minkä ikäisiä ovat? Kyllä kai te lapsilisänkin saatte...

Yhteistyössä